Paard op hol rent richting huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Paard op hol rent richting huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 21:13

goeden avond!

Na wat er vanochtend gebeurd is wil ik graag mijn verhaal kwijt in de hoop dat jullie misschien tips en/of ervaring hebben.

Ik ging vanochtend een keertje weer naar buiten, samen met haar twee weide vriendjes. Ik moet erbij zeggen dat onze buiten ritjes niet altijd even makkelijk afgaan maar vandaag sloeg echt de kop. Ik ben gewend dat ze bang is OF simpelweg geen zin heeft en gaat protesteren. Vandaag wilde ze op een gegeven moment niet meer verder en begon hevig te stijgeren (als in: recht omhoog), proberen om te draaien en zijwaarts lopen. Na een paar keer doorbijten liep ze wel een stuk door en toen begon het drama: ze sprong in een keer om en ging aan de kletter richting huis, ze maakte zich zo sterk dat ik absoluut niks te zeggen had. Uiteindelijk na vele meters rennen heb ik haar tot stilstand kunnen krijgen (trekkend helaas).
Eerlijk gezegd ben ik hier heel erg van geschrokken en vind ik het toch een beetje eng nu. vooral omdat we op een verharde weg rende waar soms nog wel eens autos en fietsers voorbij komen.

Uiteraard hebben we wel het rondje afgemaakt, maar dan met een vriendin van mij op haar rug. Na een keer weer proberen te rennen is zij afgestapt (voor haar eigen veiligheid) en heeft haar flink op der flikker gegeven, hierdoor stijgerde ze heel respectloos bijna tegen haar en de andere paarden op. Hierna liep ze oppeens wel heel rustig weer het rondje af en heb ik het laatste stukje voor de vertrouwen weer er even op gezeten.

We rijden met een dubbelgebroken bit en martingaal. Verder is ze op stal en onder het zadel heel lief en rustig, alleen met springen word ze snel heet maar dit is ook omdat we dit niet veel trainen en vooral dressuurmatig rijden. Verder kan ik haar zonder vast te houden laten staan en ben ik nu na 2 jaar goede maatjes geworden en heel erg gegroeid. Echter loop ik hier wel heel erg tegen aan en wil ik de hoop ook niet opgeven en haar laten winnen.

Zo dat is eruit... iemand misschien do’s & don’ts voor mij?

Groetjes.....


Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 21:24

xDenies schreef:
Afgestapt en dan op de flikker gegeven? Wil niet weten hoe dat is gegaan.

Wellicht eerst eens terug naar de basis. Dat je dat allemaal nodig hebt om '' veilig '' buiten te kunnen rijden gaat voor mij een beetje te ver. Je zou gewoon op een losse teugel een rondje moeten kunnen maken. Ergens gaat er iets heel goed mis dus wellicht handig om iemand die er meer verstand van heeft bij te halen die jullie daarbij kan helpen.
Er is altijd een achterliggende reden wat absoluut niet; geen zin hebben is.

Op deze manier gaat het in ieder geval niet beter worden. Succes..


Hi! Ik bedoel niet dat ze haar helemaal rot heb geslagen hoor haha, gewoon even laten weten wie de baas is :)
Ze is vaker mee naar buiten geweest dat we idd met lange teugels rustig konden rijden, stap draf en galop... ook is ze trouwens aan de hand (ook vandaag na het kletteren) heel rustig en loopt ze ontspannen met haar hoofdje naar beneden. Zal dan vast een stukje vertrouwen zijn van haar in mij/ons maar waarom kan het de ene keer wel probleemloos gaan en dan zoals vandaag helemaal niet?
Verder ben ik geen voorstander van extreem sterke bitten, sporen of dingen als slogteugels.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 21:26

khirshanta schreef:
Hoe gaat wandelen buiten?

Mijn paard heeft zich de eerste paar keren ook best aangesteld, maar echt lang niet zo erg. Als wandelen niet goed gaat nog, zou ik misschien eerst beginnen met kleine stukjes doen. Tot een punt dat je weet dat het goed gaat, en weer terug, en het zo steeds wat uitbreiden

Misschien eens een instructeur meenemen om het gedrag van jou en je paard te bekijken, misschien is daar best wat uit te halen


Wandelen gaat helemaal goed nu! Heb ik ook verteld in mij reactie hierboven.
Dit hebben we ook zeker een jaar lang rustig en met veel geduld moeten opbouwen omdat ze nooit het terrein af wilde etc.
Nu loopt ze zonder problemen naast je en kijkt niet vaak op van dingen om haar heen.


Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 21:53

Ineke2 schreef:
Ehm en hoe heb haar precies dan laten weten wie de baas is?


Nouja wat ze deed was eerst haar stem verheffen maar hier gaf ze helemaal geen gehoor aan, ze is afgestapt puur voor veiligheid voor zowel paard als ruiter. Ze heeft haar wel een tik op haar hals gegeven toen ze was afgestapt. Nadat ze een stuk netjes ontspannen mee liep heeft ze haar uiteraard beloond voor haar uiteindelijk goede gedrag, dit hebben we ook de hele rit gedaan wanneer ze zonder moeite rustig met lange teugel liep.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 18:36

RoyceMack schreef:
Ik heb ook een paard gereden dat buiten gewoon de weg bepaalde. Als ik rechts wilde ging zij links en als zij naar huis wilde ging de ruiter mee. Na twee keer was ik dat zat en ging het gevecht aan. Bokken, trappen, gemeen bol maken om de ruiter eraf te knallen, sprintjes trekken, abrupt remmen, van de dijk naar beneden en uiteindelijk had ze bedacht dat ze wel kon steigeren. Toen heb ik haar wel een klap om dr oren verkocht (letterlijk). Bokkig doen, oke, dat vechten we samen wel uit, maar steigeren? Hell no, levensgevaarlijk voor iedereen. Dat was de eerste keer dat ze dat flikte en volgens mij (bij mij) de laatste keer. Gekkigheid. Zeker omdat ze normaal in de bak, buiten en op cross super braaf was. Vond alles geweldig. Alleen die buitenritjes rondom stal vond ze saai. We hadden een super band samen en deden alles met en vopr elkaar. Alleen die geintjes waren gewoon haar ding. Flikte ze bij iedereen en altijd op dezelfde punten. Steigeren is bij mij gelijk een knal, tenzij het door externe dingen komt en dan nog zal ik boos worden (kan ook anders geuit worden).

Maar goed, je moet echt helder hwebben waarom ze dit doet.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 18:37

woepsie90 schreef:
Wat doe je normaal gesproken als je klaar bent met de buitenrit en terug op stal aankomt? Stap je dan af, geef je haar dan eten, krijgt ze dan rust of de wei, of iets anders wat haar comfort geeft? Wat is je routine?

Wat heel goed helpt bij alle paarden die deze neiging hebben, is een nieuwe routine maken zodra je thuis komt van de buitenrit. Ga dan nog even de bak in bijvoorbeeld en doe 5 minuutjes in de bak rijden. Of iets anders wat ze niet zo geweldig zal vinden. Het idee dat naar huis gaan dan een goed idee is, zal snel veranderen. IPV gelijk afstappen als je thuis bent of eten maken, ga je dus eerst wat minder leuks doen.

Wat ook kan helpen is schriktraining. Niet zozeer om haar bomproef te maken, maar om haar te leren omgaan met haar emoties. Stress level omhoog brengen en dan weer oefenen met rustig worden. Je kan dan ook met haar meedoen, probeer na een schrik training oefening maar zelf je ademhaling rustig te laten worden, dat heeft ook effect op je paard en daar kan ze steun uit halen, als de leider kalm is.

Wat je vanmorgen nu hebt meegemaakt is inderdaad super spannend!
Je paard liet in haar ogen alleen maar zien wat ze er van vond, ze communiceerde. Ze wilde niet, vond het eng, was onzeker, wilde liever thuis haar comfort hebben en probeerde dus allerlei truukjes uit om thuis te komen, zoiets, is vanaf een verhaal lastig te bepalen natuurlijk. Je moet je even afvragen WAAROM ze het deed. En dáár kan je dan aan werken, aan de reden. Probeer dus thuis komen minder leuk te maken (vraag je even af wat je gelijk doet als je thuis komt), en weg gaan leuker te maken (een leuke tussenstop geven waar ze kan grazen bijvoorbeeld).

Succes! Komt vast goed!



Bedankt voor de feedback en tips, hier heb ik echt wat aan! Ik heb het er ook met mijn instructeur erover gehad en ga er met hem mee aan de slag!

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 18:59

Annem84 schreef:
Wat je vaak merkt is dat paarden onzeker zijn buiten, als je als ruiter dan ook onzeker reageert of twijfelt neemt je paard het over want als de ruiter het al niet vertrouwd waarom zou je het als paard dan wel vertrouwen in een vreemde omgeving.

Begin eens met rustig opbouwen. Door bijvoorbeeld eerst ij de bak te werken en dan buiten uit te stappen. Deze rondjes maak je dan steess groter en het bakwerk minder.

Wat hierbij belangrijk is, is dat je zelf heel kalm en rustig blijft en vooral heel duidelijk. Bij de eerste minimale twijfel naar voren rijden. Desnoods een tikje erbij. Maar je gaat hierbij wel door tot je het gevoel hebt dat je weer ontspannen stapt. Zo breid je je ronde steeds uit.

Laat de spanning niet te ver oplopen maar probeer dit voor te zijn en let hierbij op alle minimale tekenen die je paard geeft stel hem gerust maar wees wel duidelijk. Omdraaien is geen optie hup naar voren.

Dat is echt een kwestie van zelfvertrouwen en duidelijkheid.

Succes!


Hey! Ja ontspannen is ook voor ons het belangrijkste, ze is overigens wel een echt merrie en heel stellig dus als ze er niet langs durft dan gaat ze ook echt niet. Ik wil ook geen gevecht meer met haar aan omdat ik dat gewoon niet kan winnen en ze er alleen maar meer van gaat stressen (en veiligheid). Ik wil het ontspannen proberen op te
lossen en laten zien dat het niet eng is, is het een idee wanneer ze echt niet er langs wil om er naast te gaan en er samen langs te lopen? Ik weet dat het normaal gesproken afstappen niet goed is maar omdat dit nu de enige manier is om haar wat vertrouwen mee te geven omdat ik gewoon echt niet wil dat het vandoor kletteren weer gebeurd. ik kijk overigens binnenkort ook even samen ernaar met mijn instructeur, helaas is dit maar 1x in de twee weken en ben ik binnenkort ook nog is op vakantie.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 19:25

Annem84 schreef:
Kleine aanvulling, merk je dat je spanning opbouwt, probeer dan eens naar voren te draven. Dan heeft je paard minder tijd om in de ankers te gaan. Duidelijk naar voren rijden.


Ja we hadden gisteren idd ook geprobeerd om haar stellig erlangs te krijgen maar eerlijk gezegd werd ze hier alleen maar gekker van, vanaf dat moment begon ze juist te stijgeren etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 30 bezoekers