Waar mag ik wel/niet rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oliviaolijf
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-06-14

Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 11:48

Hey,
Omdat ik een paardje heb en ik op een stal sta bijna volledig in het groen en vooral vanaf volgend jaar naar buiten mag vraag ik me iets af. Waar mag ik wel/niet rijden? Ik weet dat ik het kan opzoeken maar dat is niet altijd zo duidelijk. Naast de stal waar ik sta is een weg langs heel veel weides en nu vraag ik me af of ik daar nou eigenlijk mag rijden? Het is er best smal en er is een stuk gras aan de zijkant dus moet ik dan rechts op de weg of gewoon op dat gras?
Alvast bedankt aan de mensen die willen helpen :)

Groetjezz

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:53

Je mag met je paard op de openbare weg (t/m 80 km wegen; autowegen en snelwegen zijn verboden gebied) tenzij er verbodsborden staan, en je moet ook officieel óp de weg rijden. Berm mag officieel niet, en fietspaden en wandelpaden ook niet.
Gelukkig wordt gebruik maken van de berm (en in uitzonderlijke gevallen ook fietspaden) over het algemeen gedoogd als het te gevaarlijk is op de weg zelf te rijden.
Zijn er ruiterpaden, dan moet je die gebruiken.

In de bossen mag je (tenzij anders aangegeven) eveneens op openbare wegen rijden, ook als die onverhard zijn, en over ruiterroutes en ruiterpaden.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:00

Vraag het aan je stalgenoten, zij gaan je het best kunnen vertellen waar je in de buurt mag rijden.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:09

officieel gezien zou je niet de weg op mogen zonder ruiterbewijs(dit was altijd tegen ons verteld op het Prinsentuin)

wij moesten het ruiterbewijs halen, hierbij leerde je dus alle regels
maar volgens mij heeft 99% van de mensen die buiten rijd, geen ruiterbewijs.

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:29

xTweetyx schreef:
officieel gezien zou je niet de weg op mogen zonder ruiterbewijs(dit was altijd tegen ons verteld op het Prinsentuin)

wij moesten het ruiterbewijs halen, hierbij leerde je dus alle regels
maar volgens mij heeft 99% van de mensen die buiten rijd, geen ruiterbewijs.


Dat is niet waar. Het ruiter bewijs is (nog) niet verplicht. Enkele natuurgebieden hebben wel als eis aan ruiters dat zij in het bezit moeten zijn van het ruiterbewijs om toegang te krijgen. Het zal vast wel gebeuren dat het verplicht wordt maar dat is nu dus nog niet het geval.

Anoniem

Re: Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:37

Eerst en vooral: van waar ben je TS? Er zit nl een verschil in de wegcode tussen België en Nederland. In België mag je wel in de berm rijden en heeft een ruiterbewijs geen enkele waarde, tenzij je op wedstrijd gaat. Fietspaden en het voetpad zijn verboden terrein, wandelpaden mogen wel als er geen ruiterroute is of er geen verbodsborden staan. Ik mag in het natuurgebied achter mijn hoek in het ene deel gewoon op alle paden, zelfs al is er een ruiterroute, het andere deel staan de paden waar ik niet mag gewoon aangegeven met een verbodsbord.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:41

Berm hoort bij de weg. Daar mag je ook in Nederland gewoon rijden. Ruiterbewijs is alleen nodig voor bepaalde gebieden. Openbare weg mits geen auto (snel) weg en ruiterpaden mag je op rijden. Fiets en wandelpaden niet.

oliviaolijf
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 12:43

SVRL schreef:
Eerst en vooral: van waar ben je TS? Er zit nl een verschil in de wegcode tussen België en Nederland. In België mag je wel in de berm rijden en heeft een ruiterbewijs geen enkele waarde, tenzij je op wedstrijd gaat. Fietspaden en het voetpad zijn verboden terrein, wandelpaden mogen wel als er geen ruiterroute is of er geen verbodsborden staan. Ik mag in het natuurgebied achter mijn hoek in het ene deel gewoon op alle paden, zelfs al is er een ruiterroute, het andere deel staan de paden waar ik niet mag gewoon aangegeven met een verbodsbord.

Ik ben van belgië. Erg bedankt :)
En over dat vragen aan stalgenoten gaat niet want de stal is nog vrij nieuw (was er al maar was eerst iets anders) dus die weten het ook niet precies :')
Toch bedankt aan iedereen die reageerde.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:29

In België dan sowieso eens de cursus van het A-brevet doornemen. En waarom kun je het niet aan stalgenoten vragen? Jij wil volgend jaar pas naar buiten gaan en ik denk dat de anderen in tussentijd de buurt wel al zullen verkennen.

Anoniem

Re: Waar mag ik wel/niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:14

Op de webpagina van het vlaams paardenloket kan je ook veel terug vinden trouwens. Als ik me goed herinner, staat de wegcode er bij hen ook op. Of je kan je vragen stellen op fb bij de pag van "paard op de baan, kalm aan". Op die pg staat ook nog ergens een filmpje van "kijk uit" wat speciaal gaat over de wegcode voor ruiters en hoe andere weggebruikers met ruiters moeten omgaan.

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:42

Hallo TS,

Ik heb even naar je leeftijd gekeken. Voor België geldt dat je vanaf 12 jaar onder begeleiding buiten mag rijden en van 14 zelfstandig. Een brevet (A) is handig omdat je dan voor jezelf weet dat je beschikt over bepaalde kennis, maar niet wettelijk verplicht. Net als het ruiterbewijs in Nederland niet wettelijk verplicht is.

Hierboven is al verwezen naar Vlaams Paardenloket . Sinds kort heet dat PaardenPunt Vlaanderen. Daar vind je alle relevante info, wetten en regels van het buiten paardrijden. http://paarden.vlaanderen/

En hier nog een link: http://www.veiligpaardrijden.be/maanden ... er_weg.htm