Mijn halfjaar in het buitenland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Mijn halfjaar in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 21:49

Hallo!

Voor iedereen die nog twijfelt om op reis te gaan en met paarden te werken, ik zeg gaan! Afgelopen studiejaar heb ik tussen mijn bachelor en master een tussenjaar genomen om een half jaar te gaan werken en een half jaar te gaan reizen en werken met paarden.

14 januari was het dan zover. Heel vroeg in de ochtend op pad vanuit Friesland op pad naar Rotterdam en op naar de eerste bestemming van de reis; Faro, Portugal. Daar kreeg ik een eigen plekje en werd ik 's ochtends wakker met een vol blauwe lucht en uitzicht op zee.

Afbeelding

De dagelijkse werkzaamheden hier bestonden uit tweemaal daags een uurtje voeren en verzorgen en verder was ik vrij om rijden waar en wanneer ik wilde. Dit leverde natuurlijk prachtige oortjesfoto's.

Afbeelding

Afbeelding

Naast buitenrijden moest er ook af en toe gewerkt worden. De eigenaresse heeft me heel wat nieuwe dingen geleerd op vlak van dressuur en springen. Ik heb zelfs de mogelijkheid gehad om tweemaal mee te doen aan de lokale springwedstrijd, waarvan één parcours op 1.10m en een hoogste hindernis van 1.15m. Iets wat ik nog nooit gedaan had!

Afbeelding

Tijdens de drie maanden in Portugal heb ik nog twee weken door mogen brengen bij bokker Lusitana, waar de paarden letterlijk aan huis stonden. Helaas was het na al het mooie weer tijd voor een heel veel regen...

Afbeelding

Na deze maanden heb ik besloten de nieuwe plek iets noordelijker te gaan zoeken, vooral in verband met het steeds warmere weer. Vanuit Portugal ging de reis naar Denemarken, 45 minuten ten noorden van Kopenhagen, om hier met IJslanders te gaan werken. Dit was dan ook echt werken op de grote fokkerij, maar tevens ook echt werken aan mijn eigen rijkunsten. 4 dagen in de week kreeg ik de kans om les te krijgen van de trainster, waarna mijn benen als spaghetti aanvoelden. Maar naast het harde werk, waren we ook hier in de gelegenheid om veel buitenritten te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Een kleine drie weken later ging ik verder, met de boot en de trein op naar Fälkoping, Zweden, om hier meer te leren over Natural Horsemanship en western rijden. Helaas had de eigenaresse weinig tijd om ons mee te nemen op rit, maar als we gingen, was het mooi in het grote bos in de omgeving.

Afbeelding

Tijdens de maand in Zweden werd een van de twee veulens geboren. Helaas konden we niet bij de bevalling zijn, maar 's ochtends was het een grote verrassing bij binnenkomst in de stal.

Afbeelding

En naast een boel paarden, honden, katten en kippen, hebben we kennis mogen maken met elanden.

Afbeelding

Na al het warme weer in Portugal, Denemarken en Zweden werd het echt tijd om het frissere weer op te zoeken. Dit lukte goed in Akureyri, IJsland! Fantastisch landschap en fijne paarden! De paarden stonden hier dag en nacht buiten, dus het enige wat moest gebeuren was het rijden van de 10 paarden.

Afbeelding

Afbeelding

Naast het zelf rijden hebben we een kijkje genomen bij een wedstrijd, ook met fantastisch uitzicht over de fjord. Bij de wedstrijden is het gebruikelijk om te kijken vanuit de auto. Gelukkig was het een goede dag en konden we ook droog buiten staan.

Afbeelding

Een maand later ging de vlucht terug naar Zweden. Eigenlijk wilde ik niet terug naar een land waar ik al geweest was, maar eerder had ik iemand ontmoet en hij overtuigde me om terug te komen. Dit maal was ik in de buurt van Stenungsund, om daar te werken met Ardennerpaarden en deels ook met de koeien.

Afbeelding

De eerste helft had ik hier de tijd om de koets op te knappen voor een bruiloft. Uiteindelijk op de dag zelf ook het paard helemaal klaar gemaakt en daarna op pad! Helaas begon het na drie maanden droogte een uur lang goed te regenen vanaf het moment dat het bruidspaar de kerk uit kwam, maar het was een prachtige dag!

Afbeelding

Natuurlijk was er naast het werken ook tijd voor vrije tijd, uitstapjes en bezoekjes aan het strand. Omdat die foto's er niet meer bij pasten, heb ik deze achterwege gelaten

Inmiddels ben ik weer een week thuis na 7 maanden en een week op reis te zijn geweest en begint volgende week het serieuze leven weer. Ik ben ontzettend blij deze ervaring opgedaan te hebben en ik hoop anderen een beetje inspiratie te kunnen geven om ook een dergelijke tocht te maken!



Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 22:34

Een aantal plekken via workaway inderdaad, bij Lusitana en IJsland via bokt en de laatste plek in Zweden met heel veel moeite via internet en hulp van een bokker om toch terug te kunnen.

Was even wennen inderdaad. Het nederlands viel mee, mede vanwege het lezen van bokt :+ maar het spreken van fries was met iets meer moeite. En bij aankomst was iedereen om me heen zo blij dat ik terug was, terwijl ik nog in een ik wil nog niet naar huis modus was. Maar dit kwam tevens ook omdat ik de laatste anderhalve week als vakantie bij mijn nu vriend heb doorgebracht :)

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 08:26

Ik werkte inderdaad tegen kost en inwoning, op de laatste plek na dan.

Ierland klinkt ook tof! Ik had de keus uit Ierland of IJsland, maar vond IJsland toch iets meer bijzonder. Jij alvast veel succes en plezier marachels!

Je mag zeker een pb sturen AnnetteFlame, want dat is inderdaad Zoega :)

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 08:53

Uitgelicht, wat leuk :D

Het was zeker een onvergetelijke ervaring!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn halfjaar in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 15:59

Natuurlijk heb ik veel meer foto's! Heb er 15 kunnen kiezen uit bijna 900 :+

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn halfjaar in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 19:35

Ik heb juist eigenlijk niks gepland. Heb alleen het vliegticket naar Portugal geboekt voor de eerste plek en van daar uit ben ik verder gaan kijken. Als het dan wel bevalt, kan je langer blijven en als het niks is, kan je ook sneller weer weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers