Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voel jij je veilig tijdens buitenritten?

Poll eindigt op

Ja, ik heb meteen ruiterpaden of verkeersluwe wegen bij stal.
178 (21%)
Ja, maar ik moet wel eerst een drukke weg/spoor over voor ik bij een ruiterpad of verkeersluwe weg ben.
152 (18%)
Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik me in de omgeving rondom stal niet veilig genoeg voel.
32 (3%)
Ja, ondanks dat het erg druk is met verkeer
98 (11%)
Redelijk, omdat er langs de wegen veel bermen zijn waar ik veilig kan rijden.
139 (16%)
Nee, daarom rijd ik veel op het fietspad, ook al weet ik dat dit niet mag.
98 (11%)
Nee, het is te druk in de buurt van mijn stal met teveel verkeer. Veilig buitenrijden kan hooguit op zondag.
66 (7%)
Ik rijd nooit buiten.
25 (2%)
Anders,
46 (5%)

Totaal aantal stemmen: 834


Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:55

De binnenbak van onze club waar ik veel gebruik van maak, ligt op zo'n 10 minuutjes stappen van stal. Ik stap/loop langs Een niet al te drukke weg waar 60 km/h is toegestaan met een onverharde berm. Nu is mijn paard goed verkeersmak, ook groot verkeer zoals trekkers, kranen en vrachtwagens. Helaas kom ik op deze weg nog vaak voor dat ik met hoge snelheid gepasseerd wordt, ook al probeer ik de bestuurder te seinen vaart te minderen.

Misschien een beetje associaal van mij, maar wanneer ik in de verte al zie dat iemand hard aan komt rijden, ga ik midden op de weg stappen/lopen. Wordt mij niet in dank afgenomen, maar ze remmen hierdoor wel af. Blijven dieren waar wij mee werken en die kun je niet met 60 km/h passeren.

Ook ga ik bij lessen in de avond in het donker naar de binnenbak. Zaklamp, lampjes, reflecterende deken en bandjes om de benen. Dit gaat eigenlijk beter dan overdag. Denk dat bestuurders even moeten kijken wat er nu aankomt en automatisch remmen.

Aan de andere kant zijn er hele lieve bestuurders die zowel afremmen en de ruimte geven, dikke pluim voor deze mensen!

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:57

Ik voel me wel veilig, maar ook deels omdat mijn paard ook wel echt goed verkeersmak is. Maar ook hier in de buurt rij ik als het kan op het fietspad. Er is een weg waar ik klein stukje om moet rijden, maar daar rijden de auto's wel erg hard, en soms ook te dicht langs je. Dat vind ik wel onveilig.

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:06

Ik voel me echt niet veilig als we al naar buiten gaan. Ieder jaar weer worden we nog net niet van de sokken gereden door landbouwverkeer, maar ook door auto’s die niet inzien hoe je het efficiëntst een andere auto voorrang geeft, wanneer er ook paarden aankomen bv. Daarom rijdt ik absoluut niet graag buiten, want als zelfs stap in de omgeving van de manege een drama is, doe ik ‘s zomers liever veel stap en gewoon in de bak.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:10

Ja, maar ik mag echt in mijn handjes knijpen met de plek waar we staan. Hoef geen weg over, rij zo het mega grote bos in.
Maar ook over en langs de weg is geen probleem hoor, zolang er geen gekke dingen langskomen met idioot veel lawaai, is ze hartstikke verkeersmak.

beamyrthe schreef:
De binnenbak van onze club waar ik veel gebruik van maak, ligt op zo'n 10 minuutjes stappen van stal. Ik stap/loop langs Een niet al te drukke weg waar 60 km/h is toegestaan met een onverharde berm. Nu is mijn paard goed verkeersmak, ook groot verkeer zoals trekkers, kranen en vrachtwagens. Helaas kom ik op deze weg nog vaak voor dat ik met hoge snelheid gepasseerd wordt, ook al probeer ik de bestuurder te seinen vaart te minderen.

Misschien een beetje associaal van mij, maar wanneer ik in de verte al zie dat iemand hard aan komt rijden, ga ik midden op de weg stappen/lopen. Wordt mij niet in dank afgenomen, maar ze remmen hierdoor wel af. Blijven dieren waar wij mee werken en die kun je niet met 60 km/h passeren.

Ook ga ik bij lessen in de avond in het donker naar de binnenbak. Zaklamp, lampjes, reflecterende deken en bandjes om de benen. Dit gaat eigenlijk beter dan overdag. Denk dat bestuurders even moeten kijken wat er nu aankomt en automatisch remmen.

Aan de andere kant zijn er hele lieve bestuurders die zowel afremmen en de ruimte geven, dikke pluim voor deze mensen!


Kijk alsjeblieft uit. Ik kan je uit ervaring vertellen dat echt niet iedereen remt. Hier een keer een vrachtwagen dwars door een groep ponykamp gereden. Alles goed afgelopen gelukkig, een deel heeft het paard vooruit gejaagd en een deel is heel rap teruggedraaid. Maar sindsdien denk ik wel even beter na dan er vanuit te gaan dat mensen wel remmen als je hun in de weg loopt.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:14

Nee, bij stal is het niet verantwoord om buiten te rijden. Daarom ga ik met de trailer op pad.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:18

Ik heb Anders gestemd:

eilleen333 schreef:
Ik vind de poll een beetje lastig, want het suggereert dat het veilige gevoel op buitenrit afhangt van de hoeveelheid verkeer. Dat is bij mij de factor niet, bij mij gaat het erom dat mijn paard goed getraind is en zich niets aantrekt van verkeer.


Dit.
Ik kom uit de randstad en mijn dieren zijn daar verkeersmak geworden. Maakt mij niet uit waar ik wandel, fiets of reed, ik vertrouw op mijn dieren, hun (non)reacties op het verkeer weet ik.

Heb echt wel een aantal close calls gehad door verkeershufters, maar ik kan me er niet druk ommaken.
Laatst bijgewerkt door Onali op 18-01-18 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:23

Vind het verrassend dat veel mensen zich geen zorgen maken over loslopende losgeslagen niet-luisterende en (eventueel) agressieve honden.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:28

AmyPony schreef:
Vind het verrassend dat veel mensen zich geen zorgen maken over loslopende losgeslagen niet-luisterende en (eventueel) agressieve honden.

Dat ligt aan je omgeving, hier zijn die honden zo plat. Je laat geen honden los tussen het verkeer :+ in het bos zal dat een vaker voortkomend probleem zijn (maar dan heb je weer geen 'last' van auto's of groot verkeer)

Ik kom alleen loslopende honden tegen onder aan de dijk, voor de rest alleen aangelijnd of blaffend op een erf. En daar zijn mijn paarden op getraind, die zijn niet bang voor honden. Als de honden los zijn draai ik het hoofd naar de hond toe, meestal rennen ze dan wel weer weg of blijven ze iig staan. Hele agressieve gevallen buiten beschouwing gelaten uiteraard.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:33

ik heb voor de optie ik rijd veel op het fietspad gekozen.
sta op een stal aan een 80km weg tussen een afrit en oprit van de snelweg en op de weg is een chauffeurs restaurant/café. Daarom rijd ik alleen op zondag of zaterdag einde dag buiten, dan is het chauffeurs restaurant/café dicht.
Heb geen bos alleen polder dus rij ook veel in de bermen, maar dat is nu ook niet echt een optie met de kleigrond en de vele regen, dus rijdt op de rand van de weg naast de berm nu of waar een fietspad is op het fietspad.

Het dichtbij zijnde ruiterpad is 20 tot 30 minuten stappen en in de winter maanden dicht, dat loopt door grienden en die staan nu onder water.

Honden heb ik op zich nog niet zoveel last van gehad, worden meestal aangelijnd als ze ons aan zien komen.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:38

beamyrthe schreef:
De binnenbak van onze club waar ik veel gebruik van maak, ligt op zo'n 10 minuutjes stappen van stal. Ik stap/loop langs Een niet al te drukke weg waar 60 km/h is toegestaan met een onverharde berm. Nu is mijn paard goed verkeersmak, ook groot verkeer zoals trekkers, kranen en vrachtwagens. Helaas kom ik op deze weg nog vaak voor dat ik met hoge snelheid gepasseerd wordt, ook al probeer ik de bestuurder te seinen vaart te minderen.

Misschien een beetje associaal van mij, maar wanneer ik in de verte al zie dat iemand hard aan komt rijden, ga ik midden op de weg stappen/lopen. Wordt mij niet in dank afgenomen, maar ze remmen hierdoor wel af. Blijven dieren waar wij mee werken en die kun je niet met 60 km/h passeren.

Ook ga ik bij lessen in de avond in het donker naar de binnenbak. Zaklamp, lampjes, reflecterende deken en bandjes om de benen. Dit gaat eigenlijk beter dan overdag. Denk dat bestuurders even moeten kijken wat er nu aankomt en automatisch remmen.

Aan de andere kant zijn er hele lieve bestuurders die zowel afremmen en de ruimte geven, dikke pluim voor deze mensen!

Alhoewel dit topic niet direct voor een discussie is geopend maar eerder voor ervaringen.
Vraag ik me toch wel af hoe snel een auto dan moet rijden. 60km/h vind ik persoonlijk niet zo erg.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:41

Ik woon in het buitengebied. Midden in de akkerbouw. Dat betekent hele grote trekkers en andere machinerie waar ik zelfs de bevers van krijg. Daarnaast staat de melkfabriek bijna in onze achtertuin. Daar rijden dagelijks zo'n 80 vrachtwagen van en naar toe. Gelukkig niet door onze straat maar toch, ik kom ze niet graag tegen.

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:45

Wij maken nog wel is gebruik van het fietspad omdat de ruiterpaden erg slecht zijn. Maar als de ruiterpaden goed te doen zijn is het heerlijk buitenrijden. Wij komen weinig tot geen wegen tegen.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:51

Ik maak mijn paarden gewoon verkeersmak. Eind van de zomer waarschijnlijk weer een jong paard zadelmak maken, die gaat dan zeker ook op buitenrit, dat hoort bij een basisopvoeding. Nu kan ik eerst langs een rustige weg voordat ik bij een 80 km weg kom. Dus ik kan het gewoon opbouwen.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:11

Ik heb ingevuld ja ondanks veel verkeer. Mijn paard is verkeersmak, wordt op het kleine stukje weg waar ik soms langs ga wel met 80km/uur ingehaald. Maar mijn paard is wel 1 die alles ziet. Dus ja hij kan schrikken als er eens een ree uit de bosjes vliegt. En dat vindt ik soms wel griezelig als ze je met zo'n snelheid inhalen. Automobilisten hebben geen flauw benul.

Op de zandpaden kom ik mountainbikers, hardlopers, honden, Quarts, crossmotoren en wandelaars en van alles tegen en dan is hij echt betrouwbaar. Maar het is en blijft een levend dier.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:19

Anders: het is een vrij rustige weg, maar wel een weg waar men rustig 80-100 rijdt. Daarom rij ik altijd in het midden van de weg (met mijn menkarretje) zodat ze wel af móeten remmen. Zo af en toe is er dan nog een idioot die een straal gas geeft als ze naast je rijden, maar meestal gaat het wel goed. Maar 100% veilig zal dat niet zijn. Gelukkig is tie doodbraaf <3

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:28

Bij mijn huis is een hele drukke weg, met landbouwwerktuigen en vrachtwagens.
Sowieso kun dan niet op de weg rijden, dat is gewoon levensgevaarlijk, ook omdat medeweggebruikers totaal geen begrip hebben.
Ik rij dan ook altijd op het fietspad.
Gelukkig kan ik wel heel dichtbij een zandpad op naar een natuurgebied waar verder heel weinig verkeer is.
Maar dat je eigenlijk op de weg tussen de auto's moet rijden, vind ik echt levensgevaarlijk.
Met een menwagen ben je nog net iets breder, dan snappen medeweggebruikers meestal dat ze je niet de kant in kunnen duwen maar er is veel veel te weinig begrip voor het paard in het verkeer.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:31

Bijna iedereen houd rekening met paarden echter ik rij heel vaak buiten en kom regelmatig een eikel tegen die geen vaart minderen of niet aan de kant gaat. Dan voel ik me toch onveilig helaas.
Het is dat mijn pony fantastisch is maar soms baal ik er wel van.
Crossmotoren, buggy's en quats zijn heel normaal bij ons in het bos. Soms is het langs de weg nog veiliger.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:31

Ja , ondanks het erg druk is met verkeer.

Ik zit in het buitengebied , maar moet wel vaak langs /over een 60km weg.
Gelukkig heb ik een braaf paard wat niet ( snel) schrikt.
Hij is het groot vrachtverkeer/ trekkers gewend .
Het enige wat ik vervelend vind is dat er bij ons heel heel mountainbikers op de paden rijden.
We hebben hier geen aparte ruiterpaden maar moeten het bos met ons alle samen delen.
Dit is ook niet erg maar je hoort ze vaak niet van achter aan komen waardoor het paard soms schrikt.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:45

Ja en nee. Ik moet geen groot verkeer passeren maar als ik in de bebouwde kom rijd, is dat wel altijd op het voet- en fietspad. Mijn pony is verkeersmak maar als er een idioot tegen ons oprijdt omdat hij niet kan autorijden heb je daar alsnog niets aan.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:40

Ik heb anders gestemd: op korte buitenritjes slaag ik er in om de drukke wegen te vermijden. Maar ik rij ook wel eens graag langer dan een uurtje, of gewoon eens iets anders dan onze standaardritjes, en dan kom ik toch echt in verkeerssituaties terecht waarin ik heel blij ben met mijn oude, ervaren, rustige pony. :j

Voor mij is het in elk geval zo dat de verkeersdrukte mij erg beperkt in het buitenrijden, omdat ik gevaarlijke situaties zo veel mogelijk probeer te vermijden. Dus ja, ik voel me over het algemeen veilig tijdens een buitenrit, maar dat ligt vooral aan de keuzes die ik maak om me veilig te kunnen voelen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:18

Ik ben 1 van die 17 die geantwoord heeft dat ik niet buiten rij. Mijn hoofd is mijn probleem van onveiligheid, wat doorgaat naar mijn paard, en na 2x gevallen te zijn is er voor mij alle fun af. Zal niet snel terug buiten rijden denk ik

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:23

Berdien schreef:
Wel train ik iedereen die hier nieuw komt rijden op vriendelijkheid. Auto's die vaart minderen en aan de kant gaan: even je hand opsteken. Mensen die de hond aanlijnen als je aankomt: even vriendelijk bedanken. En mensen groeten die je tegenkomt. We moeten met z'n allen een niet al te groot bos delen, en dat is leuker als je een beetje rekening houdt met elkaar. Rijd hier nu bijna 7 jaar, en het werkt echt. We kunnen rustig een galopje doen op een drukke zondagmiddag, want de meeste mensen kennen de grote bonte harige paarden wel :D


Dat vind ik zelf ook heel belangrijk :j
Zoals ik al eerder schreef, wij hebben hier geen ruiterpaden, geen bos, alleen polderwegen, N-wegen en smalle dijken waar 50 of 60 gereden mag worden. En hoewel we hier geen enkele voorziening voor ruiters hebben, en eigenlijk geen of nauwelijks autovrije stukken, is het hier juist een enorm 'paardengebied'. Heel veel paarden, en heel veel mensen die dus buiten rijden op die wegen. Automobilisten komen dus heel regelmatig ruiters tegen, en ik moet zeggen dat de ruiters zelf ook niet altijd even sociaal zijn.
Ik ken er zat die met een houding van 'jij in je auto moet je volledig aan mij aanpassen, maar IK ga niet aan de kant' op hun paard zitten. Zodra er een auto aan komt direct midden op de weg gaan rijden en met het handje op en neer van langzamer, op een enorm smal weggetje met een achterop komende auto niet even een stukje aandraven om wat sneller op een dammetje te gaan staan maar met een lang teugeltje verder slenteren, op een smalle weg doodleuk met twee of drie(!) naast elkaar blijven rijden en niet aan de kant gaan (ja, je kunt een jong paard bij je hebben bijvoorbeeld waar je een meer ervaren paard naast wilt houden, maar dat kan die automobilist niet ruiken), etc.
Een hoop automobilisten die niks met paarden hebben worden daar ook niet bepaald vriendelijker van tegenover ruiters, het wekt een hoop irritatie op. Ik probeer daarom dan ook altijd mensen netjes te groeten, steek mijn duim op als ze netjes passeren, en als ze er niet langs durven, wat ook nog weleens gebeurd, dan blijf ik niet star 'arrogant' doorrijden, maar wuif ik dat ze er langs kunnen en steek netjes mijn hand op als ze er voorbij zijn.

germie schreef:
Ik maak mijn paarden gewoon verkeersmak. Eind van de zomer waarschijnlijk weer een jong paard zadelmak maken, die gaat dan zeker ook op buitenrit, dat hoort bij een basisopvoeding. Nu kan ik eerst langs een rustige weg voordat ik bij een 80 km weg kom. Dus ik kan het gewoon opbouwen.

Dat doen we hier ook, en ik heb ook een paard wat enorm verkeersmak is, die reageert echt totaal niet op verkeer. Maar het blijft een paard, en ook al heeft hij heel goed geleerd dat er niet gek gedaan wordt en zal hij altijd doorlopen zonder echt te flippen, het kan zomaar gebeuren dat er een eend uit de sloot opvliegt, er een levensgevaarlijke wapperende plastic zak in de berm ligt, of iets anders wat toch een beetje spannend is. En dan loopt hij prima door, maar maakt er wel de typische bocht met gebogen nek en ogen op steeltjes bij. En als er op dat moment eentje met 80 achter je langs klapt op een halve meter afstand ben je toch echt de sjaak.... Kan hij nog zo verkeersmak zijn.
Overigens is mijn paard weleens aangereden. Hakken kapot, staart bleef in de voorbumper hangen. Een ander paard wat mee was schrok van opvliegende eenden en flipte (jong dier, 1e keer ooit naar buiten, polderweg). Er kwam een auto op hoge snelheid aan, en ik stond met mijn paard dwars op de weg. Hij heeft niet geremd, is al luid toeterend met twee wielen door de berm voorbij geklapt en nam daarbij de achterbenen van mijn paard mee. Gelukkig geen blijvende schade, dikke hak en ontvelt. Hij heeft geen stap gezet tot het moment dat de auto hem raakte, en zelfs daarna stond hij direct stil.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:26

Ik heb voor de 1e optie gekozen. Mijn paard staat in een soort 'polder', rustige wegen met een stukje berm ernaast. Hier en daar een boerderij.
als ik naar het bos wil ga ik met de trailer (15 minuten rijden) :-)

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:31

Ik voel me over het algemeen ook wel veilig. Als ik van stal wegga moet ik eerst over een 60km weg, meeste mensen die er overheen komen hebben kennis van paarden/dieren en remmen wel iets af. Ik rijd hier meestal in de brede berm.

Daarna een druk kruispunt oversteken, daar kijken mensen vooral erg verbaast op _O-
Maar, hier zit een paardenstoplicht op het fietspad, dus kan veilig staan, makkelijk op het knopje drukken en rustig oversteken.

Daarna kom ik over alleen maar hele rustige weggetjes en ben ik vervolgens in het bos. Als ik naar de hei ga steek ik het spoor nog over. Maar dat levert nooit problemen op.

Pony is heel lief buiten. Als hij een keer iets ziet staat hij een keer verschrikt stil maar verder valt het mee. Dus ga ook wel comfortabel op pad.

Overigens is het voor hem ook geen probleem om langs de 80km weg te rijden, vrachtwagens, bussen enz. Maakt hem niets. Dan rijd ik uiteraard niet op de weg maar op het fietspad :+

Maargoed. Pony vind het niet eens erg als er een grote trekker op 2cm afstand langskomt en hij is pas 4 jaar. Dus bomproof maakt het ook wel makkelijker om je veilig te voelen in het verkeer denk ik.

tandlozemum

Berichten: 297
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:43

Ik heb anders ingevuld. Met mijn merrie voel ik me veilig buiten, maar dat komt omdat zij bomproef is. Het maakt niet uit wie en wat er langs komt.

Met mijn ruin ga ik sinds deze zomer niet meer naar buiten toe. Teveel gebeurd qua verkeer, fietsers en het ergste loslopende honden op het ruiterpad. Dat is gewoon niet meer veilig.