Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 15:40

Binnenkort gaat mijn paard verhuizen naar een andere stal... niet zomaar naar de buren maar 160 km verderop... de afgelopen weken ben ik op zoek geweest naar bedrijven die haar konden vervoeren (en deze heb ik ook gevonden) maar toch knagen de grapjes die gemaakt worden (voornamelijk door de niet paarden mensen) zoals "waarom rijd je haar er niet heen" en "voor dat geld kom ik lopend met haar".

En eigenlijk dacht ik... Ja waarom ook niet... waarom ga ik niet met haar op buitenrit (met 2 á 3 overnachtingen) ze is (redelijk) braaf met buiten rijden, heeft een goede conditie en mijn vriend heeft vrij en kan en wil wel mee met de fiets dus wat houd mij/ons nog tegen... Ze heeft een minder goede ervaring op de trailer gehad waardoor laden heel veel stress bij haar opwekt...

Dus nu ben ik benieuwd... verklaren jullie mij voor gek... of vinden jullie het wel een leuk idee. Waar moet ik goed over nadenken als we dit gaan doen... wat mag ik echt niet vergeten, hebben jullie nog tips en tricks voor onderweg... Ik zeg kom maar op!

Mochten jullie meer info willen dan roep maar... en ik ben erg benieuwd naar jullie meningen :Y)

There comes a time you have to choose between turning the page and closing the book...

❤ Pluis het ultime toppaard ❤


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:59

Het is een super leuk plan :j

Zoiets begint met de basis-route in elkaar draaien.
Kom je nog gekke dingen tegen onderweg? Tunnels of bruggen die niet toegankelijk zijn voor ruiters te paard? En wat voor route rijdt je dan? Kun je door het bos of moet alles langs de weg. Op hoeveel km kom je dan uiteindelijk uit?

Vergis je niet in de afstand, 40 km 5 dagen achter elkaar is best een kluif als het paard normaal gesproken niet dagelijks een bosrit maakt. En wat voor ritten maak je nu buiten met je paard?
En wat denk je van je eigen kont, is die het gewend?
Hoe doe je het met overnachten, neem je zadeltassen mee of heb je iemand die je spullen naar het volgende adres brengt? Waar laat je je paard, waar slapen jullie zelf?

Weet niet precies wat de termijn is waarop je verhuizen moet, maar zou het een en ander nog eens goed overdenken als je nu nog niet bekend bent met trektochten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:01

160 km is snelweg gok ik zo, dat is niet binnendoor...
Dus zal het langer zijn, ga je niet halen in 3 a 4 dagen dan zijn de afstanden te groot.
Handig als iemand anders dan jullie verzorging doet, dus spullen eten, drinken, voer etc. vooruit rijdt en tussendoor aanbiedt, hoef je dat niet allemaal mee te slepen.

En wat hier al gezegd wordt, kan je paard over bruggen, spoorlijnen, viaducten???

Ik rij veel buiten, heb ook met een paard endurance gereden, die van mijn kennen de randstad en het verkeer, maar ik zou voor zoiets nog steeds een trailer regelen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:07

Als ik een geschikt paard had, ging ik zo met je mee :j

Dus nee, je bent niet gek en het is een waanzinnig (goed) idee.


Maar 160km in 4 dagen afleggen is wel wat optimistisch; in een dag of 7 a 8 is het prima te doen. Een deel wordt bepaalt door je bagagevervoer. Als jouw vriend je met de auto achterna rijdt en alle bagage meeneemt, heb jij onderweg alleen je paard en wat kleingrut bij je, zoals wat eten en drinken, borstel, hoevenkrabber en kaart met of zonder navigatiehulp. Dan kun je veel simpeler veel meer meters maken dan wanneer je vriend op de fiets mee gaat en jij dus een deel van de bagage op je paard hebt.

Ik zou in jouw geval kiezen voor alle bagage in een auto en rijden met een "leeg" paard. Dan zijn dagafstanden van 30km prima haalbaar, zonder je paard en jezelf af te jakkeren en toch enige afstand te overbruggen. Met een rustdag halverwege zou je dan in 7 dagen best wel relaxed over zijn.

Klinkt misschien wat traag en lang, maar eenmaal onderweg zul je merken dat er niks mis is met een relaxed reistempo en het geeft je wat foutmarge, zodat je niet gelijk vastloopt als je eens een serieuze navigatiefout maakt of op een onvoorziene stremming stuit.


Wel een kleine waarschuwing: reizen met paarden is verslavend........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:14

Op zich een super leuk idee! Echter wat sjolvir ook zegt, 160 km zal snelweg afstand zijn.
Ik denk dat zon 30 km per dag haalbaar is, maar dan wel met een rustdag na bv 3 a 4 dagen.
Verder goed uitzoeken wat je route wordt. Vooral water kan je maar op een paar plekken oversteken. En het kan maar zo zijn dat dit een drukke brug is met bv een snelweg ernaast. Veel bruggen zijn ook in de buurt van steden en grotere dorpen, de vraag is of dat plekken zijn waar je wil rijden. Ook zou ik regelen dat je met zo min mogelijk spullen hoeft te rijden, dus geen tentje of slaapzak. Maar dat iemand de spullen voor je mee vervoerd. Je vriend op de fiets dus haha!
Persoonlijk had ikmn paard gewoon per trailer verhuisd. Maar ik moet zeggen dat ik een eigen trailer heb, zelf kan rijden en een paard heb wat makkelijk staat op de trailer. Dus die keus is voor mij ook gemakkelijk.
Wel ben ik benieuwd wat je paard nu gewend is qua ritten :) en jij dus ook haha

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:17

Leuk plan! Dag of zes zou ik er toch wel voor nemen om te rijden, inderdaad liefst bagagevervoer met de auto.
Sjolvir, snelweg wil nog wel eens veel verder zijn in km's dan wanneer je binnendoor kunt.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:24

Reken ook even uit wat je kwijt bent aan overnachtingen voor zowel jou, paard als je vriend.

Eten onderweg, kosten van een eventuele 'volgauto' met spullen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:32

Waar ga je slapen? Ik denk namelijk dat je zeker wel een week nodig hebt...
Dus dat kan op gaan lopen qua kosten

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:32

Bernoe schreef:
Op zich een super leuk idee! Echter wat sjolvir ook zegt, 160 km zal snelweg afstand zijn.
Ik denk dat zon 30 km per dag haalbaar is, maar dan wel met een rustdag na bv 3 a 4 dagen.
Verder goed uitzoeken wat je route wordt. Vooral water kan je maar op een paar plekken oversteken. En het kan maar zo zijn dat dit een drukke brug is met bv een snelweg ernaast. Veel bruggen zijn ook in de buurt van steden en grotere dorpen, de vraag is of dat plekken zijn waar je wil rijden. Ook zou ik regelen dat je met zo min mogelijk spullen hoeft te rijden, dus geen tentje of slaapzak. Maar dat iemand de spullen voor je mee vervoerd. Je vriend op de fiets dus haha!
Persoonlijk had ikmn paard gewoon per trailer verhuisd. Maar ik moet zeggen dat ik een eigen trailer heb, zelf kan rijden en een paard heb wat makkelijk staat op de trailer. Dus die keus is voor mij ook gemakkelijk.
Wel ben ik benieuwd wat je paard nu gewend is qua ritten :) en jij dus ook haha

Als je niet door een stad of dorp wil rijden, moet je niet op reis gaan met je paard. Al is het maar omdat je in een stad of dorp simpeler aan een kop koffie en wat te eten kunt komen.

Maarre, TS, van waar naar waar wil je gaan? Zuid-Limburg is prima rijden en er zijn voldoende mogelijkheden om de Maas over te steken, beetje afhankelijk van je reisdoel.

Degenen die over het geld beginnen moeten eerst zelf eens op reis gaan, praten we daarna verder.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:37

Helemaal geen gek idee.
Zelf ook regelmatig gedaan en 40 á 50 km op een dag is makkelijk te doen.
Paard en ruiter moeten wel goede gezondheid en conditie hebben.
Goed passend tuig wat schoon is, is erg belangrijk.
Daarnaast ook telefoonnrs of adressen van hulpdiensten bij de hand houden (DA, hoefsmid, ed)
Zorg ook voor een back up (iemand met trailer die in noodgevallen het paard kan halen).
Voor de rest; geniet ervan!

*****

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:55

@ikke: men begint denk ik over het geld, omdat ts aangeeft dat haar de kosten van het transport tegenvallen.
Een week op pad met je paard en overnachten is nu eenmaal ook niet gratis.
Dus een bezuiniging zal het ohz rijden niet worden tov met een trailer lagen vervoeren.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:19

Marije_jiplover schreef:
@ikke: men begint denk ik over het geld, omdat ts aangeeft dat haar de kosten van het transport tegenvallen.
Een week op pad met je paard en overnachten is nu eenmaal ook niet gratis.
Dus een bezuiniging zal het ohz rijden niet worden tov met een trailer lagen vervoeren.

Dus jij gaat ook maar niet op vakantie omdat thuisblijven goedkoper is?

Daarnaast weet ik wat ingehuurd transport kost en wat een week op reis zijn kost. Dat laatste is echt goedkoper, als je het basic houdt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:25

Ho even, ik heb niet over kosten gesproken, dus je hoeft de boodschapper niet aan te kijken op de opmerkingen van anderen over kosten!

En TS lijkt het in haar post te doen doorschemeren als bezuinigingsmaatregel, niet als vakantie-optie, dus dat er vermeld wordt dat het slim is om even naar de kostenkant te kijken vind ik dan ook weer niet zo raar.

Ik ben dit jaar 2 weken met paard op vakantie geweest, geen trektocht overigens, maar dat lijkt me hier niet ter zake doen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 17:38

Wow easy easy
We doen dit absoluut niet om de kosten te drukken maar ook gewoon omdat het mij (en mijn vriend) een leuk idee lijkt.

Met mijn pony heb ik endurance gereden dus ik weet wel wat het is om een tijdje met de billen in het zadel geplakt te zitten... al is dit wel weer enige tijd geleden... mijn paard is een eventer dus ook niet helemaal ongetraind en ook vriendlief kan wel een paar km fietsen op een dag. De keuze om hem op de fiets mee te nemen en niet in een auto is omdat ik dan nog zo goed als alleen reis en ik ben zeg maar erg sociaal aangelegd.

Voor overnachtingen wil ik vooraf stallen benaderen zodat ik ook zeker ben van een plekje. En voor mij en vriend evt een bed&breakfest of op stal wanneer dit toegestaan is...

Ik reageer nu op mobiel dus kan zijn dat ik wat zaken oversla met reageren... zal straks weer even de laptop aanslingeren... en voor nu alvast super leuk om jullie reacties te lezen en bedankt voor jullie tips!

There comes a time you have to choose between turning the page and closing the book...

❤ Pluis het ultime toppaard ❤

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:47

Geweldig idee! Als je t kan regelen en je paard kan het aan vooral doen!!' En dan ons op de hoogte houden natuurlijk :D

Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:48

Nou kan niet mis gaan :)
veel plezier haha

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:37

Vanuit waar vertek je? En waarheen gaat de reis? Via de belgische ruiterroutes kom je al een heel eind omhoog richting brabant, daar zijn zeker ook overnachtingen te regelen :j En waanzinnig mooie routes ;)

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Anoniem

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:11

Ooh super leuk idee! Zou echt gaaf zijn als je het deed. Maak je dan ook een volgtopic aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:17

Ik stem ook voor een volgtopic :j En al helemaal moest je de grens over gaan :Y) Heel mooi hier :j

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:31

Super leuk toch!

Ik ben ook erg benieuwd van waar naar waar je reist.

En ik verwacht indd dat langer is dan 160 km te paard. Ook omdat je dus nog stallen moet zoeken. En als er natuur is, is het zonde om er niet langs te gaan.

Be your best self

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 22:17

ok computer bij de hand en nu ga ik ff op iedereen reageren :)

die basis route in elkaar zetten is nog een hele kluif... het eerste stuk ben ik nog wel goed bekend maar daarna word het al snel lastig. routes die aangegeven staan op internet kunnen in het echt opeens een stuk minder goed begaanbaar zijn. ik moet verschillend keren het water over, en dat zal ik alleen doen als we over een fatsoenlijke brug kunnen. ik had de route eens bekeken via google/mapps maar die neemtt me ook een stukje mee over de veerpont... dat lijkt me geen goed plan :+

de 160 km is idd gebaseerd op snelweg dus daar kan zomaar nog eens 40km bij komen, paard is al eerder over spoorlijnen en bruggen heen geweest (zelfs een keer over een spoorbrug terwijl er een intercity onder ons langs denderde) -O-

ikke je bent welkom hoor, om mee te rijden :P /
een auto regelen om mee te rijden is idd geen slecht idee, alleen weet ik niet of er mensen zijn die 4 á 5 dagen (of meer) tijd hebben om ons te volgen. maar goed daar kan ook omgeladen/afgelost worden.

als als als ik het ook daadwerkelijk ga doen komt er uiteraard een volgtopic :Y) via België reizen is een goed idee. ik vertrek namelijk vanuit zuid-Limburg thv Heerlen en onze bestemming is Nieuwegein (Utrecht) zijn er nog zaken waar ik aan moet denken wanneer ik de grens over steek bijvoorbeeld entingen of vergunningen? ik ben wel vaker de grens met Duitsland over gestoken tijdens een buitenritje maar dan ben ik misschien wel illegaal geweest...

vandaag ook spontaan op het idee gekomen om een overnachting te plannen bij de fokker van mijn paard... maar eerst maar eens kijken of dat een beetje op de route ligt en of die goede man daar wel op zit te wachten :')

super leuk om jullie tips, tricks en ervaringen en natuurlijk ook meningen te lezen! ik houd jullie op de hoogte! oh en als jullie een goede site weten om routes te plannen dan houd ik me aanbevolen }:0

There comes a time you have to choose between turning the page and closing the book...

❤ Pluis het ultime toppaard ❤

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:22

leuk idee. Waarom moeilijk doen met een trailer en veel geld als men zich zo vroeger voortbewoog :)
Ik vind het niet zo gek. Heb je ook nog even lekker een tijdje ertussenuit. leuk avontuur.
IK zou de weg goed uitstippelen, je goed voorbereiden.. Kan er een karretje achter je vriend zn fiets?
maar denk echt dat het prima te doen is hoor.. mIsschien dat je het over een iets langere tijd uit moet smeren maar denk zeker niet dat het onmogelijk is. Leuk zelfs. Paardentaxi bellen kan altijd nog.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:33

Ik kan helaas niet mee, geen geschikt paard beschikbaar.

Ik ken grote stukken van die route.
Als je me een PB stuurt met de exacte vertrek en aankomstplek, dan kan ik je wel aan een aantal opties helpen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:39

Als je via Belgisch Limburg wil gaan moet je eens op www.paardenprovincie.be kijken, daar staat "plan zelf je route" (https://www.routeyou.com/user/planner/9 ... js-limburg) en heb je het hele knooppuntennetwerk en pauze/overnachtingsplekken.

Via www.ruiterenmennen.nl kan ook, dan kan je misschien alles combineren.

Als je specifieke vragen hebt over het belgisdch gedeelte mag je altijd pb'en, ik ken een groot gedeelte en de stuken die ik (nog) niet ken weet ik wel iemand die daar meer thuis is ;)

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Helemaal waanzinnig of misschien toch een goed idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-17 22:49

thnx voor de tips sabine! ruiterenmennen had ik zelf ook gevonden maar was wat lastig op mijn mobiel, misschien gaat het beter op de laptop... morgen ga ik de route eens plannen.

ikke ik stuur je een pb :)

mijn paardje staat nu alleen voor op ijzers en eigenlijk wilde ik dat zo houden, maar voor een rit van dit formaat heeft ze wel bescherming nodig... zijn er ook mensen die lange afstanden rijden met hoefschoenen oid of zeggen jullie hup niet zeuren, gaan met die banaan en blote voeten werk!

There comes a time you have to choose between turning the page and closing the book...

❤ Pluis het ultime toppaard ❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers