hoe je paard buitenrijder makkelijker maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie_paard
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-12-18

hoe je paard buitenrijder makkelijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 10:47

hey. ik heb een haflinger, en we maken samen vaak buitenritjes. vooral samen want dat vind je het leukste. alleen ik ben wel eens vrij en dan wil ik graag een buitenrit maken. alleen andere kunnen dan niet. en als we alleen op buitenrit gaan, vind ze alles enger en wilt ze niet vooruit. hoe kan ik dat oplossen?? :P :z

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: hoe je paard buitenrijder makkelijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:52

Vooral heel vaak doen, dan wordt het vanzelf gemakkelijker :-)

Je kunt beginnen door als je met iemand anders buiten rijdt vaak voorop te rijden, dan went je haflinger daar alvast aan :-) (dan kan ze niet achter een ander schuilen als het eng wordt).

Verder verplaats ik je topic even naar BRT: Buiten rijden en trektochten :-)

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: hoe je paard buitenrijder makkelijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:54

Hoe is je paard als jij er naast loopt? Dan wel voorwaarts?

Dan eerst aan de hand vertrouwen opbouwen. Enge stukken lopen, stukken met overzicht er op. Voordeel van een haflinger is dat je er vrij makkelijk op en af kan door de maat van het dier.

De eerste zin van Apple vat het wel samen: vooral heel vaak doen!

Jessie_paard
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 13:58

MarliesV schreef:
Hoe is je paard als jij er naast loopt? Dan wel voorwaarts?

Dan eerst aan de hand vertrouwen opbouwen. Enge stukken lopen, stukken met overzicht er op. Voordeel van een haflinger is dat je er vrij makkelijk op en af kan door de maat van het dier.

De eerste zin van Apple vat het wel samen: vooral heel vaak doen!

Aan de hand wilt ze ook niet. Idd wel makkelijk op stappen :P

Jessie_paard
Berichten: 51
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 18:26

Apple schreef:
Vooral heel vaak doen, dan wordt het vanzelf gemakkelijker :-)

Je kunt beginnen door als je met iemand anders buiten rijdt vaak voorop te rijden, dan went je haflinger daar alvast aan :-) (dan kan ze niet achter een ander schuilen als het eng wordt).

Verder verplaats ik je topic even naar BRT: Buiten rijden en trektochten :-)

Meestal (omdat ze samen best voorwaarts is) loopt ze voorop. Alleen alleen zonder een fietser of andere pony vindt ze het niet leuk. Ik heb al een keer gelezen dat als je pony niet meer vertrouwd dat je ff afstapt en daarna als het weer goed is weer opstapt. Wandelen vind ze al helemaal niet leuk! Maar inderdaad oefening baart kunst!!. *\o/*

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: hoe je paard buitenrijder makkelijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:30

Begin met kleine blokjes om en dat zo vaak mogelijk. Wanneer je in de bak hebt gereden kun je bijvoorbeeld buiten een klein rondje uitstappen. Uiteindelijk je rondjes steeds groter maken... En inderdaad af blijven wisselen met alleen rijden en met andere rustige paarden erbij, ze nemen heel veel van elkaar over. Succes :)