Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hannel

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-05-09
Woonplaats: Gent, België

Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 13:36

Dag bokkers! :)

Ik ben op zoek naar ervaringen, tips en valkuilen om voor het eerst buiten te gaan rijden met (jonge) paarden die nog nooit gewandeld hebben.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wat werkte er goed, wat zeker niet doen, ... alle ervaringen zijn welkom! ;)

Alvast bedankt voor jullie inbreng!


zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:45

Ik ben met onze jonge fries aan straat gaan staan. Zak met lekkers mee en haar laten kijken naar wat er voorbij komt. We wonen aan de rand van de polder aan een vrij drukke weg. Even laten kijken lekkers er in als ze braaf was. Dan weer terug naar de groep. Het scheeld we hebben zelf een tractor en een kraan. Een zitmaaier en nog wat van dat spul, vrachtwagens die op en af het erf rijden met bouwmaterialen die rijden langs de wei. Daarna aan de hand een paar keer mee op straat met een ander paard. Dit hebben we steeds meer uitgebreid ook alleen en onder het zadel.

Hedy mijn meisje, mijn witte, mijn oude doos voor altijd in mijn hart. Roweentje samen met je moeder nu een sterretje aan de hemel.
Dag Sandy, dag meisje rust zacht, dag Sauron mijn maatje nooit meer met jou de beestjes voeren


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:47

Gewoon doen en het paard tijd geven. Niet ongeduldig worden e.d.

En als je het aandruft ga alleen. Ik vind dat veel fijner, omdat jij dan een paard moet opvangen e.d. Als je dingen tegen komt die ze eng vinden. Een met een ervaren paard erbij leer je ze niet echt dat ze zelf dingen zelf moeten oplossen.

Niet onzeker worden een onzekere ruiter geeft een onzeker paard.

Succes!

Ik vind dit een van de leukste onderdelen van de opleiding van een paard.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:10

zacharyhill schreef:
Ik ben met onze jonge fries aan straat gaan staan. Zak met lekkers mee en haar laten kijken naar wat er voorbij komt. We wonen aan de rand van de polder aan een vrij drukke weg. Even laten kijken lekkers er in als ze braaf was. Dan weer terug naar de groep. Het scheeld we hebben zelf een tractor en een kraan. Een zitmaaier en nog wat van dat spul, vrachtwagens die op en af het erf rijden met bouwmaterialen die rijden langs de wei. Daarna aan de hand een paar keer mee op straat met een ander paard. Dit hebben we steeds meer uitgebreid ook alleen en onder het zadel.



Zo aan de straat gaan staan een paar heb ik ook gedaan met mijn fries. Wel zijn we met z'n tweeën geweest toen we echt buiten gingen rijden. Dit hebben we tot nu toe drie keer gedaan.

Geef je paard idd de tijd om te kijken. Niet je zelf vast zetten. Als je een schrik reactie hebt en hij schiet naar voren, heel even kort opvangen en gelijk jezelf weer ontspannen ook al loopt hij dan nog een paar passen in draf door. Desnoods parkeer je hem dan even in de kont van het paard voor je als hij wel door wilt blijven rennen, (moet je wel iemand mee hebben met een paard die dat accepteert en degene op dat paard op de hoogte stellen dat het kan gebeuren) zo heb ik het aangepakt. Hoe meer je hem opsluit als hij een keer schrikt hoe minder je te vertellen hebt.

Nu is het bij mij, als hij schrikt is een korte opvanging genoeg en dan staat hij stil en kijkt om zich heen en dan is het weer goed. Auto's zijn haast al niet interessant meer. Ja als ze snel voorbij komen kijkt hij iets op. Van die choppers (motoren) zeker wanneer ze opgaan trekken, ik moet helaas wel eens over een fietspad met 80 km weg, die kunnen nog wel heel eng zijn. Groot verkeer etc is ook spannend. Geef 'm daar de tijd voor.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:19

op een rustig tijdstip, zonder zwaar verkeer en dat opbouwen.
het beste is een weide aan een dijk of weg!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:21

Voor het rijden heb ik geen tips, maar ik kende iemand die met een jong paard met een hesje met een L op de rug naar buiten ging.

Dat zorgde er toch voor dat het verkeer net wat rustiger langs kwam en wat meer afstand hield.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:30

Ik ging regelmatig wandelen met mn paard, dan ook stap en ho en terug oefenen soms. Toen ze eenmaal ingereden was de eerste tijd met een braaf paard mee. Ze is nu echt helemaal verkeersmak, ook voor groot verkeer.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:32

Ik zou sowieso eerst gaan wandelen voordat je zou gaan buiten rijden. Als je er naast loopt heeft een paard vaak meer steun aan je dan wanneer hij het 'alleen' moet doen en jij op z'n rug zit. Met mijn (men)pony heb ik dat destijds ook zo gedaan. Gewoon enge dingen zoals bankjes etc van dichtbij gaan bekijken en als de aandacht voor het bankje verdwijnt, weer verder wandelen en kletsen tegen je paard. Zo kun je dat ook doen met verkeer. Gewoon laten kijken en belonen. Zeker als je paard veel spanning laat zien niet te lang door gaan en het goed afsluiten met een positieve ervaring voor het paard.
Zelf zou ik er pas opstappen wanneer ik met wandelen voldoende vertrouwen zou hebben en dan eerst over het stukje rijden waar je ook wandelde. Met anderen naar buiten kan ook een optie zijn, maar zelf zou ik geen paard willen die niet alleen van stal weg gaat, dus alleen buiten rijden moet je eigenlijk vaker trainen.
Hier valt veel vertrouwen van je paard te winnen! Hartstikke leuk. Succes!

d_baak
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-02-18

Re: Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:21

Als je er zelf al relaxed en vol vertrouwen op zit, neemt je paard dit over, vooral als hij/zij nog onzeker (jong) is. Als je zelf overal spoken in ziet, kun je er de donder op zeggen dat je paard ook alles eng gaat vinden. Neem iemand mee op de fiets of op een ouder en bomproof paard zodat je jonge paard iets heeft om steun bij te zoeken als hij het even spannend vind!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:31

We doen het juist wél altijd met een brave ernaast. Ik heb een 100% bomproof dier en neem altijd de jonge dieren mee. Of dieren die nooit op de straat geweest zijn.
Zo leren ze juist dat dingen niet eng zijn.

We laten ze altijd aan die kant lopen zodat mijn paard tussen hen en het nieuwe /enge/spannende in loopt. Wanneer dit goed gaat worden ze wat stoerder en gaan ze stukjes voorop. Dan blijf ik erachter en grijp alleen in wanneer ze schrikken en er een gevaarlijke situatie ontstaat, als er bv nét een auto aankomt en het dier vindt een kadaverbak eng of zoiets.... Anders laten we het dier het zelf even bekijken.Uiteindelijk na een aantal keer lopen ze overal gewoon langs.

Bij groot verkeer, mestwagens, melkwagens, hooischudders etc blijf ik er gewoon tussen staan of lopen met mijn paard. En een graspad met sloten aan beide zijden en koeien ernaast kan overigens óók heel eng zijn.....dan ga ik een stuk voorop en dan ruilen we van plekje... gaat ook altijd prima.

Ik vind het juist fijn om een braaf dier mee te nemen en mensen te helpen. Ik heb vaak zat gezien dat ze anders óf het erf niet eens afkomen, óf plots omkeren midden op de weg en dat de eigenaren daarna pas komen vragen of je even mee wilt...En mensen denken vaak dat ze het zelf wel "even" kunnen oplossen wat resulteert in ongeduldig worden,boos worden, afstappen, of na 15 meter terugkomen en de paardjes worden er niet wijzer van...

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:41

Ik denk dat ik de enige ben die paarden altijd buiten op straat heeft beleerd en niet in de bak ben begonnen _O-
Oke ze waren wel hand en zadelmak maar de basis gangen Leerde ik op straat.
Dus mijn advies zal ik niet aannemen -:)

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:48

Dat kan toch ook !! Zo heb ik het ook gedaan maar ik merk echt dat nu we 25 jaar verder zijn ( mijn paard is nu 30) mensen vaak toch niet het gevoel hebben ervoor.... banger zijn dan vroeger ( of beter of alles nadenken wat er kan gebeuren) en de paarden tegenwoordig veel drukker zijn. Of dat nu komt doordat ze bloederiger zijn, anders gefokt want we willen "sportpaarden" en tóch naar buiten....

Afijn, hoe je het doet moet ieder zelf weten, ik sta in elk geval klaar om ze bij te staan met mijn oudje...

Zo haal ik ook de paardjes uit de opfok als ze naar stal moeten, wanneer er een jaarling of 2 jarige uit de groep moet om wat voor reden dan ook dan halen we het dier op met mijn paard. De stalhouder wandelt aan de hand naar de stal en ze hebben toch steun aan mijn paard tijdens die wandeling van hun vriendengroepje alleen naar de stal. Scheelt gewoon veel stress

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:00

Ik heb een zeer onzeker paard en ben eerst met hem gaan wandelen. Daarna iedere keer na het rijden uitstappen op de doodlopende weg naar de bak toe. Dit was wel een lange weg met huizen, honden en af en toe eens een auto of kinderen met ballen etc. je kent het wel. Vervolgens ben ik steeds verder gaan uitstappen. Uiteindelijke de eerste echte keren op buitenrit is mijn moeder mee geweest op de fiets, puur voor mijn eigen zekerheid.

Nu rijden we al 12 jaar probleemloos buiten en maken we heel wat kilometers.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:04

Ik ben denk ik heel naïef als ik de berichten van mijn voorgangers lees.
Ben gewoon gegaan eigenlijk zonder er bij na te denken.. Natuurlijk waren ze wel gewend aan verkeer, doordat ik vroeger ook met ze wandelde. Maar groot verkeer ed hebben we gewoon onder het zadel geleerd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:04

Marie_Anne schreef:
Voor het rijden heb ik geen tips, maar ik kende iemand die met een jong paard met een hesje met een L op de rug naar buiten ging.

Dat zorgde er toch voor dat het verkeer net wat rustiger langs kwam en wat meer afstand hield.

Zo'n hesje hebben wij ook, helpt prima!

Tinkies7 schreef:
Ik zou sowieso eerst gaan wandelen voordat je zou gaan buiten rijden. Als je er naast loopt heeft een paard vaak meer steun aan je dan wanneer hij het 'alleen' moet doen en jij op z'n rug zit. Met mijn (men)pony heb ik dat destijds ook zo gedaan. Gewoon enge dingen zoals bankjes etc van dichtbij gaan bekijken en als de aandacht voor het bankje verdwijnt, weer verder wandelen en kletsen tegen je paard. Zo kun je dat ook doen met verkeer. Gewoon laten kijken en belonen. Zeker als je paard veel spanning laat zien niet te lang door gaan en het goed afsluiten met een positieve ervaring voor het paard.
Zelf zou ik er pas opstappen wanneer ik met wandelen voldoende vertrouwen zou hebben en dan eerst over het stukje rijden waar je ook wandelde. Met anderen naar buiten kan ook een optie zijn, maar zelf zou ik geen paard willen die niet alleen van stal weg gaat, dus alleen buiten rijden moet je eigenlijk vaker trainen.
Hier valt veel vertrouwen van je paard te winnen! Hartstikke leuk. Succes!

Zo doen wij het ook met ons jonge paard. We hebben vier pony's en namen ze alle vier (met drie mensen) tegelijk mee uit wandelen. Daarbij ging ik met mijn pony's voorop, die zijn braaf en niet zo snel onder de indruk. Bovendien is twee pony's met een mens ertussen best breed op de weg, dus verkeer remt daar goed op af. Achter mij de jonge pony. Helemaal achteraan de laatste pony, die tevens niet snel onder de indruk is en zo een buffer kon vormen voor achterop komend verkeer. Zij liep met eigenaresse dan ook breed over de weg.

De pony's hebben voorafgaand aan veel wandelen een tijdje in het weiland bij de weg gestaan, zodat er alvast flink wat verkeer was langsgekomen. Het wandelen zelf konden we in stukjes doen: even langs de weg, dan een rustiger fietspad met sporadisch een auto, dan een bospad en dan hetzelfde stukje weer terug. Het stukje over de weg konden we makkelijk uitbreiden.
Rijdend zijn we nog niet naar buiten geweest, zo ver is ze nog niet beleerd :D

Oy with the poodles, already

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:22

Bij die van mij gewoon de weg (nouja fietspad) opgegaan. Eens moet de eerste keer zijn. Een brommer was spannend maar voor de rest kon het hem niet zoveel schelen. Verkeersmak geboren. En als hij het 1 keer overleeft heeft, overleeft hij het alle andere keren ook. :D

Ondertussen kunnen we ook overal en nergens fietsen. Het zal hem een worst wezen dat er 20 vrachtwagens langs rijden. De vrachtwagenchaufeurs zullen het ws wel spannender vinden dan mijn paard.

Overigens veel zo'n reflectie hesje aangehad met wandelen. Geef je toch een soort waarschuwing 'let op, ik loop hier'. Een gewone wandelaar zal zo'n ding niet snel aan hebben in ieder geval. Met fietsen doe ik dat ding ook aan, gewoon omdat je veel meer opvalt en dan fiets ik natuurlijk op fietspaden/op de weg. En niet als het kan op stoepen, bermen etc. Merk wel dat als ik het hesje aan heb, 9/10 mensen meer ruimte geven en langzamer gaan. Dus als een paard dat nodig heeft is het wel ideaal. Maar bij die van mij kunnen er gewoon herrie makende motoren langs rijden, boeit hem niet. Normaalste zaak van de wereld, toch? :')

Lukasje
Berichten: 11219
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Voor het eerst op buitenrit... Hoe beginnen jullie er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:30

Ik neem altijd mijn bomproeve alfamerrie mee, daar vindt de jonge steun bij. De merrie loodst de jonge voorbij enge dingen. Later, wanneer ik enkel met de jonge ga, gaat mijn man de eerst keren te voet mee.

Don't take anything for granted


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers