Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voel jij je veilig tijdens buitenritten?

Poll eindigt op

Ja, ik heb meteen ruiterpaden of verkeersluwe wegen bij stal.
178 (21%)
Ja, maar ik moet wel eerst een drukke weg/spoor over voor ik bij een ruiterpad of verkeersluwe weg ben.
152 (18%)
Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik me in de omgeving rondom stal niet veilig genoeg voel.
32 (3%)
Ja, ondanks dat het erg druk is met verkeer
98 (11%)
Redelijk, omdat er langs de wegen veel bermen zijn waar ik veilig kan rijden.
139 (16%)
Nee, daarom rijd ik veel op het fietspad, ook al weet ik dat dit niet mag.
98 (11%)
Nee, het is te druk in de buurt van mijn stal met teveel verkeer. Veilig buitenrijden kan hooguit op zondag.
66 (7%)
Ik rijd nooit buiten.
25 (2%)
Anders,
46 (5%)

Totaal aantal stemmen: 834


SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:00

bobje26 schreef:
Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik 'in de buurt geen buiten rijd mogelijkheden heb'.

Die mis ik.


Yes die indd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:01

Heb anders nl ingevuld. Wij pakken de trailer en stappen alleen ergens op waar je meteen uit kan rijden het bos in of de hei op. Ons paard is braaf buiten maar ik vertrouw het huidige verkeer niet.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:01

Ja, tot op zekere hoogte.
Mijn paard staat aan de rand van het dorp, aan een 50 weg die overgaat in een (buiten de bebouwde kom) 60 weg.
Echter is deze weg zo ingericht dat mensen het idee krijgen dat ze wel 80 mogen/kunnen, ook op het 50 stuk.
Deze bermen zijn zeer breed, dus er is meer dan genoeg ruimte voor mij en mijn paard (nog niet bereden, ik loop er naast)
Echter komt het erg vaak voor dat ik iemand zie naderen met een veel te hoge snelheid, ik mijn arm uitsteek en een "langzamer aub" beweging maak, en er vervolgens gas bijgegeven word! Het is zelfs een keer voorgekomen dat iemand expres uitweek om zo dicht mogelijk langs ons heen te scheuren.
Nou schrikt mijn paard niet zo snel, maar zulke gedragingen kunnen een behoorlijke ramp veroorzaken.
Ik ga met mijn paard in principe niet over het fietspad tenzij dit veiliger is voor mij én de andere weggebruikers. Ik zorg er altijd voor dat ik waar mogelijk in de berm loop en ik hou goed in de gaten of er fietsers of brommers aankomen. Is dit het geval, dan zet ik mijn paard zo ver mogelijk aan de zijkant stil en wacht tot de andere weggebruiker voorbij is voordat ik verder loop.
Op de autobaan loop ik niet met mijn paard, dit vind ik te gevaarlijk. Als er geen berm of fietspad is ga vermijd ik die weg per definitie.

(ik wil overigens wel even noemen dat er ook onwijs veel mensen zijn die heel netjes hun snelheid aanpassen en ons super netjes ruim passeren langs de weg. Kudo's voor deze bestuurders!)

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:07

het bos ligt direct aan de weien hier :D
hoef alleen maar langs de weien op voor een heerlijk bosgebied

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:12

Ik heb ja ondanks drukte gekozen.
Ik ga dan natuurlijk wel alleen met verkeersmakke paarden naar buiten. De jonkies die ik nu heb moeten alles nog leren dus het is even afwachten of en wanneer ik die veilig meeneem naar buiten.
Hier hebben we best veel verkeer en we zitten in het buitengebied dus ook periodes met heel veel groot landbouwverkeer. Het is wel echt aanpassen zeg maar.
Daarom pak ik ook wel eens de trailer om lekker naar het bos of strand te gaan even lekker relaxed er op uit. Hoewel... sommige van de paarden zijn beter tussen het verkeer dan in het bos.. boskabouters he :')

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:20

Om mijn response nog even toe te lichten. Ja, er zijn direct ruiterpaden bij mij aan stal, maar dat is een erg klein bos met maar weinig ruiterpaden (en het is niet dat alle paden vrij toegankelijk voor ruiters). Om in het grotere bos te komen, moet ik een spoor over. Dat kan eigenlijk maar op 1 plek en bij die plek kan je eigenlijk alleen veilig komen door via fietspaden / wandelpaden in het bos te gaan. Dit zijn maar korte stukjes en gelukkig zijn deze fietspaden erg breed en ik kan eventueel de berm in om aan de kant te gaan voor fietsers. Op de weg zou ook kunnen, maar het is een erg smalle 60 weg en dat vind ik te riskant om op te gaan rijden.

Sowieso vind ik het belachelijk dat ruiters geacht worden op 50, 60 of 80 wegen te gaan rijden. Op een 30 weg of tussen de boerderijen snap ik het nog wel, maar verder zijn de wegen echt te smal en te druk om veilig met je paard overheen te kunnen gaan. Dan maar fietspad en ik stap wel af als paard heeft gepoept om het in de berm te trappen (die overigens regelmatig zo mul of onregelmatig is dat je paard er tot zijn knieen in zakt).

Ik vraag me af of er echt ruiters aangehouden worden door de politie als ze het fietspad verkiezen boven drukke, hogere snelheidswegen. Denk dat de wet eerder achterhaald is en niet is meegegaan met de huidige drukte dan dat politieagenten ook daadwerkelijk vinden dat het zo hoort. Daarbij vind ik de case ook anders als je een stukje fietspad mee pakt op doorweg naar ruiterpaden en omdat de andere opties onveilig zijn. Ik zou niet voor mijn lol een rondje fietspad gaan rijden met mijn paard als ik dat niet hoef. Uiteraard is dat mijn mening en niet de wet.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:32

ik heb anders ingevuld. Wij moeten langs een smalle weg en gedeeltelijk buiten de bebouwde kom, niet druk maar ook zeker niet verkeersluw. Verkeer mag hier buiten de bebouwde kojm 100 rijden gelukkig houden de meesten rekening met paarden en minderen vaart en houden afstand.

Ik mis dus een optie tussen verkeersluw en druk in.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:38

Zeer veilig voel ik me hier. Het is super rustig met kleine weggetjes en als we al eens iemand tegen komen, dan stoppen die en gaat de motor vaak af. Toen wij uit het zeer drukke Nederland kwamen, waar we langs en over 80 km wegen moesten waar mensen super hard reden, maakten we hier mee dat iemand stopte aan de kant ging en de motor uitzette. De paarden verschoten hier zo van _O- := , dat we echt moesten uitleggen dat deze paarden uit Nederland kwamen en niet gewend zijn dat mensen zoveel rekening met ze houden. Ze vonden het dood eng. Ondanks dat ik me kapot schaamde, hebben mijn man en ik ook hartelijk gelachen.
Enne in Nederland voelde ik me ook veilig (niet heel veilig, want sommige bestuurders reden soms gewoon de staart of het oor van het paard eraf bij wijze van spreken en ik was altijd bang dat we nog eens vol aangereden zouden worden) omdat wij super fijne verkeer makke paarden hebben.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:40

Heb het eerste antwoord aangeduid. Wij kunnen vanuit stal rechtstreeks het bos in. Of anders door het dorp (2 straten groot) via de velden ook direct bij het bos.
Het bos zelf is vrij rustig en buiten een verdwaalde jogger kom je er ook niemand tegen.
Heel rustige omgeving dus ja ik voel me veilig.
Tenzij we blauwe brievenbussen passeren, die bijten paarden.
Groot landbouwverkeer kom ik wel geregeld tegen maar daar kijkt ze niet naar om.

BeauLu

Berichten: 27
Geregistreerd: 21-10-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:48

Ik voel me redelijk veilig. Er zijn echter hier in de buurt geen echte ruiterpaden wat ik wel mis. We zitten in de velden met betonpaden daartussen waar ze knetter hard rijden. Het is overigens in België.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:48

Ik vind het moeilijk een antwoord te kiezen. Ruiterpaden zijn er in de hele omgeving niet, 30 km wegen ook niet. De meeste wegen zijn 60 km (polder)wegen en dijken, vaak zonder berm, of met hele zachte smalle bermen met sloten langs weerskanten. Ook moet ik vaak een 80 km doorgaande weg over (N-weg) die behoorlijk druk is vaak, waardoor de paarden nogal eens een tijdje stil moeten staan voor er overgestoken kan worden. Veel landbouwverkeer ook, en veel eenbaanswegen, waar dus ook 2 auto’s elkaar niet kunnen passeren zonder op een dammetje te gaan staan.
Langs de grote wegen liggen fietspaden, iedere ruiter die hier buiten rijdt gebruikt ze, de 80 km wegen gebruiken zou bijzonder onverstandig zijn! De gemiddelde snelheid ligt eerder tussen de 90-100 dan 80, en in de polder wordt er ook zelden 60 gereden. Wielrenners zijn hier ook nog weleens een probleem, die komen met hele groepen op volle snelheid voorbij (nogal eens onder het roepen van diverse scheldkanonnades).

Ik heb een paard wat absoluut niet bang is voor welk verkeer dan ook, vrachtwagens, trekkers, motoren, maakt hem niets uit. Wielrenners in grote groepen vindt hij iets spannender, meneer wil dan graag mee rennen, maar op wat gedribbel na geen probleem.

Waar ik me de meeste zorgen over maak is dat hij wel eens een onverwachte ruime bocht wil maken om een plastic zakje, of gewoon een pol gras met een andere kleur, een verdachte vuilnisbak langs de weg en andere aanverwante artikelen. Als er dan weer eens een auto langs komt die gewoon met tussen de 60-80 km/u passeert, dan zouden we weleens een probleem kunnen hebben. Ook het wachten met oversteken kan bij sommige paarden nog weleens een probleem zijn, zeker op de terugweg.

Toch rijden de meeste mensen hier gewoon buiten.

moppielover

Berichten: 1665
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: boven-leeuwen

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:14

Ik heb redelijk ingevuld. We hebben geen ruiterpaden oid in de buurt en moeten eerst langs een drukke 60km weg. Gelukkig ligt hier een breed fietspad langs waar wij dan ook met de paarden op gaan. Na die drukke weg komen we in de polder uit waar alsnog veel verkeer komt en ook veel grote tractors enz. rijden. We hebben wel bermen maar in de winter zijn deze niet te doen en er ligt vaak een brede/diepe sloot naast.

Ik vul redelijk in omdat mijn bijrijdpaard echt bomproef is en bijna nergens van schrikt. Ze gaat bijna overal langs en geeft niks om verkeer. Met een minder mak paard zou ik mij zeker niet veilig voelen hier in de buurt.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:17

Ik heb Anders ingevuld. Zit vlakbij práchtig gebied met tamelijk goede ruiterpaden, die veilig te bereiken zijn. Maar parallel aan het ruiterpad is een losloopgebied met honden. En daar kom ik een beetje te veel mensen tegen die hun hond niet onder appel hebben en/of er schijt aan hebben dat hun hond nogal... hinderlijk is voor ruiters.

Inmiddels heb ik mijn paard getraind om honden weg te jagen/aan te vallen. Naar ons luisteren honden wel goed, itt hun baasjes :Y)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:18

ik heb gekozen Ja, ondanks dat het erg druk is met verkeer.

Ik sta op een stal zonder uitrijmogelijkheden en rij dus dagelijks op straat.
Een weg langs de Vecht waar ze langs je scheuren, de motorclub op zondag met 50 motoren langskomt, de wielrenners je van de weg schreeuwen en auto rally's langskomen....
De bewoners doen wel normaal, maar na 5 jaar weten ze ook dat mijn paard nergens van schrikt.

Mijn ruin van bijna 30 is 99% bomproof ( mits hij een excuus zoekt).
Ik heb wel een auto en trailer maar om na dagelijks die te pakken en naar het bos te rijden is ook wat en daarbij veel te duur.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:20

Ik ga nooit vanuit stal naar het bos. Altijd met de trailer.
Niet omdat ik me onveilig voel, maar omdat ik liever direct het bos in rij dan naast te weg, dat is net ff te ver om dan nog een ronde te rijden.

Wel zijn er een paar ruiterroutes hier in de buurt die verre van veilig zijn, maar ik wel verplicht ben daar te rijden. Dan is alles behalve fijn, denk dat er dan ook weinig ruiters gebruik van maken.
Laatst bijgewerkt door Psydoxy op 18-01-18 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:20

Ik voel mij behoorlijk veilig en heb het geluk dat mijn verzorgpaard zo goed als pal aan de bossen staat. Echter de kwaliteit van ruiterpaden hier is echt ver en ver onder de maat en wordt regelmatig belopen door wandelaar (met honden). Oftewel, daar maak ik geen gebruik van.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:34

Op fietspaden ja. Op autowegen en met name op dijken absoluut niet. Auto's passeren je standaard met 50 km per uur of meer en met nog geen halve meter afstand.

Tevens weet ik dat op fietspaden rijden eigenlijk verboden is, maar anders vind ik het echt te onveilig hier in de randstad.

Laventador

Berichten: 28
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:19

Ik heb optie 2 ingevuld: Ja, maar ik moet wel eerst een drukke weg/spoor over voor ik bij een ruiterpad of verkeersluwe weg ben.

We moeten om in het bos te komen eerst een stukje langs een 60 km weg maar die weg nodigt zo uit om 80 te rijden. Daarna in het bos moeten we 2 keer heen en 2 keer terug over een onbewaakte spoorweg overgang (gelukkig wel enkelspoor). De paarden vinden dit niet zo'n probleem, maar dit vind ik dus echt niet leuk.

iiSunshine

Berichten: 1241
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:44

''Ja, maar ik moet eerst wel een drukke weg/spoor over voor ik bij een ruiterpad of verkeersluwe weg ben.''

Wij moeten om in het bos te komen (of een ander leuk pad voor ons) eerst 1,5 km lopen over een 60 km weg, met een hele smalle berm inclusief graskeien, waar we liever niet overheen lopen. Net als mijn voorganger zegt nodigt deze weg uit om 80 te rijden, wat ook vaak gebeurt. De weg er naar toe is dus wat minder veilig, maar eenmaal op buitenrit zelf voel ik me wel veilig. Sommige auto's gaan wel langzamer rijden, maar sommigen beginnen te toeteren als we voor hun gevoel niet snel genoeg aan de kant gaan, wat ik zelf niet fijn vind. Ook lijken ze soms expres extra gas te geven als ze je passeren...

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:15

Ik voel me heel veilig :j Scheelt dat ik ook al buitenritten maak sinds ik.. 12? ben, dus heb alles wel een keer gezien en een keer meegemaakt. Vanaf onze stal stap je zo het zandpad richting de bossen op. Wil je verder weg, dan moet je wel de weg oversteken en het spoor over. Wil je nóg verder weg, dan moet je over bruggen en de A28 door. Of de andere kant op, rotondes oversteken en de N34 onderdoor. Stabiel paard mee en gaan.

Wel train ik iedereen die hier nieuw komt rijden op vriendelijkheid. Auto's die vaart minderen en aan de kant gaan: even je hand opsteken. Mensen die de hond aanlijnen als je aankomt: even vriendelijk bedanken. En mensen groeten die je tegenkomt. We moeten met z'n allen een niet al te groot bos delen, en dat is leuker als je een beetje rekening houdt met elkaar. Rijd hier nu bijna 7 jaar, en het werkt echt. We kunnen rustig een galopje doen op een drukke zondagmiddag, want de meeste mensen kennen de grote bonte harige paarden wel :D

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:25

“Ja, maar daarvoor ga ik wel met de trailer naar ander terrein omdat ik me in de omgeving rondom stal niet veilig genoeg voel.”

Ik rij eigenlijk nooit buiten, omdat hier geen geschikte omgeving is om buiten te rijden vind ik en omdat mijn paard niet altijd zo braaf is als er verkeer langs komt. Daarnaast ben ik bijna altijd wel een trekker of vrachtwagen tegengekomen de keren dat ik een poging deed om langs de weg uit te stappen die ik liever niet tegenkom. Dus sindsdien als ik buiten ga rijden ga ik met de trailer naar het bos, hei of strand als ik buiten wil rijden.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:27

ja, maar niet als ik over bepaalde wegen moet, automobilisten weten precies niet dat ze ALTIJD moeten vertragen bij het inhalen van ruiters en zelfs volledig moeten stoppen als de ruiters een teken geven of als het paard tekenen van angst vertoont.

Ik rij gelukkig met paarden die goed verkeersmak zijn en niet vaak schrikken, maar toen ik eens een paard aan het verkeer was aan het laten wennen heb ik toch andere dingen meegemaakt door chauffeurs die nergens rekening mee houden en gewoon langs je heen razen. -O-

Of nog erger die als je vraagt om een beetje trager te rijden ze gewoon claxonneren en net versnellen... _-:(

Anoniem

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:33

Ja maar.....
300 meter nare drukke weg ( ernaast in mijn geval) dan 500 meter van de weg afgescheiden fietspad en dan de ruiterpaden.

Veilig voel ik me niet altijd. Auto's die echt geen rekening met je houden, skaters zijn ook eng. Schapen.... Die zijn pas gevaarlijk en uiteraard varende boten

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Voel jij je veilig tijdens een buitenrit? Vul de poll in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:38

Ik heb Redelijk gedaan omdat ik gewoon zo'n vreselijk brave oude doedel heb wat betreft verkeer.
Ze rijden hier dus écht niét normaal. Buitengebied en je mag er 60, maar volgensmij is het de nieuwe dakar route geworden.
Met de jonkies naar de wei lopen vond ik het in het begin wel spannend maar die zijn er aan de hand ook aan gewend. Ze rijden gewoon maar milimeters langs je heen op vol gas. Vrachtwagens, trekkers, auto's, noem maar op. Beetje vervelend vooral als je voelt dat je paard wél ergens bang voor is en ze er dan aankomen met een noodgang. Tja auto schade vind ik dan weer minder erg als een aangereden paard..

Politie doet hier zo'n beetje niets. 1x in de twee maanden op de zelfde weg flitsen maar dat is ook heel snel in de ronde dat ze dat doen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 19:41

Ik heb gestemd op Anders, omdat geen van de keuzes bij mij past.

Ik voel mij wel veilig in het verkeer, ondanks dat ik langs/over enorm veel drukke wegen kom. Ik zou me op menig ander paard niet veilig voelen, maar op die van mij absoluut wel.
Je kan bij hem volgens mij letterlijk tegen 'm oprijden en dan kijkt hij alleen maar wat dom. Dat is dus de reden dat ik me veilig voel; dankzij mijn paard ;)