Huifkarvakantie door het drentse land

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pjer
Berichten: 1575
Geregistreerd: 18-03-05

Huifkarvakantie door het drentse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 12:30

Het is al even geleden maar omdat ik het zo gaaf vond, nu toch nog een topic.

Dit jaar wilde mijn man op vakantie met een camper, in europa. Dus ik dacht ik roep ook wat: Als we nou eens met een huifkar op vakantie gaan, net als die mensen van bokt (mariska_28 en gerard wiens topic ik op dat moment volgde). En tot mijn verbazing leek hem dat wel wat...

Nou heb ik vroeger wel paard gereden, maar de afgelopen 20 jaar is het niet veel verder gekomen dan aaien omdat ik door mijn gewicht niet meer mocht rijden. Ik ben echter zo'n 60 kg afgevallen en het begint weer te kriebelen.
We hebben wat huifkar bedrijven online onderzocht en kwamen uit bij Thor Heste in Gees. Mooie stevige huifkarren met een keukentje en een stapelbed.

25 juni was het zover, Na een goede uitleg over paard, tuig, wagen en mogelijke routes en een lijst met mogelijke overnachtingsplaatsen te hebben gekregen gingen we op stap. Het eerste stukje door het dorp ging de eigenaar nog even mee en toen was het aan ons.

Afbeelding
Onze route ging van Orvelte naar Odoorn,Exloo, Ees, Borger en Gasselte. Daarvandaan weer terug naar Ellertshaar, Schoonloo en Sleen naar Gees.

We gingen op weg naar de camping in Orvelte waar een hele vriendelijke mevrouw ons hielp met uitspannen en de volgende ochtend hielp ze met inspannen. Dat wil zeggen, ze controleerde of we het goed deden :) best fijn als je maar zeer minimaal men ervaring hebt en zeker nog nooit in je uppie een paard hebt ingespannen.
Die dag zijn we naar het park Ellert en Brammert gegaan waar toevallig een klederdracht vereniging was.

Afbeelding

Ons paard Ursinia, bleef op de parkeerplaats wachten

Afbeelding

Onderweg:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Onderweg bij het drouwenerveld staken we een heide veldje over waar je ook met paard en wagen op mocht.

Afbeelding

We hadden eigenlijk geen dieren verwacht want ze vielen niet erg op. Deze schaapjes gingen gelukkig een paar passen op zijn. Maar vlak voor het tweede hek schoot Ursinia ineens vooruit. Pas na goed rond speuren zagen we waarom. Een drietal Schotse hooglander was te voorschijn gekomen en kwam ons achterna.
Afbeelding

Niels is snel vooruit gerend om het hek voor ons open te doen en wij op een drafje erdoor. Snel het hek weer dicht en beteuterde koeien als gevolg :) dat was wel ff (te) spannend. En als we ze eerder hadden gezien waren we omgekeerd, maar ze hadden zich goed verscholen gehouden.

Afbeelding

Toen door naar het boomkroonpad waar Ursinia weer op de wagen bleef passen en wij de boomtoppen hebben bewonderd.
Later die dag kwamen we nog langs een paar mooie zandwinputten

Afbeelding

Op de camping in Gasselte hadden we uitzicht op 'ons' paard

Afbeelding


In Gasselte hebben we de stoute schoenen aangetrokken en de manege gebeld of we een buitenrit konden maken. Ursinia werd daar even in een buitenbak gestald en wij gingen te paard. Een heerlijk stapritje wat voor een angstige ruiter die al 20 jaar niet meer gereden heeft best spannend was. Voor Niels was dit de 2e keer dat hij op een paard zat maar het zag eruit alsof hij dat al veel vaker gedaan had.

Afbeelding

Weer onderweg op een dag dat we veel regen hadden, hielden we pauze op een mooi veldje in een dorp

Afbeelding

Ursinia stond hier aan de stick te grazen, maar ze trok hem tot 2x los om een paar meter verderop lekkere klaver te kunnen eten. Dat is toch even schrikken en na de 2e keer zijn we dan maar weer verder gegaan.


Afbeelding


Afbeelding




Ondanks dat ik geen men ervaring had is alles prima gegaan mede dankzij Ursinia die zeer bomproof was. Takel auto's vrachtwagens het deed haar allemaal niets.. en als ze al eens schrok van een gorilla beeld in een tuin dan was een 'rustig maar' genoeg.
Toch was het nog best werken want madam had geen rust in haar donder, pauze is voor watjes en als je me echt stil wilt laten staan dan zul je voor mijn neus moeten gaan staan. Ook wou ze vooral vaak draven terwijl dat op zandpaden met blubber en kuilen niet aan te raden was.

Wij vonden het allebei een geweldige vakantie en zeker voor herhaling vatbaar. Hopelijk een volgende keer wel warmer weer en minder regen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Huifkarvakantie door het drentse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:33

Wauw wat ziet dat er gaaf uit zeg! Klinkt als een super vakantie!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Huifkarvakantie door het drentse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:36

Ziet er leuk uit. Vroeger, zo'n 25 jaar geleden hebben wij ook daar een huifkar gehuurd. Zelfs meerdere keren. De huifkar ziet er nog hetzelfde uit als toen.
Waren erg leuke vakanties!

H_teun
Berichten: 28
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:09

Wat grappig om te zien zeg. Bij ons in de stad loopt dezelfde huifkar ook wekelijks.
Althans hij lijkt identiek te zijn

pjer
Berichten: 1575
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 22:29

Saskia9 Het was zeker geweldig, al had het weer wat beter gemogen, het is zeker voor herhaling vatbaar.

Cynthiar Er zitten inderdaad weinig moderne snufjes in :D

H_teun Wat leuk! waar is dat?

Mocht iemand het ook overwegen zou ik wel aanraden om extra dekens mee te nemen, want een huifkar is frisser dan een tent ś nachts. En een kussentje voor op de bok want je krijgt wel een houten kont :o :D

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Huifkarvakantie door het drentse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:33

Ahh wat cool!! En je had toch kunnen weten dat het koud kan zijn op een huifkar?! :D Heb je ons topic van vorig jaar niet gevolgd? Toen hadden we zelfs vorst aan de grond :D.
Krijg door jouw topic zin in de rit voor volgend jaar.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:34

Ziet er heel gaaf uit! Voor mij allemaal bekende plekken, volgens mij heb ik jullie ook wel gezien :D Maar bij ons komen er veel huifkarren voorbij met een fjordje in de zomer

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:37

Wauw wat gaaf zeg! Fijn dat het zo goed gegaan is. Kan me voorstellen dat het toch wel een beetje spannend is als je weinig menervaring hebt

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:41

Naaoommii: ik zie dat jij in Borger woont? Ken jij toevallig de familie Kreemers, die fjorden fokt of heeft gefokt? Mijn fjord komt daar vandaan.

Dan ontopic: de huifkarren van Thor Heste waren nog modern vergeleken met andere huifkarbedrijven.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:02

cynthiar schreef:
Naaoommii: ik zie dat jij in Borger woont? Ken jij toevallig de familie Kreemers, die fjorden fokt of heeft gefokt? Mijn fjord komt daar vandaan.


Ik ken wel in Borger een plek waar altijd redelijk wat fjorden lopen, en in t voorjaar ook met veulens. En ik weet dat hij veel ment, dat zou hem zo maar eens kunnen zijn :)

pjer
Berichten: 1575
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 12:17

Mariska_28 nu je het zegt.. :-) we waren er gewoon ingetrapt omdat het de week voor vertrek wel heel warm was.

Dat gebrek aan menervaring zat ik zelf geloof ik het meeste mee. Paardlief gaf duidelijk aan als ze me niet snapte of als ze vond dat ik het fout had :-) op een plek hebben we 3 pogingen moeten doen om haar te overtuigen dat we echt door dit tunneltje wilden en dat het zou passen. Uiteindelijk Niels naast haar laten lopen en ik met 1 hand aan de teugels en tegelijk met m'n volle gewicht aan de rem hangen om de kar te helpen remmen helling af. dat kon ze duidelijk waarderen.

Ook een keer moeten omkeren op een heel smal bospad in een mega grote plas. Niet de meest handige plek zeg maar. Maar tijdens ons overleg hoe dit aan te pakken dacht Ursinia linksom te horen en keek ze even en dacht "mwah dat gaat me lukken" en ze begon aan de bocht.. Spannend momentje maar het ging helemaal goed. heel fijn zo'n koel paard :-)

Souvlaki

Berichten: 54
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:59

Wauw wat een heerlijke vakantie moet dat geweest zijn!