buitenrit en verkeer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maybe2
Berichten: 627
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Tjuchem

buitenrit en verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:03

oke,om te beginnen,ik ga niet vaak op buitenrit maar ik vind het wel eens een keer lekker ontspannend,maar als je dan vervolgens mensen tegenkomt in een auto,motor,vrachtwagen of tractor of wat dan ook en die houden er geen rekening mee dat je op een paard zit vind ik ronduit aso,ze sjeezen je met een bloedgang voorbij en dan het liefst ook nog even toeteren of de muziek keihard aan.
gelukkig heb ik een paard die er niet zo snel vandoor gaat maar ik hou mijn hart vast als er mensen zijn waarvan de paarden wel weg sprinten of nog erger in een greppel of sloot belanden.
hebben jullie weleens iets meegemaakt op buitenrit? en dan bedoel ik eigenlijk wat te maken heeft met het aso gedrag door mensen die niks hebben met paarden?
ik weet niet of het hier goed staat,anders zie ik het wel. :D

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:12

Je slaat de spijker op zijn kop! Van de week ging ik met een stalmaatje "een rondje om". Mijn paard is 4 jaar en vrij koel in het hoofd. Totdat er een trekker met aanhanger en daarop een stukkende koeie-bak aankwam .... De polderweg waarop we reden had juist daar geen echt brede berm met daarnaast wel een echt brede sloot. Dus ik gebaarde naar die man even rustig aan te doen. Nou, gewoon gas houden dus hè! Paard schrok zich een hartverzakking en ging er van door (in galop over het weggetje ..). Ik dacht galoppeer nu maar door totdat we bij een breder grasstuk zijn. In principe moet je natuurlijk nooit toegeven aan dit soort vluchtgedrag maar die sloot is ook niet echt uitnodigend. En boer Harms gaste gewoon achter mij aan. Toen ik na een meter of 150 bij het gras kwam en stilstond, raasde hij me lachend voorbij!! Goh, wat een flinke vent zeg. Paard was de rest vd rit van slag af, grrrrrr.

whitneyvdw

Berichten: 1547
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: rijnsaterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:52

zo.n vent zou bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan halen,wat een stuk associaal zeg,gelukkig dat je er goed vanaf bent gekomen,hoe gaat het met je paard,heeft het geen blijvende schrik veroorzaakt.ik hoop dat je weer fijne ritten kan maken.en dat je jezelf ook weer kan ontspannen.veel succes nog.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: buitenrit en verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:38

TAO-->BRT.

Boyzone

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:41

Ik heb gelukkig niets vervelends mee gemaakt tijdens mijn buitenritten.
Meestal ga ik op een smalle weg gewoon middenop de weg rijden, zodat ze wel moeten vertragen.
Pas als ze langzaam rijden ga ik aan de kant.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:43

Hangt ook heel erg af van je eigen houding of dat een probleem is. Ik heb het in 25 jaar paardrijden misschien 1 of 2x meegemaakt dat ik last had van verkeer. Ik zorg dat m'n paard betrouwbaar is (of ik zorg voor een betrouwbaar paard erbij als de mijne nog verkeersmak moet worden). En ik kijk altijd ver vooruit naar mogelijk problemen met verkeer.

Zelf een beetje anticiperen en duidelijk aangeven aan verkeer wat je van plan bent, dan heb ik weinig last tijdens het buitenrijden.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:44

Meestal zijn de mensen hier wel vriendelijk, sommige stoppen zelfs 100m op voorhand en wachten tot ik 100m verder ben, en dan zit ik nog niet eens op mijn paard :P Ook quads en crossmotoren zetten alles af, ze doen soms zelfs hun helm uit lol:P
Tractoren vind ze niet eng, maar sommige zetten hun stil als ze op het veld werken terwijl we passeren xD Dat zijn wel de 'extreme' vriendelijke gevallen xD

Heb wel 1x meegemaakt dat ik in een smal weggetje aan het wandelen was met paard, de bermen langs beide kanten gingen stijl omhoog, dus ik kon niet zo op kant gaann, terwijl die auto 10m eerder zo een 'uitwijkplaats' had, vlamde hij me gewoon voorbij, raakte bijna de kont van mijn paard toen ik haar wat aan de kant wou zetten :O Toen was ik echt vies :O

@Boyzone, dat doe ik ook soms hahaha

__Nienke

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:51

Ik heb het ook gehad met mijn jonge paard. Ik ging altijd zondagochtend vroeg wandelen met hem, zodat het nog niet heel druk was en hij langzaam wat kon wennen aan het (weinige) verkeer. Als er een auto aan kwam, gebaarde ik met mijn hand altijd om te vragen wat vaart te minderen. 1 automobilist vond dat niet nodig en scheurt met 80 km/u voorbij. Gevolg: paard springt over de sloot in t prikkeldraad en trekt mij mee de sloot in. Springt vervolgens over mij heen weer terug de weg. Automobilist stopte wel, maar op het moment dat ik de sloot uitkwam spoot hij er weer vandoor.
Paar weken later was ik s'avonds even een klein stukje gaan stappen met hem, komen er twee jonge gasten aan in hun auto die het nodig vonden om even flink te toeteren op het moment dat ze mij passeren. Ik schrik me helemaal kapot, ging er eigenlijk al vanuit dat mijn paard aan de kletter zou gaan, maar die sprong gelukkig alleen een klein stukje opzij. Braaf paard! :Y)
Ik kan me hier ook zo boos om maken. Vind het zo jammer dat mensen dat doen en geen rekening houden met de mogelijke gevolgen.

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:52

Ik ben een keer met paard en al tegen een vrachtwagen gekomen. Ik reed op een zandpaadje en er komt een vrachtwagen (een paardenvrachtwagen nog wel!) met flinke vaart aanrijden. Hij mindert geen vaart en op zich was mijn paard vrij dapper en liep netjes door. Op het moment dat de vrachtwagen ons passeerd rijdt hij door een kuil, en rammelt de klep. Dit was teveel voor mijn paard dus die probeert om te draaien waardoor ze met haar kont en achterbenen de vrachtwagen raakte. Wij allebei in paniek en de vrachtwagen rijdt stug door. Gelukkig viel de schade wel mee. Natuurlijk allebei flink geschrokken en paard had een wond op haar achterbeen en een levenslange fobie voor rachtwagens.
Toevallig zag ik een paar weken later dezelfde vrachtwagen bij de ruiterclub staan en ben gaan vragen van wie die vrachtwagen was. Ik ben bij die man verhaal gaan halen en heb gevraagd waarom hij geen vaart minderde en waarom hij niet stopte toen hij ons raakte. Zijn antwoord was dat ik maar niet buiten moest gaan rijden als ik mijn paard niet onder controle heb. -:(- Hij had notabene zelf 2 dochters die paardrijden, dus van zo iemand zou je toch een beetje begrip verwachten.

Gelukkig was dit een van de weinige keren dat ik slechte ervaringen heb met ander verkeer. Meestal wordt er netjes rekening gehouden met paarden. En als iemand voor me wacht of opzij gaat dan bedankt ik altijd heel netjes.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: buitenrit en verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:17

@ Nienke: mai dat mensen zelfs nog express keer toeteren gaat er echt over, ok dat ze te 'stom' zijn om niet te vertragen tot daar aan toe (ik zou eigelijk ook niet gaan wandelen moest mijn paard bang zijn van autos ofzo) maar het is gewoon respect, ik ga ook niet op 2 cm van een voetganger galopperen ofzo...

En ik zou het ook niet apprecieren als er een vrachtwagen mij voorbij vlamt als ik op de fiets zit (ik ben daar dus echt bang van he xD)

Denk dat er zelfs ergens in een of ander regelement staat 'als een paard tekenen van onrust vertoont dient men te vertragen' ofzoiets...

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:14

Ik heb heel vroeger wel eens jongens op crossbrommertjes achter me aan gehad. Ik reed zonder zadel en de pony ging flink aan het bokken. Toen heb ik geschreeuwd:"Wat willen jullie nu eigenlijk, dat ik er af val?"
Nee dat was niet de bedoeling en ze hielden meteen in en waren verder super suympatiek. Het was pure onwetendheid, ze wilden gewoon even lekker meeracen, zeg maar.
Ben ook wel eens met dezelfde pony en al van een dijk af gerold door een tractor die de hele weg in beslag nam en niet echt af remde.
Als hij was gestopt had ik er zo langs gekund, want mijn pony was niet echt bang voor trekkers.
En een fietser sloeg die pony eens op de kont. Nou dat heeft hij geweten. :+ Pony sloeg terug. En toen had ik dus zogenaamd en valse pony he...

Mensen hebben geen idee.
Maar, ik heb wel het idee dat als je duidelijk aangeeft dat je wilt dat iemand afremt (met je gestrekte arm op en neer) en ze doordringend aankijkt >;) je meestal wel voor elkaar krijgt dat ze langzamer gaan of stoppen. Als je daarna dan ook maar netjes glimlachend bedankt, weet je dat ze een volgende keer meer rekening met je houden.
Want andersom werkt het natuurlijk ook. We kunnen ze "opvoeden" door beloning :+
Als je je niet dankbaar toont, hebben ze ook geen reden om de volgende keer rekening met je te houden...
En er zijn ook zat mensen die met hun ponies maar door rood licht gaan en op trottoirs rijden en zich niet aan verboden houden...
Dus het slechte weggedrag ligt niet alleen bij gemotoriseerd verkeer.
Geef het goede voorbeeld, zou ik zeggen.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:50

Jaren terug reden ik en een vriendin over een viaduct over de snelweg. Op de snelweg reden twee vrachtwagens onder ons door die het wel tof vonden heel hard te toeteren. Dat tof-vinden was niet bepaald wederzijds.

Heb hier (veluwe, in de buurt van legerbasis) een keer een chinook helicopter boven m'n hoofd gehad. Die vond het blijkbaar wel interessant om even extra laag over mij en m'n paard te vliegen. Normaal blijven ze wel vrij hoog, maar deze kwam echt heel, heel laag. Moet eerlijk zeggen dat ik het enger vond dat mijn paardje, maar kan me goed voorstellen dat zelfs een heel braaf verkeersmak paard hiervan uit z'n plaat kan gaan.

'Normaal' verkeer is over het algemeen heel vriendelijk hier, ze remmen bijna altijd af en passeren in een wijde boog. Bij degenen die dat niet doen houd ik me altijd maar voor dat ze gewoon geen idee hebben en het hopelijk ooit nog eens leren...

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:54

Anoeska schreef:
Hangt ook heel erg af van je eigen houding of dat een probleem is. Ik heb het in 25 jaar paardrijden misschien 1 of 2x meegemaakt dat ik last had van verkeer. Ik zorg dat m'n paard betrouwbaar is (of ik zorg voor een betrouwbaar paard erbij als de mijne nog verkeersmak moet worden). En ik kijk altijd ver vooruit naar mogelijk problemen met verkeer.

Zelf een beetje anticiperen en duidelijk aangeven aan verkeer wat je van plan bent, dan heb ik weinig last tijdens het buitenrijden.


Ben ik met je eens :j. Ik heb ook bijna nooit problemen in het verkeer en als ik ook maar twijfel of er evt een probleem kan ontstaan kies ik of een andere route of een andere gang, zodat ik daar niet op dat moment terecht kom :)

Gister overigens wel een irritante bestuurder tegengekomen. Wij reden in het donker (en we waren echt een kerstboom, knippervest aan, lampje op voorhoofd pony, lampje in staart, reflectieuitrijdeken, reflectiebandages om, lampjes om benen pony en lampjes om been+arm ruiter (en dat x2 want we waren met zijn tweeen)) en een tegenligger komt de hele weg met zijn groot licht op ons afgereden...dat was wel even vervelend :j

xestherxx

Berichten: 20
Geregistreerd: 10-08-10
Woonplaats: in Noord-Holland

Re: buitenrit en verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:54

als ik met mijn verzorgpony ga buitenrijden of gewoon mee ga lopen komen we ook langs een redelijk drukke weg, en dan zijn er altijd van die aso's die altijd even moeten toeteren. gelukkig schrikt mijn verzorgpony bijna nergens van :)

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:24

Gut...hoeveel tijd heb je :+ Ik heb leren buitenrijden in de binnenstad van Amsterdam...ruim 25 jaar geleden.Inmiddels sta ik alweer jaren nabij een industrie terrein en vanmorgen werd mijn stalgenoot bijna van zijn paard gereden omdat iemand plankgas de hoek om kwam scheuren op de dijk.

Vrees dat ik alles wel al een keer heb meegemaakt...voeten uit mijn beugels gereden,iemand ogen dichtdoen en gas geven omdat ze het "eng" vond dat de paarden wat opspeelde bij het oversteken.
Bijna finaal van mijn paard gereden omdat iemand meende dat ik van de weg op moest sodemieteren want hij moest naar de begraafplaats (jawel...ouder echtpaar).Ik ging niet opzij dus reden ze bijna van de dijk af 3 meter naar beneden :roll:

In de Vondelstraat vaak genoeg gehad dat je een auto de hoek om hoorde gieren,tsja...dan loop jij midden op de weg want anders zit je tussen geparkeerde auto's en een rijdend voertuig...levensgevaarlijk.En maar gasgeven om te kijken of je paard wat door wil lopen of nog beter,aan de kant gaat zodat ze zich er langs kunnen wurmen.Mijn paardje toen de tijd had de nare gewoonte om nog een tandje langzamer te lopen }>
Ik ga echt wel aan de kant maar niet als ik dat niet veilig acht :o

Gesneden door een dame die werkelijk alle verkeersregels aan haar laars lapte...waren bezig met over steken en nog niet helemaal aan de overkant.Zij was van mening dat ze voorrang had omdat haar licht op groen ging,had maling aan de haaientanden die er stonden maar die had ze natuurlijk niet gezien omdat ze zat te ouwe höeren aan de telefoon. :(

Aan de wandel met mijn paard en een groep van zo'n 15 mutsen reden op mij in...tegen het verkeer in omdat ze daar moesten zijn waar ik liep,compleet ingesloten...kon geen kant meer op.

Met het beleren van mijn jongens in het span was er een auto die vond dat wij aan de kant moesten omdat zij daarheen wilde (tegenligger) ze gaf ons niet eens de kans om ruimte te maken (mensen hebben altijd zo'n haast bij die begraafplaats :P

Net afgestapt om de beugels op te steken,komt er een grote Off the road bak de hoek omscheuren...ik gebaar of hij wat langzamer wilde gaan en hij reed mijn hand er zowat af.

Reed met een vreemd paard in de berm en toen waren er wat werklui die plankgas met hun busje de berm inreden omdat dat "leuk" was...ik kon nog net gas geven verder de berm in.

In de meeste gevallen blijf ik rustig maar in enkele gevallen ben ik wel uit mijn slof geschoten :o Heb gelukkig koele jongens :D geen "boe" of "bah" en blijven rustig en ontspannen.

Heb nog veeeeel meer voorbeelden hoor...en gelukkig ook veel goede ervaringen van mensen die zich heel vriendelijk en respectvol gedragen :)

CarmenBoeve
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Land van Bartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:27

Weet wat je doet als je een paard ontmoet.
Dit heb ik standaard ( paar kopietjes ) bij me, ondanks dat ik weinig problemen ondervindt bij het buitenrijden.
Ik hou het verkeer in de gaten en komt iemand wel erg snel mij achterop of tegemoet maak ik een handgebaar om de snelheid enigzins te verminderen. Hoor ik aan de motor niks ( vermindering van vaart ) zet ik mijn paard(en) midden op de weg. Dan gaat de snelheid er echt wel uit. En zijn de mensen ontwetend/asociaal geef ik ze een kopie van weet wat je doet als je een paard ontmoet. Hierin staat oa. dat volgens de Nederlandse wetgeving ruiters en koetsiers bestuurders zijn. Net als automobilisten. Dat betekend dat zij op de openbare weg dezelfde rechten en plichten hebben als alle andere bestuurders. Even aangegeven met een opvallend kleurtje. Dit heeft nog altijd goed geholpen. Heb 1x meegemaakt dat een mevrouw zei, u bent een asociaal op de weg ( wilde mijn papier ook niet aannemen ). Nu even terugkaatsend, ik ben een bestuurder met, net als u, de zelfde rechten en plichten maar doe nu het zelfde als waar u mee bezig bent. Pas mij nu geheel aan en wel aan uw gedrag. Ik vraag u vriendelijk uw te hoge snelheid op een smalle weg aan te passen, u doet het niet dan moet ik dit wel doen. Heb 1 x een kenteken door gegeven aan de politie. Een jongeman ( met een VW Golf, met oorverscheurende harde muziek aan en waarschijnlijk net z'n rijbewijs ) ook even zijn veels te snelle vaart eruit gehaald te hebben het nodig vond naast mij de auto op te trekken met gierende banden en toeteren ( dat laatste mag niet in de bebouwde kom ). Ja zo eentje is dan voor mij. Mijn paarden maakt dit echt niks uit, maar zou het sneu vinden als iemand met zijn/haar paard nare gevolgen ondervindt als deze wel schrikt. Ben deze jongeman bij mij in de straat ook nooit meer tegengekomen ( was een trouwe scheurende gast in onze straat), dus denk wel dat hij een bezoekje heeft gehad en hij weet aan wie hij dit te danken heeft.
Maar begrip voor elkaar, ook in het verkeer, steeds verder te zoeken is. En dan te weten dat ruim 400.000 paardensporters geregeld de openbare weg bevolken ( en dit gegeven was een bericht van 3 1/2 jaar oud ). Neem aan dat dit wel iets meer is geworden. Maar vriendelijk blijven is denk ik het beste en handelen als het ( echt ) moet. Nog nooit heeft iemand tegen de benen van mijn paard(en) aangezeten. En boze mensen, ach ja.......

Magsie
Berichten: 68
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:01

toen ik buiten ging rijden wou ik oversteken en toen ging er ineens een auto voor mijn langs.
met harde muziek aan.

gelukkig schrok dat paard niet zo snel

rielle15
Berichten: 28
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:01

Ik had een poosje geleden een verzorgpaard! Die mensen woonden aan een weg en het paard was ook verkeersmak, dat zei ze in ieder geval. Dus ik ging een keer een buitenrit maken en op de heenweg ging het wel aardig, maar op de terugweg ging het fout! Er was zo un busje met van die bouwvakkers en die gingen toeteren en schreeuwen dus mijn paardje schrok onwijs! Ik liep op een fietspad en daarnaast was gras wat naar beneden liep. Mijn paardje zetten het toen op een remmen zo op de graskant en langzaam steeds verder naar beneden! Ik zat echt met mijn hart in me keel! Gelukkig kreeg ik ze net op tijd rustig!
Haat aan die mensen dus! :(

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:53

Ik was een keer op buitenrit. Toen ik mijn pony nog had. En ik moest langs een tractor en daar zat een jongen in van een jaar of 18.. En hij keek me aan ik weet dus zeker dat ie ons had gezien en voor me neus slaat ie die tractor aan. Nou me pony schrok zich natuurlijk te kletter .. Verder heb ik eigenlijk niks meegemaakt in het verkeer.