Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 21:00

Hallo allemaal!

Ik zou graag iemand willen verassen met een leuke buitenrit te paard. Nu ben ik helaas al een tijdje uit het hippisch circuit en heb ik een beetje moeite om uit de honderden aanbieders een goede stal te selecteren waar wij een buitenrit kunnen maken.
Wellicht dat er wat Bokkers zijn die wat tips kunnen geven?

Het liefst een privé rit, dus twee personen en (eventueel) een begeleider.
Een stal waar specifiek een paardje is die een smalle zit/rug heeft en een soepele gang. Dit ivm gewrichtsklachten. Omgeving: een mooi bos.

Locatie in NL maakt niet zoveel uit. Hoe dichter bij Zuid-Holland, hoe beter.

Alvast bedankt!

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:27

Manege Arnhem. Niet in Zuid Holland, maar zeker de moeite waard om heen te rijden.
Je gaat daar enkel met een begeleider, niet met onbekenden, erg prettig dus.
En je kan van tevoren wel doorgeven dat je ivm lichamelijke klachten wensen hebt vwb een paard. Ik doe dat ook altijd als ik ergens ga rijden en dat heeft nog nooit een probleem opgeleverd.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:35

Manege bakker in noordwijkerhout, kan je ook naar het strand

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:40


KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:43

Amberkelsey schreef:
Manege bakker in noordwijkerhout, kan je ook naar het strand


Samen met manege Smit de meest betrouwbare maneges om buitenritten te maken. Ook in Noordwijk trouwens.
Op verschillende maneges lichtelijke traumatische ervaringen opgedaan, maar hier zijn de paarden zo braaf en zo gecontroleerd. Echt heel fijn!

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 21:49

Dank voor de tips!

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:57

Manege Poelenburg in Schoorl (Noord-Holland)
Zowel bos als strandritten.

Manege ligt 2 min stappen van het bos dus dichterbij kan bijna niet :)

Bianca_v_s
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:01

KellyR schreef:
Samen met manege Smit de meest betrouwbare maneges om buitenritten te maken. Ook in Noordwijk trouwens.
Op verschillende maneges lichtelijke traumatische ervaringen opgedaan, maar hier zijn de paarden zo braaf en zo gecontroleerd. Echt heel fijn!

Bij manege Smit heb ik inderdaad een fantastische rit gemaakt vorige week.

Kijk ook eens op https://vindjebuitenrit.nl/, daar zitten ook wat minder gangbare ritten tussen :)

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:11

Stoeterij trojano doet leuke buitenritten in de drunense duinen! Hele lieve en rustige paarden! Hebben een fb site!

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:50

Keell94 schreef:
Manege Poelenburg in Schoorl (Noord-Holland)
Zowel bos als strandritten.

Manege ligt 2 min stappen van het bos dus dichterbij kan bijna niet :)


Sorry,

Maar hier heb ik (en kan er zo nog 10 noemen) vrij onplezierige buitenritten gehad. Deze manege heeft er voor gezorgd dat ik alleen maar met een knoop in mijn maag het strand op ga en nog net niet huilend afstap als ik over de duinen heen kom.

Levensgevaarlijke ritten, ben er 3x geweest (nu ik het zo zeg snap ik werkelijk niet waarom ik er 3x geweest ben). De eerste keer was mijn pony volledig out of controle ging alles en iedereen voorbij ik had gewoon weg geen rem, bit hadden ze los gekoppeld op de een of andere manier. Enige wat ze kon zeggen is dat ik er niet voorbij mocht "uh ja hoe doe ik dat?". Pas nadat ze uitgeput was kon ze gewoon galopperen. Ander paard waar een vriendin op zat sprong telkens in het bos de bomen in, maar was verder wel braaf op het strand.

Andere keer met mijn schoonzus heen geweest, die zat gelukkig op een redelijk traag paard. Op het strand had ik wederom geen andere kans dan mijn paard in haar kont duwen omdat ik anders geen rem kon vinden.

3e keer waren we met een grote groep van de manege elder geweest. Al vrij snel ging het mis en werd er iemand vanaf gegooid, hoofdstel stuk zij in het water. Paarden werden ongeduldig omdat er is aangeleerd dat ze alleen maar mogen gassen op het strand tot op een zekere hoogte. Ze begonnen te trappen en vervelend te doen naar elkaar terwijl de instructrice aan het schreeuwen was " Houdt ze de andere kant op, als ze omdraaien zijn ze weg en je kan ze niet stoppen" -O-
Vervolgens heel stuk verder moeten stappen om richting de trailer te gaan, paarden bleven drammen. Veel, heel veel mensen op het strand, bouw werkzaamheden dus veel machines. Eenmaal zo goed als op de boulevard wilde ze rechts omkeer maken en door honderden mensen in volle rengalop tussen de machines door naar huis. Er werd niet geluisterd toen meerdere van ons zeiden dat we het niet wilde en dat we bang waren. Toen dat dus niet hielp ben ik gaan roepen dat ik er nu ala minuut af zou springen en mee zou gaan met de trailer. Pas op dat moment besloot ze rustig terug te rijden tot we de drukte uit waren.

Voor mij nooit meer :n en naast al deze mensen kom ik bijna alleen maar mensen tegen met slechte ervaringen bij deze manege (betreft de strandritten). Tuurlijk zijn er ook goede ritten, maar he, voor mij nooit meer.

PinkyPie

Berichten: 665
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: West Maas & Waal

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:11

Ik vind het sowieso geen goed idee om met onbekende paarden het strand op te gaan, maar dat is persoonlijk.
Zelf heb ik goede ervaringen met The Mill Ranch in Ede (op de Veluwe). http://themillranch.nl/
Alleen zijn de groepen daar vaak wel vrij groot. Met mijn dochter van 11 heb ik een buitenrit gemaakt (toen waren we met z;n vieren en begeleiding) maar ben ook een keer met een grote groep weggeweest.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:40

Poelenburg heb ik wel goede ervaringen mee. Het is wel meer dan 15 jaar terug geweest en we gingen hard op het strand maar alles ging goed. De paarden stopten ook gewoon als de begeleiding stopte. Gewoon blijven zitten of staan tot ze stopten. Ging prima.

Mill Ranch rij ik meerdere keren per jaar. Is altijd met begeleiding maar je hebt prima paarden onder je kont. Groepen kunnen groot zijn tot max 13 ruiters.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:45

stal zonneduin op ijslanders super begeleiding en nog betere paardjes

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:55

Stal Mansour in Arnhem

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:55

Manege poelenburgh vind ik ook geen aanrader voor een strandrit.
Het is alleen een stuk hard racen op het strand, de paarden weet precies wanneer ze moeten gaan en stoppen. Sommige paarden worden oncontroleerbaar, waar bij de ruiter niets te vertellen heeft.
Sommige paarden/pony's kunnen niet bij elkaar rijden gaan ze trappen/bokken/bijten.
Meestal een flinke grote groep, wat ook niet echt veilig gevoel geeft met 1 begeleider.
Nee deze manege geen aanrader op dit gebied.

Strandrit kan ik het niet echt noemen, het is voornamelijk een bos/duin rit en een klein stukje hard racen op het strand.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:08


Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:11

KellyR schreef:
Amberkelsey schreef:
Manege bakker in noordwijkerhout, kan je ook naar het strand


Samen met manege Smit de meest betrouwbare maneges om buitenritten te maken. Ook in Noordwijk trouwens.
Op verschillende maneges lichtelijke traumatische ervaringen opgedaan, maar hier zijn de paarden zo braaf en zo gecontroleerd. Echt heel fijn!

Manege Bakker vond ik zelf eigenlijk geen succes :n Ik ben er een keer geweest en toen reed de begeleiding zonder cap terwijl hij de hele rit met iemand voor in de groep aan het kletsen was. De rest van de groep lette hij niet eens op. Eens maar nooit meer voor mij!
Laatst bijgewerkt door Kidde op 10-05-17 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:12

Het vossenspan in haarle/hellendoorn.
Zitten letterlijk aan de rand van het bos, de mooie sallandse heuvelrug. Hebben allerlei paarden staan. Weet alleen niet meer of ze ook onder het zadel nog ritten doen. Mochten ze het wel doen dan heb je top paarden met eentop omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:12


Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:12

Is Stalhouderij het fjordenpaard misschien wat? In breda, mastbos.
Dat is een mooi bos, en de paarden zijn ZO betrouwbaar! Lieve, rustige en geduldige paarden. Ze stemmen de rit ook erg goed af op degene die mee gaan.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:13

Stal zonneduin zit in brabant, maximaal 4 man en een leuke gezellige begeleidster. Het zijn wel ijslanders waar je dan op rijd.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:14

les chavaux in buinen en the mill ranch in ede heb ik goede ervaringen mee

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:18

KellyR schreef:
Keell94 schreef:
Manege Poelenburg in Schoorl (Noord-Holland)
Zowel bos als strandritten.

Manege ligt 2 min stappen van het bos dus dichterbij kan bijna niet :)


Sorry,

Maar hier heb ik (en kan er zo nog 10 noemen) vrij onplezierige buitenritten gehad. Deze manege heeft er voor gezorgd dat ik alleen maar met een knoop in mijn maag het strand op ga en nog net niet huilend afstap als ik over de duinen heen kom.

Levensgevaarlijke ritten, ben er 3x geweest (nu ik het zo zeg snap ik werkelijk niet waarom ik er 3x geweest ben). De eerste keer was mijn pony volledig out of controle ging alles en iedereen voorbij ik had gewoon weg geen rem, bit hadden ze los gekoppeld op de een of andere manier. Enige wat ze kon zeggen is dat ik er niet voorbij mocht "uh ja hoe doe ik dat?". Pas nadat ze uitgeput was kon ze gewoon galopperen. Ander paard waar een vriendin op zat sprong telkens in het bos de bomen in, maar was verder wel braaf op het strand.

Andere keer met mijn schoonzus heen geweest, die zat gelukkig op een redelijk traag paard. Op het strand had ik wederom geen andere kans dan mijn paard in haar kont duwen omdat ik anders geen rem kon vinden.

3e keer waren we met een grote groep van de manege elder geweest. Al vrij snel ging het mis en werd er iemand vanaf gegooid, hoofdstel stuk zij in het water. Paarden werden ongeduldig omdat er is aangeleerd dat ze alleen maar mogen gassen op het strand tot op een zekere hoogte. Ze begonnen te trappen en vervelend te doen naar elkaar terwijl de instructrice aan het schreeuwen was " Houdt ze de andere kant op, als ze omdraaien zijn ze weg en je kan ze niet stoppen" -O-
Vervolgens heel stuk verder moeten stappen om richting de trailer te gaan, paarden bleven drammen. Veel, heel veel mensen op het strand, bouw werkzaamheden dus veel machines. Eenmaal zo goed als op de boulevard wilde ze rechts omkeer maken en door honderden mensen in volle rengalop tussen de machines door naar huis. Er werd niet geluisterd toen meerdere van ons zeiden dat we het niet wilde en dat we bang waren. Toen dat dus niet hielp ben ik gaan roepen dat ik er nu ala minuut af zou springen en mee zou gaan met de trailer. Pas op dat moment besloot ze rustig terug te rijden tot we de drukte uit waren.

Voor mij nooit meer :n en naast al deze mensen kom ik bijna alleen maar mensen tegen met slechte ervaringen bij deze manege (betreft de strandritten). Tuurlijk zijn er ook goede ritten, maar he, voor mij nooit meer.


Poelenburgh heb ik tien jaar met veel plezier strandritten gereden. Ja het zijn wel ritten voor gevorderde ruiters en op het strand ga je, in principe, in rengalop.
Maar de paarden zijn zeker wel te houden en achter de gids te houden. Als er iets aan de hand is moet je altijd in een volte gaan stappen dan blijven de paarden rustig.

De paarden die "het bos inspringen" zijn twee ondeugende haflingers die op bepaalde plekken de harde bosgrond verkiezen voor het zware zand. Het is aan de ruiter of je dat ondeugende gedrag toelaat. Deze haffies zijn hartstikke braaf en bomproof.

En als je een wat minder pittige rit wil ga je gewoon niet naar het strand maar naar het bos. Of, zoals ts zelf al voorstelt, met zijn 2en met een gids naar het strand. Dan kan je er ook voor kiezen om geen rengalop te doen. Je kunt dan zelf aangeven wat je wilt.
Ik heb ook vaak genoeg daar op het strand een handgalopje gedaan. Dit kan prima!

Een echte aanrader zijn ook de volle maansritten. Die zijn wel naar het strand en indien mogelijk ga je dan ook in rengalop.

Ik ben absoluut geen ruiter die geen angst kent en ook niet eentje die op het paard geboren is, maar ik heb het er altijd prima naar mijn zin gehad.

Je moet wel eerlijk zijn over wat je kunt/durft en goed naar de aanwijzingen van de gids luisteren.

Nb: bij Mansour in Arnhem hebben ze steviger paarden en daar heb ik wel een gevaarlijke rit gereden: in rengalop over een open veld met zeer ongelijke grond (kuilen) en de gids vertrok al toen een gedeelte van de groep nog in het bos was, waardoor die paarden al in een noodgang vertrokken tussen de bomen door...

Bij Poelenburg hebben ze smalle dravertjes die heerlijk zitten en zeer fijngevoelig gehoorzamen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:29

Manege de Eekwal in Emmen. Voldoet aan al jouw eisen en is ook nog eens een hele mooie locatie!

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wie o wie weet een stal voor een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:31