Paarden en ligfietsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 23:10

Voor ligfietsers blijven paarden iets waar ze maar moeilijk mee om kunnen gaan. De meeste ligfietsers, vooral velomobilisten weten dat ze even moeten stoppen als er paarden aankomen.

Toch blijf een discussie over hoe ligfietsers naar paarden kijken ook interessant voor ruiters. Vooral al als er verkeerstechnische zaken aan de orde komen.

Het is leuk als je leest dat er ligfietsers bereid zijn om naar maneges te gaan om paarden aan hun voertuig te laten wennen.

Zie deze discussie op het forum van ligfietsers, het gaat eerst over helmen daarna snel over paarden
https://groups.google.com/d/topic/ligfi ... discussion

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:49

Dit kan een zeer interessante discussie worden.
Maar ik denk dat dit topic beter op zijn plaats is op BRT aangezien ruiters op buitenritten dit het meest tegen zullen komen.

VVDD > BRT

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:46

ligfietser schreef:
Voor ligfietsers blijven paarden iets waar ze maar moeilijk mee om kunnen gaan. De meeste ligfietsers, vooral velomobilisten weten dat ze even moeten stoppen als er paarden aankomen.

Dat "moeten" ze helemaal niet. Het is vriendelijk als ze het doen als jouw paard over de zeik gaat, maar moeten is iets anders.
Wat wél moet is je paard verkeersmak maken vóór je je medeweggebruikers aan je potentieel gevaarlijk rijdier blootstelt.

En Nickeltje ik denk niet dat de discussie zo interessant wordt; hij is al in alle variaties gevoerd hier op bokt.
Mening van de gemiddelde bokker (gelukkig niet alle);
"Iedereen moet rekening met mij en mijn paardje houden, trekkers en auto´s moeten stapvoets gaan rijden, uitwijken, of zelfs stoppen, fietsers moeten afstappen, etc etc ". Weinig gevoel voor de eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 23-05-11 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:48

Ik vind ook niet dat het 'moeten' moet zijn :) ik heb nooit last gehad van ligfietsen, en mijn paard is er nooit van over de zeik geraakt, die keek ze eerder na met een blik van 'zo, die gaan hard.'
Het ligt dus evenveel aan de ruiter en niet-verkeersmakke paarden. Andere weggebruikers de schuld geven vind ik altijd zo makkelijk...

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:49

Mijn verzorgpaard reageert er gelukkig helemaal niet anders op dan een normale fiets.
Verder vind ik het fijn als andere weggebruikers rekening met mij houden. Als zij dit niet doen (want het moet niet) dan zal ik het zelf moeten oplossen ;)

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:53

Kuggur schreef:
ligfietser schreef:
Voor ligfietsers blijven paarden iets waar ze maar moeilijk mee om kunnen gaan. De meeste ligfietsers, vooral velomobilisten weten dat ze even moeten stoppen als er paarden aankomen.

Dat "moeten" ze helemaal niet. Het is vriendelijk als ze het doen als jouw paard over de zeik gaat, maar moeten is iets anders.
Wat wél moet is je paard verkeersmak maken vóór je je medeweggebruikers aan je potentieel gevaarlijk rijdier blootstelt.


Ja tuurlijk moet je paard verkeersmak zijn. Maar leg jij maar uit aan paardlief dat die flapperende kuilbult niet eng is en dat het dus niet nodig is om als een debiel slippend over straat te gaan terwijl er (groot verkeer) verkeer aan komt rijden. Je kunt niet alles uitsluiten, je kunt het voor iedereen zo veilig mogelijk maken. Maar het is veel te makkelijk om te zeggen dat je paard gewoonweg maar verkeersmak moet zijn.

Mijn paard is 5, zelf zadelmak gemaakt en ga nu voor het eerst een beetje de weg op omdat ik die mogelijkheid niet eerder had, thuis heel veel geoefend met auto's, tractor, fietsen, honden etc. Zelfs een draaiende cyclomaaier achter de tractor is ze totaal niet bang voor. Ze is strontbraaf, op d'r hoede en enorm nieuwsgierig maar ik kan niets garanderen.

Wat ik wel kan garanderen als mede weggebruikers rekening houden met elkaar en het feit dat ik op een vluchtdier zit en elkaar respecteert dat de kans op een ongeluk aanzienlijk kleiner is.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:14

Kuggur, ik vind je reactie een beetje kort door de bocht :o. Mijn paarden zijn absoluut verkeersmak maar niet BOMproof, het blijven vluchtdieren. Ze reageren niet op auto's, bussen, motoren, honden, kinderen, menners, trekkers etc. Maar ook hun bui kan van dag tot dag verschillen. Én ik kan niet met alles wat je maar tegen kan komen op de weg, oefenen. Ik heb mijn paarden onder controle maar kan niet voorkomen dat ze eens raar staan te kijken als ze iets 'nieuws' tegenkomen. Zo heb ik wekenlang geoefend met drinken uit een emmer (mijn paard vind emmers nogal eng ;)) maar eenmaal op Endurance wedstrijd in een andere omgeving, weigerde hij toch echt pertinent te drinken :P.

Voorbeeld: afgelopen weekend, ik ging op buitenrit en moest een stukje door een woonwijk waar we nog niet eerder waren geweest, grote automatische hekken, bladblazers, springende kinderen op een trampoline; ik had paardlief onder controle maar hij keek wel met een scheef oog en snurkte hier en daar. Het stukje weg was hooguit 35m maar één automobiliste moest en zou er per se langs. Er gebeurde niets maar ik snap niet dat andere weggebruikers dan niet even geduld kunnen hebben. Zowel voor mij en mijn paard maar zéker ook voor haarzelf!!

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:24

Hier is alles ok behalve ligfietsen. Zelf binnenstad amsterdam is geen probleem, tram's, vrachtwagen een bus die stoom afblaast... Trampoline, bladblazers... Verzin het maar alles is ok. Maar ligfietsen vinden ze eng doooooodeng. En ik kom ze dus maar zelden tegen en Dus zijn ze nog niet gewend.

Dus ik zou graag willen oefenen en heb zeker alle begrip voor ligfietsers. Probeer ook altijd uit te wijken en moet lachen als ie uit zijn dak gaat maar mijn bijrijdsters vonden het wat minder jaren geleden toen ze op weg naar de springles " een blokkie omdeden in hoge versneling " ivm een ligfiets.

Dus trainingen lijken me een super plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:30

Leuk dat iemand het initiatief neemt het eens bij de paardenlui te vragen! Vanzelfsprekend zou zo'n training voor paarden die bang zijn van ligfietsen een heel goed idee zijn! Vind het leuk om te horen dat er mensen bereid zijn dit soort trainingen te komen geven op stallen. Echter ben ik niet van mening dat er gestopt moet worden. Mijn paard moet zich gewoon gedragen als we ons in het verkeer begeven, punt uit :) En ik ben van mening dat ieder paard dit hoort te doen ongeacht de situatie!

Paarden mogen gerust iets eng vinden, alleen kan de ruiter de reactie daarop in grote mate reduceren. Indien je veel met je paard werkt hieraan (door grondwerk, schriktraining etc.), kun je van de schrikreactie een oefening maken. Daag de nieuwsgierigheid uit in je paard en geef hem/haar juist vertrouwen in plaats van hem/haar de angsthaas te laten zijn die er met het bit tussen de kaken vandoor gaat met alle gevolgen van dien. Er is zo'n groot verschil tussen 'schrikken, bestuderen, vertrouwen hebben in de ruiter en doorgaan' en 'schrikken, omdraaien, aan de kletter gaan en niet meer naar de ruiter luisteren'. In het laatste geval ben je een gevaar op de weg, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. En waar sta je met het algemene motto van de ruiter 'maar mijn paard is een vluchtdier!' als paardlief op de motorkap van een auto ligt?

Nogmaals is het niet nodig om te stoppen, natuurlijk is het welkom als een paard er een beetje raar van staat te kijken. Zo vond ik het erg leuk toen mijn paard verbaasd bleef staan toen ze voor het eerst zo'n bananen-fiets zag. Die meneer stopte heel aardig en gaf mijn paard de kans er even aan te ruiken en maakte ik tegelijkertijd een praatje met de man, sindsdien kijkt ze er niets eens meer naar. Dit stelde ik erg op prijs, maar had het ook niet erg gevonden als hij door was gereden, ruiters kunnen ook niet verwachten van andere weggebruikers dat ze maar even tijd vrij maken voor hun paard omdat deze de situatie niet prettig vind. Ruiters kunnen echter wel tijd vrij maken om hun paard te desensibiliseren om dit soort situaties voor te zijn :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:41

ik vind die bananen/ligfietsen in het verkeer niet zo erg.. paard vind het minder leuk, maar de eigenaren van de ligfietsen zijn vrij relaxt en mijn paard was er ook vrij snel aan gewend.

Alles beter dan racefietsers zeg ik altijd maar :D

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:35

Wat grappig dat er meerdere paarden ligfietsen doodeng vinden. Wij kunnen ingehaald worden door een hele zwerm wielrenners die van alles naar elkaar schreeuwen, niets aan de hand. Rolstoel ook prima. Maar een ligfiets...
Vind het super dat er mensen bereidt zijn paarden aan hun fiets te laten wennen.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:03

Ligfietsen zijn voor paarden vooral 'eng' of bedreigend als ze van voren komen, omdat de fietser zijn 'hoeven' aan het paard laat zien.
Dat is in paardentaal een aanval (achterbenen uitslaan naar elkaar, of dreigen uit te slaan). Het is dus een vrij logische reactie van een paard, dat ze daar niet (meteen in eerste instantie) helemaal van gecharmeerd zijn.
Waar Jip en ik vroeger woonden, werd een ligfietscentrum gebouwd. De eerste keren waren ligfietsers idd een probleem, terwijl Jip prima verkeersmak is.
Ben op 1 dag 3x dezelfde ligfietser tegengekomen, die bij de tweede keer vrij snel even stopte en bij de derde keer op voorhand al. Heel attent.
Heb later geen problemen met ligfietsers meer ondervonden, hij was er inmiddels achter dat die "mensenhoeven" niet zo bedreigend zijn.

Ik vind niet dat perse iedereen rekening met mij zou moeten houden, ik vind over het algemeen, dat mensen rekening met elkaar moeten houden.

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:27

Odi schreef:
Vind het super dat er mensen bereidt zijn paarden aan hun fiets te laten wennen.


Kijk maar eens op deze pagina hoe iemand met een velomobiel (sigaar, raket) op een manege paarden aan zijn ligfiets laat wennen
http://wimschermer.blogspot.com/2011/05 ... ielen.html

Afbeelding

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:33


Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:51

Nou mijn paard schrikt daar niet van, maar daar heb ik heel veel mee geoefend. Ik wil nooit en ten nimmer anderen ten last zijn. Volgens mij zijn alle bospaarden op mijn stal daarbij ook ervaren met vreemde dingen.
Vind dat ook niet meer dan normaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34624
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:10

Het is idd maar net waar je je paard aan went. Bij ons op stal wordt veel samengesteld gereden en daar komen ook zoveel gekke dingen voorbij (oa hindernissen, shoveltjes), dat die van ons ook niet snel meer gek staat te kijken. We zijn nog nooit een ligfiets tegen gekomen maar ik verwacht er geen problemen mee.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:18

Met gewone ligfietsen heb ik nog nooit problemen gehad, die bananen leveren weleens schrikreactie's op maar dat is gewoon een combinatie van factoren; ze hebben altijd een knalkleur, ze zijn vrijwel geluidloos, ze blijven lang buiten gezichtsveld van het paard doordat ze zo laag zijn.
Naja, laat zich raden waar die schrikreactie vandaan komt.

Als de fietser zorgt dat hij gezien wordt, dus op grotere afstand al wat geluid maken of zo rijden dat je in gezichtsveld komt en niet met 40km per uur langsszuien, dan is het meestal weinig probleem bij een paard wat redelijk verkeersmak is.

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:43

Mijn paard kijkt altijd erg geïnteresseerd naar de bananenfiets die bij ons langs stal rijd, ik denk dat hij hem wel mooi vindt :') Tenzij de fiets van achteren komt als we op de weg rijden, die fietsen hoor je namelijk totaal niet aankomen, net zoals wielrenners die in hun eentje rijden (die in een groep hoor je meestal wel wat brullen of bellen ). Ik zorg dat, als ik mede weggebruikers van te voren zie aankomen, ik zo ver mogelijk aan de kant ga, zodat ze makkelijk kunnen passeren. Bij vrachtauto's en tractors gebaar ik of ze even willen wachten met passeren zodat ik gauw bij volgende erf of afslag kan wachten tot ze voorbij zijn, om te voorkomen dat mijn paard van schrik de sloot in duikt. Ik vind dat ik de andere weggebruikers niet tot last mag zijn, dus verwacht ik ook zeker niet dat iedereen maar voor mij aan de kant gaat 'omdat ik op een paard zit'. De ruiter hoort zelf zijn/haar paard onder controle te houden, daar moeten de andere weggebruikers zich niet voor aanpassen.

ik zie trouwens dat ze in de link de situatie bij Houten noemen, over de tunnels. Dit gaat met name om 1 erg onoverzichtelijke tunnel die onder de snelweg door gaat en vrij smal is, waar ook ik en mijn paard wel eens door rijden. iets verder achter de tunnels ligt een ruiterpad, waar je, als je de tunnels niet neemt, alleen kan komen als je vlak langs een 80KM-weg gaat rijden, en over een brug die over de snelweg gaat moet. Ik kies liever voor de tunnels, en stap af omdat de tunnels niet zo hoog zijn. De meeste wielrenners knallen er gewoon langs, gelukkig schrikt mijn paard daar niet meer van. Maar als ik dan bedenk dat ik hier ook met mijn kleine zusje van 5 die net heeft leren fietsen aan het fietsen ben, dan zouden daar wel eens flinke ongelukken van kunnen komen, als wielrenners al niet uitkijken voor een paard, dan zullen ze dat helemaal niet doen voor andere fietsers?

AppelQueen
Berichten: 491
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:47

Ik heb zelf een 100% verkeersmakke pony, tractoren vrachtwagens, blaffende honden en krakende peuterfietsjes geen probleem. Maar de eerste ligfietser die ik tegenkwam heb ik bijna vermoord :+
hij zat in zo'n banaantje en reed hard op ons af (wij liepen naast een provinciale weg op het fietspad) en net 1 meter voordat de fietser zou passeren draait mijn pony op om te vluchten, maar naar de fietser toe! dus fietser door het gras, ik zat er nog net op. Met een wederzijds: " sorry, gaat het ?" zijn we weer ongeschonden doorgereden.
Nu gaat het stukken beter :) geen geschrik meer van fietsers, maar als ruiter (en als fietser dus) kun je nu eenmaal niet met 100% zekerheid zeggen wat een paard gaat doen, dus vaart minderen (hoeft niet extreem) en een ruime boog eromheen is voor beide partijen wel veilig lijkt me.
Leuk dat je dit topic hebt geopend ligfietser!

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:56

ik zou het trouwens wel een leuk idee vinden als een ligfietser met zo'n banaan bij ons langs kwam, om de paarden eens goed naar zo'n fiets kan kijken!

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:01

Leuk hoor dat ieder verkeersmak paard daar gewend aan moet zijn. Ik rijd al 10 jaar buiten met hetzelfde paard. En ben echt nog noooooiiit zo'n fiets tegen gekomen. Ze is ontzettend verkeersmak maar zou niet weten hoe ze reageert als ze wel zo'n fiets tegenkomt. Mijn insteek. Ik zie het wel.

Ik denk dus dat het niet per definitie aan het dier ligt (schrikken kan altijd ook al is een paard verkeersmak). Mijn inziens ligt het aan de ruiter. In wat voor omstandigheden ook. Als het paard schrikt is het aan de ruiter om het paard zo snel mogelijk weer onder controle te brengen, zonder dat andere weggebruikers daar last van ondervinden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:27

Het is inderdaad ook iets met 'bekend mee raken'. Als je ligfietsers niet vaak tegen komt dan kunnen de paarden er ook niet aan wennen.

Mijn meest recente ervaring met een ligfietser was helaas niet zo positief. Iemand in een banaan inderdaad. Op weg naar stal komen we van het ruiterpad af en moeten dan een stukje fietspad van nog geen 100 meter. Ene kant sloot, dan smal fietspad, dan een heggetje, dan de doorgaande weg (80km). Met andere woorden: ruiter en fietsers kunnen geen kant op. Geen berm of uitwijkmogelijkheid.
Precies op dat stukje kwamen wij een banaan tegen. Wij reden achter elkaar, gebaarden naar de banaan om snelheid te minderen zodat wij veilig met twee paarden konden passeren.
Maar nee, de banaan stopt midden op het fietspad en begint een hele tirade dat wij volgens de wegenverkeerswet op de rijbaan moesten rijden en dat hij volledig recht had op het fietspad te zijn. Tsja, de meneer heeft gelijk, maar een 80km weg is voor ons niet de meest veilige optie.

In die tijd was paard 1 langs de ligfiets geschoten en stond al aan de andere kant. Paard 2 stond alleen maar met grote ogen te kijken naar het geluid dat uit de banaan kwam. Inmiddels achter ons allerlei fietsers die er ook langs wilden (maar dat dus niet kon, want banaan en paard 2 midden op het pad). Uiteindelijk afgestapt en paard aan de hand erlangs geleid.

Nu kostte het alle betrokkenen een hoop tijd en energie terwijl het veel simpeler, sneller, veiliger, opgelost had kunnen worden. Met een beetje rekening houden met elkaar. Als de ligfietser even aan zijn kant van de weg halt had gehouden waren wij zonder incident langs de banaan gekomen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:55

Ik heb niet het volledige topic in de link gelezen maar wat ik daar wel lees is dat ruiters met matig verkeersmakke paarden door onoverzichtelijke fietstunnels gaan.
Persoonlijk, met een superbomproof paard, zou ik dat alleen doen als ik echt écht geen andere mogelijkheid had, met een niet bomproof paard zou ik daar niet eens durven komen.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:03

Als je weet hoe de perceptie van de omgeving van een paard werkt, dan weet je dat een paard reageert op snelheid en vormen. Een lage vorm die over de grond met hoge snelheid (of juist hele lage = sluipen) nadert, geeft bij een paard de associatie met een roofdier dat hem wil aanvallen.

Nu kun je paarden daar prima aan laten wennen, maar de reactie van een paard dat voor het eerst in zijn leven een ligfiets ziet is niet te voorspellen.

Gelukkig zijn ligfietsers juist door hun kwetsbaarheid al vaak heel vooruitdenkend en houden rekening met dit soort dingen (daarentegen zijn er ook vele ruiters die eigenlijk niet op de openbare weg zouden moeten gaan). Maar ik kan me voorstellen dat er vele zijn die geen flauw idee hebben hoe een paard hen ervaart.

bast1aan
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:12

Hallo,

Ik woon in Nieuwegein en rijd met een velomobiel, ik ben best bereid om eens in Houten oid te komen om paarden te laten wennen.

Mijn ervaring met paarden tegenkomen tijdens het fietsen zijn heel wisselend. Daarom vind ik het lastig. De ene keer is er niks aan de hand en de andere keer krijgt het paard plotseling vluchtneigingen. Vooral het onvoorspelbare vind ik erg onprettig, zeker in situaties waarbij er weinig ruimte is, of als ik het paard van achter nader. Als het kan rijd ik in een zo groot mogelijk boog eromheen, desnoods de rijbaan op, anders stop ik en begin luid duidelijk te praten zodat het dier een mens herkent. Van de ruiter verwacht ik dat hij/zij het paard met het hoofd naar mijn richting dirigeert zodat het paard mij duidelijk ziet aankomen en dat de ruiter rustig blijft. Dat gaat meestal prima, maar helaas niet altijd.

Groeten, Bastiaan