Goede strandrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Goede strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:03

Aan dezelfde weg als manege bakker, zit manege Smit (iets verder van het bos af). Hier rij ik zelf, eerst alleen losse buitenritten en nu ruim een jaar al voor vast. Groepen zijn max 12 man, als je met 10 boekt verwacht ik eigenlijk niet dat je nog ruiters er bij krijgt. Paarden worden goed verzorgd, zien er goed uit, zadels zitten fijn (heb er tot nu toe geen houten achterwerk aan overgehouden zeg maar, ook niet bij dagtochten!) en er wordt afwisselend gereden. Hierbij wordt wel gekeken of het verantwoord is, dus bijvoorbeeld mul strand is geen galop op het strand ivm gevaar op blessures bij de paarden.

Ik weet niet wat jij verstaat onder een keer flink gas geven? Bij manege Smit wordt geen rengalop gedaan (als dat is wat je wil). Als er door de voorruiter geconstateerd wordt dat de groep goed rijdt en de omstandigheden zijn er naar, wordt er soms wel verruimd.

In juli wordt er om 6u en om 10u gereden. Als je meegaat met de ontbijtrit (6u) dan kan je daarna nog ontbijten op de manege. Om 6u is het bovendien erg rustig en meer kans op wild!

Www.manegesmit.nl voor meer info. Mocht je nog vragen hebben, dan kan je ze stellen!

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84


Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:52

Rampshellie schreef:
Ze moeten gewoon lekker door kunnen galopperen! Wij moesten toen achter de leiding aan doe haar Fries in de krul trok en rustig ging galopperen..

Dat gebeurt bij Smit niet. Er worden gewoon handgalopjes gedaan en soms wat verruimd. Voorruiters trekken bij ons paarden niet in de krul. Zijn echt wel met de groep en de paarden bezig. Sowieso hoeven de paarden buiten niet in de krul!

__denise schreef:
Ik heb ook een rit gereden bij manege Smit en nog een andere groep bij Manege Bakker, maar bij ons kwam eigenlijk Manege Bakker als beter uit de bus.
Echter heb ik niet bij Manege Bakker gereden en hebben wij daar alleen ritten gehad met de onervaren ruiters.

De begeleiding bij Manege Smit vond ik wat vreemd. We hebben met twee groepen daar gereden en beide keren heeft iemand van ons (20+jr.) voorop gereden. Bij mijn groep zou het zijn omdat het paard van begeleiding een moeilijke rem zou hebben. Zij heeft hele rit dus als tweede gereden, op het strand hebben ze naast elkaar gereden.
Bijna op het einde viel er iemand vanaf en begeleiding reageerde er niet echt gepast op (door de schrik?). Achteraf werden we wel netjes opgevangen, maar ik had het idee dat ze het allemaal niet zo erg vonden.

Mijn paard stond in een stand en had bijv geen neusriem. Na afloop leek mij afspuiten wel fijn alleen dat werd maar eens in de week tijd gedaan, moesten wel afsponzen. Verder liep begeleiding bij op/afzadelen ook niet heel soepel (ik heb nog nooit met een thiedemann gereden dus dat hing los toen ik hoofdstel eraf haalde, werd wat snauwerig op gereageerd).
Paarden zien er verder wel gewoon heel gezond uit.

Ontvangst was erg leuk. Paarden hebben een kaartje met een stukje over hun karakter en wat dingetjes waar je op moet letten, erg fijn aangezien je de paarden niet kent! Leuk om te lezen ook!

Paarden die ik in mijn groep had waren heel braaf in het verkeer en schrokken nergens van, wat erg fijn was! Er werden met kleine groepen gereden en er werd niet onbezonnen hard gereden. Heerlijk (nog best een stuk) door het water gegaloppeerd, gecontroleerd, geen rengalop.

Noordwijkerhout is een heerlijk gebied om in te rijden, zeker aan te raden!

Tja, heel soms gebeurt het dat de voorruiter op een paard zit wat niet zo geschikt is voor voorop en wordt er een ander paard voor gezet (dat betreffende paard is ook een sensibel paard en daar wordt niet Jan en alleman opgezet, vandaar deze constructie). Ik ben wel gewend dat er dan ook duidelijke instructies aan de ruiter voorop worden gegeven tijdens het rijden (en volgens mij wordt er ook wel gevraagd wat voor ervaring iedereen heeft, zodat ze de paardindeling daar een beetje op kunnen baseren en dus ook de inschatting of die persoon dan voorop kan).
Op het strand wordt er sowieso twee aan twee gereden indien het strand dit toelaat.

Enkele paarden staan in stands ja, maar ip staan de paarden overdag op de paddock en staan ze alleen 's nachts in de stand en voor en na de ritten.
Afspuiten wordt idd niet dagelijks gedaan. Vaak niet handig als ze de tweede rit ook nog moeten ivm nog nat zijn. Maar met afsponzen kan je ook een hoop bereiken.

De reacties bij het vallen of over de thiedeman, ben altijd wel een fijne omgang gewend. Jammer dat jullie het zo moesten ervaren!

De kaartjes vind ik zelf ook nog altijd leuk! Tot nu toe is dit ook de enige manege waar ik dit gezien heb! Toen ik zelf alleen af en toe voor een buitenritje kwam, was ik er ook erg blij mee. Nu ken ik de meeste paarden wel, maar vind ik het alsnog leuk om te lezen!

Ik doe een gokje en denk dat jij op Mr. Fox gereden hebt? Stand, thiedeman en geen neusriem aan hoofdstel....

NienkeV1994 schreef:
Ik heb in oktober een strandrit bij Manege Smit gemaakt, en ik vond het erg leuk! Ik zat op Adje, een Haflingerruin (zie avatar :+ ), en die was precies waar ik op hoopte, lekker onverstoorbaar. Er waren bij ons wel wat paarden bij die af en toe iets te enthousiast waren, maar hier zaten wel ruiters op die ze aan konden. Toen een meisje zich niet op haar gemak voelde op haar paard, heeft de begeleider met haar van paard geruild. Bij ons waren er meerdere vaste ruiters van de manege bij, wat wel fijn was omdat die de pony's een beetje kenden en je dus ook tips konden geven. Noordwijkerhout is inderdaad een mooie omgeving :j

De kaartjes bij de stallen vond ik inderdaad ook leuk, hier stond ook op waar je rekening mee moest houden (mijn pony zou naar links wel eens uitbreken, niks van gemerkt overigens), en of je een zweep/wat voor zweep nodig had en dergelijken. Bij het afzadelen was inderdaad weinig begeleiding, bij mij in de schuur stond wel een ruiter die er vaker reed en dus wist wat de bedoeling was, maar dat zal ook niet altijd zijn.

Wij hebben wel een heel klein stukje rengalop gedaan in de bossen, maar op het strand bleef het bij een gewoon galopje.

Adje <3 <3 <3 <3 <3 <3!!!! Mijn grote liefde bij de manege!
Idd een onverstoorbaar beest met z'n eigen geintjes en streken. Als je hem vanaf het begin laat weten dat je de baas bent, dan heb je weinig met hem te stellen! Anders wil hij nog wel nieuwe paadjes maken, haha!

Vaak wordt er wel gekeken dat er per stalgang hulp is voor de mensen van buitenaf die niet bekend zijn met wat er gedaan moet worden. Anders zijn er altijd wel vaste ruiters die hierbij helpen! En ook onderweg vaak inderdaad! Vind de sfeer en de hartelijkheid erg fijn!

En ja, de omgeving blijft idd prachtig!

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:35

__denise schreef:
Foxje was voor mij inderdaad! Zat voor geen meter maar wel lekker relaxt dier, waar ik naar had gevraagd :)
Adje hadden wij ook mee en dat is inderdaad een ettertje. Ik vond het niet altijd grappig (keer opzij trappen enzo) maar ach, zo blijft die wel uniek.

Van de voorste ruiter klopt inderdaad (heeft eigen paard die ook geen makkelijke is), maar ik vind het persoonlijk ongepast dat er iemand van ons voorop moest. Ruil dan van paard en ga zelf gewoon voorop rijden.
In de andere groep heeft ook iemand van ons (ook eigen paard) op een 5 jarige een stukje voorop gereden, zal wel voor de ervaring zijn denk ik maar zo.

In draf is het niet altijd even comfortabel idd op fox, vooral in de duinen met de kuilen kan het soms nog een flinke uitdaging zijn! Zijn galop zit echter heerlijk! Had vanochtend ook de eer om twee uur op zijn rug rond te rijden!
Adje opzij trappen???? Kan die dat? Weet wel dat hij naar links wil uitbreken, maar heb hem eigenlijk nooit opzij zien trappen....
Tja, van het voorpaard, Adèle is geen paard waar Jan en alleman op rijdt en mensen van buitenaf worden daar eigenlijk niet op ingedeeld. Vaak als er mensen van de manege zijn, zit er mogelijk wel iemand op een paard wat dan voorop kan (gok dat die ruiter dan op Anouk zat?). Heb wel een keer meegemaakt dat ruiter te veel moeite had met het paard voorop en dat er geruild was en die ruiter dus wel op Adèle zat.
Mogelijk was dat gerko. Die is nog jong ja. Gek dat hij dan ineens voorop werd gezet, vaak loopt hij ergens midden in de groep. Mogelijk voor ervaring ja, geen idee.....

[VVDD] Wat een zonnig ritje naar het strand had moeten worden.....

Een foto- en videoverslag van mijn paardrijvakantie bij Domaine Equestre Centaure: [RIJ-ITP] Onvergetelijke paardrijvakantie in Frankrijk

HayDay: Gamecenternaam = Danseresje84


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers