Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:14

Jeej *\o/*

Oy with the poodles, already


Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:00

Wat goed! :D Ziet er gezellig uit zo, al die wollige oortjes :)

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:26

Was ik vandaag met mijn jongens samen op pad, stopte er een auto naast mij en die vrouw sprak mij aan of ik wel wist dat ik zo niet mocht rijden en dat ik hiervoor wel een bekeuring kon krijgen. Zij reed vroeger ook zo, en had twee keer een bekeuring gehad.
Naja zei ik, dat wist ik niet en ik rij al jaren zo. Ik vroeg haar dan ook in welk wetboek dit stond en van wie er dan bekeuringen voor zou uitschrijven. Wetboek wist ze niet. Maar de bekeuring had ze van de politie gehad. Ik heb haar vriendelijk bedankt voor de waarschuwing en bedacht mij dat de politie het druk genoeg heeft met belangrijke zaken dan een meisje op een pony te bekeuren...

Maar goed, mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt natuurlijk. Ik ben dus wel benieuwd wie dat vaker heeft gehoord en in welk wetboek het zou staan.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:18

Nooit van gehoord, lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Je mag ook met twee honden lopen. Liep haar paard los?

Dan zal dit wel zeker illegaal zijn geweest ;)
Afbeelding

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:31

Haha geen idee... Ik maak mij er niet druk om maar was nieuwsgierig.
Het kan altijd een keer mis gaan met paarden toch.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:05

Naar aanleiding van een verkeersklaagtopic hier op bokt eens wat opgezocht, het schijnt verboden te zijn voor ruiters op de rijbaan naast elkaar te rijden, misschien bedoelde die vrouw dat.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:53

Nee ze had het het echt specifiek over handpaard rijden omdat ze zei dat het strafbaar is om zo te rijden als het rijpaard aan de kletter gaat je geen controle hebt over het paard wat er naast loopt. Maar goed, strafbaar of niet, ik zal er geen km minder om rijden

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:56

REYNIR schreef:
Nee ze had het het echt specifiek over handpaard rijden omdat ze zei dat het strafbaar is om zo te rijden als het rijpaard aan de kletter gaat je geen controle hebt over het paard wat er naast loopt. Maar goed, strafbaar of niet, ik zal er geen km minder om rijden

Je mag geen gevaar vormen voor mede-weggebruikers, maar hoe de agent dat interpreteert is denk ik nog maar de vraag. Denk niet dat hier echt een regel voor is.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:40

Nog nooit van gehoord.
Gisteren weer eens gedaan. Zijn verhuisd en kunnen nu makkelijke rondjes maken. Alleen hier hebben ze nog nooit gehoord van gas terug nemen.
Afbeelding

Nu echt vaker doen haha ze waren weer super braaf. Eerste drafje was mijn handpaard een beetje druk. Daarna super braaf.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:54

REYNIR schreef:
Nee ze had het het echt specifiek over handpaard rijden omdat ze zei dat het strafbaar is om zo te rijden als het rijpaard aan de kletter gaat je geen controle hebt over het paard wat er naast loopt. Maar goed, strafbaar of niet, ik zal er geen km minder om rijden

Kan natuurlijk ook zijn dat ze die "verkeersregel" ter plekke bedacht omdat ze het zelf gevaarlijk vond. Je hebt van die mensen...

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:15

Ik heb (helaas) maar 1 paard, lijkt me wel super gaaf !

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:11

Afbeelding
Zo, ons eerste ritje van het jaar maar meteen met z'n drietjes gestart.
En weer eens in de oude vertrouwde opstelling, rijdend op mijn 30jarige en de 7 jarige aan een touwtje mee stuiterend :')

Ze hadden er zin an samen en hoewel ik de ouwe liever een beetje spaar, was dit met beide een ruime week weideverlof ivm buikgriep van mij, de beste opstelling.
Die ouwe z'n rem doet het beter als ik niet alleen aan het bit hoef te hangen, als ik erop zit is een kleine ophouding en verder een gewichtshulp genoeg.
En die jongere die wordt echt zo'n stuiterbal van een week lamballen op de wei, dat als ik daar meteen weer op ga zitten hij helemaal gaat stuiteren en zich dan ook niks aantrekt van een handpaard waar hij rekening mee zou moeten houden.

Op deze manier hebben we fijn een rondje kunnen rijden. De volgende keer doen we het wel weer andersom.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:56

Ik wil dit jaar ook beginnen, ik heb twee paarden, mijn bijrijdster is helaas gestopt maar het paard waar zij op reedt moet door ziekte wel beweging hebben.

Ze zijn beide 100% verkeersmak, en uberhaupt erg mak. Ik heb het paard ook al eens al handpaard meegehad met bijrijdster erop omdat ze toen wat problemem hadden met buitenrijden. Dat ging prima, dus ik denk dat het een kleine stap zal zijn.

Het scheelt mij een heleboel tijd als ik twee tegelijk beweging kan geven, en voor de paarden ook veel leuker als ze weer lekker samen op pad kunnen!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 19:35

Ik wil er dit jaar ook mee beginnen. Heb een merrie en haar 2 jarige zoon. Het lijkt me de ideale manier van zadelmak maken, omdat hij dan al gezien heeft dat ik boven hem uit toren.

Nu ik die foto met kaptoom gezien heb lijkt het me nog makkelijker!

Uiteraard eerst oefenen in de bak ;-)

~Turbohoof Solutions ~

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:16

Hé, mijn foto van handpaardrijden met Jip als handpaard staat in Uitgelicht.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:35

Wij hebben vorig weekend onze les gereden met handpony. Dit om even wat knopjes er op te zetten en tips te krijgen. Mijn instructrice speelde hier zo leuk op in <3


Afbeelding

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:52

Wat leuk zeg! Lijkt me wel heel moeilijk om dan ook nog figuren te rijden enzo!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:19

Diane_ schreef:
Wat leuk zeg! Lijkt me wel heel moeilijk om dan ook nog figuren te rijden enzo!


Dat was het ook wel, kleintje snapte het nog niet altijd. Maar ach komt wel. Ons streven is ook om in het bos te gaan rijden en ergens dit jaar op trektoch te gaan met zn 3tjes.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:26

Dat zou echt leuk zijn! Ik had ook het idee op trektocht te gaan met z'n drietjes vorig jaar, maar mijne zijn er (nog?) niet braaf genoeg voor.
Houd ons op de hoogte :)

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:30

zal ik doen!

We zijn nu een lang weekend/midweek weg aan het plannen op de Veluwe volgende maand om voorbereidingsritten te maken. Voor de kleine zijn grote afstanden nog te ver, die is niet getraind en nog vrij jong (bijna 4).
Laatst bijgewerkt door EliseXJoelle op 15-01-18 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:35

REYNIR schreef:
Nee ze had het het echt specifiek over handpaard rijden omdat ze zei dat het strafbaar is om zo te rijden als het rijpaard aan de kletter gaat je geen controle hebt over het paard wat er naast loopt. Maar goed, strafbaar of niet, ik zal er geen km minder om rijden



Vraag me af hoe het dan zit met 2 wandelende pony's, dus geen rijpony's.

Black is the colour of my true love's hair

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:54

Ik doe dit om mijn jonge paard verkeersmak te maken zodat ik uiteindelijk er ook buiten op durf te rijden. Nu kan ik haar goed leren bij het andere paard te blijven en te luisteren. Daarnaast kan ik goed zien wat ze wel en niet doet in "enge" situaties. Ideaal.
https://video-frt3-2.xx.fbcdn.net/v/t42 ... e=5A5CEA48

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:08

REYNIR schreef:
Nee ze had het het echt specifiek over handpaard rijden omdat ze zei dat het strafbaar is om zo te rijden als het rijpaard aan de kletter gaat je geen controle hebt over het paard wat er naast loopt. Maar goed, strafbaar of niet, ik zal er geen km minder om rijden

Overigens als je rijpaard "aan de kletter gaat" is je probleem het gebrek aan controle over je rijpaard. Een braaf handpaard heeft er geen moeite mee in rengalop naast je te blijven.

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 08:48

Aangezien ik sinds kort een nieuw paard erbij heb die ik straks ook mee wil nemen als handpaard heb ik wat vragen. :)

Hoe lang is het touw dat jullie gebruiken? En welke optoming voor het handpaard? Een stalhalster, touwhalster of iets anders?

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 08:54

Volgens mij doet iedereen dit iets anders :) Maar ik heb het handpaard afwisselend aan een stal- of touwhalster.
Verder moet het touw niet te lang, maar ook niet te kort zijn. Ik heb een leadrope van 2 meter denk ik? Dat is soms wel wat te lang, maar een gewoon halstertouw is weer net te kort. Het is ook gewoon even uitproberen wat je fijn vind.
Veel plezier in ieder geval als je het gaat proberen :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers