Paarden en verkeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Paarden en verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 09:18

Hoi Hoi,

http://www.autorijschooldekker.nl/diere ... t-verkeer/

Ik wou graag deze blog even onder de aandacht brengen, geschreven door de plaatselijke autorijschool, de staleigenaar aan het mennen en mijn vriend als verkeersregelaar. :P

Met het jonge span zijn we dit zo gaan doen en onze ervaring is hier echt top mee! Ook onder het zadel zou je dit dus goed kunnen toepassen wanneer er iemand op de fiets mee is ofzo.

Wat is jullie ervaring met paarden in het verkeer? En hoe gaan jullie hier mee om? :)

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:53

Dat is nu precies de reden dat wij de weg niet meer op gaan. Sprak er pas nog over met iemand van de bereden politie. Huidige verkeer houdt er geen rekening mee. Ik vind het te gevaarlijk ondanks dat ons paard 100% verkeersmak is. Dan liever een stukje met de trailer en gelijk het bos in.

Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paarden en verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:33

Beetje jammer dat het blog zo kort is ...

Ik mis wat om het verhaal samen te vatten en een conclusie te trekken.

Maar verder een leuk initiatief.

Black is the colour of my true love's hair

dioni

Berichten: 817
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Paarden en verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:39

Ik liep altijd van stal naar de manege waar ik les had met mijn tinker merrie, ongeveer een kwartiertje lopen. Er ging altijd iemand mee, degene aan de verkeerskant van het paard had inderdaad een geel hesje aan, dat hielp wel een beetje.

Helaas is het dijkje erg smal en door de paar mensen die geen rekening met paarden houden durf ik er nu niet meer overheen.
Het wachten is nu op de aanschaf van een trailer zodat we weer op les kunnen.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:52

SusanH schreef:
Dat is nu precies de reden dat wij de weg niet meer op gaan. Sprak er pas nog over met iemand van de bereden politie. Huidige verkeer houdt er geen rekening mee. Ik vind het te gevaarlijk ondanks dat ons paard 100% verkeersmak is. Dan liever een stukje met de trailer en gelijk het bos in.


Ik ben het hier helemaal mee eens !! Het is tegenwoordig gewoon te druk op de weg en teveel egoisten die haast hebben en nergens meer op letten !


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

Hier houden heel veel mensen rekening met de paarden. Ik heb altijd zo'n gewone reflectie hesje aan dat ik goed zichtbaar ben en loop aan de linkerkant van Elano, zodat de auto's langs mij gaan zegmaar. Hesje scheelt wel enorm, geeft toch een soort waarschuwingssignaal af.


Elano vind al dat verkeer niet erg. Nu nog een stijgende/dalende helikopter voor ons neus krijgen, een paar boten en dan hebben we volgens mij zo'n beetje 90% gehad. Terwijl hij nog maar 2 jaar is. We hebben namelijk ookal een fanfare meegemaakt van dichtbij en een mini kermis. :)ddd :+

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:44

Ik rijd hier juist door het dorp, omdat er in het bos zoveel dazen zitten en omdat mijn paard in het dorp gewoon rustiger is. Automobilisten houden meestal netjes rekening met ons. Niet altijd natuurlijk, maar het valt me hier echt mee. Als ik mijn reflecterende hesje aan heb, passeren de auto's nog rustiger.
Op de manege hadden we nog wel eens last van grote vrachtwagens die gewoon met 60km p u voorbij reden terwijl ik gebaarde dat ze even moesten wachten. Dat snap ik niet, mar zij mogen daar ook gewoon rijden natuurlijk.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:05

Wij wonen met de paarden aan huis tegen het industrieterrein. En voordat we het bos in zijn, dat hemelsbreed nog geen 2 kilometer verderop ligt, moeten we langs een hele drukke straat. Die moeten we oversteken, daar kunnen we (letterlijk) niet omheen. En daar rijdt dus echt van alles! Je kunt het zo gek niet bedenken.

Als ik dan op het paard zit, kan ik 2 dingen doen.
- Of ik maak mezelf gek, gefrustreerd en woedend, omdat er mensen zijn die als een malle voorbij scheuren en geen rekening met MIJ houden. (Wie is er dan egoïstisch?)
- Of ik accepteer dat mensen geen rekening met mij en mijn paard houden en leg de focus op mensen die dat WEL doen. En geloof me, die zijn nog altijd in de dikke meerderheid. Maar dat zag ik nooit, omdat ik me liet opnaaien door de mensen die dat niet deden.

Deze tractor en Twingo bleven KEURIG op gepaste afstand achter mij rijden. Maar Nick en ik hadden nogal een slakkentempo, dus ik gebaarde dat ze ons mochten inhalen. Dat deden ze heel netjes! En zo kan het dus ook!
Even later stonden we dan wel weer achter elkaar in de 'file' bij de kruising. Maar ook dat was geen probleem. Er kwam zelfs weer een auto achter ons staan.

Afbeelding

Iedereen die ons netjes passeert krijgt van mij een dikke vette duim en vaak zie je de mensen dan terug zwaaien. Ik probeer nu echt de focus te leggen op het positieve. Beter voor mijzelf, mijn paard en leuk voor de mensen die wel hun best doen.
En natuurlijk houd ik mijn hart wel eens vast als het nog maar net goed gaat. Heb al zoveel idiote inhaal acties meegemaakt!
Maargoed, als ik buiten wil rijden, moet IK accepteren dat ik geen koningin ben op de weg en dat de keuze om rekening met mij te houden bij de medeweggebruiker ligt. Houdt ie rekening met ons, dan is dat mooi, helemaal toppie. Houdt ie geen rekening met ons, dan moet ik dat accepteren.
Ik doe mijn best om geen last of gevaar te zijn, meer kan ik niet doen.
Zo ben ik altijd op stap met 'familie hesje'. :') En doe ik schriktraingingen en oefen in de avonduren op het industrieterrein. Ik doe veel met mijn paard om hem zo rustig mogelijk te maken. En dat is al erg goed gelukt in een jaar tijd. En dat moet ook, want ik wil geen ongelukken.
Ik ga gevaren niet uit de weg, wij overwinnen ze samen. En daar krijg je een zeker paard van! Wat tussen het verkeer wel nodig is.





familie hesje

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:29

Ik ben het helemaal met Chasey eens. Ik rij veel buiten in druk verkeer en er zijn altijd aso's die geen rekening met je houden maar ook genoeg mensen die dat wel doen. Ik bedank mensen die rekening met me houden altijd om aan te geven dat ik het waardeer. Het enige wat ik verder kan doen is ervoor zorgen dat mijn paard zo goed mogelijk verkeersmak is en niet schrikt van asociale acties. Dat lukt natuurlijk niet altijd en ik ben ook wel eens boos over de ondoordachte acties van sommige weggebruikers. Die mensen kan ik toch niet veranderen maar ik heb wel invloed op de mate van 'bomproofheid' van mijn paard. Daarom vind ik de filmpjes van Chasey ook zo leuk. Echt super om te zien hoe je zowel je paard als je kinderen verkeersmak maakt. :D

That which yields is not always weak

Bagheera_206

Berichten: 25864
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 06:33

Altijd belangrijk om goed op te vallen in het verkeer. :j

Eigenlijk draag ik mijn reflectievest/lightvest alleen als het weer wat donkerder wordt. Niet dat ik een zweep nodig heb, maar neem hem altijd mee op buitenrit voor de vliegen en ervoor te zorgen dat fietsers/brommers/auto's meer afstand nemen. Soms komen auto's zo dichtbij dat ze met spiegel mijn zweep aantikken. Eigenlijk hou ik niet zo van het spelletje spiegeltikkertje. := Eigenlijk moet ik nog even een gele sticker aan het einde plakken. :)

Afbeelding

Nu de dagen weer korter worden wordt het weer belangrijker om meer op te vallen. Ben erg blij dat mijn paard verkeersmak is en niet zo heel erg gauw ergens van schrikt.

It's not how good you are, but how good you want to be!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 11 bezoekers