Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:24

Niet super actief hier, maar ik kom hier graag meevolgen nadat ik het dit weekend een eerste keer uitgeprobeerd heb en het naar meer smaakt!

Afbeelding

Afbeelding

Het paard waarmee ik rijd is 16 jaar en een ervaren buitenritter, m'n andere paardje is nog maar 3 jaar. Ook al zijn ze beiden vrij koel in hun hoofd, toch is mijn 3jarige de koelste van de twee. Die zal bij iets 'spannend' als eerste terug beginnen stappen na eens stil te staan en te kijken. Omgekeerde als wat simodi zegt dus :') Maar het is een goed team <3

sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:52

Hoi,
ik ben nieuw in dit topic.
Was namelijk op zoek naar informatie over het meenemen van een handpaard.
Wij gaan namelijk binnenkort de paarden onder het zadel naar de wei brengen. Er zit een paard bij dat niet bereden kan worden. Vorig jaar ben ik met haar te voet mee gegaan, iemand anders zat toen op mn andere paard. Maar ik vroeg me af of ik haar dus zonder training/oefening als handpaard mee kan nemen? Het paard dat wel bereden kan worden is koel en braaf.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:11

sillysoul schreef:
Hoi,
ik ben nieuw in dit topic.
Was namelijk op zoek naar informatie over het meenemen van een handpaard.
Wij gaan namelijk binnenkort de paarden onder het zadel naar de wei brengen. Er zit een paard bij dat niet bereden kan worden. Vorig jaar ben ik met haar te voet mee gegaan, iemand anders zat toen op mn andere paard. Maar ik vroeg me af of ik haar dus zonder training/oefening als handpaard mee kan nemen? Het paard dat wel bereden kan worden is koel en braaf.

Alleen een typisch "hangt er van af" antwoord op te geven.

Loopt ze probleemloos mee als je loopt? Wijkt ze probleemloos op druk?
Kan ze redelijk opschieten met het paard dat je van plan bent te rijden?
Is ze verder verkeersmak?
Is ze zelf niet te zenuwachtig bij het beleven van nieuwe ervaringen?
Heb jijzelf enige ervaring met het rijden met een handpaard?

Als je die vragen positief kunt beantwoorden, dan waarschijnlijk wel.Het hangt ook van de omstandigheden af tijdens de route naar de weide.
Ik zou het toch liever eerst onder gecontroleerde omstandigheden uitproberen.

Maar goed, je zegt dat je het vorig jaar te voet hebt gedaan, dus érg ver kan het niet zijn; als het niet lekker gaat kun je er afspringen en beide paarden voeren.
Als we hier een paard mee willen voeren dat dat helemaal niet gewend is ( bv niet ingereden) dan binden we dat aan een handpaard ( dat een singel met zware D ring om heeft). Maar ik vermoed dat je die optie niet hebt.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:30

Tja, alles kan zonder oefenen. Of het verstandig is, is een tweede. Met een paard dat aan de hand perfect onder controle is, en een leidpaard dat braaf is, heb je niet veel oefenen nodig, maar tóch maar even een rondje in de bak lijkt me wel verstandig. Of iemand lopend er naast, voor de eerste keer, als er geen bak is, en als lopen sowieso haalbaar is qua afstand, wat het geval lijkt te zijn.

sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:42

ze is wel verkeersmak, en wijkt voor druk. Er gaan nog 3 bereden brave paarden mee en iemand op de fiets en we gaan dit op een rustig moment doen (op een zondag ochtend). Het is inderdaad niet heel ver. Maar inderdaad misschien eerst een keer gewoon in de bak oefenen voordat we het voor het eggie gaan doen!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:57

Hoi allemaal

Ik schop dit topic even omhoog.
Hele tijd niet meer met handpaard gereden. Vandaag weer eens gedaan en zo trots op beide ( rijd gewoon in alle gangen.) Hoop binnenkort iemand mee te nemen die kan filmen en foto's kan maken. Dus voor nu een selfie en oortjesfoto
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe gaat het met iedereen?

Anoniem

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:05

Wat een leuk topic!
Dit lijkt me echt leuk met m'n 4 jarige en 30 jarige. De oudste wordt niet meer gereden. Hoe begin je met zoiets? Gaat om een klein paard en een c pony (de oudste).

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:30

Lees het topic even door, deze vraag is al heel vaak gesteld :o

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:51

Hoe er aan beginnen ghohja. Basisgrondwerk met het handpaard ivm volgen aan de hand is wel aan te raden denk ik. Ik heb het gewoon gedaan (wel twee chille paarden die samen een goed team vormen) en heb iemand te voet meegenomen die kon overnemen of helpen indien nodig.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:12

Zebra’s on tour *\o/*
Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:25

Hier ook weer regelmatig handpaard mee. Al tijdje weer niet gedaan, ivm de warmte en vreselijke dazen!

Afbeelding
Afbeelding

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:32

Leuk!

Waar laten jullie je handpaard lopen? Ik vind het fijn als haar hoofd naast mij blijft haha.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:35

Hoofd inderdaad bij mijn knie. En soms achter mij als het te smal is. En altijd aan de rechterkant, omdat ik vaak langs de weg moet.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:43

Meestal naast inderdaad.
Alleen op smalle paadjes loopt hij achter. Pas had ie besloten een paadje niet te willen. Bovenop z'n rem , was een flinke ruk aan m'n arm :(

Hier rijd ik nu 's ochtends vroeg, dan is het goed te doen qua vliegend gespuis.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:21

Ik ben gisteren nog eens op pad gegaan met mijn jong paard als handpaard. Zie het verschil tussen een paard die last heeft van de vliegen, en eentje die er geen last van heeft :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 12:43

Wat leuk dat het topic nog zo actief is met verhalen en foto's! *\o/*

Zelf heb ik het afgelopen half jaar stilletjes meegenoten hier, maar na een wegrenactie van mijn (jonge) handpaard ben ik eerst gaan investeren in zijn opleiding.

Inmiddels is mijn 5-jarige dan licht ingereden en kriebelt het om het handpaarden weer op te pakken. Hopelijk lukt dat deze week nog, want het was altijd erg genieten om met z'n drietjes op pad te gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 02:14

Ik heb afgelopen tijd erg weinig tot niet gereden en mis het wel. Moeten nu stuk langs iets drukke weg en dan ben ik wel iets voorzichtiger. Nam normaal wat teveel risico's misschien, maar wel alleen wanneer het voor mij goed voelt. Nu is dat niet bij die weg en omdat ik over een redelijk druk fietspad moet tegen de richting in. Oversteken naar andere fietspad moet ik springen, dus dat wordt hem niet.

Maar, we gaan verhuizen en ik wil echt per se aan een bos wonen, dus dan pakken we het weer op.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:02

JoycexEnya schreef:
Hoofd inderdaad bij mijn knie. En soms achter mij als het te smal is. En altijd aan de rechterkant, omdat ik vaak langs de weg moet.

Hier precies zo.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:38

had ik een keer gedaan met mijn paard en mini shet, kann je vertellen ik ben door mijn broek gescheurd XD :') vraag niet hoe, Pony wou niet mee lopen en ik maakte rare beweging.
uiteindelijk is het wel goed gegaan, Maar had het Maar voor die ene keer gelaten.

wel heb ik mijn mini en andere mini samen mee genomen voor de Sulky. de bruine loopt zo veel beter en de zwarte is er altijd heel braaf naast gelopen op dezelfde tempo. dit hebben wij wel vaker gedaan, vonden ze beide leuk.

hier op de Foto plakken ze wel aan elkaar Maar dat was echt een momentopname.
Dit is al van heel erg lang geleden, ik denk wel nu 6 of 7 jaar. bruine leeft niet Meer en ik vermoed de zwarte ook niet Meer.

Afbeelding

Ik weet het, het is niet echt handpaardrijden :')

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:52

Leuk topic en zonet doorgelezen. Ik zie het nu pas. Ik heb advies nodig. De situatie is als volgt. Inmiddels ben ik nu twee keer op mijn ruin (23 jaar heb met dit paard alles gedaan zoals dressuur, veel buitenrijden, mennen en shows) met aan de hand mijn merrie (heb ik ook veel mee gedaan, zij is 15 jaar en geblesseerd) twee keer een buitenrit gereden.
Ze zijn super braaf in stap en draf, met hulpen en op stem. Ze hebben beiden nog geen stap verkeerd gedaan en ik heb het gewoon gedaan. Zeer goed bleef de merrie rechts van me, of ging achter me als het paadje te smal was. Zeer braaf bleven ze staan toen ik eraf moest om een dunne boom weg te trekken zodat we verder konden etc. Ook in draf wordt er zeer goed naar me geluisterd en zijn ze enorm braaf. Ik heb beide keren genoten.
MAAR, 24 uur later had ik na de eerste korte rit wat rugpijn (ik ben een rugklant want rug is versleten), maar de 2de keer na een wat langere rit heb ik zo'n verschrikkelijke pijn gehad dat mijn man me er boven op heeft moeten helpen met masseren want mijn rug spieren zaten gewoon op slot. Ik ben echt bang geweest dat het (weer) vreselijk mis zou gaan (ervaring mee). Omdat ik nu me geen rugklachten kan veroorloven vanwege het hoogseizoen en het wisselen van de toeristen in de gîte (lees veel fysiek werk) ben ik dus niet meer gaan rijden maar wandel nu met beiden paarden.
Wij denken dat met mijn bewegelijke rug en de onwennige houding vanwege het handpaard, de boel op slot is gegaan. Ik ben een ervaren ruiter en het paardrijden op zich zal het niet veroorzaakt hebben, want ik heb 0,0 spierpijn gehad tussen mijn benen ondanks dat ik heel weinig rijd op dit moment vanwege de blessure van mijn merrie.
Wie heeft de gouden tip? Ik zou zo graag weer gaan rijden.

Ik las dat Kugger het had over een systeem bevestigd aan het paard in plaats van aan de hand van de ruiter. Heb ik dat goed begrepen? Zo ja, heb je daar foto van of product informatie over?
De paarden zijn namelijk een stelletje dus dat zou ik ook wel durven als ik tenminste de merrie kan losklippen zo nodig. Ik zou zo graag weer met beiden op stap gaan want het was zo verschrikkelijk leuk!
Dus alle tips zijn welkom en alvast bedankt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:03

In de ijslanderwereld wordt veel gebruik gemaakt van handpaardsingels, eigenlijk gewoon een brede leren singel met een stevige ring eraan.
Ik heb altijd geleerd dat het systeem op IJsland / bij IJslandermensen zo werkt dat je één paard rijdt en één paard als handpaard hebt (dus echt het touw in de hand). Dat handpaard heeft zo'n singel om en daar maak je dan weer het volgende paard aan vast.

Ik heb echter bij iemand gereden die de singel als een soort voorsingel inzette. Die werd dus vlak voor het zadel gelegd. Daar werd het handpaard aan vastgemaakt.

Heel misschien heb ik ergens nog foto's; ik rij inmiddels niet meer bij diegene, maar kan wellicht dus nog een foto uit die tijd te pakken krijgen. Als ik thuis ben, zal ik even voor je zoeken :)

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:21

Hilary wat aardig en fijn! Dank je alvast!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 20:28

Ik kan helaas geen foto vinden waarop duidelijk te zien is hoe wij het deden met rijden. Wel wat algemenere plaatjes:
- dit is de singel (zijn meerder varianten van): https://goo.gl/images/929xRE
- deze foto's geven een idee van hoe het oorspronkelijk bedoeld is (ruiter rijdt paard 1, heeft touwtje van paard 2 vast, paard 2 heeft zo'n singel om en paard 3 zit aan die singel Afbeelding

en in deze blogspot staan ook wat foto's http://thildesblogg.blogspot.com/2011/0 ... resan.html

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:03

ik zou haar vastklikken met een paniekhaak aan het zadel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 01:13

pien_2010 schreef:
Leuk topic en zonet doorgelezen. Ik zie het nu pas. Ik heb advies nodig. De situatie is als volgt. Inmiddels ben ik nu twee keer op mijn ruin (23 jaar heb met dit paard alles gedaan zoals dressuur, veel buitenrijden, mennen en shows) met aan de hand mijn merrie (heb ik ook veel mee gedaan, zij is 15 jaar en geblesseerd) twee keer een buitenrit gereden.
Ze zijn super braaf in stap en draf, met hulpen en op stem. Ze hebben beiden nog geen stap verkeerd gedaan en ik heb het gewoon gedaan. Zeer goed bleef de merrie rechts van me, of ging achter me als het paadje te smal was. Zeer braaf bleven ze staan toen ik eraf moest om een dunne boom weg te trekken zodat we verder konden etc. Ook in draf wordt er zeer goed naar me geluisterd en zijn ze enorm braaf. Ik heb beide keren genoten.
MAAR, 24 uur later had ik na de eerste korte rit wat rugpijn (ik ben een rugklant want rug is versleten), maar de 2de keer na een wat langere rit heb ik zo'n verschrikkelijke pijn gehad dat mijn man me er boven op heeft moeten helpen met masseren want mijn rug spieren zaten gewoon op slot. Ik ben echt bang geweest dat het (weer) vreselijk mis zou gaan (ervaring mee). Omdat ik nu me geen rugklachten kan veroorloven vanwege het hoogseizoen en het wisselen van de toeristen in de gîte (lees veel fysiek werk) ben ik dus niet meer gaan rijden maar wandel nu met beiden paarden.
Wij denken dat met mijn bewegelijke rug en de onwennige houding vanwege het handpaard, de boel op slot is gegaan. Ik ben een ervaren ruiter en het paardrijden op zich zal het niet veroorzaakt hebben, want ik heb 0,0 spierpijn gehad tussen mijn benen ondanks dat ik heel weinig rijd op dit moment vanwege de blessure van mijn merrie.
Wie heeft de gouden tip? Ik zou zo graag weer gaan rijden.

Ik las dat Kugger het had over een systeem bevestigd aan het paard in plaats van aan de hand van de ruiter. Heb ik dat goed begrepen? Zo ja, heb je daar foto van of product informatie over?
De paarden zijn namelijk een stelletje dus dat zou ik ook wel durven als ik tenminste de merrie kan losklippen zo nodig. Ik zou zo graag weer met beiden op stap gaan want het was zo verschrikkelijk leuk!
Dus alle tips zijn welkom en alvast bedankt.


Ik herken het wel. Ook al heb ik het echt heel veel gedaan en vele km's zo gereden, heb ik ook weleens last gehad. Ik rij op 1 hand met rechts, dus heb mn handpaard meestal links. Ondanks dat ze braaf zijn, zit ik toch net anders. Het gaat echt om een heel klein verschil, maar als je denk ik aanleg hebt voor enige klachten, kan dat echt genoeg zijn.
Ik rij ook weleens met 2 of 3 ernaast en dan heb ik het weer veel minder. Doe er dan 2 links en 1 rechts.

Ik rij met split reins en die durfde ik als ik met handpaarden rij niet bovenhands te pakken met vinger ertussen zoals je normaal doet als je op 1 hand rijdt. Ben bang dat ik eerder 1 of beide teugels zal laten vallen.
Nu heb ik romal reins voor buiten en heb ik een soort vuistje

Een bekende van me reed ook altijd met handpaard en die bond ze vast aan de knop van het zadel, maar dat vond ik niks. 1 keer toch een ruk gekregen en dat voelt je rijpaard ook. Ik hou ze dus graag in mn hand, omdat het mij prettiger lijkt voor de paarden.

Ik denk zelf dat we met onze schouder iets naar achter gaan en dan iets draaien in de rug. Als je dat kan voorkomen en dus echt op 2 billen blijft zitten, met rechte rug en schouders recht, het te voorkomen is. En wat ik net bedenk, anders toch eens echt halve rit rechts en halve rit links laten lopen. Ik denk dat we ook wat scheef kijken , je hebt je paard onder je en naast je, dus kijkt naar ze.Misschien niet hele tijd, maar toch heel graag veel teveel. <3

Maar zeker buiten als je zit te genieten, vergeet je weleens wat.