zelf een trektocht organiseren

Moderators: Apple, Coby, petraaken, A_nouk, SayaJones, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bregjuhh123

zelf een trektocht organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-19 20:36

hoi!
ik zou graag in 2019 of 2020 een trektocht organiseren en zelf ook de route uitstippelen, ik heb zelf een trekpaardje dus lijkt het me leuk om een trekpaarden trektocht te houden.
iemand tips waar ik op moet letten en wat het belangerijkste is waar ik aandacht aan moet besteden? *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:29

Niet gaan "jakkeren", je neemt te veel spullen mee, ja nog steeds te veel, en nog... :D

Met je paard op reis is een volstrekt zinloze bezigheid. Je gaat in een tempo van niks naar nergens.
Waarom zou je dan proberen 50km op een dag af te leggen? Welk doel dient dat?
Als je ergens snel wil zijn, neem je een snelle auto, geen paard.

Zoek dus een mooie omgeving met fijne adressen zodat je lekker relaxed met je paard onderweg kunt zijn; gewoon zijn. Je bent op reis omdat je op reis bent, niet omdat je ergens moet zijn. Het enige wat van belang is, is dat je vaststelt dat je een mooi pad uitgezocht hebt om overheen te gaan. Zo basic simpel is het.....

Realistisch: 20 a 30km per dag. Bagage: zo'n 10kg totaal per persoon/paard. Reistijd: tussen 10.00 en 16.00u. Laat je niks wijs maken, met bepakking draven kan nog net, galop zet maar uit je hoofd.
De andere optie is bagage per auto voor/na brengen. Dan kun je iets meer km maken, maar vergeet niet om enkele keren te pauzeren en even te genieten van het uitzicht of de plek waar je bent. Pauzeer 2 a 4 keer per dag, ligt aan je paard en je conditie.
Reisritme: in de praktijk blijken veel paarden vier dagen rijden dag rust een prettig tempo te vinden. Die rustdag is ook ECHT rust! Dag paard, aai, borstel, klaar, tot morgen.
Kijk hoe jouw paard het fijnste reist. Probeer het uit; maak enkele kleine tochten in je eigen omgeving.

Zorg dat je een papieren kaart en kompas kunt lezen. Alle navigatietools zijn heel leuk, lief en aardig, zolang je een batterij hebt, maar die heeft niet het eeuwige leven en stopt er altijd mee als ie het hardste nodig is.

Durf je nog steeds? Dan is een kleine waarschuwing op z'n plaats: het is heul verslavend.....

Fijne reis, geniet ervan :wave:

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

frisian_love

Re: zelf een trektocht organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 23:01

Zelf net terug van een trektocht voor het goede doel, zie ook
frisian_love @ [VN] Bianca Schipper maakt trektocht voor speciale rolstoel

Mijn tip, onderschat het niet.
Ik ben echt van a naar b gereden, een gericht doel.
Dan blijken de diverse navigatie methodes nog niet zo goed op elkaar aan te sluiten.
Helaas ook in het bos een paar flinke storingen, dus uiteindelijk na 8 km door het bos op precies hetzelfde plekje aangekomen.
Calculeer fout rijden in, wegopbrekingen etc. Wij hebben grotendeels over de weg gereden, omdat er erg veel tijdsdruk was.
Na ruim 200 km waren de ijzers volledig doorgesleten.
Uiteindelijk 11 dagen erover gedaan, planning was 2 dagen van 25 km, 1 dag rust.
Uiteindelijk tikten we regelmatig 30 a 35 km aan, gemiddeld 6 uur in het zadel omdat het idd voornamelijk stappen is.
Bagage werd ons achterna gebracht.
Intensief was het zeker, zowel voor de paarden als voor ons.
Ik merkte echt dat de paarden na een km of 18 wilden omkeren, want we moesten ook nog terug :+
Ook werd mijn doorgaans nuchtere Fries tijdens de tocht per dag heter, ik denk achteraf dat het veel voor haar is geweest.
Toen we thuis waren, kreeg ze na een dag of 3 ook een krampkoliek aanval.

Overigens hebben wij vooraf overal voer en ruwvoer langs gebracht om wisselingen te voorkomen.

Ik heb dit voor een goed doel gedaan, dus ben blij dat ik het heb gedaan.
Maar heel eerlijk, nu ruim 2 maanden later heb ik er lichamelijk nog steeds de naweeen van (ik heb ook fibromyalgie, dus dat helpt niet mee).
Ik zou heel graag nog eens een trektocht maken, maar dan een uitgestippelde en door de natuur ;)

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld!

https://www.facebook.com/teamfreeeunicorns/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:16

Maar eerlijk is braaf FL; jouw tocht was ook niet helemaal een standaard tocht. Ik heb het vanaf de zijlijn gevolgd en ja, ik snap dat je dingen de volgende keer anders zal doen, maar zo onbezonnen of slecht voorbereid was je niet. Je hebt het goed gedaan binnen de kaders die je beschikbaar had. Dat verdient respect.
Ik herken je dingen wel, maar het is ook een ervaring die je mee kunt nemen.

Want het is ook zo dat je elke keer toch weer ergens door verrast wordt. Zelfs mijn ervaren juf in reizen maakte op onze laatste reis samen toch ergens een inschattingsfoutje. Het hoort erbij en zelfs als je denkt dat je het allemaal al weleens gezien en meegemaakt hebt, kom je toch weer iets nieuws tegen. Het gaat erom dat je het herkend en ernaar handelt.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 22:58

ikke schreef:
Maar eerlijk is braaf FL; jouw tocht was ook niet helemaal een standaard tocht. Ik heb het vanaf de zijlijn gevolgd en ja, ik snap dat je dingen de volgende keer anders zal doen, maar zo onbezonnen of slecht voorbereid was je niet. Je hebt het goed gedaan binnen de kaders die je beschikbaar had. Dat verdient respect.
Ik herken je dingen wel, maar het is ook een ervaring die je mee kunt nemen.

Want het is ook zo dat je elke keer toch weer ergens door verrast wordt. Zelfs mijn ervaren juf in reizen maakte op onze laatste reis samen toch ergens een inschattingsfoutje. Het hoort erbij en zelfs als je denkt dat je het allemaal al weleens gezien en meegemaakt hebt, kom je toch weer iets nieuws tegen. Het gaat erom dat je het herkend en ernaar handelt.

Klopt helemaal hoor, de meeste mensen bereiden dit een jaar voor.
Ik heb er 6 weken over gedaan :+
Maar idd wel alles gedaan om te zorgen dat het niet onbezonnen was.

Alleen vond ik het achteraf niet zo romantisch als veel mensen denken dat het is, misschien ook wel juist door de verantwoording en ook de afspraken met de pers.
Daardoor rij je op tijd en dat zorgt voor spanning.

Samen met mijn dochter was het wel een onvergetelijke ervaring, ik zou het alleen de volgende x anders doen

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld!

https://www.facebook.com/teamfreeeunicorns/

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie