Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:04

Hooi,

Ik heb een probleem met onze 19 jarige fjordenmerrie; ik rij graag buitenritten, alleen zij wil eigenlijk niet graag weg van haar weidemaatjes. Dus als ik van het erf wil weg rijden gaat ze slingeren, stilstaan of omdraaien. Ben je er eenmaal door en gaat ze vooruit, is haar enige doel rap naar huis. Ze is daardoor schrikkerig en vind het niks aan.
Vandaag hebben we vooral voltes gedraaid, omdat zij er echt van overtuigd was dat we terug moesten....zucht....

In de bak rijden doen we af en toe, maar ze vind het moeilijk om balans te vinden (en ik vind het niks aan), met name galop, dus zijn de lange rechte stukken buiten juist mooi en makkelijk voor haar.

Hoe kom ik hier doorheen? Ik vind het rijden zo echt niet leuk meer, omdat zij zo lastig doet en er niet van kan genieten. Ze lijkt er gewoon niet voor open te staan en mij niet willen vertrouwen en gewoon haar eigen gang gaan.
( Ze loopt ook voor de wagen en dan heeft ze dit probleem niet, mogelijk door de oogkleppen)

Het is zo frustrerend! Voor mij gevoel doe ik echt mijn best om haar een leuke tijd te geven en naar haar te luisteren, maar ze wil gewoon niet open staan ofzo.....

jolinebonnie
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-07-12
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:07

Kan je niet met een stalgenoot/vriendin met een ander paard naar buiten zodat ie het wel leuk gaat vinden ?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:07

Wat houdt je tegen om het eens met oogkleppen op te proberen? Gewoon doen en kijken wat er dan gebeurt.

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:10

Michellette schreef:
Wat houdt je tegen om het eens met oogkleppen op te proberen? Gewoon doen en kijken wat er dan gebeurt.


je was me voor... met oogkleppen zal het miss beter gaan :)

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:15

Pony staat bij ons thuis niet op een stal, dus stalgenoot heb ik niet, en ook niet een vriendin die kan paardrijden.
Samen rijden gaat wel beter, er heeft wel eens iemand mee gereden, maar ik wil ook alleen op pad kunnen gaan.

Met oogkleppen wordt ze waarschijnlijk nog schrikkeriger en lost het probleem niet op.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:34

Heb hetzelfde gehad eerst heel veel gaan wandelen en met anderen mee naar buiten ook niemand in de omgeving?
En onderweg met wandelen spelletjes gaan doen zoals dingen aantikken en dan belonen.
Je kan van alles aantikken zoals paaltjes. borden en bomen enz.

En daarna onder het zadel klein beginnen en je rondje verder uitbouwen en ook onder het zadel bezig houden. Veel figuurtjes rijden zoals sla ommen en gebroken lijnen en tempo wisselingen gaan rijden.

Ik ben nu een jaar verder en ik kan met lange teugel naar buiten tuurlijk heeft hij in het begin nog weleens dat hij omdraait maar dan zeg hup vooruit en dan gaat hij ook.
Het kost even tijd.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:39

Jolindaa_ schreef:
Met oogkleppen wordt ze waarschijnlijk nog schrikkeriger en lost het probleem niet op.


Je spreekt jezelf tegen, volgens mij.

Als het voor de wagen wel goed gaat met oogkleppen waarom zal ze dan onder het zadel schrikkeriger zijn? Men jij haar zelf of een ander?
Doet een ander dat, dan ligt het probleem bij jou waarschijnlijk, dan zal er iets in jouw houding zijn wat zij niet vertrouwd en waardoor ze het vertrouwde, het erf en de andere paarden, dus niet wil verlaten.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:19

Soms kan het helpen als er iemand meefietst. In het begin zal diegene waarschijnlijk ernaast of zelfs ervoor moeten fietsen en dat kun je dan uitbouwen totdat je zelf een flink eind voor de fietser kunt gaan rijden, zo went je pony langzaam.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:30

Kilometers maken.. Gewoon gaan en als ze schrikkerig is wat maakt dat uit? Je moet je voor kunnen stellen dat het voor je pony ook allemaal spannend is zo alleen. Hij moet echt vertrouwen in je gaan krijgen. Hoevelen je dit zal doen en zal herhalen hoe beter het zal gaan. Maar je zal het wel met regelmaat moeten doen om een stap vooruit te gaan, en niet maar 1x in de maand proberen.

Heb je les? Evt vragen of je instructrice mee kan op de fiets? Zodat ze je duidelijk uit kan leggen wat je het beste kan doen?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:04

Voor een paard is het verlaten van de kudde in principe onveilig en tegennatuurlijk. Als begeleider zul jij dus zoveel vertrouwen en leiding moeten kunnen geven dat zij het aandurft om op jouw oordeel te gaan vertrouwen. Dat doe je niet door haar over haar grenzen te dwingen (het zgn. er doorheen rijden), maar beetje bij beetje haar grenzen te verleggen en ondertussen jezelf meer te ontwikkelen als leider.

Hou verder in de gaten dat veel fjorden echte binnenvetters zijn en dat je, als ze zo in opstand komen je vaak al behoorlijk ver over hun grenzen bent gegaan. Zaak dus om de meer subtielere signalen van je paard te gaan leren zien en daarop te gaan anticiperen.

Verder zou ik je aan willen raden om eens te kijken naar een speedcoachingssessie ( http://www.zefanjacoaching.nl/pages/174 ... hing_.html ) of een weekendtraining Challenge your horse and manage yourself (http://www.debontewieven.nl/trainingopl ... ukn-duukn/ ). Beiden zijn zeer geschikte middelen om je probleem op te lossen.

Met mijn eigen 20 jarige fjordenmerrie heb ik ook met dit probleem te maken, sinds de trainingen gaat het al een stuk beter, vaak zijn er ook lange stukken waarop ze los naast me mee loopt, gewoon, omdat ze bij me wil zijn. Geweldig toch als je paard zelf die keuze maakt!?

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:11

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mijn paard, dus ik zou je graag willen helpen met wat tips.

Hoe ver ben je op moment met je pony? Gaat wandelen aan de hand wel goed? Pas als dit goed gaat zou ik erop gaan, maar dat is maar net wat het beste werkt voor jou en je paard.


Mijn belangrijkste tip is geduld!

Je zegt dat je pony stil gaat staan. Wat doe je dan? Aandrijven en tikken met de zweep werkt eigenlijk altijd averechts.
Wat ik deed is gewoon blijven zitten en wachten tot mijn paard het stilstaan zat was. Ik merk dat doordat ze dan gaat zuchten, schrapen en briesen. De eerste keer heeft dit bijna een uur geduurd. De volgende keer liep dit al terug naar een half uur. De keren daarna liep dit steeds verder terug. Nu doet ze het helemaal niet meer, en rijd ik zelfs ritten van meer dan 15 km zonder te staken! En mijn paard vind buitenrijden nu hartstikke leuk!

Je zegt ook dat je pony om gaat draaien en slingeren, probeer dat te voorkomen (zover mogelijk). Zolang ze maar met haar neus in de 'goede' richting blijft staan.

Je pony vindt het nu nog hartstikke spannend, houd het ritje eerst klein. Een rondje van maar één km die fijn gaat, geeft meer voldoening (ook voor je pony) dan een langere rit met veel frustratie.

Ik weet hoe frustrerend het is als je pony gaat staken, dus ik help je graag met mijn ervaring. PB dus gerust als je nog iets wilt weten :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:55

och jeetje ik heb hier dus ook mee gezeten toen ik nog 2 paarden had voorheen kon ik alles met mijn merrie tot ik een maatje voor haar erbij hield en toen wou ze absoluut niet meer met mij mee en werd echt gevaarlijk ik baalde net zoals jou weet dus goed hoe jij je voelt, ik denk dat je kunt proberen te beginnen met wandelen steeds iets verder?

ik had me er overigens bij neergelegd en reed in de zomer of op de wei of samen met iemand
helaas heb ik 2 week geleden mijn ruin moeten laten inslapen, ben nu dus wel van het probleem af maar een vriendje minder :(

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 16:49

Super bedankt voor de reacties, tips en de hoop dat dit beter word! Daar heb ik echt wat aan!

Michellette schreef:
Jolindaa_ schreef:
Met oogkleppen wordt ze waarschijnlijk nog schrikkeriger en lost het probleem niet op.


Je spreekt jezelf tegen, volgens mij.

Als het voor de wagen wel goed gaat met oogkleppen waarom zal ze dan onder het zadel schrikkeriger zijn? Men jij haar zelf of een ander?
Doet een ander dat, dan ligt het probleem bij jou waarschijnlijk, dan zal er iets in jouw houding zijn wat zij niet vertrouwd en waardoor ze het vertrouwde, het erf en de andere paarden, dus niet wil verlaten.


Klopt, ik spreek mezelf een beetje tegen. Ik bedoel dat ze met oogkleppen schrikkeriger is dan zonder (ze kijkt graag om zich heen), alleen het voordeel van de kleppen is dat ze de weidegenootjes dan achter haar niet meer zou zien en beter vooruit zal gaan.

Wandelen heb ik eerst gedaan, maar ik heb het idee dat ze dan eerder stil gaat staan. En als ze wel eenmaal vooruit loopt, loopt ze graag door, dat loopt niet zo lekker.

De zweep; vind ik een lastig iets. Ik heb een paar keer zonder zweep en met vele lieve woordjes haar vooruit proberen te krijgen, dat duurt erg lang. En later een keer wel met de zweep ('en nu is het klaar' *tik*) dan gaat ze wel sneller en eerder vooruit, maar het voelt niet echt goed om dat te doen. Ik wil haar niet vooruit meppen, maar ik wil wel dat ze duidelijk weet wie leidinggevend is en mij niet in de zeik neemt.

Ik moet wel zeggen dat vertrouwen in de mens bij haar best wel een big-issue is. Vandaag in de wei gereden, ze was opzich best wel stress vrij (haar bekende omgeving, maatjes erbij), maar als je dan bijv richting draad rijd, is ze bang dat je haar er tegenaan stuurt en kiest ze zelf een kant die ze afwend. Ik rij op haar, niet met haar, en dat vind ik erg jammer.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:00

Hier ook problemen met alleen buitenrijden. Ik heb ook een fjorden merrie en wat een hell om haar uit de poort te krijgen. Aandrijven en een tik met de zweep doe ik niet meer want dan is ze over de rooie. Ik laat haar met haar hoofd richting de kant uitkijken waar ik naartoe wil en stel haar gerust door een aai over der hals of ik stap af en loop er met der langs. En vooral veel geduld hebben, als ze iets in hun kop halen dan zijn ze ook standvast.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:08

dat had mijn merrie in het begin ook hoor
bokken/steigeren achteruit lopen bij de sloot was echt uittesten

heb dr es flink op de sodemieter gegeven heb dab 2x moeten doen toen kon ik alles met haar
maar kan nu niet iemand alleen met haar wegsturen dan gaat ze weer zo klieren

toen was mijn fjord overigens 16 jaar nu is ze 24 en nog steeds zo eigenwijs

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:27

Ik heb toch ook het idee dat er een stukje vertrouwen en samenwerking mist tussen jou en Je paard. Ik herken het wel, al rij ik nog niet alleen buiten, maar wel het stukje dat ik mijn pony niet voldoende vertrouwen kan geven en het idee heb dat ze wel doet wat ik vraag maar niet dat er echt communicatie en samenwerking is.
Ik ben begonnen met grondwerk les, ondanks dat ik pas 2 lessen gehad heb merk ik nu al meer vertrouwen en samenwerking, ontzettend leuk! Misschien is dat een idee voor jullie?
Je zegt ook dat wandelen niet fijn is omdat ze een te hoog tempo aanneemt, ook met grondwerk leer je dat hij jou tempo aanneemt en je dus ook rustig kunt wandelen. Ik denk echt dat je een stukje basis vanaf de grond mist en dat eerst moet oplossen voor onder het zadel dit probleem aan te pakken, wat misschien nieteens meer een probleem is dan! :-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:31

Je hebt een klever. Die vindt de stal veiliger dan de buitenrit. Op stal krijgt hij rust, bij de buitenrit moet hij aan het werk. Dit kun je aanpakken en oplossen.

Zorg ervoor dat hij merkt dat hij rustmomenten krijgt op het moment dat hij bij stal vandaag krijgt, en dat hij aan het werk moet op het moment dat hij bij stal is.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Succes!

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:57

Bedankt, wel verwarrend, de een zegt rust en geduld de ander aanpakken.

Bedankt voor de tip Anne_Bento, ik denk idd dat wij vertrouwen en samenwerking missen. Zou het ook kunnen dat dit probleem moeilijk en bijna onoplosbaar lijkt, omdat wij niet echt een klik hebben samen? Ik bedoel, ik heb best wel wat kennis, maar met dit paard wil het niet lukken.... ik erger me rot aan haar.

@ Cassidy: thnx voor de info, filmpje heb ik eerder gezien, ze doet dit ook in de bak, ik heb dit geprobeerd (het advies uit het filmpje), maar het wil niet erg werken, ze is gewoon enorm sterk; in haar lichaam en haar wil.

Ze lijkt het steeds erger te doen, en mijn geduld begint op te raken. Vandaag kon ik haar wel wurgen en in een paardenworst verwerken. Het is zo frustrerend, omdat ik haar gedrag gewoon niet begrijp en me nogal machteloos voel. :-S

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:18

Ik snap dat het frustrerend is, maar je kunt het ook om gaan denken.

Ze laat jou precies zien op welke punten jij moet verbeteren om tot een goede samenwerking te komen. Het is mooi dat je een deel daarvan zelf al wel kunt benoemen. Dat is je eerste stap.


Ik denk dat je voor jezelf moet gaan afwegen of je ervol voor wil gaan of ermee wil stoppen. Ik denk echter dat als jij met volle moed en goede begeleiding de uitdaging aangaat dat je ontzettend veel kunt leren van dit paard en daar ook als mens van gaat groeien.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:18

Ik heb met mijn pony ook de nodige problemen gehad, tot grote ergenissen aan toe, en vaak gedacht dat de klik er misschien niet was of zo'n jonge pony te hoog gegrepen was. Maar nu we echt het vertrouwen aan het opbouwen zijn wordt het ineens een hele leuke samenwerking en merk ik dat mijn ergenissen zo goed als weg zijn! Je zou natuurlijk gewoon eens wat grondwerk lesjes kunnen proberen van een goede instructeur, eens zien of het dan beter gaat?

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 14:11

fjordnina schreef:
Ik snap dat het frustrerend is, maar je kunt het ook om gaan denken.

Ze laat jou precies zien op welke punten jij moet verbeteren om tot een goede samenwerking te komen. Het is mooi dat je een deel daarvan zelf al wel kunt benoemen. Dat is je eerste stap.


Ik denk dat je voor jezelf moet gaan afwegen of je ervol voor wil gaan of ermee wil stoppen. Ik denk echter dat als jij met volle moed en goede begeleiding de uitdaging aangaat dat je ontzettend veel kunt leren van dit paard en daar ook als mens van gaat groeien.


Hier zit zeker wat in!

Ik zat eerst te denken; ik koop een 'echt' rijpaardje erbij. Dit is het menpaard van mijn stiefpa, en dat gaat prima (hij heeft haar ook uitgekozen). Maar dan denk ik, loop ik dan weg voor het probleem? Wat als hetzelfde gebeurd?

Ik laat het even bezinken, maar ik denk dat ik een goede instructeur/trice misschien toch nog wel de kans wil geven. Het zou wel echt geweldig zijn als het toch goed zou komen, ze is namelijk met bijv groot verkeer wel goed mak en betrouwbaar, dat is wel fijn aan haar.

anne_bento schreef:
Ik heb met mijn pony ook de nodige problemen gehad, tot grote ergenissen aan toe, en vaak gedacht dat de klik er misschien niet was of zo'n jonge pony te hoog gegrepen was. Maar nu we echt het vertrouwen aan het opbouwen zijn wordt het ineens een hele leuke samenwerking en merk ik dat mijn ergenissen zo goed als weg zijn! Je zou natuurlijk gewoon eens wat grondwerk lesjes kunnen proberen van een goede instructeur, eens zien of het dan beter gaat?


Inspirerend! Bedankt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 04:40

Misschien wordt je ook geinspireerd door de resultaten die ruiters met trainingsmethodes zoals Parelli bereiken....info op Bokt is genoeg te vinden.

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 14:54

Cassidy schreef:
Misschien wordt je ook geinspireerd door de resultaten die ruiters met trainingsmethodes zoals Parelli bereiken....info op Bokt is genoeg te vinden.


Ik heb me ooit een beetje verdiept in Parelli (ik heb toen een boek gekocht), maar ben op een of andere manier gestopt. Ik weet niet meer waarom, maar ik zal het boek weer eens opzoeken :-)

Mova
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:06

Ik lees even mee, zit namelijk met hetzelfde probleem -O-

Bij mij helpt het als we op verplaatsing gaan. Vanuit thuis vertrekken is echt een drama (lees: we geraken zelfs niet meer door de poort), maar als we naar het bos rijden met de paarden in de trailer en van daaruit vertrekken, gaat alles (meestal) vlot. Het rare is dat we vroeger totaal geen problemen hadden en het lijkt net alsof het een soort van 'oppakken' is geworden: wanneer ze het beu is, draait mevrouw zich om en gàààn we naar huis..

Frustrerend, inderdaad, ik leef met je mee :(:)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:55

Jolindaa_ schreef:
Cassidy schreef:
Misschien wordt je ook geinspireerd door de resultaten die ruiters met trainingsmethodes zoals Parelli bereiken....info op Bokt is genoeg te vinden.


Ik heb me ooit een beetje verdiept in Parelli (ik heb toen een boek gekocht), maar ben op een of andere manier gestopt. Ik weet niet meer waarom, maar ik zal het boek weer eens opzoeken :-)

ik ben lang geleden ook begonnen met het boek maar om 1 of andere reden kwam ik er niet echt doorheen, pas met de lessen begon ik het echt leuk te vinden en het boek opnieuw te lezen. Door af en toe een lesje krijg je er even meer gevoel bij :)