Trektocht, de Waal over

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 20:14

lizy29 schreef:
Je kan dan vanaf beneden leeuwen schuin doorsteken richting Niftrik en dan de brug (A50) over richting Ravenstein. Vanaf daar ben je dan echt zo bij herpen en het herperduin.

Ja, dat zag ik op Ruiterenenmennen. *\o/*

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:18

Antheman schreef:
ikke schreef:
Ik vraag me eerder af hoe je de Maas over denkt te komen.

In dat gebied:
De brug bij de A2 Zaltbommel (geen idee of het daar kan)
De pont bij Ooien (naar Alphen)
De pont bij Maasbommel (naar Megen)
De pont bij Appelterm (naar Megen)
De pont bij Batenburg (naar Demen) Ziet er op Google niet zo bruikbaar uit, wellicht een voetveer??
De brug van de A50. Die kan prima, mits je betrouwbare paarden hebt.

Heb jij daar ervaring mee? Ik heb/weet daar verder geen ervaringen van.

Ik heb eigenlijk geen idee. :+ :D

Heb ik waar ervaring mee, een voetveer? Nee.

Sorry, wat onhandig geschreven; ik bedoelde dus oversteken met een pont.

Bij de A2 zat ik fout, je moet dan de brug bij Hedel nemen. Moet je daarna soort van dwars door Den Bosch. Kun je wel even echte Bossche bollen halen Y)(^)

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 20:19

..., ik ga niet met de pont. Daar word ik nerveus van. Dwars door Den Bosch vind ik dan weer geen probleem.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trektocht, de Waal over

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:34

Ik heb het gedaan ooit, met de pont.
Ik ken meer mensen die het doen.

Maar als je er maar een fractie onzeker over bent moet je het vooral niet aangaan.
Het kán, de pont. Maar helemaal ideaal is het niet.

Gewoon echt goed voorbereid de bruggen over is wijzer, als je je daar vertrouwder bij voelt.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 20:40

Femke_Tweety schreef:
Ik heb het gedaan ooit, met de pont.
Ik ken meer mensen die het doen.

Maar als je er maar een fractie onzeker over bent moet je het vooral niet aangaan.
Het kán, de pont. Maar helemaal ideaal is het niet.

Gewoon echt goed voorbereid de bruggen over is wijzer, als je je daar vertrouwder bij voelt.

Ja, ik ken ze ook, mensen die het met de pont doen. Ik wil t niet. Wat ik zeg, ik word daar nerveus van.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trektocht, de Waal over

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:44

Rhenen is 80 km weg. Fietspad ernaast. Niet bizar lang, maar geen heel breed fietspad.

Echteld/oude tolbrug/Alexanderbrug láng maar royaal breed ernaast voor trekkers en fietsers, plek zat voor paarden. 100km weg.

Wijk bij Duurstede is pont.


Zaltbommel ken ik niet goed genoeg, ik méén ook redelijk breed fietspad ernaast. Wel snelweg, dus hogere snelheid dan bij Echteld.


Verder zuidelijk ken ik de bruggen niet goed genoeg helaas.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: Trektocht, de Waal over

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:45

De brug bij Echteld is weliswaar 100km/u maar ze rijden daar gemiddeld net zo hard als op de A2 bij Zaltbommel :+

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:47

Ghostattack schreef:
De brug bij Echteld is weliswaar 100km/u maar ze rijden daar gemiddeld net zo hard als op de A2 bij Zaltbommel :+


Heb jij wel een punt inderdaad....
Regelmatig ongelukken aan de Echteld kant.


(Ik heb jaren in Echteld gewoond, ken die brug op mijn duimpje van onder en van boven)

Woon nu op de Utrechtse Heuvelrug.

Pontje Amerongen Eck en Wiel deed ik af en toe met paard.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:48

Vind je niet prettig om je met een trailer over te laten zetten?

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:02

Femke_Tweety schreef:
Ghostattack schreef:
De brug bij Echteld is weliswaar 100km/u maar ze rijden daar gemiddeld net zo hard als op de A2 bij Zaltbommel :+


Heb jij wel een punt inderdaad....
Regelmatig ongelukken aan de Echteld kant.


(Ik heb jaren in Echteld gewoond, ken die brug op mijn duimpje van onder en van boven)

Woon nu op de Utrechtse Heuvelrug.

Pontje Amerongen Eck en Wiel deed ik af en toe met paard.


Toevallig! Ik ken de brug ook heel goed, kom er vaak overheen en straks nog vaker (verhuis juni naar Beneden-Leeuwen). Mijn paarden staan op de Utrechtse Heuvelrug :P

Edit: met de trailer de Maas over laten zetten lijkt me dan ook de snelste en makkelijkste optie!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 21:04

rien10 schreef:
Vind je niet prettig om je met een trailer over te laten zetten?

Het liefst ben ik natuurlijk zelfvoorzienend. ;) Maar t wordt wel erg ingewikkeld zie ik. Eerst de mogelijkheden op een rij, en dan verder kijken/nadenken.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 21:18

Het water over:

Bij Rheden, Echteld en Ravenstein. :D

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Trektocht, de Waal over

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:37

Hmm.
D=n denk ik...


Zal Rhenen zijn, niet Rheden...
Ligt beetje uit de richting, hoewel het in Rheden ook super mooi is...




De brug bij Echteld is een opletter.
Echt even goed kijken dat je het fietspad aan de goede kant hebt, én datje daar op komt.
Alsjeblieft vanaf het Noorden komt en de trektocht richting zuid maakt, ga je dus van Echteld richting Beneden leeuwen.

Je moet dan echt vanaf het dorp Echteld (of vanaf de Willem Alexander polder) aanhalen om op het juiste gedeelte van de brug terecht te komen.

Is een totaal andere route dan wanneer je met de auto die brug neemt.

Ik heb onderaan de brug al héél wat mensen verteld hoe ze met hun auto op de brug konden komen. En da's vanaf Echteld onderaan de brug bijna 3 kilometer om, om uiteindelijk op het goede gedeelte te komen voor auto's... :')

Voor trektocht met paard wil je juist wél daar terecht komen waar ik regelmatig automobilisten opving...


Tegen de tijd dat je plannen concreter worden wil ik het wel een keer uittekenen op Google maps of zoiets.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 21:50

Femke_Tweety schreef:
Hmm.
D=n denk ik...


Zal Rhenen zijn, niet Rheden...
Ligt beetje uit de richting, hoewel het in Rheden ook super mooi is...

je hebt gelijk :D

Wat ook weleens doen, is met de auto naar kritieke plekken rijden. Ook om aan te bellen voor paardenovernachting.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:51

De brug heeft sindskort een nieuwe oprit/afrit vanaf Echteld! Omrijden is dus niet meer nodig :D Alleen inderdaad te paard goed opletten dat je op het fietspad gedeelte terecht komt :P

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:53

Ghostattack schreef:
ikke schreef:
De Waal inderdaad over de Alexanderbrug. Die is lang, inderdaad ongeveer 1,5km, maar goed te doen.

Ik vraag me eerder af hoe je de Maas over denkt te komen.

In dat gebied:
De brug bij de A2 Zaltbommel (geen idee of het daar kan)
De pont bij Ooien (naar Alphen)
De pont bij Maasbommel (naar Megen)
De pont bij Appelterm (naar Megen)
De pont bij Batenburg (naar Demen) Ziet er op Google niet zo bruikbaar uit, wellicht een voetveer??
De brug van de A50. Die kan prima, mits je betrouwbare paarden hebt.

Heb jij daar ervaring mee? Ik heb/weet daar verder geen ervaringen van.


Aanvulling hierop: brug A2 gaat je niet lukken tenzij je met paard over de snelweg wil :P De pont bij Alphen zijn er meerderen, maar zijn allemaal vrij kleine pontjes. De pont Appeltern - Megen is dan nog het grootste en lijkt mij dan de 'veiligste' optie, als je al met de pont wil. Anders wordt het toch een moeilijk grapje en zul je veel verder naar het oosten of westen moeten denk ik.


Je kan bij de brug over de A2 (Zaltbommel) gewoon het fietspad pakken. Dus snelweg is geen sprake van, maar ik zou het desalniettemin niet aanraden. De auto’s rijden daar pal langs de vangrail. Dat is ook t enige wat tussen de snelweg en t fietspad zit...

Edit: oh wacht, jij bedoelde Maas en dit is de Waal :+.
Qua veiligheid zou ik de brug echter nog steeds niet aanraden. Mocht je t wel doen, kan ik wel de route inclusief die over de Maas voor je uit tekenen. Over de Waal fietste ik naar m’n paard en over de Maas naar school :’)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:59

Antheman schreef:
Het water over:

Bij Rheden, Echteld en Ravenstein. :D

Goede route. Ik zat geografisch helemaal verkeerd waar Herpen lag.

Appeltje komt uit Herpen, dus ik had beter moeten weten :o

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:23

Ghostattack schreef:
De brug heeft sindskort een nieuwe oprit/afrit vanaf Echteld! Omrijden is dus niet meer nodig :D Alleen inderdaad te paard goed opletten dat je op het fietspad gedeelte terecht komt :P



Jup weet ik, ben er recent geweest.

Maar je moet de bloesemrijders/e
Dijkgenieters de kost geven die op de dijk vd Willem-Alexander polder staan, en de brug op willen.
Gaat nie zomaar lukken nie... :')

Aanrijroute met paard is toch echt werkt anders dan met auto.


(Ooisestraat, hogeveldseweg, en dan splitst de hogeveldseweg in de optie 'brug op' of 'dijk op'.
Hij loopt daar nog over ongeveer 300 meter strak naast elkaar. Is op google maps niet heel goed te zien, op een topografische kaart beter)

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:24

Antheman schreef:
rien10 schreef:
Vind je niet prettig om je met een trailer over te laten zetten?

Het liefst ben ik natuurlijk zelfvoorzienend. ;) Maar t wordt wel erg ingewikkeld zie ik. Eerst de mogelijkheden op een rij, en dan verder kijken/nadenken.

Leuk toch? Al die voorbereidingen en het plannen?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 09:15

rien10 schreef:
Antheman schreef:
Het liefst ben ik natuurlijk zelfvoorzienend. ;) Maar t wordt wel erg ingewikkeld zie ik. Eerst de mogelijkheden op een rij, en dan verder kijken/nadenken.

Leuk toch? Al die voorbereidingen en het plannen?

Ja, de voorpet is minstens zo leuk en het zoeken naar routes/slaapplaatsen/strakke schema's om op conditie te zijn :D

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:54

Renee1991 schreef:
Bij Zaltbommel kun je ook prima de Waal over. Rijd je wel op een fietspad langs de snelweg, maar als je paarden gewoon verkeersmak zijn is dat wel te doen. Dat is ook een goed breed fietspad.
Je kunt dan, eenmaal overgestoken, onder de Waal langs supermooi oostwaarts rijden, langs Wamel, Dreumel etc. Echt prachtig.


Zou je deze supermooie route langs Wamel en Dreumel aan Ruiteren&Mennen willen doorgeven? Dan kunnen wij ze opnemen op de routeplanner.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 21:34

ikke schreef:
....
Bij de A2 zat ik fout, je moet dan de brug bij Hedel nemen. Moet je daarna soort van dwars door Den Bosch. Kun je wel even echte Bossche bollen halen Y)(^)


inderdaad de oude Hedelse brug. Netjes afgescheiden fietspad en een vrij korte brug. Maar je hoeft echt niet dwars door Den Bosch. Net over die brug bij het chauffeurscafe Treurenburg rechtsaf gaan. Over de spuisluis (gewoon asfaltweg) en stukje verder nog over de sluis Engelen (ook normale weg) en dan links richting Engelen / Den Bosch of rechts richting Bokhoven / Vlijmen / Heusden / Drunense duinen.
Om bij die Hedelse brug te komen van bijv. de genoemde Alexanderbrug bij Echteld, kun je een mooie Waaldijkroute rijden via Wamel, Dreumel, Heerewaarden, Rossum, en vervolgens een Maasdijkroute via Kerkdriel naar Hedel. Ga je via de Waalbrug Zaltbommel dan rijdt je ongeveer parallel aan de A2 achter wegrestaurant De Lucht langs naar Hedel.