Buitenritten: positieve ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Buitenritten: positieve ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 00:10

Zeer vaak hoor ik dat voor veel ruiters een buitenrit niet als een positieve ervaring wordt gezien, paarden gaan aan een hoger tempo dan gewenst, of het is net een zeer saaie staprit over de duinen, waarbij amper strand wordt gezien. Paard schrikt enorm veel, ... Jullie kunnen waarschijnlijk verschillende ervaringen bedenken die zorgt dat buitenrit als een negatieve ervaring wordt aanzien door ruiter en/of paard.

Nu heb ik zelf 2 bomproef buitenrijpaarden staan, waarvan ik merk, dat als ik een derde druk paard meeneem, dat dat drukke paard snel kalmeert, en dat door de groep goed op te verdelen (druk paard middenin) de buitenrit volledig soepel verloopt.

Nu vraag ik mij af, hebben meer mensen nood aan zo'n begeleiding, is er wel vraag naar? (niet om als hoofdberoep uit te oefenen, wel om andere te kunnen helpen om te leren dat een buitenrit meer dan alleen stress en drukte is).

Dus zijn er mensen die iets zouden kunnen met volgende formules:

[*]We vertrekken van hieruit (parkeerplaats voor trailer(s)+auto's is al aanwezig), en je neemt je eigen paard mee, we laten de paarden even aan elkaar wennen en trekken het bos in (geen grote baan meer te passeren, indien men eerst wil longeren/in de bak rijden is dat allemaal mogelijk, we kunnen een prachtige rit doen door heel de Brabantse wal, maar ook gewoon een klein stukje stoppelbergen), in het bos gaan we eerst zien hoe het gaat met het extra paard, en proberen we daarna gewoon te genieten. Dit kan in alle gangen (van alleen stap tot de schrik voor een rengalop overwinnen)

[*]Je hebt geen eigen paard, maar wilt toch een leuke buitenrit. Dan neem je mijn 2de paard, en je kan rustig mij gewoon volgen. Je hoeft geen topruiter te zijn, een basiskennis en zit is voldoende, onderweg begeleid ik je naar een aangename ervaring

[*]Je vertrouwt je eigen paard niet, maar wilt wel eens iemand anders ermee in het bos zien. Dat kan ook gewoon hier, ik kan veel uitzitten en oplossen, en zelf neem je 1 van mijn brave paarden mee, zodat de paarden toch steun aan elkaar kunnen nemen. En ook dan gaan we op zoek naar een rustige en gezellige rit, we kunnen ook wisselen onderweg, om de ervaring nog positiever te maken.

[*]Je hebt geen trailer, dan komen wij met onze 2 paarden tot bij jullie, dan is wel vereist dat er van te voren een route wordt uitgezocht. Onze paarden zijn ook rustig op grote banen en zien graag een stukje van de wereld. Ook dan gaan we je begeleiden op de buitenrit, de route is voor jou, wij proberen de rest als positief te laten ervaren door in een kalme groep op weg te gaan.

Hoe ik dit financiëel en verzekeringstechnisch ga uitvoeren wordt allemaal nog uitgezocht, eerst zien of er animo voor is. Ik heb het Belgisch B-Brevet en Initiator, waardoor ik in België groepen mag begeleiden, de Nederlandse wet moet ik nog uitzoeken.

Is hier animo voor? Zegt er iemand nu al: ja dat wil ik wel, reageer dan hieronder of stuur een pb.

Groetjes Seltje


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:18

Geen idee of er vraag voor is. Ik zelf zou het niet zien zitten. Voornamelijk omdat ik degene waarmee ik dan zou gaan echt volledig moet kunnen vertrouwen. Zeker als ik met een paard ga wat zelf nog onzeker is.
En dat kan ik gewoon niet met en vreemde. Dan wil ik toch op z'n minst weten hoe ze rijden en hoe ze dingen oplossen. Helaas zijn er wel meer mensen die vinden dat ze goed kunnen rijden en situaties op een "juiste" manier oplossen.
Dan heb ik liever iemand uit de eigen omgeving waarvan ik weet dat paard en ruiter ons goed kunnen helpen en ook voor zichzelf kunnen zorgen.

Denk wel dat er vraag is als je zelf geen paard hebt maar toch een fijne buitenrit wil maken.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:47

lastig... er zijn namelijk meerdere bedrijven die op leuke paarden buitenritten organiseren.

Wanneer ik een probleempaard zou hebben voor buiten, denk ik dat ik dit eerder met iemand in mijn buurt, beginnend op bekend terrein, met regelmaat zou willen aanpakken.

'Zomaar' iemand anders op een paard zetten dat ik niet zou vertrouwen, zou ik ook niet doen. Je bent en blijft verantwoordelijk als er iets met je paard gebeurt, of met de ruiter

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Buitenritten: positieve ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 04:07

Ik vind het juist een top idee!
Zeker voor de mensen die zelf niet genoeg ervaren zijn een paard te begeleiden!
Paarden kunnen zoveel van elkaar leren..! Alleen denk ik dat je er met 1x niet ben maar dat het echt wel paar maanden duurt eer paard en ruiter genoeg ervaren zijn om er vertrouwd alleen op uit te kunnen!
Leuk initiatief!

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Buitenritten: positieve ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 07:00

Ik vind het ook een leuk idee. Ikzelf heb een super braaf paard staan en rij daarmee ook gewoon buitenritten, ook alleen. Maar de galop buiten op haar blijf ik spannend vinden omdat ze zoooo hard kan en zoveel power heeft. Voor mij zou het dan wel handig zijn dat als ik haar niet meer houd tussen 2 paarden kan plaatsen. Of inderdaad eerst zien hoe ze doet bij een ander.

Billini❤️❤️

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:21

Mij lijkt het wel heel leuk :) Ideaal voor mijn jonge kerel met wie ik liever nog niet alleen op buitenrit ga!

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Buitenritten: positieve ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 12:30

Ok verschillende reacties dus, zoizo voor de echte probleempaarden zal er meer bij komen kijken dan gewoon zadel er op en bos in, ook ik ben mijn leven niet beu, het moet veilig blijven.

Natuurlijk kies je liever iemand uit je omgeving die je al jaren kent, maar soms heb je die contacten niet. En dan lijkt me dit ideaal.

Ik ga er nog een hoop over brainstormen, en we zien wel wat er uit de bus komt.

Selina

Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Buitenritten: positieve ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:38

Zelf angst met buitenrijden. Mijn fijnste buitenrit was inderdaad met een braverd mee, waardoor mijn paard ook ontspande. Mijn huidige bijrijdpaard is (voor mij) ook te angstig buiten. Dus een 'brave goedzak' mee zou dan fijn zijn. Of eerst paar goede ervaringen opdoen op een braaf paard van een ander. Ja, waarom niet?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Buitenritten: positieve ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 01:24

Ik vind het wel een leuk idee maar is het dan de bedoeling dat ik de kosten op mij neem? Ik woon in Almere dus als je in Belgie woont is dat echt te veel. Zal daarin wel duidelijk zijn.

Mijn pony heeft al 2 mensen er af gegooid een noodstop in de galop en bokken. Ik ben zelf niet zo een held en dat maakt mij wel angstig terwijl ik haar wel een beetje heb doorgereden buiten maar we zijn er nog lang niet. Ze is heel gevoelig voor prikkels, dat heeft ze in de bak al.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2


janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Buitenritten: positieve ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:58

[RIJ-ITP] Genoten 3 dagen rondrit Veluwe met gids te paard

Ons verslag met rijden met Gids te paard. We hebben een gids te paard ingehuurd omdat zij alle routes kent op de Veluwe en weet waar het wild is. Voor osn was het top. Er was een ervaren paard mee, waardoor onze paarden ook relaxted waren en niks geen stress om de routes uit te zetten en niet te vedwalrn. Ik von het zalig en zeker voor herhaling vatbaar.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers