[VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

[VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 22:25

Jaja, ik heb me een tijd geleden wat in mijn hoofd gehaald, en het zou toch wel heel gaaf zijn als het niet alleen een plan zou zijn, maar ook werkelijkheid.

Samen met mijn Tinkermerrie maak ik veel km buiten, we hebben daar beide veel plezier in, en Kyra is erg looplustig. Afstand maakt haar echt niet uit, en waar we langs rijden ook niet, ze is weliswaar een alert sporttype binnen haar ras, ik rij overal langs, door, overheen en onderdoor.

Afgelopen juni zijn we op trektocht naar mijn oude pensionstal geweest. 45 km heen, een dag daar met een wat korter ritje, en de dag daarna weer 45 km terug. Verbazing van mijn kant hoe fit ze de terugweg bleef. Halverwege een half uur pauze genomen, en alsnog een gemiddelde snelheid van ruim 7 km/h. Bij thuiskomst was ze natuurlijk moe, maar niet gesloopt. Afgelopen oktober zijn we een weekendje op vakantie geweest, 3 dagen 20 km gereden, de vierde dag nog ruim 8 km. Ook niet kapot te krijgen. Thuis maken we ook steeds meer km. Waar we in juli nog maar 60 km reden, waren dit er in aug al 105, in sep 153 en oktober zelfs 205. Een afstand van 25 - 30 km is inmiddels gewoon aan het worden en rijden we binnen 3 uur. Kreupel of andere mankementen heeft ze nooit gehad.

Natuurlijk is dit niet wat belangrijk is tijdens een trektocht, maar ik wil even duidelijk aangeven dat ik over een paard beschik wat dit plan aan zou kunnen. En niet over een Tinkermerrie die na de eerste dag zegt "bekijk jij het even lekker".

En wat is het plan? Een van de dingen die al jarenlang hoog op mijn wensenlijstje staat, is met paard op strandvakantie. Maar ik heb geen eigen vervoer. Iemand grapte, dan rij je er toch zelf heen? Daar eens diep over nagedacht te hebben, waarom niet? Als we van Groningen naar Drenthe kunnen rijden, lukt Friesland door ook wel. Beetje research leverde op dat de Afsluitdijk ook geen probleem is te paard, en dan zal dat stukje Noord Holland ook wel lukken.

In het totaal zal de afstand rond de 200 km liggen. Hier wil ik 10 - 14 dagen de tijd voor nemen, om Kyra ook voldoende rust te gunnen. Ik wil een weer in Noord Holland verblijven, en dan met de trailer terug.

Of net andersom; met de trailer heen en nadien te paard terug. Het is net wat het beste uit komt en mij op den duur het meest verstandig lijkt.

Echter, ik weet natuurlijk niet in heel noord Nederland de weg, dus ik heb jullie hulp nodig voor adresjes waar wij een nachtje (of 2) zouden mogen verblijven. Paard is voor kortere periode niet kieskeurig wbt stal of weide. Echter ben ik nogal een koukleum dus in een tent is niet echt een succes. Los van wat het aan extra bagage oplevert en gedoe mbt opfrissen, eten en dingen als telefoon opladen. Echter zou ik met een bank bij wijze van al tevreden zijn, een luxe B&B is absoluut niet nodig.

De route die ik wil gaan rijden is momenteel ongeveer als volgt

Winschoten
Muntendam
Zuidlaren
Yde
Norg
Haulerwijk
Beetsterzwaag
Akkrum
Sneek
Bolsward
Kornwerderzand
Afsluitdijk
Den Oever
Westerland
Anna Paulowna
Callantsoog/Julianadorp aan Zee

Graag zou ik van jullie horen als jullie op deze route plekken zijn/weten waar wij zouden mogen verblijven onderweg.
En natuurlijk vind ik ook andere do's en don't's erg fijn!

De periode dat ik dit zou willen doen is eind april/begin mei 2017. Dit omdat je vanaf mei vaak niet overdag op het strand mag. Echter bevalt begin april een merrie van goede vriendin en daar wil ik (en ben ik gevraagd) bij zijn. Vanaf eind mei komen ook aanzienlijk meer hinderlijke vliegbeesten in de lucht, en start voor ons het endurance seizoen.

Ik zal hier blijven updaten hoe ons plan (hopelijk) vormt tot werkelijkheid!

Om een beeld bij het verhaal te voegen. Kyra en ik afgelopen zomer op het wannebee-strand bij ons in de buurt


Afbeelding


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:39

Dapper! Ik kan je helaas niet aan adressen oid helpen. Te hoog in de kop voor mijn kennissenkring. En mijn plan om je te bezoeken valt in die periode ook in het water. Zit ik op Bonaire... {:} . Let wel
Op dat sommige stranden vanaf 15 april overdag al nietmeer toegankelijk zijn te paard!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:47

Wat een ontzettend leuk idee! Ik heb alleen totaal geen netwerk in die regio, dus kan je niet verder helpen.
Misschien heeft bijvoorbeeld Arabesk hier op bokt nog ideetjes voor je?

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: [VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:50

Haulerwijk, the place to be! {:}
Wat gaaf, ik ga rond vragen voor je!

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

tinkerplein

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Noordlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:13

Bij ons in Noordlaren kun je natuurlijk logeren!

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Re: [VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:49

Hoi,
Wat leuk....
Bij mij zou je kunnen overnachten..... ik woon in NH op de route die je wil nemen....
Misschien iets om..... maar ja ....

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:08

Wat een leuk idee!

Misschien een idee om, als je adressen gevonden hebt om te overnachten, daar op voorhand even bij langs te gaan? Om even kennis te maken en te kijken hoe je paard daar terecht komt?

Ik heb in het buitenland wel (georganiseerde) trektochten gemaakt. Een afstand van 30-40 per dag is dan normaal. Met rond het middaguur een rustpauze voor mens en paard. Wel is het zo dat de paarden dan na een week ook een week rust krijgen. En in Ierland was er ook een rustdag tussendoor ingepland voor de paarden.

Ook kregen die paarden allemaal flink krachtvoer erbij. Als je een kennismakingsrondje gaat doen kan je dat misschien gelijk in emmertje meenemen? Reken op 's morgens en 's avonds zeker een kilo van een goede brok.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:43

200km in twee weken moet in principe goed te doen zijn. vier dagen reizen, een dag RUST is in de praktijk vaak een goed ritme maar kijk goed naar je paard wat die aangeeft. Derde dag is meestal de zwaarste dag, houdt daar een beetje rekening in je afstanden.
Laat je ook niet opjagen of gek maken over afstanden. Als je ergens snel wil zijn, pak je een snelle auto!
Je bent onderweg om onderweg te zijn en dat is echt de moeite waard :j Op je gemak 20 - 25km per dag, prima tempo.
Puntje van aandacht: de afsluitdijk is even stevig doordoen, maar wel heel spectaculair :j Zorg dat je je overnachtingen aan het begin en einde geregeld hebt.

Krachtvoer is onzin, op voorwaarde dat ze 's nachts in een goed weiland staan en je overdag een of twee goede graaspauzes (minimaal een uur) kunt houden. De andere kant is dat de meeste plekken waar je zult overnachten ook wel krachtvoer hebben, mocht dat toch nodig zijn.

Ook geen wet maar veel paarden vinden het prettiger om met twee (of drie of vier) te reizen. Hand/bagagepaard is ook een optie.
Houdt je bepakking beperkt, 10 - 12kg op je paard is je max.

Tot slot: GA VOORAL OP REIS!!!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mint
Berichten: 107
Geregistreerd: 16-09-16

Re: [VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:23

Wauw dit lijkt me echt een geweldig idee! Veel succes en vooral veel plezier!

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [VOLG] Trektocht Oost Groningen - Noord-Holland, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:00

Ik ben bekend in Anna paulowna en Julianadorp/den helder. Voor vragen mag je me gerust een berichtje sturen! Vanaf de afsluitdijk door naar Anna pauwlona is goed te doen! Alleen een plekje vinden is daar wel moeilijk omdat iedereen daar zijn paard aan huis heeft. Je zou dan het beste door kunnen rijden naar maneges in de buurt maar dat is nog nog best wel een stuk..

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:24

Ik kan je paard helaas niet stallen, maar mocht je in de buurt van cornwerderzand nog slaapplaats nodig hebben zelf, ik woon in Harlingen je bent welkom.

Noord holland heb ik geen ervaring mee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers