Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Smotz

Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-17 18:50

Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Ik zag het volgende bericht op mensport.nl, http://www.mensport.nl/bijeenkomst-voor ... es-in-ede/:

De ruiterroutes in Ede zijn aan een stevige opfrisbeurt toe. Door de jaren heen zijn de routes op sommige plaatsen slecht begaanbaar geworden door bijvoorbeeld moddervorming en ongunstig geplaatste hekken. De vindbaarheid en bebording van de routes laten ook te wensen over.

‘Best kept secret’
Het is opvallend omdat de natuurgebieden van Ede volop mogelijkheden bieden en vele inwoners en recreanten regelmatig te paard de Edese bossen in trekken. Wethouder Willemien Vreugdenhil: ‘We gaan het ‘best kept secret’ van Ede ontsluiten. Het buitengebied van Ede biedt een enorme variëteit aan natuur, die straks ook weer goed toegankelijk wordt voor ruiters. We willen graag samen met de gebruikers aan de slag.’

Bijeenkomst
Op 6 november om 16.30 uur organiseert de gemeente Ede een bijeenkomst voor ruiters en menners en ondernemers die een rol willen spelen bij de verbetering van de ruiter- en menroutes in de gemeente Ede. De bijeenkomst wordt gehouden in het bedrijfsrestaurant van de gemeente aan de Bergstraat 4 in Ede en duurt tot 18.00 uur.

Info over rijden op de Utrechtse Heuvelrug: http://www.paardrijdeninutrecht.nl


wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:32

Ik ben benieuwd naar de plannen.
Helaas kan ik zelf niet aanwezig zijn die middag ivm werk.
Zijn er bokkers die hier wel naar toe gaan?

Hylanthe (Westenwind x Santano) B+2
https://www.instagram.com/Hylanthe/

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:46

Interessant! Ik ga kijken of ik er heen kan, en anders is er vast wel een bokker die hier na afloop een verslagje wil posten, toch? :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:53

Ik ga naar de bijeenkomst. Zal aantekeningen maken :)

Oy with the poodles, already

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34570
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:35

Wat een onmogelijke tijd. Ik vraag me af of veel mensen aan zullen sluiten. Wel een goed initiatief.

Anoniem

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:49

Is er iemand van hier heen geweest?

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:53

Ik heb begrepen dat er voornamelijk mensen uit utrecht/gooi waren die hier in het weekend veel rijden.

En er was geen enkele aanmelding voor vrijwilligers voor het onderhoud. Althans geen openbare aanmelding of reactie op de vraag.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:37

Er waren zeker ook mensen uit de regio zelf, maar niet iedereen heeft verteld waar ie vandaan kwam ;) was ook een beetje langdradige intro geworden, denk ik.

Ik ben dus geweest, heb ook wat aantekeningen gemaakt, maar mis even tijd om een stukje te typen.

In het kort gaat het om een upgrade van de bestaande paden, dus zorgen dat hekken goed open / dicht kunnen, modderige plekken eruit, kijken of de paden nog steeds handig / veilig liggen.
Er zijn ook wel plannen om bijv de horeca meer te betrekken en betere parkeerplaatsen te maken, en om een aantal paden nieuw aan te leggen, maar dat zit allemaal nog in een verkennende fase.
Daarom ook dat er (nog) geen mensen zich hebben aangemeld voor klussen. Zo ver is men nog niet in de plannen. Iedereen werd wel opgeroepen om ideeën (zowel over aanleg als onderhoud) te mailen (mailadres kan ik hier wel neerzetten als ik m'n stukje typ).

Oy with the poodles, already

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:58

willemieke schreef:
Ik heb begrepen dat er voornamelijk mensen uit utrecht/gooi waren die hier in het weekend veel rijden.

En er was geen enkele aanmelding voor vrijwilligers voor het onderhoud. Althans geen openbare aanmelding of reactie op de vraag.

Klinkt alsof jij er niet bij was? Er waren 2 mensen aanwezig die betrokken waren bij de Utrechtse Heuvelrug en hun ervaringen daarvan deelden. Verder heb ik behoorlijk veel mensen uit de regio Ede gezien.
Er werd er niet direct gevraagd om aanmeldingen voor vrijwilligers voor het onderhoud, maar wel voor ideeën en je kon je contactgegevens achterlaten om op de hoogte te worden gehouden als er een volgende stap komt.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Onali

Berichten: 18432
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 04:46

Zolang ze maar ook maar niet met stenen gaan strooien in Ede :x
Het is hier op de UH of stenig of te mul.

Vraag me wel af of dat stukje van Bennekom/ Renkum naar de Ginkelse Heide voor menners weer opengaat. Hebben daar jarenlang over en weer voor gemaild en nooit echt een duidelijk antwoord voor gekregen. Werden steeds van het kastje naar de muur gestuurd,

Hoe is het bos bij jullie Waratje, 9 jaar geleden (wow dat is echt lang geleden) viel dat reuze mee en waren de paden goed te doen. Alleen duidelijke markering voor sommige paden ontbrak echt.

Maar dat is bij ons ook wel een beetje als ik richting Doorn ga. Paaltjes in het midden van het kreupelhout of gewoonweg paaltjes die verdwenen zijn. :')

Black is the colour of my true love's hair

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 07:47

Ik ben benieuwd...

Ik hoop ook echt dat de Veluwe Trail misschien een opknapbeurt krijgt. Als ik van stal richting Ede wil rijden dan moet ik echt alleen maar over overwoekerde, mulle en modderige paden. Een deel is gewoon echt niet begaanbaar.

[o]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34570
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:48

Onali die stenen hier op de UH zijn niet gestrooid hoor, die zijn met de Ijstijd mee naar NL gekomen :j als de bovenlaag van de bodem wegspoelt door regen komen die stenen bovenop het pad te liggen. Of jij moet een heel ander stuk bedoelen als ik.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:50

Ha Onali, paden zijn over het algemeen nog steeds goed te doen bij ons. Ze hebben net weer onderhoud gedaan aan een aantal paden, wat enkele grote modderpoelen heeft opgeruimd, echt fijn! Alleen de brandgang is echt onbruikbaar door sporen van de werktuigen, hopelijk trekken ze dat ook nog een beetje recht.
Waar kom je vandaan, Fortitude?

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 09:28

De bestaande paden worden opgeknapt. Dus ook de Veluwe trail routes worden opgeknapt.
Verder komt er een duidelijke bebording van de paden en waarschijnlijk komen er ook knooppuntnummers.

Er is gesproken over de inzet van vrijwilligers om de paden te onderhouden. Hierbij is duidelijk aangegeven dat de gemeente het grote onderhoud voor zijn rekening neemt. Vrijwilligers zouden klein snoeiwerk kunnen en mogen doen. Ook het plaatsen van paaltjes of het open graven van watergaten is een taak voor vrijwilligers.
Voor het betalen van het groot onderhoud is men eigenlijk op zoek naar sponsoren. Er is budget vanuit de gemeente maar één en ander zal worden vergemakkelijkt met extra sponsorgeld. Iemand in de zaal stelde de vraag of er straks betaald moet worden om te rijden/mennen in het gebied. De woordvoerder van de gemeente heeft hier 'nee' op geantwoord.

De verbinding waar jij over spreekt onali, is niet ter sprake gekomen. Wel kwam duidelijk naar voren dat de gemeente gesprekken voert en heeft gevoerd met de verschillende grondeigenaren. Hierbij is de insteek dat grondeigenaren ruiters en menners toelaten op de aangewezen paden.

Rondom Otterlo is men aan het kijken of er een single track ruiterpad gemaakt kan worden. Dit is een 'uitprobeersel'. De route hiervan staan nog niet vast.

Ik had het idee gekregen, vanuit de media, dat de gemeente ons concrete plannen zou voorschotelen tijdens deze bijeenkomst. Dit was niet het geval. Er is aangegeven wat er al gedaan is (paden in kaart gebracht, contact met grondeigenaren ect) en wat er in de toekomst staat te gebeuren. De toekomstplannen waren nog niet concreet en kwamen op mij over als een grote brainstormsessie. Ook is er, zover ik weet, niet gesproken over een termijn waarop de veranderingen gaan plaatsvinden.
Verder hebben de gebruikers mijns inziens heel erg duidelijk gemaakt dat ze graag actiever betrokken worden bij de plannen en planning.

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:36

Waratje schreef:
willemieke schreef:
Ik heb begrepen dat er voornamelijk mensen uit utrecht/gooi waren die hier in het weekend veel rijden.

En er was geen enkele aanmelding voor vrijwilligers voor het onderhoud. Althans geen openbare aanmelding of reactie op de vraag.

Klinkt alsof jij er niet bij was? Er waren 2 mensen aanwezig die betrokken waren bij de Utrechtse Heuvelrug en hun ervaringen daarvan deelden. Verder heb ik behoorlijk veel mensen uit de regio Ede gezien.
Er werd er niet direct gevraagd om aanmeldingen voor vrijwilligers voor het onderhoud, maar wel voor ideeën en je kon je contactgegevens achterlaten om op de hoogte te worden gehouden als er een volgende stap komt.


Mijn familie is er nauw bij betrokken, zowel vanuit knhs, staatsbosbeheer en als inwoners van Ede zelf.
Dus ik ben redelijk op de hoogte van de plannen ;) en ja ze waren aanwezig.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:51

Het zou in ieder geval al fijn zijn als er gewoon even een onderhoudsbeurt komt!

Waratje schreef:
Waar kom je vandaan, Fortitude?

Ik kom vanaf Doorwerth en volg de -langere, maar veiligere- weg via Oosterbeek en Wolfheze. Ik schijn ook langs de andere kant via Heelsum/Renkum te kunnen rijden, maar dat is voor wat ik gehoord heb een route langs veel wegen. En zoals al gezegd is de bewegwijzering eh.. zeer minimalistisch, dus dan ga ik liever langs de andere kant :')

In Doorwerth en Oosterbeek zijn de paden op het moment grotendeels onbegaanbaar. Er ligt op een pad al 3 maanden een gigantische omgevallen boom, Oosterbeek is een blubberbende en in de Bilderbergbossen is een stuk volledig overwoekerd door brandnetels/planten en is een deel van de trail zo ongelofelijk zwaar dat ik mijn paarden daar echt niet door laat lopen. Helaas krijg je daarvoor wel op je flikker van de boswachters want foei je mag niet op het parallel lopende pad stappen.

Ik geloof dat een paar stalgenootjes naar de meeting wilde gaan, ik weet eigenlijk niet of ze ook echt gegaan zijn. Ik hoorde vooraf dat er o.a. sprake was van adopteren van bepaalde ruiterpaden, zoals dat met mountainbikers kennelijk ook gebeurd. Is daar nog wat over gezegd?

[o]

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:52

Zag zondag dat er al 1 hek aangepast was. Bij de driesprong het bos in. Het is me alleen nog niet gelukt vanaf mijn paard... ff oefenen.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:33

Fortitude, dat gaat dus vooral over paden in de gemeente Renkum. Ik heb jaren geleden wel een stuk van die route vanaf Doorwerth langs Heelsum gereden, dan ga je via de Fonteinallee onder de viaducten door. Best grappig voor een keertje, maar niet de mooiste route ooit.

Sure_lee de hekken rondom de Roekel zijn volgens mij allemaal al aangepast, wij hebben er in ieder geval diverse gezien tussen Driesprong en Otterlo.

Er is wel iets aangegeven over dat idee van adopteren van stukken route, maar daar was het nog veel te vroeg voor om concreet iets mee te doen. Het lijkt mij in ieder geval een goed plan als ruiters betrokken zijn en blijven bij het onderhoud.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:59

sakvis geeft een goede samenvatting :j

Waratje schreef:
Klinkt alsof jij er niet bij was? Er waren 2 mensen aanwezig die betrokken waren bij de Utrechtse Heuvelrug en hun ervaringen daarvan deelden. Verder heb ik behoorlijk veel mensen uit de regio Ede gezien.
Er werd er niet direct gevraagd om aanmeldingen voor vrijwilligers voor het onderhoud, maar wel voor ideeën en je kon je contactgegevens achterlaten om op de hoogte te worden gehouden als er een volgende stap komt.

Die twee van de UHR waren wij :D

Onali schreef:
Vraag me wel af of dat stukje van Bennekom/ Renkum naar de Ginkelse Heide voor menners weer opengaat. Hebben daar jarenlang over en weer voor gemaild en nooit echt een duidelijk antwoord voor gekregen. Werden steeds van het kastje naar de muur gestuurd,

Het gebied waar het nu over ging is het stuk boven de A12; voor de stukken eronder willen ze wel kijken of de verbindingen (aanrijroutes) goed kunnen blijven / kunnen worden verbeterd, daarvoor wordt / is contact gelegd met de terreineigenaren.

Ze willen vooral de bestaande paden gebruiken, waar dat echt niet kan verplaatsen en wellicht wat nieuw aanleggen. In principe worden alle paden geschikt voor menners, met uitzondering van de al genoemde single track bij Otterlo (idee dat dat een wat slingerend pad wordt, vrij smal en eenrichtingsverkeer; of het uiteindelijk zo gaat worden is nog niet bekend).
De modderige stukken worden opgeknapt met een kraan (voorbereidend snoeiwerk zou door vrijwilligers gedaan kunnen worden), en er worden nieuwe bordjes geplaatst inclusief knooppuntensysteem (dit zou ook door vrijwilligers gedaan kunnen worden).

Degene die door de gemeente Ede is aangewezen/ingehuurd om met dit project aan de slag te gaan is Patrick Jansen. Hij heeft ervaring met MTB-routes en is zelf MTB'er. Hij beseft heel goed dat een paard geen MTB is en dat ruiters geen MTB'ers zijn.

Het idee van sponsoring komt vanuit de MTB-kant; op de Utrechtse Heuvelrug zijn de laatste jaren veel kilometers MTB-route aangelegd. Dit wordt deels onderhouden vanuit geld dat wordt binnengehaald met de verkoop van vignetten (7,50 per jaar per mtb'er) en deels door geld uit sponsoring. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een hele route sponsoren / adopteren, of een gedeelte van een route. Het onderhoud wordt overigens gedaan door vrijwilligers, voor grotere klussen en aanleg wordt er een kraantje gehuurd.

Qua onderhoud zal het dus ook meer neerkomen op de ruiters/menners zelf. Grote klussen niet, kleine klussen wel. Bij MTB'ers is dit al gebruikelijk, maar ruiters hebben toch een andere achtergrond: vroeger werden de paden onderhouden door Staatsbosbeheer en de landschappen. Ik weet niet hoe het zit bij de landschappen en gemeente Ede, maar Staatsbosbeheer krijgt 33 euro per hectare en daar moeten ze alles van doen (personeel betalen, onderhoud aan gebouwen en voertuigen, maar ook onderhoud aan paden, het plaatsen van een bankje of hek, etc). Het geld is er dus gewoon niet, vandaar dat er gehoopt wordt op meer vrijwilligers. Bij ons wil het nog niet zo, maar aan de groep belangstellenden te zien in Ede zou het daar best nog eens anders kunnen zijn. Laten we het hopen :)

Oy with the poodles, already

Onali

Berichten: 18432
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:23

Ik had het stuk gelezen in Paard & Sport. Vriendin van mij reed mee.

Het stukje waar ik het over had is boven de A12. Voorheen was het een verbinding wat de militairen dicht hebben gegooid. Als ruiter/ wandelaar kon je nog wel door het kreupelhout heen over het talud wat ze hadden aangelegd, maar als menner niet meer.

Black is the colour of my true love's hair

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:40

Ooh ik weet wat je bedoelt :j Voor zover ik weet gaan ze daar een oplossing voor bedenken, waarschijnlijk met carterbrekers oid, zodat je met je menwagen er wel door kan, maar een quad of auto vastloopt. Beetje het idee van een bussluis ;)

Oy with the poodles, already

Macs

Berichten: 7628
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Bijeenkomst voor ruiter- en menroutes in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:45

Ik weet dat een klasgenoot van mijn opleiding (hbo educatie in de groene sector) met een stage bezig is geweest met het maken van bewegwijzering van ruiters/mtbers. Samen met bedrijven in de omgeving waaronder cliënten van een zorgmanege hebben ze bordjes gemaakt tijdens dagbesteding. De cliënten kwamen dan tijdens de ritten hun eigen gemaakte bewegwijzering tegen! Geweldige samenwerking was dit. Is dit misschien een idee?

Maks :+:

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:25

http://www.ruiterenenmennen.nl/N280-Mel ... eluwe.html

Op RuiterenEnMennen kwam ik bovenstaand bericht tegen. Het lijkt mij dat knelpunten die aangemeld worden via deze link ook terecht komen bij de verantwoordelijke mensen van de Gemeente Ede. Verder zitten hier vast nog wel meer ruiters en menners die op de Veluwe rijden en die knelpunten tegenkomen. Ook deze knelpunten kunnen doorgegeven worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers