Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:36

Je wil inderdaad niet te veel tempo verschil hebben. Het moet wel een beetje soepel lopen wil het leuk zijn. Je handpaard moet eigenlijk gewoon naadloos doen wat jij wil. Dus harder en zachter op kleine aanwijzingen. Ik wil niet op mijn rijpaard moeten letten. (maar dat is misschien vooral omdat mijn handpaard zo'n deugniet is)

Ook je handpaard moet trouwens gewoon goed aan de hulpen staan. Dat zou ik in jouw geval dus eerst even aanpakken. En ik vind het wel prettig dat de paarden elkaar goed kennen. Dan krijg je geen onverwacht geharrewar onderling onderweg. Niet dat je rijpaard vol uithaalt omdat je handpaard even kort er achter moet lopen bij een smal paadje of doorgang.

Ik moet de volgende keer wel echt even mijn keelriem strakker doen. Toen ik even met iemand stond te praten trok mijn handpaard bijna het hoofdstel van het hoofd van mij rijpaard. Dat is zo'n pietser die kan vliegensvlug een klein riempje vastpakken. Kon nog net het kopstuk vastgrijpen en terug schuiven.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:39

Ik ben ook begonnen met wandelen.

En toen dat goed ging de ene opgezadeld, naar het bos gewandeld (1 km) en daar gewoon opgestapt. Met het idee van, lukt het niet, dan stap ik weer af, want wandelen gaat wel. Eerste rit alleen gestapt, later gaan uitbreiden met draf en galop erbij.

Eerste keer andersom heb ik voor de zekerheid de bbpad op de ouwe gelegd, voor mocht het niet werken, dat ik kon wisselen.
Was niet nodig.

Mijn ervaring is dat het idd fijn is als ze ongeveer even hard lopen.
Iets inhouden van het handpaard vind ik wel gemakkelijker dan het handpaard echt moeten aansporen, net zoals ik het gemakkelijker vind om het rijpaard aan te sporen dan inhouden.

Maar gelukkig zijn die 2 van mij aardig op elkaar afgestemd.

Ren

Berichten: 24
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:26

Met mijn oude paardje en mijn jonge shet, ging het prima samen.
Altijd met twee halstertouwen aan beide kanten één bij de shet voor meer controle (de kleine dribbel, ging als ik niet oplette harder dan mijn paard). En in het begin een fietser ernaast om nog wat extra "uitleg" te kunneb geven aan de pony ;)
Belangrijk is idd een braaf paard, de mijne reageerde dan ook niet op de shet als die iets spannend vond, liep gewoon relaxt door en te rijden op één hand.. als goede leermeester!
Helaas heb ik mijn oude paard niet meer en raakt het paard wat ik nu heb al over zijn theewater als dr grote kleine vriend nog maar een hoefje verkeerd zet op tien meter afstand, dus is geen veilige optie meer...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:12

Fennadev schreef:
Telt dit ook als handpaard?
Lees straks eens even het topic door, maar ik men onder begeleiding van mijn moeder soms met mijn jonkie als handpaard ernaast. Jonkie is nu 2,5 jaar en wandelt al mee aan de hand sinds 6 maanden. Hij kent de commando knopjes allang ook.
[ [url=m/uj7ztk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaaf! Zo deed ik dat dus ook, met shet voor de kar en pony aan de hand!

Ik moet het rijden nog steeds op gaan pakken...op de een of andere manier komt er steeds wel iets tussen helaas...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 11:45

Zoo het gaat ineens hard hier!

rollyjogered schreef:
zitten jullie zelf meestal op het 'snelle' paard? mijn paard is 2x zo snel als die andere maar ik denk dat dat juist goed is, toch? anders loopt je handpaard je continu voorbij denk ik.


Ik zit op het tragere paard, dat ineens heel snel is met handpaard erbij! Er vindt toch een interactie plaats, kwestie van uitproberen wat werkt denk ik. :j

@ simodi mooi om te lezen en herkenbaar ook, met zijn tweeën vormen die van mij ook een stabiel team, terwijl mijn rijpony in zijn eentje nog onzeker kan zijn. Samen staan ze sterk, mooi om de kracht van de kudde te ervaren zo!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:15

Ik moet op beide paarden kunnen zitten. Dan hebben we het over het eind/gebruiksdoel.
Het is niet alleen "voor de leuk"; de reden is meer kilometers kunnen maken in moeilijk landschap, zoals bij het jaarlijkse ophalen van de schapen. Als je "moeilijke" schapen treft moet je soms aardig sprinten om ze de pas af te snijden , dan is het dus erg belangrijk dat je handpaard probleemloos meerent, en je na zo'n actie eventueel kan wisselen als je rijpaard het even heeft gehad.
In mijn persoonlijke geval is deze belasting op de paarden overigens sterk verminderd sinds ik bordercollies train voor dit werk.

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:20

Vorige week per toeval op dit topic gestuit en alles gelezen. En zondag over mijn angst heen gestapt en mijn 4 jarige 1,5km mee genomen langs de weg. Zoals met alles ging het gelijk perfect (super leuk als je eigen fok product je zoveel plezier geeft). Dus nu is het plan om met de trailer ritjes in het bos te gaan doen. Ik beleer de 4 jarige bitloos. Maar als handpaard met bit mee genomen, dit ging ook prima.

Dus ik hoop dat ik hier straks ook foto's kan gaan plaatsen en tot die tijd lees ik lekker mee :D.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:24

Kuggur schreef:
Ik moet op beide paarden kunnen zitten. Dan hebben we het over het eind/gebruiksdoel.
Het is niet alleen "voor de leuk"; de reden is meer kilometers kunnen maken in moeilijk landschap, zoals bij het jaarlijkse ophalen van de schapen. Als je "moeilijke" schapen treft moet je soms aardig sprinten om ze de pas af te snijden , dan is het dus erg belangrijk dat je handpaard probleemloos meerent, en je na zo'n actie eventueel kan wisselen als je rijpaard het even heeft gehad.
In mijn persoonlijke geval is deze belasting op de paarden overigens sterk verminderd sinds ik bordercollies train voor dit werk.

Volgens mij is dit ook waar handpaardrijden in principe voor bedoeld was (ooit): een reservepaard (of meerdere) mee zodat je onderweg kunt wisselen, of een handpaard mee als pakpaard.

Ik rij mijn ruin en heb mijn merrie-met-actief-pensioen als handpaard mee. Overstappen kan niet, ik ben te groot voor mijn merrie en ze heeft artrose. Maar zo kan ik haar toch leuk rondjes meenemen het bos in en is het niet alleen maar stappen (zoals we met wandelen doen). Merrie loopt overigens ook naast de fiets, idee is redelijk hetzelfde :D

In het verleden (en ook in de nabije toekomst) gebruikte ik handpaardrijden ook om een jong paard te leren wennen aan iets boven hem, en om ze een beetje wegwijs te maken tijdens het buitenrijden. Die handpaarden waren overigens wel allemaal al wandelend naar buiten geweest, dus helemaal blanco waren ze niet. Opstijgen deed ik ook meestal pas als ik het natuurgebied in ging, niet als ik nog wegen moet oversteken oid.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:12

Leuk om hier de ervaringen van anderen te lezen!

Het is echt leuk om te doen (en efficiënt)!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:54

Het gaat ook wel eens mis.
Ooit een fikse brandblaar in mijn handpalm opgelopen door een handpaard. :( :=

Ik trainde toen dravers. Één paard liep voor de sulky en de andere aan de hand. Door een bizarre samenloop van omstandigheden schrok het, meestal, brave paard zo, dat hij rechtsomkeert maakte. (Er rende een varken door het weiland van de buren :+ )
Ik probeerde hem vast te houden, met de brandblaar als gevolg.
Gelukkig verder goed afgelopen... :o

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 01:50

Ik ben in de bak even aan het goochelen geweest. Gewoon aan een touwtje de pony meenemen wil prima maar om er een trainingselement bij te pakken er een hoofdstel op gedaan met een longeerlijn als lange teugels. Was nog niet zo'n succes. Paard liep de pony uit te dagen en pony spookte nogal dus echt fijn aan het lopen kreeg ik ze niet. Had pony ernaast. Volgende keer probeer ik eens voorop. Daarvoor moet ik nog iets verzinnen voor de leidsels langs het hoofd van het achterpaard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 02:43

Leuk topic! Ik doe het ook graag, maar moet nu een stukje langs de weg, dus gebeurt het minder.

Ik neem er 1,2, of 3 naast. Ze staan 24/7 samen, dus kennen elkaar erg goed. Met 1 ernaast doe ik stap,draf en galop. Met 2 of 3 ernaast alleen stap en draf, maar dat komt een beetje door het tempo verschil en omdat mijn handgalopjes altijd eindigen in; ga maar even.....

Vroeger dit ook al vaker gedaan, maar bij deze pony's begonnen met mn New forest en shet. Onze zoon was klein en wilde ik mee naar buiten nemen op zijn shet, dus die eerst zonder hem ernaast meegenomen. Dat ging eigenlijk vanaf het begin heel goed. De shet kan wat drammen, maar is verder wel braaf. Hij kan gelukkig bijna even hard, dus met die 2 ook wel lekker beentjes strekken.

Ruim 4jr geleden kwam onze oude merrie bij ons terug. Omdat ik haar wilde opbouwen qua bewegen en conditie, heb ik haar ook ernaast meegenomen. Dat ging ook direct wel goed. Later ook gewoon de shet aan de andere kant meegenomen.
Toen mn NF een blessure had, ben ik ook op de merrie gegaan en de shet ernaast bijv. Later weer de NF ernaast opgebouwd.

Onze jonge paardje was eerst nog hengst, maar als ruin eerst in de groep aan halster mee laten lopen. Dat ging best braaf bijv naar de wei etc. Toen we gingen verhuizen kon dat rijdend, dus hem ernaast genomen. Mn zoon zat op merrie en nam shet ernaast en ik ging op mn NF ruin en nam hem ernaast. Die moesten elkaar echt niet, dus heb in het begin even streng moeten zijn, maar ging echt onderweg al snel goed. Voordeel van direct het bos in gaan is dat je rechtuit gaat. Daarna hem vaak naast de merrie meegenomen. Helaas is hij ingeslapen.

Ondertussen was het 1e veulen van mn merrie bij ons komen wonen als 17jr ruin inmiddels. Hij is veel op wedstrijd geweest, maar was wel goed bomproof. Hij was 2 of 3jr amper gereden, maar mn 2e keer erop meteen bos in gegaan met mn man samen op zijn mama. Dag erna heb ik zijn moeder naast me meegenomen, dag daarna mn andere ruin en laatste dag mn shet en ook een galopje gepakt. Mijn eerste galop op hem meteen met shet ernaast. ( de dagen ervoor had het gevroren en waren paden hard )

Hij was dat soort dingen minder gewend, dus best trots op hem. Heb toen een paar keer de andere 3 ernaast meegenomen, want we konden direct het bos in. Gewoon stap en draf. De eerste keer stond mn man op me te wachten, maar bleef een uurtje weg, dus die werd daar wat zenuwachtig van, maar ze waren gewoon super relaxed.

Ik ben een keer met de 3 ruintjes buiten geweest en 2 schrokken ietsjes. De shet corrigeerde die 2, dus ik hoefde niks te doen. Ik vind ze juist behoorlijk stabiel als ze samen zijn.

1x was ik mega lui en ben ik met halstertje zo op mn ruin gekropen en de andere 3 ernaast en zo bos in gegaan. Heb dat toen wel va boven gefilmd ( geen idee hoe ik nog een hand vrij had )

Het enige dat ik wel heb, is dat mocht er iets zijn, val ik tussen ze in en kan ik wel wat getrapt worden bijvoorbeeld, maar zoals bij alles met paarden moet je ook een beetje mazzel hebben hoe je terecht komt.

De ruin die er als laatst bij gekomen is, heeft wel iets moeite met paarden naast hem buiten als ze harder willen. In stap zijn dat de oortjes wat naar achter, in draf ook. Maar in galop doet hij iets vervelender tegen ze. Dat had ik wel te horen gekregen, maar niet echt aandacht aan gegeven. Toen nam ik alleen zijn moeder mee en zette een galopje in. Die start soms wat hard en dat werd niet gewaardeerd. Maar weer het voordeel van een lang recht pad is dat je tijd hebt om het op te lossen. Heb daarna met mn man samen naast elkaar gegaloppeerd en dat was ook nog niet helemaal naar mijn wens, maar wel prima acceptabel voor een paard die het nog niet gewend was.

Ik baal dat het nu eigenlijk niet kan, want de risico's zijn gewoon te groot en het fietspad is ook wel te smal.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:11

Ik moet ook over een fietspad, ik loop er dan altijd naast zodat ik ze achter elkaar in de berm kan zetten en de fietsers er dan langs kunnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:45

JoycexEnya schreef:
Ik moet ook over een fietspad, ik loop er dan altijd naast zodat ik ze achter elkaar in de berm kan zetten en de fietsers er dan langs kunnen.


Ja, het kan wel, maar er loopt een hele drukke weg pal naast en op de hoek een dingetje met een groter restaurant en parkeerplaats en dan rechts heel veel parkeerders in de berm bij een camping, dus beetje naar stuk om met 4 te doen in je eentje.
Op 1 met 1 ernaast zou ik wel doen, maar is er nog steeds niet van gekomen. Zodra ik een stuk naar het bos of hei moet stappen, raak ik een beetje motivatie kwijt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 17:40

Superpony misschien helpt dit topic een beetje om de motivatie te vinden? :D

Anne_GTI, welk trainingselement wil je toevoegen? Ben benieuwd!

Vandaag ben ik weer met de heren op stap geweest, het was een rit met ups en downs zullen we maar zeggen. Stalgenootje vertrok tegelijk met haar paard naar het bos, dus een stukje samen opgereden. Dat ging heel fijn en de jongens gaven er ook niks om toen zij een andere kant op gingen. Mooi, weten we dat ook weer!
Daarna nog een klein stukje galop geprobeerd voor de eerste keer. Dat ging goed, wel een lange remweg maar handpaard bleef er netjes naast en we stonden op tijd voor het hek stil, haha. Daarna werd hij ontzettend traag. Achteraf denk ik dat hij al overprikkeld was door alle nieuwe dingen en hij leek het erg warm te hebben door zijn vacht + gebrek aan conditie.

Het laatste hek door ging met wat gestuntel, spoor over was er niks aan de hand, daarna moesten we even stilstaan om weg over te steken. In de verte zie ik van rechts twee stalgenoten uit het bos komen, we steken over en aan de overkant begint ie me toch uit zijn dakje te gaan. Springen en vervolgens keihard in galop ervandoor... Ik heb nog geprobeerd zijn hoofd naar me toe te krijgen, maar er was geen houden aan. Een geluk bij een ongeluk dat we al overgestoken waren én dat hij de oprijlaan van stal op rende en vervolgens op het erf bleef staan. Alsof er niets aan de hand was, pfff...

Voor de volgende keer moet ik het dus echt even anders aanpakken. Moet eerlijk zeggen dat ik hem gisteren ook niet zijn magnesium had gegeven, maar dat waag ik niet nog eens. Was al bijna vergeten dat het een echte hittepetit kan zijn met zijn 4 jaar, maar ik sta nu weer helemaal op scherp.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:16

@wijslander, dat zou echt mijn nachtmerrie wezen maar gelukkig dat hij dan op het erf van de stal bleef staan.


Vandaag ook weer even op pad geweest nadat ik Layka eerst in de bak gereden had Heidi meegenomen om na haar osteapaat behandeling ff onbelast te lopen. Behoorlijk trots op de pony's geweest ook, onderweg kwamen we een meid met paard tegen die behoorlijk aan t flippen was op 10 meter afstand. Gelukkig had ze er een longeerlijn aan anders had ze hem niet kunnen houden. Maar Layka en Heidi liepen braaf door ondanks dat ze natuurlijk wel even keken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:20

Ja echt, stom paard _-:(
Die van jou zien er heel zoet uit samen, fijn!

Vandaag heb ik het maar even bij handhondrijden gehouden. :P


Afbeelding

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:34

Hallo!

Mag ik mij hier ook melden? Sinds kort gaan mijn mannen en ik ook samen op stap. Samen met de honden deed ik al wel maar met twee paarden is ook wel gezellig :)

Afbeelding

Op vakantie

Afbeelding

En thuis

Afbeelding

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:51

1x gedaan was wandelen met pony en paard toen op terug weg op pony geklommen, schrok uiteindelijk dus ging galopperen en paard ook toen kon ik paard niet meer houden rende ze weg :') eerste en laatste keer, niets voor mij :')

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:10

Dat is geen fijne basis voor handpaard rijden kelsey.
Maar wat het overige lostrekken betreft: dat kan je aan de hand ook gebeuren. Als het om echte uitzonderingen gaat vind ik dat geen reden om bang te zijn om handpaard te rijden. Als je paard daar een gewoonte van maakt zou ik hem inderdaad niet meer als handpaard meenemen maar ook niet graag meer aan de hand, te voet meenemen.

het voordeel zou moeten zijn dat áls je paard zich lostrekt, dat dat paard dan toch liever bij het rijpaard blijft ipv weg te rennen.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:41

Leuk topic! Leuk om alle foto's te zien. Ik weet eigenlijk niet of ik foto's heb, zal binnenkort eens kijken. :) Ik rij ook geregeld tegelijk met mijn beide Haflingers samen. Reden is ook om ze tegelijk te kunnen trainen, maar ook omdat ze maar met z'n tweetjes staan. Eéntje meenemen is lastig, omdat de ander dat écht niet leuk vindt. En als ik er één mee heb is die wat onzeker, samen zijn ze super relaxed. Ze vinden het gewoon heel gezellig!

Ik kan op beide paarden rijden (8 jarige ruin en 17 jarige merrie), alleen kan de ruin nog wel eens boeven. Laatste keer dat hij handpaard was bedacht hij dat hij zin had in een flinke galop en spurtte er vandoor. -O- Inderdaad was ik toen ook heel blij dat hij niet aan mijn zadel vast zat. Gelukkig midden in het bos en verder is er ook niks gebeurd. Ze stoppen vanzelf een keer. Maar ik zit daarom het liefst op hem en de merrie aan de hand. Naast dat zij af en toe uit joligheid de ruin bijt :+ , is ze super braaf als handpaard.

Enige wat ik soms lastig vind is dat ze achter hem wil blijven en niet ernaast lopen. Soms moet ik echt 'sleuren' om haar naast hem te krijgen. Hij is dan ook wel de dominante van de twee. Meer mensen met dit probleem? Is ook een kwestie van oefenen denk ik, ik rij ze te weinig.

Nu al een poosje niet gereden, maar ik wandel wel veel met allebei samen. Dat gaat perfect. Voor de mensen hier die eerst een stukje over de weg moeten: Je kan het eerste stuk er even naast wandelen en dan waar het 'veilig' is opstappen? Met wandelen kan ik de mijne moeiteloos achter elkaar laten lopen in de berm.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:54

Diane_ schreef:
Enige wat ik soms lastig vind is dat ze achter hem wil blijven en niet ernaast lopen. Soms moet ik echt 'sleuren' om haar naast hem te krijgen. Hij is dan ook wel de dominante van de twee. Meer mensen met dit probleem? Is ook een kwestie van oefenen denk ik, ik rij ze te weinig.


Dat ken ik ook inderdaad. Heidi loopt ontzettend graag achter omdat ze ook zeker wel de onderdanige is. Voor haar is het ook makkelijker om het handpaard te zijn dan het rijpaard/de leider. Ik probeer het voor te zijn maar mocht ik te laat zijn als zij achter wilt lopen op een moment dat ik dat niet wil hou ik Layka op dat moment rijpaard kort in en laat ik een klein pasje opzij zetten. Tegelijkertijd zeg ik Heidi kom en geef ff druk op t halstertouw. Dat doe ik altijd op t zelfde moment zodat ze in principe ook binnen 1 seconde op mijn beenhoogte loopt en dan gewoon weer op normaal tempo verder.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:00

Wat een onwijs leuk topic! Ik wil het heel graag wat meer doen, zodat mijn jonge paard ook wat vaker mee kan. Hij is ontzettend braaf, gaat nu vaak mee aan de fiets of aan de hand. Het probleem ligt eerder bij mijn andere ruin. Die vind het namelijk heel spannend, dat er een touw langs hem loopt :') Of als mijn ietwat lompe jongere paard eventjes stopt oid en er komt druk, schiet mijn andere paard waar ik dan op zit een beetje in de stress haha.
Ik ga lekker hier meelezen en wat meer oefenen eerst maar even in de bak :D het scheelt in ieder geval al wel dat mijn 2 paarden echt beste vriendjes zijn.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:20

kelseyclover schreef:
1x gedaan was wandelen met pony en paard toen op terug weg op pony geklommen, schrok uiteindelijk dus ging galopperen en paard ook toen kon ik paard niet meer houden rende ze weg :') eerste en laatste keer, niets voor mij :')

Zo uit het niets en ongeoefend opstappen is niet zo handig .... maar daar was je al achter! ;-)

Hoe beter je het voorbereid, des te leuker is jet ook voor je paarden en zo voorkom je dat je in gevaarlijke situaties terecht komt. Eerst in de bak oefenen vind ik ook een pre voordat je de openbare weg op gaat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:40

EdkingEnzo schreef:
Wat een onwijs leuk topic! Ik wil het heel graag wat meer doen, zodat mijn jonge paard ook wat vaker mee kan. Hij is ontzettend braaf, gaat nu vaak mee aan de fiets of aan de hand. Het probleem ligt eerder bij mijn andere ruin. Die vind het namelijk heel spannend, dat er een touw langs hem loopt :') Of als mijn ietwat lompe jongere paard eventjes stopt oid en er komt druk, schiet mijn andere paard waar ik dan op zit een beetje in de stress haha.
Ik ga lekker hier meelezen en wat meer oefenen eerst maar even in de bak :D het scheelt in ieder geval al wel dat mijn 2 paarden echt beste vriendjes zijn.

Touw kun je prima mee oefenen vanaf de grond; ik leg dan een leadrope als een 8 om het paard heen en zet op alle manieren druk op die lijn, zodat ze daaraan wennen. Kan wel een keer een foto maken van de manier van het aanleggen van de lus/8.