Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 08:41

Hallo bokkers,

Wanneer je in nederland waar het strand op mag kan nog wel eens een puzzel zijn.
Daarom ben ik benieuwd of ik het nu begrepen heb mbt het strand in Noordwijk.
Ik moet zelf een behoorlijk stuk rijden om er te komen dus heb dat graag van tevoren goed uitgezocht.
En meteen handig voor andere bokkers. ;)

Regels volgens de site.

Periode: 1 maart tot 1 november (strand)
Paarden niet welkom op het strand voor beide boulevards, vanaf afrit 1 tot en met afrit 21: tussen rijksstrandpalen 83.000 en 80.750.

Periode: 1 juni tot 1 september (strand)
Paarden niet welkom op het strand ter hoogte van Langevelderslag: tussen rijksstrandpalen 75.000 en 74.000.

Periode: 1 januari t/m 31 december (op- en afritten)
Via de strandafritten 22, 23 en 25 kunnen paarden het strand op en af. De overige strandafritten 1 t/m 21, 24 en 27 zijn niet toegankelijk voor paarden.





Afbeelding
Rood = gratis parkeren
Geel = oude manege, start ruiterpad
Blauw = route naar het strand


Afbeelding
Linker streep = langevelderslag
Rechterstreep = strandopgang
Tussen deze strepen moet je blijven.
Duingebied mag je op de ruiterpaden.

Hier mag ik dus het hele jaar door komen met mn paard?!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:22

Je kan parkeren op de parkeerplaats aan de Duindamseweg thv nr 14-16 en dan rij je door de duinen in 20 minuten naar het strand. Dit is geloof ik afslag 24 en dan kan je bij 26 weer van het strand af.
Persoonlijk heb ik er wel een hekel aan als je daar op het strand ligt en het druk is als mensen met paarden daar komen. Het is soms echt gevaarlijk met paarden die net aan hun ruiter niet verliezen in de zee. Daarnaast lijkt het me voor jezelf ook leuker als je een sprintje kan trekken op het strand en dat is echt niet mogelijk overdag met andere badgasten. De duinen zijn ook nog eens erg mul dus dat is ook al het meeste in stap. Ik raad je dus wel aan d morgens vroeg of in de avond te gaan

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:26

Sinds wanneer is het gratis parkeren op het Wantveld? Laatste keer daar gewoon moeten betalen hoor :) dacht 7.50 per dag. Vanaf daar naar het strand is echt een drukke toeristen route. Zou dat niet echt aanraden eigenlijk.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:38

Toevallig was ik op deze site https://www.manege.nl aan t kijken om eventueel strandrit via hen te doen en las daar ook dat t hele jaar open is voor paarden.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:22

Je eerste foto:
Dit is de juiste route! ik start altijd hier en betaal gewoon voor de parkeerplaats bij de Nortgodreef.
Waar je het strand opkomt mag je een klein stukje linksaf, er staat vanzelf een rond verbodsbord midden op het strand met "verboden voor paarden": (wit bord, rode rand met paardje erin)Rechtsaf kun je een flink stuk en je komt vanzelf weer een bord tegen waar je niet verder mag. Het is heel simpel.
Er staan nu ook grote rode borden met nummers bij de opgangen bij het strand.

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 13:56

Dank jullie voor de reactie’s!
Erg enthousiast zijn jullie niet. Ligt dat aan het moment in het seizoen?
Sprintje trekken zou ik wel leuk vinden idd.

Ik vraag me af of er uberhaupt nog andere plekken zijn aan de kust waar je gewoon even lekker met je paard kan rijden?

*ik kan helaas mn OP niet aanpassen naar betaald parkeren. Maar staat genoteerd. Dank je!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:09

Ik ben regelmatig in Noordwijk omdat ik een huisje heb aan de Duindamseweg. Mijn eigen pony s heb ik nog nooit meegenomen gezien ik de duinen te zwaar vind. Dan ga ik liever een dagtocht maken in het Drents friese wold waar ook een zwemgwlegenheid is met paard. Ik huur wel eens een paard daar op de manege maar na anderhalf uur rijden (waarvan half uurtje strand) heb ik ook wel genoeg gezien. En als ik daar op het strand lig zie ik wel eens paarden tussen de badgasten door lopen waarvan ik echt wel eens bang ben voor de veiligheid (paarden kunnen nu eenmaal flink verschieten met golfjes, je kind zal daar maar net zitten met emmertje en schepje) Zelfs wel eens een paard los zien lopen omdat de amazone in het diepe water zonder zadel eraf viel.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:11

Huh, het is best een heelllll eind wat je mag op het strand hoor! Lijkt misschien "kort" maar is echt lang zat! Als mijn paard dat helemaal in galop moet doen (sprintje trekken) valt hij dood neer haha! Wij doen meestal stuk stap, stuk draf, nog wat stap, sprintje trekken en uitgalopperen en dan weer stuk stap. Het is een behoorlijk stuk! Ben blij dat ik het zelf niet hoef te lopen hahaha. Vergelijk het maar eens met de bollenvelden op je onderste plaatje. Is echt lang zat.

Zelf zou ik eerder parkeren bij manege Bakker in de buurt dus bij Duindamseslag parkeerplaats (wel vroeg komen dan zeker plek) dan is er echt geen probleem, hoor! Ik ga zondag ook weer. Je rijdt trouwens op het "naaktstrand" dus echt druk is het er niet. De drukte ligt er echt voor, daar zijn ook alle strandtenten ed.

Maak je geen zorgen, lekker genieten!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:31

Een aantal tips zijn al gegeven.
Op zich kan je hier redelijk leuk rijden, maar je moet een zwaar stuk duin door om er te komen.

Even een overzichtje van de opgangen, 24 is duindamseslag, 27 is Langevelderslag. 26 is geen opgang met ruiterpad en dus niet toegankelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Je mag niet via bos/duin naar 24, je mag wel over het strand daar voorbij rijden. Dit is duindamseslag. Hier is het met prachtig weer druk/echt druk. Mensen kunnen dit het makkelijkst bereiken via het fietspad/voetpad en de redelijke strandopgang.

Links en rechts van duindamseslag is er ook wel volk, maar minder (en links ook naaktstrand). Je kan er prima voor kiezen links van duindamseslag te blijven of rechts ervan (wel zwaar stuk duin door) en niet te ver doorrijden tot Langevelderslag.

De route naar de opgang bij 23 is het kortst en mi vaak het best te doen.

Afbeelding
Qua parkeren: de rode cirkel is de parkeerplaats bij duindamseslag. Tenzij je vroeg bent, staat deze op een mooie zonnige dag helemaal vol. Als je plek hebt, dan is het te hopen dat je bij terugkeer van je rit niet geblokkeerd bent en je trailer nog open kan doen.

Misschien manege Bakker eens bellen (schulpweg) of je daar evt kan/mag parkeren en anders de Duinweg op. Richting Noordwijk zit daar ook nog een ruiterpad die het duin in gaat en je redelijk vlot naar opgang 22 leidt.

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 22:53

Dank jullie wel allemaal voor de reacties! Ik ga dr zeker een keertje rijden!! Hoe leuk

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 22:56

Ik rijd meestal het stuk strand tussen afrit 23 en 25.
Ik ga dan de duinen in bij de Duindamse slag (schulpweg/manege bakker).
Dat stuk mag je altijd rijden maar ik raad je af of midden op de dag te gaan bij mooi weer.
Dan is het in de zomermaanden te druk om fijn te kunnen rijden.
‘s Morgens vroeg of ‘s avonds is het meestal wel goed te doen.
Ik ga in het weekend altijd rond 8.00 en dan kun je fijn door rijden.




xLian

Berichten: 71
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:23

Ik ben er laatst ook nog geweest via stukje bos en duin het strand op. Wij waren rond 11.00 op het strand en toen was het best druk ondanks dat het geen strand weer was. Een lekker galopje was moeilijk.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:09

Het is in het weekend inderdaad overdag eigenlijk altijd druk...

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:31

Was heerlijk vandaag op het strand van Noordwijk <3! We waren wel vroeg 8h30. Maar ik ben van mening het strand is van iedereen dus lekker genieten.


Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:05

Lekker!

Ik ben gisteravond nog geweest, vrij klein zwaar strand, maar nog wel even lekker door zee kunnen draven.
Was gisteravond nog best druk trouwens, echt vakantietijd!


Afbeelding

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:12

WOOOWWW gave foto Ellis!
Wij gingen bij afrit 28 erop, die gaat stijl naar beneden, hee! Mijn paard trok dat echt niet haha die dacht volgens mij dat hij eraf zou vallen. Uiteindelijk iemand anders voor laten gaan. Maar was ook pas zijn tweede keer. Naar boven is die trouwens wel SUPER te doen. Hij is nog niet golf-proof maar het babyzeetje gaat prima.

We zijn helemaal doorgereden tot waar je mag (Nwijk) en toen omgekeerd en bij 26 weer omhoog (leuk, langs de golfbaan). Dat was echt een eind maar was ook echt superstrand. Heb genoten!

LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Re: Het hele jaar het strand op bij Noordwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:41

Wij staan daar in de buurt en ik ga eigenlijk altijd bij de oude manege het duin in, je kan vanaf daar ook een groot stuk door het duin/bos als het strand te druk is. In het bos zijn ook fijne galop paden, maar let wel op de mountainbike paden, die kruisen nog wel eens. Als je bij afrit 22 of 23 er op gaat en je rijd richting het noorden zit je altijd goed.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:01

Astrid Thanx!
Mag je daar op en af bij 26 en 28?
Dat is dicht bij de langevelderslag denk?
Waar parkeer je dan?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:15

Nouvel schreef:
Astrid Thanx!
Mag je daar op en af bij 26 en 28?
Dat is dicht bij de langevelderslag denk?
Waar parkeer je dan?

Yes!
https://www.ruiterenenmennen.nl/N261-Ge ... arden.html

Geparkeerd op de grote parkeerplaats Langevelderslag. Daar mag je het strand natuurlijk niet op, dus eerst stukje over fietspad.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:25

Nouvel schreef:
Astrid Thanx!
Mag je daar op en af bij 26 en 28?
Dat is dicht bij de langevelderslag denk?
Waar parkeer je dan?

26 is de Nora, tussen de golf en langevelderslag in en komt ook niet op een ruiterpad uit en daar mag je er ook niet op/af. 28 is noordelijk van langevelderslag. In de zomermaanden mag je echter langevelderslag helemaal niet passeren als ik het goed heb..... Langevelderslag heeft verbodsbord paarden.

Denk dat je afrit 25 bedoelde langs de golf. Daar mag je er wel op en af en heb je aansluitend ook ruiterpad. Daar zit echter wel een zwaar, mul stuk.

Officieel mag je ook niet over het fietspad naar 28. Dat is ook het hele probleem met nu continu verbod afrit 27 gedurende het hele jaar....
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 21-07-19 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:26

Ah oké, dank je!
Je kunt vanaf 26 zeker niet via ruiterpaden terug rijden richting de Duindamse slag zeker?
Dus als je daar het strand af gaat door de duinen terug rijden?

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:29

Nouvel schreef:
Ah oké, dank je!
Je kunt vanaf 26 zeker niet via ruiterpaden terug rijden richting de Duindamse slag zeker?
Dus als je daar het strand af gaat door de duinen terug rijden?

26 is niet voor ruiters. Je kan het wel 'illegaal' doen. Uiteindelijk kom je het ruiterpad richting de Stay okay tegen...

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:40

Afrit 28 is een speciale paardenafrit (niet voor mensen). Zoals wij gegaan zijn, ga je nergens illegaal of over “verboden voor paarden”-paden (geen borden). Misschien is dit gewijzigd? Zie ook mijn link.

Ik heb denk ik niet goed opgelet haha maar wij hebben zeker geen verbodborden voor paarden gezien. Ik sliep denk nog half haha. In any way: we hebben een eind kunnen rijden en niet illegaal. Misschien heb ik de nummers dan door elkaar gehaald.
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 21-07-19 19:52, in het totaal 3 keer bewerkt

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:42

Danseresje schreef:
26 is niet voor ruiters. Je kan het wel 'illegaal' doen. Uiteindelijk kom je het ruiterpad richting de Stay okay tegen...

Is dus ook niet waar, zie mijn link.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:58

astridastrid schreef:
Danseresje schreef:
26 is niet voor ruiters. Je kan het wel 'illegaal' doen. Uiteindelijk kom je het ruiterpad richting de Stay okay tegen...

Is dus ook niet waar, zie mijn link.

Zie mijn kaartje met de nummers. 22 en 23 hebben een afscheiding in de opgang: de ene helft is ruiterpad, de andere helft is voetpad. Zelfde bij 25. 26 sluit niet aan op het ruiterpad en daar zijn wij met de manege soms door de boswachter op aangesproken als de manege eigenaar deze tegen het eind van het seizoen wel eens gebruikte.
Vanaf 28 kan je prima noordwaarts, maar voor zover ik weet mag je in de zomermaanden langevelderslag niet voorbij en staat er ook een verbodsbord ten zuiden van de opgang.

Gekopieerd vanaf jouw link:
Ruiters kunnen nog enkel gebruik maken van de strandopgangen 28 en 29. Helaas zijn deze vanaf de parkeerplaats alleen te bereiken via, een voor paarden, verboden fietspad.

En die brief is leuk, maar de nummering klopt niet. 26 is géén paarden opgang....22 wordt niet genoemd.