alleen op buitenrit? no way!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:14

hoii!! ik heb jullie hulp nodig :(
mijn paardje is door de vorige verzorgers aardig bang geworden op buitenrit en daarom heb ik nu een paard dat niet alleen naar buiten durft op rit! aan de hand wil ze wel mee want dan vertrouwd ze me wel maar op een of andere manier vind ze het echt heeeeeel spannend als ik erop zit buiten het hek. met een ander paard is er echt niks aan de hand en kan ik echt overal naartoe met haar, maar alleen kom ik niet verder dan het hek :c nu is het zo dat wij in juli verhuizen en dat ik haar natuurlijk meeneem, maar waar wij gaan wonen is strand, bos, hei noem het op! nou wil ik natuurlijk ontzettend graag met haar over het strand galloperen maar ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar ga krijgen als ze hier het hek al niet uit wilt!

hebben jullie hier ervaringen mee en weet iemand hoe je dit het beste kan aanpakken?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:16

Is er niet iemand die mee kan op de fiets voor nu? :)

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:28

Ik heb ook zo'n paard gehad. Veeeeeel wandelen, vertrouwen opbouwen, tijd geven. En eventueel beginnen idd met iemand wandelend mee of op de fiets.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:29

Eerst jezelf de vraag stellen of het inderdaad angst is, of dat ze heel simpelweg d'r zin heeft gekregen van de verzorgster.

Daarna stapje voor stapje weer beginnen. Begin met 2 meter.....desnoods minder.....braaf is braaf en zoek niet het punt op dat ze terug wil. Ga voor die tijd terug.....bouw dit steeds verder uit. Zodat ze merkt dat ze hoe dan ook terug gaat naar huis.
En vraag inderdaad desnoods iemand mee op die fiets, aan de hand of gewoon met een andere rustige pony.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:35

Opzadelen, ga wandelen, er op als het goed voelt en weer iemand geven om te volgen als het te eng is door af te stappen. Bepaal je route en volg die, hoeveel je er naast loopt en hoeveel je er op kan is niet belangrijk. Conditie opbouwen en vertrouwen krijgen doe ik hier net zo. Jonge pony die op een gegeven moment duidelijk te veel indrukken gehad heeft los ik ook zo op. Zelfvertrouwen opbouwen kost tijd en als het emmertje vol is voordat je thuis bent, geeft doorrijden enkel meer problemen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:08

ik heb het op kunnen lossen door :
--> met een rijmaatje vertrekken van stal en het laatste stukje alleen terug.
--> maar ook andersom van stal, helaas eerst een stukje ernaast een rijmaatje tegemoet lopen en dan samen verder.

finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 17:23

bedankt voor de reacties! ik heb al vaker geprobeerd er gewoon even kleine stukjes op en af te gaan. en aan de hand doet ze al super buiten maar erop vind ze toch net ff iets te spannend omdat ik dan ineens niet meer naast dr sta. ze vertrouwd me echt maar toch heeft ze met naar buiten gaan toch iets waardoor ze niet alleen wilt. ik ga zeker nog even door oefenen en ga alles wat nu verteld is zeker toepassen! wie weet ;)

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:42

Veiligheidshalve denk ik dat je beste iemand extra kan meenemen. En die dan telkens een beetje meer achterwege laten. Zoals al gezegd werd, zorg wel dat je het opbouwt, en niet ineens teveel verlangt.

finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:07

Faith_vda schreef:
Veiligheidshalve denk ik dat je beste iemand extra kan meenemen. En die dan telkens een beetje meer achterwege laten. Zoals al gezegd werd, zorg wel dat je het opbouwt, en niet ineens teveel verlangt.


het grappige is is dat als ik met iemand op buitenrit ga, mijn paard altijd intens vooruit loopt maar alleen wil ze toch echt niet :/ ik bouw het al heel lang op en een tijdje terug is ze voor haar doen al heel ver gekomen maar ik heb toch het idee dat het op een andere manier ook kan dan dat ik het doe! ik doe al zo klein mogelijk stukjes lopen en als het niet gaat een stapje terug nemen!

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:14

Lastig!
Is het een idee iemand anders er op te zetten en jij er wandelend naast? Dan ziet ze jou, wat vertrouwt is, en heeft ze tegelijk het rijden weer wat bijgespijkerd. En dit dan opbouwen door na tijdje ruilen? Jij erop en de ander ernaast. Of zelfs eerst nog allebei ernaast?

Succes in elk geval!

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:17

Laat eens een ervaren iemand met haar alleen gaan. Jij moet er dan niet bij zijn! Misschien dat jij onbedoeld angstig bent en ze dat aanvoelt zodra je gaat rijden. Daar word zij ook onrustig van. Je zal toch echt moeten doorbijten en laten merken dat het helemaal niet zo eng is.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:19

Ik denk dat je eerst moet uitmaken of het steegsheid is (niet van het erf af willen) of echt angst voor buiten rijden. Ik vermoed eigenlijk het eerste, omdat ze met een ander paard erbij gewoon wel mee gaat. Een paard dat echt bang is, zal dat met een ander paard ook zijn, kijkerig zijn, schrikken bij geluidjes, etc, zij het (meestal) in mindere mate.

Makkelijkste manier om dit uit te zoeken is een keer met een trailer naar het bos en kijken wat ze dan doet. Is ze dan nog doodnerveus, dan is het geen steegsheid.

Is het wel steegsheid, dan is de aanpak van steeds iets verder een goeie.

Is het echt angst, dan kun je dat beter er uit trainen door veel (en dus echt liefst 2x per week zodat het normaal wordt) met andere paarden te gaan rijden, en na verloop van tijd bv onderweg een keer ieder één kant op gaan, of eerder terugkeren dan je rijmaatje, en dus deels alleen rijden.
Daarnaast kun je bv schriktrainingen ed te doen om het onderlinge vertrouwen op te krikken.

finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:21

lifaya schreef:
Laat eens een ervaren iemand met haar alleen gaan. Jij moet er dan niet bij zijn! Misschien dat jij onbedoeld angstig bent en ze dat aanvoelt zodra je gaat rijden. Daar word zij ook onrustig van. Je zal toch echt moeten doorbijten en laten merken dat het helemaal niet zo eng is.


ik ben zelf gelukkig heel rustig en al steigert ze dan doet het me niks maar alleen als ze de weg op rent ben ik het er ff niet mee eens :P /3

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:22

Heeeeel veel tijd!!
Met mijn paard heeft het zeker een jaar of 5 geduurd voor ik alleen met haar weg kon.
echt de tijd nemen om vertrouwen op te bouwen, dit kan ook al gewoon thuis in de bak. En als je op buitenrit gaat neem iemand mee. Of dat op de fiets is of met een ander paard maakt niet uit, maar neem hier echt de tijd voor.

finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:22

Ibbel schreef:
Ik denk dat je eerst moet uitmaken of het steegsheid is (niet van het erf af willen) of echt angst voor buiten rijden. Ik vermoed eigenlijk het eerste, omdat ze met een ander paard erbij gewoon wel mee gaat. Een paard dat echt bang is, zal dat met een ander paard ook zijn, kijkerig zijn, schrikken bij geluidjes, etc, zij het (meestal) in mindere mate.

Makkelijkste manier om dit uit te zoeken is een keer met een trailer naar het bos en kijken wat ze dan doet. Is ze dan nog doodnerveus, dan is het geen steegsheid.

Is het wel steegsheid, dan is de aanpak van steeds iets verder een goeie.

Is het echt angst, dan kun je dat beter er uit trainen door veel (en dus echt liefst 2x per week zodat het normaal wordt) met andere paarden te gaan rijden, en na verloop van tijd bv onderweg een keer ieder één kant op gaan, of eerder terugkeren dan je rijmaatje, en dus deels alleen rijden.
Daarnaast kun je bv schriktrainingen ed te doen om het onderlinge vertrouwen op te krikken.


ja! ik denk inderdaad dat het die eerste is dan! fijn dat ik nu ook ff weet hoe dat heet ;) ze vind het erg lastig om buiten het terrein te rijden maar lopen heeft ze inmiddels geen problemen mee.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:23

Het gaat er niet om of je rustig bent. Jij hebt al in je achterhoofd dat ze niet voorbij het hek gaat en dat voelt ze dan aan. Als je dan niet doorzet op de juiste manier kom je letterlijk geen stap verder...

finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:25

lifaya schreef:
Het gaat er niet om of je rustig bent. Jij hebt al in je achterhoofd dat ze niet voorbij het hek gaat en dat voelt ze dan aan. Als je dan niet doorzet op de juiste manier kom je letterlijk geen stap verder...


ze gaat gelukkig nu wel al voorbij het hek maar ik vind het inderdaad soms wel ff moeilijk om niet te denken 'ze gaat toch niet' het lukt aardig maar soms nog wel moeite mee!

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:27

Dus daarom iemand anders erop laten rijden. Als je het echt zelf wil doen kijk dan niet naar het hek als je erop zit maar verder weg en zet vast in je hooft dat jij daar heen gaat. Niet wilt of probeert maar gaat. Zie jezelf met je paard daar heen lopen. Niet denken aan het hek, wat jij ook zelf als "grens" in je hooft aanheeft :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:28

Ben je zelf wel totaal ontspannen en geduldig?
Wat ik zou doen is aan de hand lopen tot de stal uit zicht is, dan daar wat hersengymnastiek zodat jij alle aandacht hebt. Opstijgen en als een zoutzak zitten en normaal been geven, gaat ze braaf naar voren: belonen. Gaat ze draaien en dribbelen, zwaar blijven zitten, teugels normale lengte en (kinder)liedjes zingen.
Ervanuit gaan dat je rustig 30 minuten bezig kan zijn met 500 meter en je daar ook vooral niet over opwinden maar schouders ophalen en je doel zien te bereiken, al duurt het 3 uur.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:30

Wat met steegsheid ook wel werkt, is met trailer weg, en helemaal niet rijdend vanaf het erf. Dan bouw je eerst het buitenrijden op, en ga je pas daarna het weggaan van stal trainen. Moet je wel een trailer hebben natuurlijk :D

Of lopend aan de hand, (maar dan dus écht weg en uit het zicht van de stal) en dan rijdend terug naar stal. Wel opletten dat je niet iedere keer dezelfde route naar huis neemt, want dan heb je kans dat je het tempo niet meer kunt controleren zodra ze door hebben terug naar huis te gaan.

Later kun je dan gaan trainen met vertrekken van stal, kort en bekend rondje rijden en weer terug. Of vertrekken van stal en met de trailer naar huis, zodat je ook weer vermijdt dat de terugweg een racepartij wordt.

finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:31

Sizzle schreef:
Ben je zelf wel totaal ontspannen en geduldig?
Wat ik zou doen is aan de hand lopen tot de stal uit zicht is, dan daar wat hersengymnastiek zodat jij alle aandacht hebt. Opstijgen en als een zoutzak zitten en normaal been geven, gaat ze braaf naar voren: belonen. Gaat ze draaien en dribbelen, zwaar blijven zitten, teugels normale lengte en (kinder)liedjes zingen.
Ervanuit gaan dat je rustig 30 minuten bezig kan zijn met 500 meter en je daar ook vooral niet over opwinden maar schouders ophalen en je doel zien te bereiken, al duurt het 3 uur.


geduld heb ik genoeg met haar! ik ga het eens proberen! bedankt voor de tip!

finipicolini

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:33

Ibbel schreef:
Wat met steegsheid ook wel werkt, is met trailer weg, en helemaal niet rijdend vanaf het erf. Dan bouw je eerst het buitenrijden op, en ga je pas daarna het weggaan van stal trainen. Moet je wel een trailer hebben natuurlijk :D

Of lopend aan de hand, (maar dan dus écht weg en uit het zicht van de stal) en dan rijdend terug naar stal. Wel opletten dat je niet iedere keer dezelfde route naar huis neemt, want dan heb je kans dat je het tempo niet meer kunt controleren zodra ze door hebben terug naar huis te gaan.

Later kun je dan gaan trainen met vertrekken van stal, kort en bekend rondje rijden en weer terug. Of vertrekken van stal en met de trailer naar huis, zodat je ook weer vermijdt dat de terugweg een racepartij wordt.


trailer kan ik lenen van stalgenoot dus ga het zeker proberen! moet sowieso trainen met trailer natuurlijk voor de verhuizing dus dan gebruik ik dat trailer laden maar gewoon even voor allebij. eerst maar even met rijden oefenen zodra ze dan te trailer ingaat! bedankt!

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:13

Je kan de extra persoon ook combineren met iemand anders erop. Zodat bvb een andere ruiter met haar vertrekt, jij ernaast. Als het goed gaat kan jij na een tijdje overnemen.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: alleen op buitenrit? no way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:29