[VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:25

Wat ontzettend leuk! Ik volg.

Misschien kan ik helpen wat betreft de kampeer uitrusting.

Bepakking uitproberen, zeker doen. Ga ook alvast 1 nachtje proefdraaien (op het weiland van de paarden?) Zodat je weet wat wel en niet werkt en of je iets aan uitrusting mist. Ook handig dat je de tent alvast een keer opzet, dan weet je hoe dat moet.

Tent ophalen bij broer

Welke tent nemen jullie mee?

Bedenk heel goed dat een 2 persoons tent eigenlijk een 1 persoons met wat bagage is.

Voor 2 personen en jullie bagage heb je minimaal een 3 persoons tent nodig, of allebei een eigen 2 persoons.

Hoe groter de tent, hoe groter de verpakking en hoe lastiger het mee te nemen is.

Langs de decathlon voor lichtgewicht matjes (dit gaat nog afzien worden met opstaan vrees ik

Matjes..... wat wil je precies? Hoe dik (Of dun) mogen ze zijn en wat mogen ze wegen?

Ik heb bijvoorbeeld een Therm-a-Rest Prolite, matje van 2,5cm en 500g. Een nacht of 2 daarop slapen gaat prima, maar langer wordt ik echt niet vrolijk van.
Ik heb ook een Therm-a-rest Traillite regular, een matje van 3,8 cm. Daar kan ik wel fatsoenlijk meerdere nachten op slapen. Maar weegt dan wel weer 800g.

Wat je ook nog kan overwegen is de nieuwste technologie, dat zijn matjes die meer uit lucht bestaan dan uit schuim. Véél lichter van gewicht, maar hebben een lagere R waarde (isolatie waarde) en zijn door hun dunne materiaal kwetsbaarder. Maar dan heb je voor hetzelfde gewicht als de Prolite van 2,5 cm wél een matje van 3,8 of zelfs 5 cm.

Vergeet bij dit punt ook de slaapzak niet! Zie ik niet direct op je lijstje staan (Maar valt waarschijnlijk onder "kampeer materiaal)

Ook hier is legio keuze in. Ik weet niet of je al een (goede) slaapzak hebt?

Houdt er wel rekening mee dat een slaapzak 3 temperatuur ratings heeft. 1 = comfort temperatuur = de temperatuur waarin een man comfortabel kan slapen.
2= limit temperatuur = temperatuur waarin een man kan slapen zonder het echt extreem koud te krijgen.
3= extreem temperatuur = echt niet leuk meer/ net niet doodvriezen temperatuur.

Als je naar een slaapzak gaat kijken, moet je dus vooral op de comfort temperatuur letten.

Veel goedkopere slaapzak producenten vermelden met koeien letters de limit of extreem temperatuur, pas als je goed door kijkt, kom je er achter wat de comfort temperatuur is. (Je verkoopt een slaapzak natuurlijk sneller met een betere temperatuur rating...)

Zoals je misschien al weet, gewicht = geld. Hoe lichter van gewicht, hoe duurder het materiaal is.

Je moet voor jezelf even bedenken waar de balans ligt.

Ik heb bijvoorbeeld de The North Face Aleutian slaapzak met een comfort temperatuur van -7 voor mannen en -3 voor vrouwen. Slaapzak weegt 1634 gram en heeft mij €125 gekost in 2014.

Je moet ook even goed nadenken in welke condities je de slaapzak wil gaan gebruiken. Voor alleen in de zomer in Luxemburg zal een comfort temperatuur van tussen de 5°c en 10°c wel voldoende, maar zijn er plannen om in de toekomst in de herfst weg te gaan of in de zomer naar hoog gelegen gebieden, dan is een warmere slaapzak aan te raden.

Voedsel voor onderweg

Wat ga je hier mee doen?

Ga je voor "kant en klaar" alleen heet water toevoegen of gaan jullie zelf koken en iedere dag even langs een supermarkt? (Of iedere dag eten laten bezorgen)

Maakt natuurlijk ook weer uit wat je aan kook materiaal mee moet nemen.

Voor de "kant en klaar alleen heet water toevoegen" hoef je natuurlijk alleen een klein brandertje en 1 pannetje mee te nemen. Eten doe je uit het zakje. Ga je zelf koken, zijn meerdere pannetjes en een groter gasblik wel handig.

Kleine tip: het blauwe campinggaz is veel lastiger te verkrijgen dan gasblikken met universele schroefsluiting zoals MSR, Coleman. Systemen zijn niet uitwisselbaar: kies je voor Campinggaz dan kan je geen blikken van andere merken gebruiken.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-07-20 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote uit bericht verwijderd


mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:25

Suliko schreef:
@mvdende heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie! Hier hebben we zeker wat aan, echt top dat je meedenkt. Ik ga er even per punt op in.

- Paklijsten hebben we beide al eerder gemaakt voor trektochten, dat scheelt een hoop. Er staat in de facebook groep 'trektocht te paard' ook een uitgebreide paklijst, dus die houden we ernaast. De bepakking van te voren uitproberen gaan we zeker doen! Hoe we alles het beste kunnen bevestigen, gewicht verdelen, welke spullen moeten goed bereikbaar zijn, etc. De uiteindelijke paklijsten zal ik hier zeker nog posten, kritische lezers zijn welkom :D

- De tent is inderdaad van mijn broer, ontworpen voor fietsvakantie (60 cm bij 15 cm en tussen de 2,5-3 kg). Dit zal het zwaarste onderdeel worden, dus waarschijnlijk verdelen we die last. Dat de een de tentstokken neemt, de ander het doek bijvoorbeeld. Ik ken de tent al, heb er al vaker mee gekampeerd (samen met mijn vriend (hij is groot) + middelgrote hond), het is een diamantvorm, dus bij de voeten is het wat smaller, maar bovenaan breder, daar is ook ruimte voor spullen.

- Matjes, vind ik inderdaad nog een lastige want ik zie op internet veel verschillend aanbod. Ik wil er zeker meer aan uitgeven als dat nodig is, want enigszins comfort na 6 uur in het zadel is wel zo prettig. Daarnaast moet het inderdaad vooral compact zijn, licht is het vaak gelukkig wel. Ik denk dat ik langs de decathlon maar ook langs de bever ga, om een goede vergelijking te maken van wat er is aan aanbod. Het is altijd nog een optie om de zadelpads eronder te leggen ter isolatie en extra demping, stinken zullen we toch wel naar paarden :')

- Slaapzak, valt inderdaad onder de paklijst. Ik heb even overwogen om er geen mee te nemen... gewoon omdat ze altijd zo belachelijk veel ruimte innemen! Met het idee dat een thermolegging, wollen sokken + trui + dekentje wel genoeg zou zijn. Maar heuvels kunnen toch wel verraderlijk zijn qua kou en het te koud krijgen maakt de tocht echt niet leuker. Mijn reisgenoot heeft 2 goede lichtgewichte slaapzakken (ik weet niet precies welke, maar gezien haar reiservaring vertrouw ik erop dat het goede zijn). Ruimte nemen ze altijd wel in, daar valt niet aan te ontkomen denk ik.

- Voedsel voor onderweg
We nemen zoveel mogelijk zelf voedsel mee. Ik ga van te voren energierepen maken en ook een zaden/notenbrood wat ik altijd voor dit soort tochten maak, die blijft lang goed en is erg stevig. Dat met een potje notenpasta/appelstroop en gedroogd fruit moet ons overdag wel een eind brengen. Als we in een dorp langs een bakkerij komen is dat natuurlijk ideaal, en ik ga ook nog uitzoeken waar er langs de route winkels en dergelijke zitten. Op dag 3 komen we in ieder geval langs een Aldi, dus dat is echt super handig want dan kunnen we opnieuw inslaan!
Verder heb ik het kleinste formaat gasstelletje, waar inderdaad campinggaz op hoort. Vorige keren deed ik met kamperen langer dan een week met zo'n klein gasflesje (en dan niet zuinig doen, maar zelfs pannenkoeken bakken :+ ), dus ik ga er vanuit dat we met 1 vol flesje wel uitkomen. We kunnen eventueel als we het voer vooruit brengen op de 3e locaties een nieuw flesje zetten voor de zekerheid.
Ik denk dat het wisselt wat we doen met avondeten, als de mogelijkheid er is om ergens lekker te eten (zijn beide vega(n) dus dat zal niet vaak zijn) dan zullen we dat wel een paar keer doen. Maar verder kunnen we ook prima koken met 1 pannetje, denk dan aan couscous/boekweitsalade, chili, linzensoepje, stoofpotje etc. Meestal maak ik van te voren een eetplan. Dan nemen we zoveel mogelijk houdbaar eten mee en vullen dit aan waar het lukt. Met ook van die zakjes poeder waar je in een handomdraai falafel mee maakt en zakjes groentesoep.


Lekker bezig!

Ik kom (helaas) nog veel te vaak een topic hier op Bokt, maar ook op hondenpage of op Facebook tegen met mensen die willen gaan trekken (te paard, te voet, met en zonder hond) die denken dat ze er met een action tent en slaapzak wel zijn {:)-:(

Als je die dan vertelt dat een enkeldaks tentje misschien wel de regen buiten houdt, maar je alsnog zeiknat wordt door de condens, dan gaan hun oren klapperen....

Of dat ze denken dat een slaapzak met limit temperatuur van 10 ruim voldoende is in de late herfst....

Gelukkig heb jij je beter ingelezen/ voorbereid *\o/*

Als je nog iets van Adventure Food zoekt, ik heb nog zat maaltijden op zolder liggen afkomstig uit mijn webshop. Daar zitten ook Vega en geloof ik 1 vegan maaltijd bij.

Je hoeft het absoluut niet bij mij te kopen, maar ik zou wel voor ieder één maaltijd meenemen voor de zekerheid. Als je dan een keer er helemaal doorheen zit/ziek bent/ what ever, dan hoef je alleen wat water te koken voor een complete maaltijd.

mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 19:40

Suliko schreef:
Leuk dat jullie komen volgen!

Knappe Milo, die echt een vreetzak is maar ook goed zijn billen weet te trainen _O-

[ [url=m/aCfcEp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VE3jbr.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Amy, de sterkste en fanatiekste pony die ik ooit ontmoet heb, 22 jaar zou je haar niet geven toch?
[ [url=m/hkDgYB.jpg]Afbeelding[/url] ]

@ikke, we hebben een gedetailleerde kaart van Luxemburg mee van dit gebied. :j Op enkel electronica durf ik inderdaad niet te vertrouwen, vandaar al de keuze om de GPS bestanden én op de garmin én op de app topo GPS te hebben (waar ook alle paden op staan van het gebied), daarnaast wil ik ook nog een goede powerbank mee. We hebben beide ervaring met kaartlezen, maar kaartlezen kost wel een stuk meer tijd en stilstaan dan GPS.

Paarden zijn absoluut ervaren in heuvelachtig terrein, lopen met regelmaat in de Eifel, Zwarte Woud, Montferland en andere gebieden. Daarnaast is hun basisconditie enorm goed, ze lopen met gemak 50 kilometer (op vlakker terrein). Met onervaren paarden zouden deze afstanden zonder rustdagen geen doen zijn, maar we kennen de paarden goed genoeg (met name de eigenaresse die er al jaren endurance op hoog niveau en tochten met ze onderneemt) om te weten dat ze dit aankunnen en daadwerkelijk leuk vinden. Doordat dag 3 en 4 meevallen in de kilometers (zijn nog ruim geschat, zullen waarschijnlijk nog wat minder worden), hebben we besloten dat het goed te doen is zonder rustdag en er genoeg vrije tijd voor ons en de paarden is.

En dit is de tweede keer dat zo'n matje van thermarest genoemd wordt, dus daar ga ik zeker eens naar kijken! Zag al dat de Bever ze ook heeft.

@mvdende, bedankt voor het compliment! Ik wil ook zeker niet de indruk wekken dat we licht denken over deze tocht. Het welzijn en plezier van de paarden en daarna die van ons staat voorop. Het is niet de eerste keer dat we zoiets ondernemen (voor mij wel met tent de eerste keer)
En bedankt voor de tip van Adventure Foods, kende het nog niet! Ik hou het in mijn achterhoofd en stuur je mogelijk nog een berichtje erover :)

En dat goede spullen absoluut het investeren waard is, heb ik ook al ondervonden ja. :') Dus vandaar ook de keus dat als er een matje aangeschaft moet worden, dat ik ook gelijk een goede koop waar ik het liefst nog jaren wat aan heb.



Ik waarschuw wel alvast: die zakjes zijn geen hoogstandjes wat betreft maaltijd! Maar als je goed hongerig bent na een lange dag buiten, gaan ze er best in. En zeker als het maar een enkele maaltijd is.

Ik heb vrienden die soms 30 dagen alleen maar zakjes hebben gegeten, die konden echt geen zakje meer zien...

Ik heb zelf de merken Summit to Eat en Real Turmat op voorraad liggen.

En zeker de vega maaltijden nog, die zijn eigenlijk het minst populair als je gewoon vlees eet. (Heeft ook met de kcal te maken. Die zijn in de niet vega maaltijden wat hoger dan in de Vega maaltijden. En als je aan een zware tocht bezig bent, verbrand je natuurlijk veel en moet je ook genoeg eten. Soms is de benodigde kcal intake zo hoog, dat het bijna niet aan te eten is, dan helpen die paar kcal natuurlijk absoluut in een vlees maaltijd ipv vega)

mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:00

ikke schreef:
Net als MvdEnde ken ik ook de ambitieuze plannen waarvan een beetje ervaren reiziger al meteen kan zeggen dat het kansloos is.
Ik ken ook de voorbeelden uit eerste hand van vakanties in de Eiffel en Ardennen die toch iets minder voorspoedig verliepen dan gepland.
Maar wanneer de paarden met enige regelmaat heuvels voorgeschoteld krijgen, is het wel te verwachten dat dit ook kan.

Er is ook niks mis met elektronica; het werkt sneller en is trefzeker maar als het ermee ophoudt, ben je lost, zogezegd. Ook die fout al diverse keren langs zien komen.

Nog eentje dit ik niet zag: een unstertje (of bagageweger) zodat je je zadeltassen gelijkmatig kunt laden. Hoe preciezer het evenwicht, hoe groter de kans dat de boel blijft liggen. Na een paar keer knutselen wordt je er handig in. Verschillen van 100gr en minder was voor ons op enig moment de standaard :D

Om de doemdenkers ook gerust te stellen: heb je een plan achter de hand mocht het echt gierend uit de klauw lopen? Vast wel, maar dan zijn we dat ook maar voor }>

@MvdEnde: ik ben het merk even kwijt maar die water-erbij-eten-maar maaltijden zijn best ok. In de tijd dat we nog met de tent naar GB gingen hadden we er ook altijd een paar mee voor het geval je een keer muurvast liep qua eten (of er gewoon geen zin meer in had: zakje, water, koken, klaar)


Zijn ze ook.

Maar als je ze nog nooit gegeten hebt, moet je geen culinaire maaltijd verwachten ;)

En trust me, als je 30 dagen niets anders eet dan zakjes en repen, dan komen ze echt je strot uit..

(Zelf niet geprobeerd.)

Ik ben echt geen super ervaren outdoor goeroe, en ik weet mezelf altijd wel weer in de nesten te brengen. Maar heb het één en ander wel geleerd/ mee gekregen door goed inlezen.

Vooral met goed inlezen win je heel veel. Zo voorkom je dat je op de blaren moet zitten (Soms letterlijk) doordat je een verkeerde backpack koopt (goedkoop Decathlon ding terwijl je te voet een trektocht gaat maken) of een slaapzak die niet afgestemd is op de activiteiten die je gaat ondernemen en iedere nacht niet kan slapen van de kou....(Of zoals ik een keer van Erwin van Base Camp te horen kreeg: niet kunnen slapen van de hitte, het was niet in die vrouw opgekomen dat ze ook de slaapzak een stukje had kunnen openritsen. Met als gevolg een zeiknatte donsslaapzak van het zweet....edit: tijdens een expeditie ergens midden winter met - nogwat, een heel klein stukje de slaapzak open ritsen was echt voldoende geweest om een comfortabele temperatuur te krijgen. Ze had in ieder geval wél een goede slaapzak mee gekregen van Base Camp, ze had het niet koud.)

Kleine tip: heb je duur materiaal nodig voor één enkele tocht? Dan kan je dat materiaal ook huren (bij Base Camp, heb er een paar maanden gewerkt) dat scheelt ontzettend in kosten en je weet dat je goed materiaal mee krijgt passend voor de activiteit die je gaat doen.

Of je koopt het materiaal "gewoon" en als je dan 10 jaar later bent, heb je een halve outdoor winkel in huis liggen.

Zo heb ik ondertussen 3 tenten :+ je koopt er één, voor de eerste tocht, maar voor activiteit b is de tent minder geschikt, dus koop je er maar één geschikte tent bij. Om vervolgens na een paar jaar wéér andere plannen te hebben en voila: daar is tent nr 3...

mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:15

Ik bedoel met Base Camp de winkel gevestigd in Ypenburg bij Den Haag, niet het merk van je tent :o


mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:43

ikke schreef:
Ach, als je er genoeg besteld, naait ook De Waard gewoon jouw naam op de tent.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Belangrijkste is dat het een goede tent is :D

Hier ook twee tenten in de kast liggen maar voor op het paard zijn die toch te zwaar. De ene ging nog wel met een pakpaard erbij; de andere is gewoon niet geschikt. Die moet je achterin de auto stoppen, dan is ie prima.


Haha. Nee ik weet wel zeker dat Base Camp geen tenten heeft verkocht met zn naam erop. Is bijna een Éénmanszaak..

https://base-camp.nl/

Ik heb echt geen aandelen ofzo hoor, heb een paar maanden hier gewerkt en de eigenaar Erwin heeft gewoon ontzettend veel ervaring in de outdoor branch.

De naam base camp wordt op veel verschillende manieren "geschreven" als naam van een bedrijf en als er bijvoorbeeld een bedrijf in Amerika een naam heeft en jij wil exact dezelfde naam gebruiken hier in Nederland kan dat gewoon.

Ik heb je tentje gegoogeld, maar kan hem niet vinden. Zal ongetwijfeld een prima tentje zijn, maar waarschijnlijk al wat ouder waardoor Google hem niet meer kan vinden.

Zolang het tentje waterdicht is, gewoon lekker mee blijven nemen.

mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 07:31

moonsparkle schreef:
Ik ben ook een echte koukleun ik koel vooral snel af na wat beweging. Ik slaap dan ook in een slaapzak voor extreem weer en met een muts op :') ook als het buiten nog 10/15 graden is, dan rits ik m eventueel open zodat het koeler is. Als je geen extreme koukleun bent kan een fleecedeken veel helpen, voor in je slaapzak of als extra isolatie tussen de mat en de slaapzak. En zorg voor genoeg kleding dat je droog kunt zijn, dus regenkleding die je zo kunt pakken of extra set droge kleding. Kleding droogt in de avond ook bijna niet.

Voor eten neem ik ook altijd van die unox (of ander merk) noodles mee. En rookworst die per een verpakt zijn en gehaktballetjes in blik voorals er geen supermarkt on de buurt is. Niet bijzonder maar aan het eind van een inspannende dag smaken bij mij bijna alle warme maaltijden goed en dat zegt een kieskeurige eter.

En heel belangrijk goede zaklampen en voldoende batterijen.


Ipv een zaklamp, neem een (goed) hoofdlampje! Altijd het licht waar je op dat moment naar kijkt en beide handen vrij.

Ik heb wel altijd nog een mini zaklamp die je op kan winden bij me. Die zijn echt heel klein, ongeveer één vingerkootje.

mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: [VOLG] Trektocht door Luxemburg, ga je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:35

Afbeelding

Bedoelde je met musketon deze?

Zo ja, dat heet eigenlijk geen musketon maar karabiner/ carabiner en dit type specifiek heet een snapper. (Zonder beveiligde sluiting)

Wanneer ging je ook alweer weg?

Ik heb er nog een zooi te koop, heb een webshop in dat materiaal :D

mvdende

Berichten: 5613
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:45

Suliko schreef:
mvdende schreef:
[ [url=m/kHtyJD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedoelde je met musketon deze?

Zo ja, dat heet eigenlijk geen musketon maar karabiner/ carabiner en dit type specifiek heet een snapper. (Zonder beveiligde sluiting)

Wanneer ging je ook alweer weg?

Ik heb er nog een zooi te koop, heb een webshop in dat materiaal :D


Ja, dan wel een klein formaat en juist zonder beveiligde sluiting zodat ze makkelijk te openen zijn. We gebruiken ze bijvoorbeeld om de buiksingel aan de ring van de singel te bevestigen, als reserve clipjes van teugels/leadrope maar ook om de ringetjes van de ortliebzadeltassen aan de ringetjes van het zadel te bevestigen.
Hoe groot zijn die van jou?
Heb ze donderdag wel nodig, was nu van plan om morgen langs de Bever te gaan.

Had eerst karabijn op mijn lijst gezet maar toen twijfelde ik juist :Y)


Ik ben nog anderhalve week lekker op vakantie, dus donderdag gaat t m niet worden.

Ik heb ze in verschillende maten. Kleine Snappers en grotere Snappers.

Die dingen zijn echt onwijs handig! Ik gebruik ze veel tijdens het klimmen (Duh..)

Maar heb ook 1 snapper en 1 twistlock "afgeschreven" voor het klimmen en deze gebruik ik nu voor mijn hond. Echt super fijn.

Bever is een goede optie en anders online bestellen bij mijn concurrent Klimwinkel.nl of Bergfreunde.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers