Hoe gaan jullie met loslopende honden om ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lisitano

Berichten: 4921
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:44

Ik ga over in stap of ga stilstaan en houd de hond aan de voorkant van mijn paard.

Zelf ben ik ook hondeneigenaar, één van mijn honden gaat soms op (dravende of galopperende) paarden af. Hij doet dat zonder blaffen en gaat alleen kijken en blijft op 2/3 meter afstand maar dat weet dat paard niet en ik wil het gewoon niet. Dus zodra ik een paard zie gaat hij aan de lijn.
Ik heb echter één keer tijdens een storm gehad dat ik tegen de harde wind inliep op het strand en ik had net nog achterom gekeken. Ik scan altijd mijn omgeving. Toch dook er ineens een galopperend paard achter ons op, niets gehoord of gezien dus ik had mijn hond nog niet vastgemaakt.
Ik ben gelijk verontschuldigend mijn hond gaan halen en kreeg toch een scheldtirade terwijl diegene doorgaloppeerde. Sjonge. Ik snap het heus dat je geïrriteerd bent als er een hond op af komt, maar ze ging zelf behoorlijk hard, anders had ik haar aan zien komen. En er gebeurde verder helemaal niets.

We moeten allemaal de gebieden delen en soms gaat er weleens iets anders dan we willen. Dat zouden we ook moeten begrijpen van elkaar, we hebben immers allemaal dieren bij ons.

Als iemand hun best niet doet om de hond bij zich te halen of met het paard even in een redelijk tempo te passeren vind ik dat erg onbeschoft en kun je daar best wat van zeggen. Maar we kunnen het best een beetje beschaafd houden.

Edit: mijn andere hond gaat overigens altijd mee naar stal en die kijkt niet op of om van een passerend paard. Als iemand van afstand zou zeggen dat ik haar aan moet lijnen zou ik dat wel doen natuurlijk. Hoewel ik zeker weet dat zij er nooit op af zal gaan.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 23-10-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt


mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:45

Ik vraag de honde-eigenaar altijd of de hond paarden gewend is. Als de hond namelijk rustig zijn eigen gang gaat en mijn paard ook is er niets aan de hand. De eigenaar gelijk vragen of hij z'n hond bij zich wil houden vind ik ook gelijk zo dwingend overkomen namelijk. Als de hond geen paarden gewend is vraagt de eigenaar het dier eigenlijk toch altijd wel bij zich na mijn vraag. Het gaat maar een enkele keer niet goed, dan stap ik af en probeer de hond te grijpen, paard durft er namelijk niet achteraan, anders zou ik hem inderdaad omkeren en op de hond proberen te jagen.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

tass18
Berichten: 16
Geregistreerd: 23-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:25

elkaar de ruimte gunnen

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:04

Indien het een hond is die blaffend en rennend op mijn paard af komt ga ik altijd halthouden en wachten tot het baasje de hond weer bij zich heeft/vast heeft. Gelukkig is mijn paard niet onder de indruk van overenthousiaste honden.

Ik vermijd losloopgebieden, dus in principe mogen honden niet eens los waar ik rijd.

Mocht het baasje nou de hond niet bij zich roepen en de hond blijft bij mijn paard blaffen en rennen vraag ik gewoon netjes of hij/zij dat wel wilt doen om risico's te vermijden.

Als er een hond losloopt die rustig zijn eigen ding doet passeer ik gewoon in stap.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:54

Ik heb zelf een jeugdtrauma aan honden en de mensen laten hun hond los hier terwijl het niet eens mag.

Wij hebben de wei in het bos en de manege wat verder. Ik vind dat stuk best eng maar gelukkig veel die er zijn die hun hond dan aanlijnen. Is hun geraaien ook want mijn pony legt al haar oren in haar nek als er een hond bij haar achterbenen snuffelt en geeft er niks om om een bok te geven. Mijn pony is echt een merrie en er totaal niet van gediend. Ik zou ook niet op een blaffende hond af durven te draven.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 02:42

hangt heel erg van de eigenaar van de hond af. Ik heb zelf ook een hond en als ik paarden aan zie komen en ze loopt los dan roep ik haar bij me lijn haar aan of hou haar halsband even vast.

Ik benader altijd in stap, roept de eigenaar zijn hond bij zich en komt die niet gelijk dan wacht ik op afstand even zodat ze even de tijd hebben.
Doet de eigenaar niks en laat de hond lopen, prima mijn paard is honden gewend en schrikt niet snel er van, maar zodra ze naar de benen gaan happen van mijn paard dan gaat hij gigantisch draaien en vraag ik de eigenaar zeeer dringend zijn haar hond te pakken voor mijn paard een mep geeft.

Ook wel eens gehad dat de hond later alsnog naar ons toe kwam (gewoon leuk speels niet happened of in de buurt van de benen maar wel echt met ons mee lopend) dan draai ik 1x om om de hond terug te brengen, een tweede keer ga ik stilstaan dat ze hem kunnen halen en de 3e keer loop ik gewoon door. Maar is nog nooit verder gekomen dan de tweede keer gelukkig :)

meeste honden mensen die ik tegen kom terwijl ik te paard ben zijn zeer vriendelijk en roepen de honden even bij zich, ik bedank ze daar wel altijd voor!

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 03:17

Eigenlijk weinig problemen in het bos met honden, wel veel die hun honden los hebben waar het niet mag, maar de meeste honden gaan gewoon naar baasje als baasje roept dus dan vervolg ik gewoon in de gang waar ik al in reed.

Maar op het strand heb ik precies altijd pech met de loslopende honden. Overlaatst kwam er een Deense dog (echt een gigantische grote hond) tussen de groep paarden lopen en begon naar de keel te bijten van meerdere paarden (groep was gewoon in stap, maar sommige paarden duidelijk in paniek) baasje van de hond stond gewoon te kijken zonder iets van moeite te doen om hond terug te krijgen. Dus toen kwam de hond naar de hals van mijn paard en moest ik toch even ingrijpen. Heb hond met de zweep een zwaai gegeven om hem weg te krijgen. In de hals bijten is voor mij toch echt een stap te ver...


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe gaan jullie met loslopende honden om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 05:31

Hier een buurthond die helemaal door het dolle gaat als wij langskomen met de paarden. Zo erg dat die hond het onzichtbare hek negeert (schokhalsband) en daar dus gewoon doorheen vliegt. Als een gek blaffen en heel dicht happend bij Mn paarden. Ik heb die eens flink gemept met Mn menzweep...... die greep Mn pony bijna in zn nek.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers