Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:47

Algemeen tempo durf ik niet zeggen. Dat is afhankelijk van teveel factoren zoals verkeer en andere recreanten op de veldwegen. Soms maak ik een ronde van 20km en mag ik blij zijn als ik aan wat stukken draven of 100m galop toe kom omdat het zo druk is. Dat trekt alles ook wel naar beneden jammer genoeg. Geen idee hoeveel hinder jullie daar van ondervinden?


_Nelleke_

Berichten: 8048
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:23

Ik rij gemiddeld 8/9 km per uur maar mijn shet draaft niet zo heel hard. Als hij gewoon lekker ontspannen draaft gaan we rond de 9/10km per uur. Stap is wel tergend langzaam maar omdat het meestal in/uitstappen betreft maak ik me er niet druk om. 3/4km per uur sukkelt ie dan. Maargoed, dressuurmatig in de bak kan hij wel doorstappen en als er andere paarden of koeien langs het ruiterpad staan ook.

Aard

Berichten: 10
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:02

De reguliere rondjes zijn denk ik 80% stap en 20% draf. (Betreft een natuurgebiedje met redelijk wat wandelaars)

Tinka

Berichten: 3699
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:28

Ik woon in Frankrijk in de bergen, dus heel ander landschap hier. Als ik achter het huis de bossen in ga is het meestal alleen stap, erg steil en rotsig. Er zijn daar ook wel een paar stukjes draf en galop mogelijk afhankelijk van de route. Sommige stukken ook veel laag hangende takken.
Als ik de andere kant op ga is het voornamelijk asfalt wegen. Dan kan ik meer in tolt (heb gangenpaarden), en een bepaald pad ook galop. Dan is het denk ik 60 % stap.
Voorbeelden van de paden hier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:45

Stap en galop. Van langere tijd rustige handgalop tot kortere supersnelle rengalop. Draven nauwelijks.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:57

Op sommige paden bergaf durf ik ook wel draf en galop doen, afhankelijk hoe de bodem is. In een cross kom je dat ook tegen namelijk. Leren ze heel goed van zitten en op de achterhand komen, maar moet je wel met beleid rijden uiteraard.

Qimm

Berichten: 15094
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:24

Ik stap eigenlijk best veel, lekker beetje kletsen en om me heen kijken :D En dan vraag ik Zafira soms 'of wil je even draven?' als ze d'r zin in heeft dan gaat ze inderdaad draven en soms niet, nou ook prima. Galop hoef ik nooit te vragen of ze daar zin in heeft, dat heeft ze altijd haha.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:52

Ook ik stap vooral.
Eerst omdat mn toenmalige haf al 24 aantikte. Daarna mn huidige pony nog weinig onder het zadel gekocht. En vervolgens een jaar aan het revalideren geweest met haar. We zijn nu op deze manier op 25+ kilometers uitgekomen, wil nu ook in tempo op gaan bouwen.

Ik ben wel voor uitgebreide warming-up en cooling-down. Bij de verre ritten loop ik het laatste kwartier tot half uur ernaast met de singel wat losser. Kan de pony zich goed droogstappen, wat ook moet: ze woont 24-7 buiten.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Anastasia24

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:46

Momenteel 100% stap. Mijn tinker is nog jong, is nu aan het wisselen(dus vaker niet dan wel en zo wel bitloos) en de basis moet er nog een beetje inkomen.
Mijn haflinger stond door mijn angst een tijd stil, nu langzaamaan weer een halfuurtje gaan stappen wat goed gaat.
''Normaal'' Kan ik best veel galoperen en draven, maar 50% zal sowieso stap zijn.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:11

Ik moet als ik vanaf stal ga, de eerste 2 km en de laatste 2 km altijd wel stappen, ivm de stuwwal die hier voor de deur ligt. Eenmaal boven probeer ik wel veel te draven en galopperen, maar door diverse omstandigheden is de conditie van paardlief en die van mijzelf wat minder geworden, dus stappen we regelmatig toch even 5 minuten tussendoor.

Wanneer ik met de trailer ergens naartoe ga dat ik niet die stuwwal op hoef, dan is het in-en uitstappen een stuk korter en is mijn gemiddelde snelheid altijd direct een stuk hoger en houdt ponylief de hele rit langer in een hoger tempo vol. Die stuwwal hier in een heuse krachttraining hier.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

LieZ_Horses
Berichten: 2202
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:35

Ligt eraan met wie ik naar buiten ga. 1 vriendin is niet zo zeker buiten en dan blijven we alleen stappen.

Maar ik ben wel van wat meer actie. Als ik met een andere vriendin ga dan galopperen we onderaan de dijk hele stukken. En verder waar het kan in de berm lekkere stukken draf. Stappen natuurlijk wel goed in en uit. :Y)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:21

Als ik een grotere ronde wil doen (15 tot 25km) heb ik 3km heen en 3km terug over straat waar ik niet onderuit kan om bij de veldwegen te geraken. Alle kortere routes in de buurt van stal zijn 95 tot 97% straat. Vandaar ook de vraag of jullie regelmatig draven op straat, puur omdat dat wel mogelijkheden biedt naar de winterperiode toe.

Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:23

Grotendeels stap. Woon in de Ardennen,en er zijn geen ruiterpaden. Vele stukken met gras in t midden, wat zandwegen, maar meestal hard en vele stenen.

Draaf niet op straat

Jorex

Berichten: 9891
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:27

Varekaj schreef:
Als ik een grotere ronde wil doen (15 tot 25km) heb ik 3km heen en 3km terug over straat waar ik niet onderuit kan om bij de veldwegen te geraken. Alle kortere routes in de buurt van stal zijn 95 tot 97% straat. Vandaar ook de vraag of jullie regelmatig draven op straat, puur omdat dat wel mogelijkheden biedt naar de winterperiode toe.

Ik men met de ene tot wel 25km en al meer dan 12 jaar over harde ondergrond zowel asfalt als beton in draf en soms zelfs een pas galop (overenthousiast). Ik heb niet het idee dat hij er hinder van ondervindt. Hij heeft nog nooit een pas kreupel gestaan vanwege de weg. Is ook maar goed ook, ik heb geen andere keuze. Geen bak en bos pas op 10km afstand.

Alex en Jorie <3

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 10:29

Thx voor de input :D vind dit echt een fijn en leerzaam topic, geeft me direct ideetjes en variaties voor komende winter.

Tinka

Berichten: 3699
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 13:40

Ik draaf en tolt gewoon op straat

Kabayo

Berichten: 13701
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:02

Draven op asfalt heb ik nooit opgebouwd. Deed wel eens een klein rondje naast de fiets in draf, zo'n 2km denk ik. Maar daarna voor de wagen gewoon zo maar 12.5 draven op asfalt blootsvoets
Afbeelding

Laatst een buitenrit van 18km gedaan. Toen wel echt veel gestapt. Ze waren ook kapot na de tijd
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Celebi
Berichten: 3448
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:13

Voornamelijk stappen. Zeker hier thuis het grootste gedeelte over de weg heen en terug in stap (soms een klein drafje op het harde of in de berm). Dan in het buitenrij gebied ook draf/galop op de zachte paden. Maar ook daar stap ik veel. Lekker kletsen, natuur bekijken, genieten. Heb er juist zo'n hekel aan als mensen vanaf de eerste stap op het zandpad alleen maar willen racen. Meestal zijn die paarden na een paar keer ook hartstikke heet. Nee bedankt. Lekker op het gemakje en soms een lang stuk draven of een klein galopje of een flinke sprint. Alles kan, maar wel gewoon op de relaxte stand haha. Ook wel eens op pad geweest met mensen die voornamelijk door wilden rijden. Elke keer draf, stop, draf, galop, draf, galop, stop, draf. Vreselijk vermoeiend en je ziet niets van de mooie omgeving waar je dan eindelijk eens bent met de trailer. :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:39

Ligt aan zoveel dingen; op wie zit ik? Met wie rij ik buiten of alleen? Waar rij ik buiten?

Als ik samen rij wil ik wel veel stappen en veel kletsen. Maar vroeger galoppeerden mn zoon en ik wel veel.

Alleen galoppeer ik ook veel. Draven doe ik alleen op paden waar je wat moet inhouden, maar te lang of te saai zijn.

Stappen in begin en aan het einde sowieso.

Als ik met mn man rij, wat wel vaakst voorkomt, beloof ik altijd een handgalopje, maar dat loopt altijd uit tot ietsjes meer door galopperen :)

Jaren terug moest mn ruin opbouwen en hield ik wel echt tijd en afstanden in de gaten. Pakte dan ook veel verharde wegen.
Maar diezelfde ruin werd altijd enthousiast bij vooral mooie zandpaden omdat hij dan mijn gedachte kon lezen :)

kosseh

Berichten: 2571
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 16:54

Ligt er een beetje aan. Meeste buitenritjes wel de grootste tijd in stap. Wel veel korte stuken draf en galop. Draaf niet vaal echt hele lange stukken, alleen op het strand.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:58

Hangt er wel vanaf wie mee is. Ben ik alleen, dan rij ik wel door dus meer draf en galop. Meestal is het doen dan ook effectief om daarop te werken.
Zijn er stalgenoten mee dan bekijk ik hoe de andere paarden reageren, hoe ze lopen en het algemene gevoel. Als ze gevoelig lopen ga ik echt geen stukken draven of galop doen.

Jorex

Berichten: 9891
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:02

Hier mijn ronde van vandaag. Op dat kleine driehoekje na, is alles verharde weg. Hoeven zijn wel goed korter geworden nu. Maar dat mag ook, nog 1 ritje dinsdag en dan komen ze een maand niet langs de weg vanwege mijn operatie. Ze zijn nu in ieder geval goed fit: 70draf/29stap/1galop:
Afbeelding
Ze hebben alles blootsvoets gedaan. Ik rij eigenlijk altijd alleen, want zelfs shetten van een meter gaan de mijne te snel. En een stap van een groot paard zit bij hun tussen stap en draf in. Dus samen rijden is niet praktisch. Ik maak het wel gezellig met mijn groom.

Alex en Jorie <3

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-22 13:13

leuk om te lezen. Bij ons wordt t lange. draven of galopperen gewoon bemoeilijkt omdat je door de duinen gaat en t zand echt heel mul is. dat houden de paarden gewoon niet vol. Het strand kan je stukken galopperen maar hebben we toch weer drie keer een strandpalvioen waar je dan weer teruggaat in stap.. Verder is de berm bij ons vaak erg smal wat draven gewoon spannend maakt dus dan is het meestal stap. Maar ik vind stappen helemaal niet erg.. lekker relaxed om me heen kijken en als ik met iemand op pad ben dan lekker kletsen.. paarden krijgen dan onderweg ook nog wel wat te eten of te drinken ...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


D_akota

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:20

Ik rij bijna alleen maar in het bos. Helaas liggen er veel stenen op de paden, dus rij voornamelijk in stap. Waar kan draaf ik en soms galop.

I was normal, two horses ago…

Pepe356
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 00:22

ik zit op 70/30


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 6 bezoekers