Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:49

Ik had gisteren de laatste cross van het seizoen. Prachtig weer inderdaad maar zo koud 's ochtends :brr: Gelukkig was het met het zonnetje overdag wel heerlijk.
Twijfel of ik 'm vandaag eruit haal om een rondje te doen maar sowieso morgen wel :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:26

Ik zit met vooral open veld en die opties zijn ook lang niet eindeloos :+ Zeker de regio waar ik zit niet. Heel veel paden zijn met de jaren geasfalteerd voor fietsers en wandelaars die geen vuile voeten willen maar wel "van de natuur genieten". Ik kan heus wel een grotere ronde doen maar hoe dan ook, groter of meer variatie... het heeft 1 gemeenschappelijke deler: het is allemaal straat.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:11

De mijne stapt en draaft ook aardig over asfalt maar als je de Belgische wegen wat kent weet je dat er veel putten in kunnen zitten :))

Nee grapje, dat valt wel mee. Ik probeer straat vooral te mijden omdat je meer bezig bent om niet op een motorkap te eindigen dan dat je kan genieten van je rit. Respect voor/kennis van ruiters op de weg is hier zowat onbestaande.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:24

Ik werd wagenziek/zeeziek toen ik voor mijn BE met de combi van de rijschool op pad moest. Grote lege aanhanger voor een volkswagen golfje. Ding hobbelde/schommelde meer dan dat het reed :+

Maar oa daarom dus liever niet op de gewone weg met paard. Ze rijden gewoon de sokken van je voeten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:36

Doet hij het enkel buiten of ook in de piste? Dan zou ik daar eerst gaan werken aan gehoorzaamheid. De mijne weet ook prima dat hij sterker is maar het zal echt niet in hem opkomen om zo'n fratsen uit te halen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:14

Willen ze lopen? Prima, dan lopen ze maar. Maar IK bepaal dan het tempo en wanneer het genoeg is. Dus in de piste/aan de longe is dat gewoon rondjes lopen. Op buitenrit is dat desnoods op een veld zonder gewassen of een pad waarvan je weet dat het een rondje vormt. Of een openstaande weide. Veiligheid eerst.

Tinkermans durft dat ook aan de longe. Vanuit draf naar galop vliegen of vanuit draf niet naar stap willen. Prima. Maar dan wel zoals ik het bepaal.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:52

De tinker werk ik voorlopig op een eenvoudig dubbelgebroken bitje. De andere op een level 1 myler, ook dubbelgebroken. Maar hang die geen bitloos om, ook geen hackamore. Hoe meer druk die voelt (ook al veroorzaakt hij het zelf) hoe meer hij er tegenin gaat.

Draag je een bodyprotector? Wat ook kan helpen als ze beginnen drammen is rondjes draaien. En je gaat pas voorwaarts als ze loslaten en rustig blijven in het tempo wat jij wilt. Kan natuurlijk betekenen dat je 1u over 100m doet en regelmatig afwisselen van kant.

Het is zoals een lesgever onlangs zei. In de basis moet je paard niet meer zijn dan een domme uitvoerende kracht die doet wat jij vraagt. Pas als dat 100% in orde is mag hij de de optie krijgen om op een positieve manier met je mee te denken en dingen aan te bieden. Dat klopt wel. De basis nl gehoorzaamheid en veiligheid hoort als eerste op orde te zijn voor je verder gaat.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:30

Dankzij jullie ben ik vandaag een rondje "bos" gaan doen :D Jaren geleden dat ik die paden gedaan had dus was soms ff zoeken, maar de bodem lag er vaak nog verbazend goed bij! Heb er zo van genoten!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8km erbij vandaag. Alleen maar gestapt. De mijne zet graag het gas open maar weet perfect wanneer dat mag en wanneer niet. Ik kan hem dan ook heel simpel altijd op los teugeltje rijden...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:51

Het lag allemaal wel te nat en bedekt met bladeren om sneller te gaan dan stap. En het is maar een klein bosje. Op een kwartiertje ven je er doorheen.
Denk dat zowat de helft van mijn route straat was. Er zijn amper veldpaden die op deze 2 stukjes bos aansluiten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:20

Het eerste stukje bos is een kwartiertje. Het tweede stukje iets van 20min. Bij beide is er maar 1 route die je kan volgen, alle zijpaden lopen dood.

Dus echt veel heb je er niet aan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 01:24

Rij er eerst nog een paar keer mee. Soms zijn ze de eerste keer alleen maar braaf omdat het nieuw is en gaan ze nadien alsnog bekijken hoe de boel in elkaar zit.
Zo gaat de mijne met zijn volle gewicht hangen in een hackamore en durft hij daar evengoed mee vol gas gaan als hij daar zin in heeft.

Vandaag klein rondje aan de hand gedaan met de tinker. Die was ontzettend braaf tijdens bakwerk en stalgenootje ging net met haar pony rondje doen terwijl ik afzadelde. Dus hop, touwtje eraan en de mijne mee als uitstap rondje. Vond hij fantastisch.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:57

Endomundo vertikt het weer eens hartsgrondig om mijn 11km van zondag over te nemen van mijn uurwerk {:)-:(

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:35

Ik heb nog steeds ruzie met garmin en endomundo -O- maar ach, anders teken ik ons rondje van zondag handmatig in als ik eens tijd heb.

Dorine, hele goede argumenten! Het gaat niet alleen om zien maar ook om gezien worden!
Zondag was het best flinke mist bij ons. Paard had fluo deken op en borsttuig, mederuiter een hesje om. We kwamen 2 andere ruiters tegen: donkerbruine paarden, zijzelf donkere broeken en jas. Bij het kruisen de spottende opmerking "jullie zijn ook wel flashy, precies een discolamp".

Nou beste dame, dat is iig de bedoeling :Y) Zonder verlichting maar dankzij de fluo waren we al van meer dan 100m afstand te zien. Vind ik wel zo veilig als je stukken straat en bos door moet!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:46

Ik heb intussen de app van garmin wel kunnen updaten maar endomundo vertikt het nog steeds {:)-:(

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:16

Aan diegene die in weer en wind rijden: gebruiken jullie nierdekens/uitrijdekens voor koude/regen? En zo ja, welke?

Hier is bijna alles open veld dus wind heeft vrij spel. Paard heeft uit zichzelf weinig wintervacht en heeft een pesthekel aan regen :+
Ik heb wel een waterafstotend fluo uitrijdeken maar dat is ongevoerd. Nu twijfel ik om een licht gevoerd waterdicht deken erbij aan te schaffen. Waarom gevoerd? Omdat we ook hele rustige ritten zullen maken met hooguit stukjes draf bijvoorbeeld. Of in ijzige koude/wind.

En welk model? Ik heb enkel ervaring met de modellen die je voor je zadel sluit. Iemand ervaring met de dekens die je aan je singel bevestigd? Of die ook vooraan de borst/schouder bedekken en onder de hals sluiten?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:31

Zo eentje heb ik (iets ander model) maar die is ongevoerd. En ook echt koud bij guur weer, houdt geen warmte vast.
Qua zichtbaarheid is hij wel top :Y)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:01

Eindelijk de kilometers van vorige week in endomundo gekregen, morgen doen we ook weer een rustig rondje met wat mensen van stal.

Ik gebruik de fluo bij veel bewolking en donker weer, maar vooral bij mist. Zeker in deze tijd van het jaar wanneer ze durven jagen/stropen. Open veld of niet, mijn paard gaan ze niet aanzien als schietschijf.


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:05

De rit van vandaag werd wéér niet geupload in endomodo -O- Wel in de app van garmin. Vanalles geprobeerd, tot zelfs endomondo van de mobiel af gooien en opnieuw installeren... nop. Hij wou niet meer verbinden met de garmin-app.
Intussen laptop maar aangezet en op die manier beide apps weer verbonden, maar nog steeds geen upload. Dus ik heb de route dan maar handmatig ingevoerd.

Baal er ontzettend van als ik telkens op deze manier mijn routes weer moet bijhouden en/of terug via mobiel moet werken. Was zo handig dat alles via mijn smartwath getracked kon worden en ik zo batterij kon sparen voor noodgevallen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:14

Nee dat niet volgens mij. Ik heb een garmin forerunner 735XT. Heeft vanaf dag 1 prima gewerkt en endomondo ondersteunt garmin connect ook zonder problemen normaal gezien.
Ik vrees alleen dat mijn telefoon een beetje te oud aan het worden is en dat ie het er gewoon moeilijk mee begint te krijgen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:49

Ga ik doen maar Ik ga niet telkens de routes helemaal intekenen. En de bedoeling was net om alles te registreren, niet om achteraf altijd nog handmatig te moeten gaan bijwerken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:25

Dan moet je via de pc naar de website gaan, inloggen en dan "create route" kiezen. Dan krijg je een kaartje van Google map. Je locatie opzoeken in het zoekvakje rechtsboven op dat kaartje en dan je kaartje naar satelliet omzetten. Dan krijg je een satellietbeeld.

Normaal heb je dan bovenaan dat kaartje de optie "start route" (denk ik) en daarmee kan je dan lijnen trekken op de kaart. Die geven dan de afstand weer. Is je route klaar, gewoon opslaan. En je route is dan ingetekend. Je kan dat kaartje dan ook combineren met de tijdsduur bijvoorbeeld.

Ik gebruik die optie ook om bijvoorbeeld op voorhand uit te pluizen hoe lang een route is voor ik ze ga rijden. Ik teken dan de route in zoals ik ze wil doen. Kan soms verrassend langer/korter zijn dan je zou denken :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:56

Hier gewoon weinig tijd gehad met werk en de combinatie met 2 avondopleidingen. Is soms best hectisch en dan lukt een ritje niet altijd.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 10:54

Ah wat een naar nieuws hier. Iedereen :(:)

Kan ze niet met hoefschoenen Fabster?

Ik ga vandaag denk ik een rondje doen. Enorm druk met werk, vriend is weer thuis (werkt vaak in buitenland) dus die eist veel vrije tijd op en dan dat kl*teweer... alles ligt verzopen hier. Zelfs om te longeren is de buitenbak echt niet leuk meer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:17

De banden is inderdaad gewoon kak Fabster. En met zo'n steunkous? Dacht dat zoiets intussen ook voor paarden bestaat...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:48

Gewoon gelongeerd hier. Heb vrijdag kleine ingreep gehad en vond het toch niet zo slim om te gaan rijden aangezien de hechtingen soms best gevoelig zijn bij een foute beweging.
Ze geven wel weer beter en zachter weer de komende dagen, misschien dat er dan wel eens een ochtendrondje in zit.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers