regels in Duitsland

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

AbbyBlues

regels in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 14:37

Gisteren heb ik een heerlijke rit gereden en ben hierbij in Duitsland terecht gekomen (ik woon vrij dicht bij de grens). Ik heb hier eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar moet ik aan bepaalde regels voldoen om in Duitsland te mogen rijden?

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

Azmay

Re: regels in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:40

Ik vrees dat dat per gebied verschilt.
Gezien ik de grens vanuit mijn tuin kan zien lees ik ook even mee.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:42

Officieel moet je een VWA-verklaring laten opstellen als je de grens naar Duitsland over gaat. Dit is enorm duur (denk aan 150 - 200 euro, er moet een keuringsarts van de NVWA voor komen) en is eigenlijk bedoeld voor de export van paarden. Echter is er in de wet geen uitzondering gemaakt voor ruiters die recreatief of voor een wedstrijd naar het buitenland gaan. De NVWA vat de wet dan ook erg letterlijk op en heeft kennelijk al boetes uitgedeeld aan ruiters die met buitenrijden uit Duitsland terug kwamen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:43

If it doesn't make you smile, CHANGE IT!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:45

Dat verschilt per deelrepubliek. Ik ga er vanuit dat je NRW bedoelt.
Wat ik uit eerdere topics heb begrepen mag je als dagtoerist per paard Duitsland in mag zonder dat je dat via de NVWA met een keuring aanmeld. Als je de trailer gebruikt of voor een wedstrijd moet dat officeel wel hoewel niet iedere organisatie daarop controleert.

In een aantal gebieden mag je alleen per paard je begeven als je een ontheffing/vergunning voor het desbetreffende (natuur)gebied koopt.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 06-02-17 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:47

BMHP schreef:
Wat ik uit eerdere pôsts heb begrepen mag je als dagtoerist per paard de grens over zonder dat je dat via de NVWA met een keuring aanmeld.

Is dit ook toevallig ergens zwart op zit te vinden?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:48

Ik heb ook wel eens een paar kilometer in Duitsland gereden. Ik woonde op dat moment nog geen 100 meter van de grens. Maar ook ik heb daar niet bij nagedacht of dat eigenlijk wel mocht zonder ruiterpas of iets dergelijks.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:49

Speedster schreef:
BMHP schreef:
Wat ik uit eerdere pôsts heb begrepen mag je als dagtoerist per paard de grens over zonder dat je dat via de NVWA met een keuring aanmeld.

Is dit ook toevallig ergens zwart op zit te vinden?

Nee, want officeel heb je de keuring nodig, en hierboven wordt al aangegeven dat als je terug komt je het risico van een bon in nederland loopt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:51

Sorry, dan snap ik je eerdere post niet. Je zegt zelf dat je begrepen hebt dat je als dagtoerist geen keuring nodig hebt?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:21

gedoog beleid, voor mensen die per paard de grens overschrijden

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:28

Officieel moet je altijd een gezondheidscertificaat hebben als je de grens overschrijdt tussen NL en Duitsland, ook voor een buitenritje van een paar uur. Wij overschrijden ook regelmatig de grens en zijn gelukkig nog nooit iemand van de NVWA tegengekomen, ook binnen mijn kennissenkring niet,maar dit zou dus wel kunnen.

In Duitsland schijnt er wel aparte regelgeving te zijn indien je de grens over gaat voor recreatieve doeleinden, wedstrijd of kliniekbezoek mits je binnen 24 uur terug bent. In NL is helaas geen uitzondering hiervoor.

Kijk voor TREC instructrie en trainingen op onze website http://www.trec-training.nl

Hoefschoenmaatje, passervice voor hoefschoenen, stuur PB voor meer info

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:30

Ik rij al een aantal jaren in Duitsland daar mijn weide aan de Duitse grens ligt. Je moet een geel plaatje aanvragen en ieder jaar een nieuwe sticker. Keteken( gele plaatje) is eenmalig. Dit kun je aanvragen bij het dichtstbijzijnde kreis bij jou.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:40

BMHP schreef:

Dat gedoogbeleid schijnt er dus (in ieder geval sinds kort) niet (meer) te zijn. Ze beboeten je kennelijk gewoon op een buitenritje.

PauleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:16

geld dit ook als je paard in Duitsland staat? (zo'n kenteken)
en hoe zit dat dan als je naar Nederland toe gaat om even te rijden?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:24

Vanuit Nederland gezien moet je inderdaad een exportverklaring hebben van de NVWA, maar aangezien je vertrek en eindbestemming op papier hetzelfde is, je exporteert immers niet, is dat natuurlijk een beetje kromme regelgeving. Er is geen uitzondering op deze regel en ook geen gedoogbeleid. Over het algemeen snappen de meeste inspecteurs deze problematiek en zullen je op buitenrit niet beboeten als jij vertelt dat je op buitenrit bent (geweest).
Als je met een trailer de grens over rijdt is dit natuurlijk al weer wat moeilijker aan te tonen. Verder moet je een (kopie) van het paardenpaspoort mee hebben. Ik heb dit altijd in een heupzakje zitten.

Vanuit Duitsland gezien, dus jij als Duitser met een in Duitsland gestalt paard, of jij met een paard gestalt in Duitsland, is er voor nederrijnland Westfalen de uitzondering dat je de grens over mag, mits binnen 24 uur terug. Hier geldt ook de regel dat je een (kopie) van het paardenpaspoort meehebt.
Verder, maar dit verschilt per regio, moet je een vergunning, het gele plaatje, hebben om op de openbare weg te rijden. Dit is dus eigenlijk altijd. Kosten verschillen, bij ons is dat 45€/ jaar.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:37

Plaatje geldt ook voor de mensen in Duitsland zelf. Ik betaal €35,- voor sticker.

PauleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:41

ik had na aanleiding van mijn eigen vraag nog wat speur werk gedaan en ben er achter gekomen dat je niet in alle staten geel plaatje nodig hebt. mijn paard staat in nedersachsen en daar hoeft het niet, terwijl in Nordrein west falen het wel moet.

http://www.ruiterenenmennen.nl/C100-Reg ... sland.html

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:49

kinel schreef:
Plaatje geldt ook voor de mensen in Duitsland zelf. Ik betaal €35,- voor sticker.

Dat is ook wat ik getypt heb, als dit daar een reactie op is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:03

Delphi2 schreef:
Officieel moet je altijd een gezondheidscertificaat hebben als je de grens overschrijdt tussen NL en Duitsland, ook voor een buitenritje van een paar uur. Wij overschrijden ook regelmatig de grens en zijn gelukkig nog nooit iemand van de NVWA tegengekomen, ook binnen mijn kennissenkring niet,maar dit zou dus wel kunnen.

Nope de gezondheidsverklaring ben je ALLEEN maar nodig als je met een trailer of vrachtauto je paard vervoerd over de grens. NIET rijdend. Is een gat in de wetgeving. Laat je daardoor dus niet gek maken.
Dit hebben wij tot in de puntjes uitgezocht omdat een kennis van me ruitertochten te paard organiseerde die ook over de grens gingen.

Delphi2 schreef:
In Duitsland schijnt er wel aparte regelgeving te zijn indien je de grens over gaat voor recreatieve doeleinden, wedstrijd of kliniekbezoek mits je binnen 24 uur terug bent. In NL is helaas geen uitzondering hiervoor.

En dit is alleen maar een gedoogbeleid. Off moet je daarvoor dus WEL een gezondheidsverklaring hebben. En die geld zowel voor de NL kant als de DE kant.

Het wel of niet een kenteken te paard nodig is, ligt eraan waar je gaat rijden in Dld. Hier in het noorden (Niedersachsen) is geen kenteken nodig, in NRW wel op veel plekken. En daarop kan je wel beboet worden als je die niet hebt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:13

rina schreef:
Nope de gezondheidsverklaring ben je ALLEEN maar nodig als je met een trailer of vrachtauto je paard vervoerd over de grens. NIET rijdend. Is een gat in de wetgeving. Laat je daardoor dus niet gek maken.
Dit hebben wij tot in de puntjes uitgezocht omdat een kennis van me ruitertochten te paard organiseerde die ook over de grens gingen.

Heb je hier iets zwart op wit van staan, of een linkje? Het is nl zo dat er zelfs een Nederlandse endurancewedstrijd niet is kunnen doorgaan, omdat het startpunt net over de grens in Duitsland lag en de VWA geen ontheffing wilde geven voor het over het zadel van de start Nederland in rijden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:14

rina schreef:
Delphi2 schreef:

Delphi2 schreef:

En dit is alleen maar een gedoogbeleid. Off moet je daarvoor dus WEL een gezondheidsverklaring hebben. En die geld zowel voor de NL kant als de DE kant.

Het wel of niet een kenteken te paard nodig is, ligt eraan waar je gaat rijden in Dld. Hier in het noorden (Niedersachsen) is geen kenteken nodig, in NRW wel op veel plekken. En daarop kan je wel beboet worden als je die niet hebt.

Rina ik heb contact gehad met NVWA en je moet altijd een gezondheidsverklaring hebben ook onder het zadel of te voet, er wordt officieel niet gedoogd in NL.

Aan de Duitse kant is hier wel officieel gedoogbeleid voor.

Kijk voor TREC instructrie en trainingen op onze website http://www.trec-training.nl

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:17

Speedster schreef:
BMHP schreef:

Dat gedoogbeleid schijnt er dus (in ieder geval sinds kort) niet (meer) te zijn. Ze beboeten je kennelijk gewoon op een buitenritje.

Ik geef je de Duitste kant van het verhaal (zoals ook defphi2 bevestigd),
Mijn info komt vanuit diverse endurance en Trec wedstrijden die in het grensgebied zijn gehouden zoals die in de euregio en Montferland/Elten.
Officieel moet je je papieren in orde maken, maar Duitsland gaat er soepel mee om. Hoewel de laatste geluiden zijn dat wedstrijdorganisaties steeds meer op de fit to travelpas controleren.

Jij komt met boetes vanuit Nederlandse kant waar mij niets over bekent is, kan je daar meer info over geven?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:21

Zie mijn post daar staat het in mbt Nederland.

zou fijn zijn als de KNHS daarvoor zou lobbyen, daar zijn ze tenslotte ook voor.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:32

Ik heb het juist ook over Endurance Montferland, die hebben in 2016 vanwege een dwarsliggende VWA niet kunnen organiseren, terwijl ze er daarvoor geen probleem van maakten.

Een tijdje geleden is er enige ophef geweest over het feit dat de VWA de controles ging aanscherpen. Hierbij heb ik toen ook voorbij zien komen dat er ruiters onder het zadel beboet zijn. Ik zou zo echter niet zo snel meer weten wat dat was. Ik kan nog eens op het enduranceforum zoeken of op Fb vragen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:41

Er gaan allerlei wilde verhalen rond dat er mensen zijn beboet, dit is zover ik weet nog noet gebeurd. Wel heeft iemand een waarschuwing gekregen die een kort stukje met trailer door Duitsland reed.