paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-23 20:19

Bij het longeren, als ik een beetje een korte lijn heb kan ze wel rustig galopperen. Met een lange lijn gaat ze dan meteen al wat harder en merk je ook dat ze wat maar naar de rand van de bak wijkt als ze langs de weg naar de stal komt. Maar ze zou er niet heen gaan. Mijn commando’s zijn eigenlijk voor zachter alleen maar: hoooollaaaa, hooomaaarrr en stooooopenmaaaarr en voor het aandrijven: kom op en fluit en klik geluiden. Als ik een klik geluid maak merk ik dat ze meteen echt wel harder gaat, of ik nou er op zit of er naast sta.

Jij hebt het de hele tijd over verlatings angst.. ik weet niet precies wat het inhoud maar ik denk dat het een steentje bijdraagt aan het ‘rare’ gedrag. Ze staat in een stal voor 7 (aparte boxen) met 1 ander paard, allebei merrie’s. Als de eigenaar met het andere paard gaat rijden doet lesley raar (zoals schrapen, hinniken en rondjes draaien) en ook andersom. De eigenaar was een keer uit met het andere paard en toen ik lesley op de poetsplaats zette kon ze niet blijven stilstaan… nouja ik weet niet of dat het is maar heeft iemand misschien tips om het af te leren??

En over het samen rijden: ik rij bijna altijd voorop alleen maar omdat lesley dat wil en als ik dat niet zou doen zou ze inhalen op welke manier maar ook als het maar gebeurd, kan ook inhouden dat ze in de galop even een sprintje maakt en er op een 1 persoons pad even lang schiet (lang geleden!!) maar ja nu weten we dat ze voorop wil. Op een bepaald pad wilt ze altijd hard in de galop en ookal draven we gewoon rustig gaat ze alsnog, ik heb me voorgenomen om daar voortaan alleen mag maar te stappen want dat is hetzelfde pad waar we bijna waren aangereden…. Een foto zou ik uploaden maar niet voor lang want ik weet niet of het zou mogen van de eigenaar (denk het wel hoor) en ik wil niet ineens overal staan.. het zou niet het beste voorbeeld zijn want ik heb geen foto’s van het heden maar wel van 1/2 maanden geleden (ookal is mijn zit erg verbeterd!) dus verwacht niet te veel!! Btw hij upload geen filmpjes dus misschien helpen foto’s ook???…

Ps bedankt voor jullie antwoorden ik heb zulke hulp echt even nodig met haar!


IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-23 20:20

Afbeelding
Afbeelding


Dit was een ‘foto shoot’ in het bos toen ze wegrende ik wilde een klein galopje doen en ze schoot ervandoor, de foto’s zijn wel mooi! (Mijn vader maakte de foto’s, dus nee geen prof!) ;)

Trouwens wie/wat is TS, heb ik ergens iets verkeerd neergezet dat jullie nu denken dat ik zo heet of is het gewoon een start naam voor als je deze website nog niet zo lang kent???

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:27

TS betekent Topic Starter. Degenen die het topic heeft gemaakt, in dit geval jij :) .
Leuk paard!

Homo sapiens non urinat in ventum.


tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:57

IndyNova schreef:
hoihoi, even voor alle reacties voor het rijden in de bak en een instructeur om hulp vragen: ik ga morgen de eerst 'proef' les hebben met iemand die naar ons toe komt om me te helpen, en dat doen we gewoon in de bak! + ik weet niet waarom maar jullie denken allemaal dat ik geen grondwerk/ergens anders les krijg/ longeer of ook maar m'n best doe om haar beter te leren kennen enzovoort.. Maaarrrr jullie hebben het miss (op dat stuk dan) want ja ik ga met haar longeren, gaat prima! lopen door het bos met de hand, gaat ook prima. Dit is trouwens niks van haat ofzo maar ik heb een klein ietsepietsie beetje het gevoel alsof jullie denken dat ik daar kom om te rijden en weg ga.. iedere keer weer. nou 1 keer in de 2 weken doe ik grondwerk met haar en ga ik (aan de hand) met haar in het bos lopen, en ook zonder zadel doe ik wel eens (alleen stappen want ik weet niet waarom maar dan wil ze ineens niet meer naar voren).


Het vetgedrukte valt mij op. Dus als je zonder zadel rijdt, loopt ze niet te snel? Ik zou dan toch een goede zadelmaker naar de combi zadel-paard laten kijken. Want als zo duidelijk is dat ze met zadel snel wil lopen en zonder zadel niet, dan ligt daar een mogelijke oplossing.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 23:41

Je zit 10x netter dan mij hoor haha!

Wat je beschrijft qua gedrag als de paarden gescheiden worden, is idd wat ik verlatingsangst zou noemen. De ene heeft het totaal niet, de ander een beetje. Extreem kan ook natuurlijk, maar dat is zo te lezen bij jou niet het geval :)
Ik heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee, mijn merrie gaf niet echt om andere paarden :') Zeker de eerste jaren niet, toen we nog elk weekend gingen wandelen, ze was het gewend en deed er niet moeilijk om. Later was ze wel eens minder blij als een weigenoot op wandel ging, maar ze kalmeerde altijd vrij snel, dus ik heb er nooit echt aandacht aan moeten besteden.

Werkt het stemcommando om te vertragen even goed als het commando om te versnellen?
Pas je dat ook toe in het zadel? Zo ja, werkt dat?

Je hebt nu eenmaal paarden die liever voorop lopen :j Jammer, het had haar in een bepaald tempo kunnen houden als ze niet perse voorop zou willen.
Geen idee hoe je dat oplost, ik ging altijd alleen wandelen :')

Goed dat je op dat ene stuk niet meer galoppeert en alleen maar gaat stappen. Paarden kunnen zo'n beetje voorgeprogrammeerd geraken als je vaak dezelfde route neemt, en vaak op hetzelfde plek gaat galopperen. Ze verwachten het, anticiperen, en dat moet je inderdaad proberen vermijden.

Kan je haar in de bak afleiden van sneller willen gaan dmv bijvoorbeeld balkjes, obstakels? Verveelt ze zich misschien?
Ik zou proberen haar aandacht mentaal goed bij jou te houden. Zet haar aan het werk, hou haar bezig.

Ik ga ook akkoord met Tjaakje. Het verschil in reactie kan ook aan onwennigheid liggen - is het paard het gewend om zonder zadel bereden te worden? Maar het kan evengoed aan het zadel liggen, en dat zou ik zelf wel willen kunnen uitsluiten. Of niet, en dan oplossen :')

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 00:56

Bovenste foto TS: ben je daar aan het lichtrijden?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:31

Leuke foto's TS, leuk paard en je zit netjes.

Wat mij opvalt is dat de arm/ handhouding wat gespannen is. Normaal hoort er een knikje te zitten in de elleboog en een ruiter de hand te dragen zeg maar.

Ik kan me voorstellen dat dit ontstaat uit angst dat ze er vandoor gaat, dus daarom ook eigenlijk mijn volgende vraag. Wat doe jij als ze er vandoor gaat? Heb je contact met de mond? Houdt je de teugels stevig vast? Vaak is de eerste reactie als een paard er vandoor gaat vasthouden en trekken (heel logisch) maar werkt dat averrechts omdat het paard dan het bit vastpakt en harder gaat. Jezelf de tegenovergestelde reactie aanleren is belangrijk en dat is loslaten aan de voorkant. Als jij loslaat, laat het paard ook los en als je daarna een ophouding maakt komt deze WEL aan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 09:57

Het zadel zit echt Goedd!!! De dierenarts en de zadelmaker hebben naar de dus en het zadel zelf gekeken maar zij zit goed. We gebruiken ook een sjabrak eronder..!

Ik heb een keer met haar proberen balkjes te draven maar dat ging echt niet lekker, ze heeft heel even op een manege gestaan dus je zou denken dat ze dat zo doet.. maar nee ze zou afremmen er toch overheen gaan en aanspringen naar de galop.. ik heb een bal voor haar gekocht om mee te spelen want ze bleef maar emmers kapot maken, de bal word goed gebruikt.. zelf als ik op haar zit zou ze er gewoon mee spelen dus die mag even aan de kant tijdens de training :D

Als ik normaal rij en ze begint harder te lopen probeer ik eigenlijk zo min mogelijk druk te geven op haar mond, ik gebruik als ik aan het longeren ben of aan het rijden ben altijd hoooo of rustigmaar. En dat helpt soms wel (vooral hoo)

En ja ik heb geprobeerd om met lange teugel te rijden (vooral omdat ik hoopde om haar te laten reageren op een beetje druk) maar van die mogelijkheid nam ze teveel gebruik dus ging ze hard of niets, hard draven of stappen/ hard galloperen of stappen…. Meestal ‘kneed’ ik in haar mond ook als ze ervandoor gaat omdat vasthouden geen enkele zin heeft!

Ps, ja ik was aan het licht rijden!

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:30

Wat mij opviel in je houding is spanning in je bovenbenen en je zit wat naar voren. Een gevoelig paard reageert daar ook op, en wordt er haastig van. Ik denk dat je je probleem op kunt lossen door te werken aan je eigen houding (met goede les).

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:13

IndyNova schreef:
Het zadel zit echt Goedd!!! De dierenarts en de zadelmaker hebben naar de dus en het zadel zelf gekeken maar zij zit goed. We gebruiken ook een sjabrak eronder..!

Ik heb een keer met haar proberen balkjes te draven maar dat ging echt niet lekker, ze heeft heel even op een manege gestaan dus je zou denken dat ze dat zo doet.. maar nee ze zou afremmen er toch overheen gaan en aanspringen naar de galop.. ik heb een bal voor haar gekocht om mee te spelen want ze bleef maar emmers kapot maken, de bal word goed gebruikt.. zelf als ik op haar zit zou ze er gewoon mee spelen dus die mag even aan de kant tijdens de training :D

Als ik normaal rij en ze begint harder te lopen probeer ik eigenlijk zo min mogelijk druk te geven op haar mond, ik gebruik als ik aan het longeren ben of aan het rijden ben altijd hoooo of rustigmaar. En dat helpt soms wel (vooral hoo)

En ja ik heb geprobeerd om met lange teugel te rijden (vooral omdat ik hoopde om haar te laten reageren op een beetje druk) maar van die mogelijkheid nam ze teveel gebruik dus ging ze hard of niets, hard draven of stappen/ hard galloperen of stappen…. Meestal ‘kneed’ ik in haar mond ook als ze ervandoor gaat omdat vasthouden geen enkele zin heeft!

Ps, ja ik was aan het licht rijden!


Dit zegt al een heleboel.

Jouw paard is zo loperig dat het er gelijk vandoor gaat als je het los laat.

Hier ligt een basis probleem aan ten grondslag. Paard moet leren gewoon bij je te blijven met een losse teugel en niet onder je vandaan te lopen.

Heb je al les gehad? Want dit is op te lossen onder begeleiding van een goede instructeur.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 18:15

ja, ik heb les. Op een manege en op haar privé :)

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:25

Maar daar leer je niet hoe je dit op moet lossen dus?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:31

Ik vind het levensgevaarlijk wat je aan het doen bent, en ik snap niet dat de eigenaar dit goed vindt. Je bent duidelijk nog niet ervaren genoeg om het paard onder controle te houden, wat op zich niet raar is gezien je leeftijd en nog maar 5 jaar rijervaring. Is verder niet erg, maar dan moet je niet op buitenrit gaan met dit paard. Je brengt jezelf, het paard en anderen in gevaar. Eerst maar eens zorgen dat je in de bak controle hebt in galop.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 21:50

Dorine, het spijt me zeer maar als je zo’n instelling hebt en niet denkt dat we er samen aan kunnen werken (ook op buitenrit) hoef ik geen ‘tips’ van jou. En als laatst: ik ben geen opgever, ik ga nu niet ineens stoppen met haar alleen maar omdat ene Dorine die toevallig zz dressuur rijd het zegt. Ik heb haar nu bijna 7 maanden als bijrijd paard en alleen omdat ze wegrent of soms niet luisterd betekend het niet dat we niets van een band hebben.

En in de les van de manege werk ik aan andere dingen dan Lesley + ik heb nog maar net les van de nieuwe instructrice dus in zo’n korte tijd konden we nog niet echt vooruitgang maken maar ze komt vaker zodat we er meer aan kunnen werken!! ;)
Laatst bijgewerkt door IndyNova op 27-05-23 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 21:58

Ik snap sowieso niet wat een 13 jarige alleen met een paard waar ze geen controle over heeft buiten te zoeken heeft.
Lijkt me een gevalletje falen als ouders en als eigenaar.
Ts, je realiseert je dat de eigenaar ten alle tijden financieel aansprakelijk blijft als er buiten wat gebeurt?
Ik denk dat je prima naar buiten kunt, onder begeleiding van een volwassene op een rustig paard.
Zorg dat je, je paard beter onder controle krijgt. Met behulp van een instructeur bij voorkeur.
Zolang dat niet lukt, niet buiten galloperen.
Je least een leuk paard en met veel oefenen krijg je dit vast goed maar deze risico's nemen is niet slim.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:00

IndyNova schreef:
Dorine, het spijt me zeer maar als je zo’n instelling hebt en niet denkt dat we er samen aan kunnen werken (ook op buitenrit) hoef ik geen ‘tips’ van jou. En als laatst: ik ben geen opgever, ik ga nu niet ineens stoppen met haar alleen maar omdat ene Dorine die toevallig zz dressuur rijd het zegt. Ik heb haar nu bijna 7 maanden als bijrijd paard en alleen omdat ze wegrent of soms niet luisterd betekend het niet dat we niets van een band hebben.

En in de les van de manege werk ik aan andere dingen dan Lesley + ik heb nog maar net les van de nieuwe instructrice dus in zo’n korte tijd konden we nog niet echt vooruitgang maken maar ze komt vaker zodat we er meer aan kunnen werken!! ;)

Dat is niet wat ze zegt :)

En ik ben het met haar eens. Eerst aan je zit werken en je tempocontrole en zorgen dat je in de baan kunt sturen en dat het tempo van jou is, dan pas naar buiten.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

IndyNova

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-23 22:02

Nog een keer ik ben in mijn hele leven maar 1 keer alleen gegaan op buitenrit, en waarom zou ik het nog een keer doen na de laatste keer?

Ps, ik hoef geen gemeen cometaar of weet ik veel wat - alleen maar tips!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:05

Het is geen gemeen commentaar. Iedereen hier is alleen maar bezorgd om jouw veiligheid ( en die van de rest van het verkeer )

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:08

IndyNova schreef:
Nog een keer ik ben in mijn hele leven maar 1 keer alleen gegaan op buitenrit, en waarom zou ik het nog een keer doen na de laatste keer?

Ps, ik hoef geen gemeen cometaar of weet ik veel wat - alleen maar tips!

Betekent gemeen voor jou dat je het niet wilt horen?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

zoef123

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-10-11

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:57

Leuk paard en wat ziet ze er goed uit voor haar leeftijd!
Super leuk dat je haar kunt leasen.

Mijn tips zouden zijn veel privé les nemen zodat je in de bak de galop ook onder controle krijgt. Lekker buiten rijden met andere (en dan de galop voorlopig niet meenemen) zodat het veilig blijft. Veel overgangen rijden in bak en bos. Ik denk idd ook dat het belangrijk is dat het duidelijk is wat je wilt en wat je vraagt van Lesly en daarbij zijn duidelijk hulpen en vragen en consequent zijn nodig. Het lijkt er op dat lesly de leiding neemt met de galop. Dus (privé) les en zelf trainen.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:26

IndyNova schreef:
Dorine, het spijt me zeer maar als je zo’n instelling hebt en niet denkt dat we er samen aan kunnen werken (ook op buitenrit) hoef ik geen ‘tips’ van jou. En als laatst: ik ben geen opgever, ik ga nu niet ineens stoppen met haar alleen maar omdat ene Dorine die toevallig zz dressuur rijd het zegt. Ik heb haar nu bijna 7 maanden als bijrijd paard en alleen omdat ze wegrent of soms niet luisterd betekend het niet dat we niets van een band hebben.

En in de les van de manege werk ik aan andere dingen dan Lesley + ik heb nog maar net les van de nieuwe instructrice dus in zo’n korte tijd konden we nog niet echt vooruitgang maken maar ze komt vaker zodat we er meer aan kunnen werken!! ;)


Oke hopelijk kun je het oplossen met je nieuwe instructrice, het is echt een kwestie van wat meer dressuurmatige controle en tempo controle krijgen. :-)

Niemand zegt dat jullie geen band hebben he :) ik denk dat de meesten van ons dit soort problemen wel herkennen uit onze jeugd. 8-) Dus het is goed bedoeld allemaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 08:50

De enige tip die ik je kan geven is: niet op buitenrit met dit paardje. Zorg er eerst voor dat je 100% controle hebt over dit paard in de piste.

+ laat je ouders/opvoeders eventueel een account aanmaken op bokt.nl en dit topic zien zodat ze beseffen waar je mee bezig bent. Je bent tenslotte hun kind.


(Ik reageer verder niet meer op je topic want ik besef dat dit niet hetgeen is wat je wilt horen. Sorry hiervoor :-) )


pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: paard rent weg en reageerd op niets meer.. (vooral buitenritten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:45

Ik denk niet dat er iemand is die het gemeen bedoelt… je schat het gevaar, door je leeftijd, anders in dan andere forumleden, denk ik. Dat is zeker niet abnormaal, het hoort bij je leeftijd.
Je vraagt tips; de beste tip die gegeven kan worden is: hou het veilig. Zorg inderdaad eerst dat je haar in de bak onder controle hebt, dat er een rem op staat en ga dan pas weer (galloperen) op buitenrit.

Mijn pony kan ook erg fel zijn. Ook nog met zijn 28 jaar. Ik heb in de loop der jaren geleerd wat ik beter wel of niet kan doen om het veilig te houden. En een ding daarvan is: niet galopperen op buitenrit. Vind ik dat jammer? Ja, soms wel. Maar liever dat dan een ongeval. En we kunnen ook prima genieten van een buitenrit zonder galop…

Mijn tips:
- zet veiligheid op nr 1. Ik begrijp dat je graag wil galopperen op buitenrit, maar ik veronderstel dat je ook geen ongeval wil met ernstig letsel bij jou en/of je bijrijdpaard.
- ga met grondwerk en in de lessen in de bak aan de slag om de rem te installeren / te leren hoe je haar kan laten afremmen
- leer mekaar nog beter kennen. Zorg dat je weet waar haar grenzen en die van haar liggen, wat ze aangeeft, wat haar behoeften zijn en hoe je daaraan tegemoet kan komen.

En nee, ik wil niet zeggen dat je daar nog niet mee bezig bent. Het is wel zo dat je altijd kan blijven bijleren, je nooit alles weet en kan.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:52

Ik volg even!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 40 bezoekers