Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:19

Als mijn vriend in het buitenland zit voor werk plak ik inderdaad wel met regelmaat eens een buitenrit tussen de planningen in. Of na het werk recht naar stal en dan nog een toertje maken, het is tegenwoordig toch alweer licht tot 19u.

Helaas is de "thuis"-periode voor hem ook echt letterlijk 24/7 thuis, vakantie. Ik werk gewoon overdag, dus hij vindt het wel zo fijn dat ik dan niet elk vrij moment volprop met paarden. Vanuit zijn visie heel logisch en begrijpelijk, voor mij dan weer iets minder praktisch.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:07

Ik heb zaterdag weer een rondje gemaakt en 3km aan mijn normale route kunnen toevoegen met nieuwe paadjes :D Gelukkig wel het rondje in de voormiddag gereden, namiddag is het weer omgeslagen en is er een hoop regen uit de lucht gekomen.

Ga denk ik komend weekend eens te paard naar 1 van mijn weilanden kijken hoe die erbij ligt. Zal een rondje van 15-20km worden, rustig aan moet dat zeker lukken.

ik moet alleen hoognodig toch weer een springzadel of eventingzadel aanschaffen. Het zit écht niet comfortabel als Icaro in een vlotte galop vol enthousiasme over giga plassen begint te springen ipv er doorheen te rennen met een dressuurzadel :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:08

Ik ga denk ik eens afspreken met een vriendin die in de buurt van bos woont. Werkt aanstekelijk die foto's van jullie :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:24

MissToseland je dochter kijkt niet zo vrolijk :)) Wel fijne foto van je zoontje, zo zonder zadel op je paardje!

Ik dacht morgenavond een ritje te maken maar met alle regen en kou en blub laat ik het maar even voor wat het is. Helaas.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:54

Ik heb over 2 weken de eerste rally op het programma staan :D Het is geen letterlijke rally, wel een bewegwijzerde wandelroute. Wel direct eentje van 25-30 km maar mits beleid en voldoende rust op de tussenstops moet dat haalbaar zijn. Heb de week nadien niets bijzonders op de planning, hij loopt dan normaal alweer 24/7 in het land ook. Moet lukken volgens mij :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:00

Eentje in Doornik :) Een rally is vaak gewoon een uitgestippelde wandeling met enkele tussenstops om te drinken/rusten en 1 stop halfweg om wat te eten.
Ze zijn er over heel België maar vooral in Wallonië of de Vlaams-Waalse grens. Al doen een paar stallen in de buurt dat intussen ook. Afstanden zijn vaak 25-30 km en het terrein is afhankelijk per regio.

De rally in de buurt in juli is 30 km met vooral open veld en licht glooiende wegen. De rally in oktober vorig jaar was 25km met hoofdzakelijk bospaden en toch paar pittiger stukjes. En dan heb je er ook die echt redelijk zwaar zijn ivm mulle bosgrond en hele tijd klimmen en dalen.

Je kan meestal vrij starten tussen 9 en 11 bijvoorbeeld en je kiest zelf op welk tempo je de route aflegt en met wie :)

Ik vind het een hele fijne variatie op het gewone dressuurwerk. Je komt op plekken die je anders nooit zou kennen, goede conditietraining voor je paard en absoluut ideaal om ze fris in het hoofd te houden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:00

Dayanaera, ik krijg ze via een Franstalige FB. In mei is er eentje in Smetlede en in juli eentje in Oordegem. Deze zijn allebei vlakbij voor mij, weet alleen nog niet of ik ze meedoe. Die data kan ik wel opzoeken als je wil :)

Voor de andere zit ik op een Franstalige FB-groep maar eerlijk is eerlijk, ik kan er niet echt vaak een touw aan knopen. En mijn Frans is nochtans gewoon goed.

Ik heb wel eens een file zien langskomen met de volledige jaarkalender voor Vlaanderen. Kan wel kijken of ik die kan terugvinden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:06

Dayanaera, zal dan een keer kijken of ik data kan vinden van rally's in Vlaanderen :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 07:43

Dat hoofd van je paard Froemel _/-\o_

Ik heb met polo een keer gevolgd wat ik tijdens een ritje in de bak afleggen. 7km op 46 minuten, lang niet slecht en dat heb ik betrekkelijk veel stap en halt gehad (ook uit koppigheid van paardlief die plots stap-galop vertikte).
Ga het vaker apart van elkaar volgen, is wel fijn zo!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:02

Dayanaera: http://www.ruiterkalender.be/kalender/

Alsjeblieft :D kalender van het hele jaar.

Ik zit vlakbij Serskamp (10/5) en Oordegem (20/5 en in juli). Aaigem is ook niet zo ver. Als ik geen wedstrijd heb kan het dat ik er daarvan meerij :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:29

Ik zorg allereerst dat ik regelmatig afwissel op mijn vaste rondjes met vertrekken in draf of galop. IK bepaal, punt uit. Wil geen paard wat standaar bij die ene boom of op dat ene paadje vol gas vertrekt omdat dat de gewoonte is.

Daarnaast goed doseren en rekening houden met de omstandigheden: stond hij vaak binnen laatste dagen of net niet, welk weertype is het, hoe is de ondergrond etc. Eentje die fris en ontplofklaar is zet ik meer (mentaal) aan het werk namelijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:31

Fietsen lijkt me voor mijn wedstrijdpaard aan de ene kant ontzettend fijn, kan hij onbelast inderdaad kilometers maken. Maar conditie train je vooral met galopwerk, en dat ga ik niet kunnen bijhouden :))
Denk dat ik als compromis met hem ga lopen. Start to run voor mezelf en voor hem even een lekker rondje afleiding.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:35

Daar heb ik met de mijne dan weer geen last mee. Die durft wel eens even vrolijk doen maar weet perfect dat ie moet luisteren. Kon het echt niet permitteren in de jaren dat hij hengst was dat ie zelf even vrolijk een loopje zou nemen namelijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:37

Toch Ganna? Mij hebben ze altijd verteld dat je echte conditie traint met galopwerk namelijk.

Wij doen nu met regelmaat stukken van 2km galop, licht bergop. Afhankelijk van het weer zweet hij dan of net niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:03

Heb die info paar jaar terug ooit gehad, denk van een dressuurruiter.

Mijn doel is om makkelijk ritten van 25-30km te kunnen maken zonder dat ie dan gelijk helemaal de pijp uit is en 3 dagen moet herstellen. Die ritten zijn voor mijn paard de perfecte afleiding en afwisseling in de rest van het werk, het houdt hem soepel, vrolijk in het hoofd.
Ikzelf rij nu vooral dressuur maar het doel is terug gaan springen en dan doorschuiven naar (beginners)crossen.

Ik wil die ritten echter ook wel kunnen doen met eens een goed stuk draf of galop ertussen en niet alleen maar de grootste gedeeltes in stap. Alles wel beheerst natuurlijk. Rengalopje mag op zijn tijd maar het is niet de bedoeling dat we 30km in 1.5u gaan erdoor jagen. Iets wat ik bij veel andere fervente buitenrijders hier in de regio wel zie. Elk mogelijk paadje moet vol gas afgepeerd worden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:38

Hier ligt het allemaal stil. Tijdje barslecht weer gehad en heel druk op het werk. Nu kan ik qua tijd eindelijk weer rijden, trapt ie in een week 2x hetzelfde ijzer eraf -O- is dus nog even wachten op de smid. Want die verzuipt ook in het werk.


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:55

Ijzer ligt er weer op dus als het goed is vanaf volgende week weer op pad *\o/*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:07

Ik heb vandaag EINDELIJK nog eens een keer een buitenrit kunnen maken! Heerlijk!

Was een kort rondje van zo'n 7km en voornamelijk in stap, maar wat hebben we genoten. Eens een keer wat anders dan enkel dressuurmatig bakwerk.

Het stappen is voornamelijk omdat we de omgeving en paden rondom de nieuwe weide nog niet kennen. Was dus vooral een verkenningsrondje. In ieder geval al 1 fijn pad gevonden waar ook een goede galop op kan. Het andere pad leent zich minder ivm grote kasseien die onder de modder verscholen zitten. Dus daar zal het altijd stappen blijven, of hooguit een drafje.
Ben van plan om zondag eventueel weer op pad te gaan, heb alweer nieuwe paden gezien die ik wil gaan uitpluizen :D


Afbeelding


Afbeelding

Na jaren niets anders dan alleen maar open veld en relatief vlakke wegen waren deze eerder heuvelachtige paden een héél aangename afwisseling!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:08

Uiteindelijk wil ik de paden ook gaan gebruiken voor galoptraining en langere ritten. 20km enkel stap is stiekem een beetje saai :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:08

Ik raak er dan niet meer op joh :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:18

Ik ben klein (1.60) met korte pootjes. Paard is 1.65 met iets langere pootjes :P Om zonder trapje op te stappen moet in mijn stijgbeugels 7 gaten langer maken, bij mijn dressuurzadel iig. Kan ik aan de beugel, moet ik mezelf er alsnog op hijsen omdat ik mijn been er niet overheen gezwaaid krijg omdat ik te laag hang _O-
Het kan wel hoor, maar ik probeer die eh... oncharmante pose liever te vermijden :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:55

99% van mijn buitenritten was tot nu in vlak, open veld. Daar is geen stronk te vinden helaas. Alleen grasland, bermen, maïs/graan en sloten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:22

Ik ga morgen op pad en heb in endomondo alvast een route uitgestippelt. De buurt waar ik nu rij is me helemaal onbekend, ik heb geen begeleider die me wegwijs kan maken. Maar ik wil wél te weten komen waar we allemaal kunnen vertoeven :D
Dus alvast een route uitgetekend en morgen gaan we dan tegelijk eens testen hoe endomondo het doet als gps. Mag ik zeker mijn oortjes niet vergeten meenemen natuurlijk. Als mijn mobiel in mijn jaszak zit hoor ik 'm immers niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:23

Ik heb de uitgestippelde route gereden en man, wat is het mooi in die omgeving! Zoveel fijne paden, afwisselend veld en bos, hellend en vlak. Ook een plekje vlakbij waar ze per toeval een stal half pesion vrij hebben. Ga morgen even langs om nummer te noteren (kwamen elkaar nu te paard tegen) en dan eens kijkje nemen. Is gewoon stuk dichter bij huis.

De route van donderdag en van vandaag kan ik aan elkaar plakken, dan heb ik een rondje van ongeveer 16km voor de toekomst :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:55

Hoe zit het bij jullie met vliegen en ongedierte? Ik had vandaag zijn uitrijdeken al op, hoofdzakelijk uit voorzorg omdat er op de weide al een pest aan vliegend gespuis zit. Bleek geen overbodige luxe tijdens de rit, of het nu open veld was of bos.
Mijn idee dat ze er dit jaar vroeg en in flinke getale al bij zijn -O-

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers