Ik ben het zat!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:54

keeyzie schreef:
suusje26: Inderdaad dat is een discussie dat altijd zal blijven. Dus als ik het goed begrijp heb jij liever een vrachtwagen die gewoon in volle vaart langs rijdt? Ik heb toch echt liever dat ze stil gaan staan of vaart minderen. Dan kan ik rustig passeren. Mocht mijn paard dan schrikken of raar draaien staat de vrachtwagen in ieder geval stil en blijft de schade beperkt ;)

Wat ik met dit bericht vooral wil bereiken is begrip. Dat mensen dus niet met volle vaart langsscheuren.


Nee dan begrijp je mij verkeerd. Ik benoem ook dat ik het goed vind dat je dit deelt, en probeert begrip te krijgen. Maar wat ik bedoel met mijn bericht is dat dat juist heel lastig is omdat elk paard anders reageert op een situatie. En wat er ook gebeurd, wij verantwoordelijk zijn voor ons paard. :)

De beste kennis, is zelfkennis!


keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 23:03

Dat zeker, en dat is dan inderdaad ook de reden waarom ik dit deel.
Op Facebook komen gelukkig ook reacties van mensen die dus werkelijk geen benul hadden van de reacties van een paard. Heb ik die in ieder geval wat wijzer gemaakt.

Het is natuurljk ook nooit 100% in te schatten wat een paard doet. Maar hier in de omgeving wordt er af en toe echt roekeloos gereden. In het verleden sloeg ik altijd met mijn zweep op het dak van een auto om ze te laten schrikken. Dat werkte overigens wel goed! Ook mensen gehad die boos uitstapte waarop ik altijd antwoordde: Nu was het mijn zweep maar het had ook mijn paard kunnen zijn.

Met mijn huidige (jonge) paard is dit helaas nog geen optie.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:41

Gedeeld! Wij hoeven maar een kilometer over landwegen om in het bos te komen, maar komen geregeld idioten tegen. Ze lijken het er bijna om te doen soms -O-

Paard is echt goed verkeersmak, maar een tijdje geleden schoot hij me toch de weg op voor een auto langs. Er viel precies tijdens de inhaalactie een eikel keihard op zijn kont en hij vloog vooruit. Mevrouw lette gelukkig erg goed op en bleef staan om te vragen wat ze verkeerd had gedaan dat het paard was geschrokken, want ze deed zo voorzichtig. Dat vond ik echt super, ondanks de schrik.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:31

Uit dat facebook bericht blijkt duidelijk dat je van de verkeersregels voor ruiters weinig kaas gegeten hebt.
Als je vind dat auto's stapvoets achter je aan moeten sukkelen tot jij het veilig vind dat ze je inhalen ben je niets te zoeken op de openbare weg met je paard.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:54

keeyzie schreef:
Hij mag zeker gedeeld worden :D

Wielrenners ga ik niet over beginnen ;) daar kan ik een boek over schrijven. Inmiddels weten de wielrenners hier uit de buurt dat ze vooral niet te veel herrie moeten maken en ruim dienen te passeren.

Tigra: We hebben hier veel smalle wegen waar in de berm rijden vaak geen optie is. Wanneer er een fietspad beschikbaar is kies ik daarvoor. Ook is hier veel toerisme. Waardoor en langs de weg van alles gebeurd. Dit is dan ook de reden dat ik vaak vind dat mensen te hard passeren. Ik probeer dit altijd even duidelijk te maken met hand gebaren maar die worden vaak genegeerd.


Hier ook wel smalle wegen, niet altijd veel berm. Gelukkig over het algemeen vrij rustig.
Er is al vaak een topic over geweest op bokt en dan hoor ik wel vaker dat mensen vaak vinden dat andere te snel in halen. Maar wat is dan te snel? Wil je dat ze met 30 km/pu inhalen op een smalle weg?
En een 60 km weg waar genoeg ruimte + berm is en geen overig verkeer wat zou jij dan ideaal vinden dat ze dan ook de gas los laten?
Zelf blijf ik het ook moeilijk vinden om in te schatten hoe een paard in te halen. Ga ik niet te snel, en vaak als je hier de berm in gaat maak je meer kabaal dan als je op de weg blijft. Wat ook van die rotdingen zijn die ronde verkeersremmers. Maak ook zo'n fijn geluid en vrij onverwachts voor het paard.

Gelukkig mag ik hier niet klagen. Rijdt regelmatig in België ergens heb ik het idee dat ze daar wel wat beter voorbereid zijn op paarden op de weg. Maar dat is misschien toeval dat de vervelende ervaringen die ik gehad heb in Nederland waren.(zover ik ze me kan herinneren).

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:43

Kuggur schreef:
Uit dat facebook bericht blijkt duidelijk dat je van de verkeersregels voor ruiters weinig kaas gegeten hebt.
Als je vind dat auto's stapvoets achter je aan moeten sukkelen tot jij het veilig vind dat ze je inhalen ben je niets te zoeken op de openbare weg met je paard.


Als je het goed had gelezen had je gezien dat dat gaat over een smalle weg. En er zijn wegen zat waar het inderdaad gewoon veiliger is om pas te passeren als het paard aan de kant is. Vooral als het om bredere voertuigen gaat. Ben zelf ook een keer met paard en al in de sloot beland omdat er 1 of andere koekwous niet even wilde wachten tot ik 10 meter verderop op een dammetje opzij kon gaan. En maar 10 cm tussen mijn paard en een tractor vond mijn, verder echt wel bomproof, paard niet zo'n groot succes.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 02:23

keeyzie schreef:
Wielrenners ga ik niet over beginnen ;) daar kan ik een boek over schrijven. Inmiddels weten de wielrenners hier uit de buurt dat ze vooral niet te veel herrie moeten maken en ruim dienen te passeren


Ik heb juist liever wat herrie, dan zo'n fietser die er ineens is, dus ja het is deels persoonlijke/paardgerelateerde voorkeur.

Gelukkig zijn mijn paarden behoorlijk verkeersmak en kan ik ook wel aardig aangeven aan een automobilist wat ik op dat moment van hen verwacht. Ofwel een beetje aan de kant gaan rijden als ze er langs kunnen gaan, ofwel even middenop de weg of een armgebaar om ze af te laten remmen. De meeste mensen reageren wel goed. Maar aso's blijf je houden... Er is hier in de buurt ook een boer die echt hard rijdt op zijn trekker en vrolijk terug zwaait als je gebaard af te remmen. En als het maïs tijd is probeer ik gewoon niet tussen de vrachtwagens te komen, want die gasten hebben ook alleen maar haast...
Laatst is er ook iemand met de auto tegen m'n zweep aangereden, schrok zelf meer dan paard gelukkig, vraag me op zulke momenten ook echt af wat die persoon bezielt {:)-:(

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

wortel115

Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 05:22

Ik vind het goed dat het kenbaar wordt gemaakt. Er zijn zeker nog steeds bestuurders die niet weten wat ze moeten doen en maar gewoon vol gas doorrijden. Ze laten wachten op jou lijkt me ook niet helemaal de bedoeling tenzij je vlak voor je een oprit ziet en daarnaar toe draaft.

Hier hoef ik het niet te proberen. Ik wordt voor gek verklaard dat ik uberhuapt met mijn quarter en voldbloed op de weg rijd. Ik word dan ook rustig met 100 door een vrachtwagen met dubbele oplegger ingehaald. En ja die mogen dat bij ons in weg.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 07:48

Ik vind het over het algemeen hier mee vallen. Soms wat jeugd die denkt stoer te zijn. Wel 1 x meegemaakt dat mijn paard door een eend die plots de sloot naast de berm met veel kabaal verliet enorm schrok en ik op het asfalt viel. De auto die toen langs reed en het zag gebeuren reed door... Dat vond ik niet bepaald sociaal. Gelukkig had ik niks ernstigs, alleen knie flink geschaafd en flink geschrokken. En paard bleef gelukkig mooi bij mij staan.

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:06

Ik denk dat het ook veel zal helpen als ruiters een geel fluoriscerend hesje aantrekken en de paarden ook goed zichtbaar zijn, zekere in de deze 'donkere' dagen. Dat geeft voor andere weggebruikers toch meer een let op gevoel. Hoe duidelijker zichtbaar hoe beter.

Als menners bij Schiphol Amsterdam rijden we vaak tussen druk verkeer en moeten geregeld een zesbaans autoweg oversteken. Voordeel is dat de koets breed is en goed zichtbaar met fluoriscerende driehoek achterop.

Over het algemeen houden de andere weggebruikers goed rekening met ons.

Het enige dat onze paarden eng vinden is als er zo'n gele banaan ligfiets langs raast. Veel enger dan bussen of vrachtwagens

Afbeelding

Foto van de weg langs stal.
Bij de volgende kruisng moeten we voorsorteren tussen zes banen en de zesbaanskruising oversteken. Geen foto haha want daar heb ik al mijn aandacht nodig om van 0 in vlotte draf over te steken, want dat stoplicht staat zo krap afgesteld.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:24

Mijn paard kan ik gerust verkeersmak noemen. Schrikt niet van groot verkeer als dat hard langsrijd. Alleen de kliko auto die met ruim 60 km uur dicht langs kwam dat was haar net te veel. Hier in de buurt rijden ze als aso’s. Vooral de trekkers met aanhangers er achter. Ik heb daarom besloten gewoon niet meer buiten op de weg te rijden. Het is hier echt te gevaarlijk om dat te doen. Ik ben ooit een keer geschept door een trekker met een aanhanger. Die man is gewoon doorgereden. Gelukkig kende buurtbewoners hem. Het paard durfde daarna niet meer langs trekkers en vrachtwagens :(

Volg ons ook op instagram: Savanne_horse

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:33

Gelukkig zijn de wegen hier over het algemeen breed genoeg voor 2 auto's om langs elkaar te rijden of is er een los fietspad en/of berm.

Persoonlijk vind ik het weer héél naar als een auto achter ons blijft rijden. Daar wordt ik (en dus paard) ook zenuwachtig van.

Ik heb ook een jonkie die ondertussen goed verkeersmak is. Een vrachtwagen, aanhangwagen of tractor mogen van mij gewoon in normale snelheid passeren. Ik merk juist andersomvaak problemen bij ruiters die weinig naar buiten gaan en/of paarden die slecht verkeersmak zijn en dan van normale situaties gevaarlijke maken.

Maar het is zeker goed hier even aandacht voor te vragen. Veel automobilisten denken er gewoon niet overna

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:40

Dit is precies de reden dat ik de weg niet meer op ga, tenzij het echt niet anders kan (klein stukje stappen om het bos in te komen bijv) zeker in het donker ben je met een paard, ook al ben je met lichtjes behangen en in fluorescerende dekens etc gestoken, amper zichtbaar. Mensen verwachten het ook niet. Ben ooit van de weg afgereden door een vrachtwagen op een donker landweggetje, toen we gewoon een klein stukje over de weg naar de hal van de rijvereniging aan het stappen waren. Overal behangen met lichtjes. Maar we werden zo de berm in gedrukt. Gelukkig liep het goed af omdat ons paard zo braaf was. Maar ik had de schrik er goed in. In het donker de weg op doe ik dus nooit meer, althans, niet te paard.

Auto die achter je blijft rijden is, hoe goedbedoeld ook, bloedirritant. Ik gebaar altijd maar gelijk dat ze er langs mogen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:00

janouk schreef:
Ik denk dat het ook veel zal helpen als ruiters een geel fluoriscerend hesje aantrekken en de paarden ook goed zichtbaar zijn, zekere in de deze 'donkere' dagen. Dat geeft voor andere weggebruikers toch meer een let op gevoel. Hoe duidelijker zichtbaar hoe beter.


Al plak je hier een zwaailicht op je hoofd :+ :D :D diegenen die netjes passeren doen dat toch wel of ik nou kanarie geel, fel oranje, knal roze of zwart gekleed ben, helaas de verkeershufters daar maakt kleur kleding niets voor uit, volgens mij geld de regel, hoe opvallender hoe makkelijker te pletten voor die gasten.

Laatst wel iemand die ik niet had gezien er op gewezen dat ze ipv alleen reflectie in het donker {:)-:( {:)-:( {:)-:( (wil je dood of zo???) en een fiets ernaast (maar je kon dus niet zien dat er nog een paard naast liep tot je er zo ongeveer bovenop zat). Ging er gelukkig ruim langs (wil ook geen fiets doodrijden), maar als ik had gezien dat er een paard liep had ik allicht iets minder hard gereden (reed nu 50 waar je 60 mocht). Moet zeggen ze hebben nu wel iets verlichting, maar mijn kinderen zouden nog steeds niet zo de weg op Mogen.
Idem met fietserstjes zonder licht (of zo'n mini lampje dat ze dan klem hebben onder het zadel wat er net niet / wel onderuit steekt of dan precies je tas voor je lampje hangen, nou hebben veel ouders hier veel kinderen, weet niet of dat is met het idee dat je er dan paar kan laten platrijden? Maar ik ben nog zuiniger op mijn hond of kat dan sommige mensen op hun kinderen.

En lampjes moeten wel ergens hangen waar ze zichtbaar zijn, anders heb je er ook geen snars aan.
En niet alleen echt op de meest idiote onzichtbare plaatsen, aan beugelriemen net boven de beugels en dan lichtje richting je been wijzend en aan oogjes van bilkoorden van deken, maar dusdanig dat die ook naar binnen vallen, of alleen een lamp op je cap (geen automobilist die ufo's verwacht hoor, ze kijken op de weg, niet naar vallende sterren).

Op de weg rijden is eigenlijk soort van survivallen....

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:10

Hier ook regelmatig een middelvinger, ik waai soms bijna van paard lief af ivm het inhalen tegemoet komen van vrachtwagens , hier niet overal een fietspad. Nu is hij heel braaf maar ,zelfs ik ga nu wachten in de berm ... stel je voor dat hij toch schrikt...
Dan.nog maar niet te spreken.over die grote landbouw voertuigen.. wat een gevaartes zijn dat .. ook die racen hard voorbij alsof ik niet besta.
Ze doen het overigens ook als ik op de fiets ben met kids..
Ronduit schandalig..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:22

Idd ook al is het paard nog zo braaf en verkeersmak schrikken kunnen ze altijd. Mijn bijrijdpaard was niet bang voor verkeer. Maar toen hij een keer schrok van een hond die plots naar het hek kwam sprong hij ineens midden de weg op. Gelukkig had het busje achter ons goede remmen. Mijn bloeddruk ging ineens door het plafond.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:36

Ik woon hier aan van die smalle landwegen waar auto's elkaar niet normaal kunnen passeren, dan moeten ze met de rechter wielen in de berm.
Nooit heb ik moeite met tractoren. Vrachtwagens kom ik zelden tegen. Off road motoren tot nu toe ook nog steeds erg netjes geweest. Maar gewone auto's, nou zeg dat zijn toch vaak aso's.
Nu is mijn paard daar totaal niet bang van, maar het liefst crossen ze met 80 langs.
Maar dan ben ik ook een trut, dan stap ik op de weg tot er geremd word en ga dan pas de berm in.
Automobilisten die wel vaart minderen daar ga ik direct bij in de berm.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:50

Ik woon in een klein dorpje waar veel landbouw en groot verkeer is helaas. De tractors zijn vaak heel aardig en gaan aan de kant en als het moet zette ze hem uit. Echter de vrachtwagens zijn een ander verhaal.... Hier komen veel oostblok vrachtwagens bij de kassen en die rijden zo hard langs je! Ik heb in zulke benauwde posities al gezeten met een doodsbang paard dat ik verschillende tuinen, erven, stukken land en zelfs de sloot al heb mogen bewonderen. Niet bepaalt fijn... Andere vrachtwagens zijn juist heel aardig en zien vaak van verre dat mijn paard onrustig wordt en stoppen dan heel lief.
Automobilisten verschillen vaak. Als mensen zo hard hier rijden dan ga ik midden op de weg rijden en moeten ze maar afremmen. De automobilisten die wel afremmen ga ik voor in de berm en zwaai ik altijd even naar als bedankje.

.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:54

bruintje123 schreef:
Ik woon hier aan van die smalle landwegen waar auto's elkaar niet normaal kunnen passeren, dan moeten ze met de rechter wielen in de berm.
Nooit heb ik moeite met tractoren. Vrachtwagens kom ik zelden tegen. Off road motoren tot nu toe ook nog steeds erg netjes geweest. Maar gewone auto's, nou zeg dat zijn toch vaak aso's.
Nu is mijn paard daar totaal niet bang van, maar het liefst crossen ze met 80 langs.
Maar dan ben ik ook een trut, dan stap ik op de weg tot er geremd word en ga dan pas de berm in.
Automobilisten die wel vaart minderen daar ga ik direct bij in de berm.

Ik doe dat ook waar het kan plus ik heb een fluo hesje aan met een driehoek achterop afstand houden in grote letters.Zodat ze niet alsnog op zijn kont moeten rijden om te zien wat er staat.
Paard is ook echt wel verkeersmak,passeert afvalwagens afvalteerwagens,ambulance's met sirene's op hij word er niet warm of koud van,maar tegen aso's die je van de weg rijden kan je toch niet op.


Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: Ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:00

Tijdens het mennen werd mij geleerd wel aan de kant te gaan maar wel zo, zo dat de bestuurder wel af moet remmen.

Mennen of onder het zadel is uiteraard wel een verschil..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers