Lastig om buiten te rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_iek
Berichten: 9708
Geregistreerd: 11-01-07

Lastig om buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 19:07

Hoi,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat iemand kan helpen. Ik vind het leuk om met mijn pony op buitenrit te gaan en daarvoor heb ik hem ook gekocht. Hij is super braaf maar hij vindt het soms spannend om alleen te gaan. Helaas ben ik er een tijdje terug afgevallen en laat dat nou net het probleem zijn. Sinds de val begint hij op dat punt te staken maar na veel aanmoediging lukt het wel. Als we het punt voorbij zijn gaat het gewoon weer goed. Met een ander paard er bij schiet hij er voorbij maar staakt hij niet.

Zijn er bokkers hier met tips hoe we weer normaal langs dit punt kunnen? Ik moet ook langs dit punt om de bossen in de kunnen dus we moeten er altijd langs.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:16

Ik zou kijken of je voorlopig met een ander paard samen kunt gaan, ook voor jouw eigen zelfvertrouwen.
Als jij weer zekerder bent van je zaak wordt je pony dat vanzelf ook!

Mijn paard is best heel bang in het verkeer en daardoor werd ik zelf ook onzeker.
Ik ben heel lang alleen met iemand samen gegaan en nooit in mijn eentje.
Langzaam maar zeker kreeg ik er meer vertrouwen in en leerde ik hem beter kennen en nu ga ik op rustige momenten ook alleen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Lastig om buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:31

Zit jij zelf niet onbewust gespannen op je pony op dat punt? Omdat je het zelf ook spannend vindt?
Ga eens een liedje zingen stukje voor dat punt en blijf zingen tot je er voorbij bent. Dan blijf je in ieder geval adem halen en is het minder spannend.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:32

Kun je hem niet resetten als het ware? Daarmee bedoel ik, vermijd eens een lange tijd dat punt zodat hij het vergeet daar hij meerdere fijne ervaringen met jou heeft opgedaan als je op een gegeven ogenblik daar wel weer langs gaat.
Enne, kan het zijn dat je zelf als je aankomt op dat punt spanning voelt. Want wat jij voelt dat voelt hij ook.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Lastig om buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:35

Wat is er op dat punt gebeurd dat jij gevallen bent? Schrok je pony ergens van?

Heb zelf heel lang een enorme staker gehad, dus afhankelijk van wat de reden is, heb ik misschien wat tips voor je :)

L_iek
Berichten: 9708
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 19:38

Ik ben er daar afgevallen omdat er ineens een kudde schapen met herder aangelopen kwam. Deze zag hij in de verte, schrok, en toen sloeg hij op hol. Voor mijn idee zit ik er zelf niet gespannen op maar misschien onbewust dus wel.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:43

L_iek schreef:
Ik ben er daar afgevallen omdat er ineens een kudde schapen met herder aangelopen kwam. Deze zag hij in de verte, schrok, en toen sloeg hij op hol. Voor mijn idee zit ik er zelf niet gespannen op maar misschien onbewust dus wel.

Staan die schapen er nog?

En is het misschien een optie om iemand mee te nemen die ernaast loopt? Die kan de pony eventueel een stukje aan een touwtje doen als hij staakt. Of tegen jou praten als je gespannen bent.

Probeer bij jezelf te letten op je ademhaling (ik ga vaak oppervlakkig ademen of houd mn adem in bij spanning) en op je zit, lekker op je kont zitten, schouders ontspannen en kaken ontspannen.

Iemand eens een foto laten maken kan ook helpen. Zie bij mezelf op fotos heel goed dat ik nog wat gespannen zit. :)

L_iek
Berichten: 9708
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Lastig om buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 19:48

De schapen gaan door de Drunense duinen en verplaatsen steeds. Ze staan nu niet op de routes welke ik altijd rij.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Lastig om buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:52

Je hebt inmiddels een patroon gebouwd, hoogstwaarschijnlijk door jouw spanning.

Ga oefenen, rijd tot een punt waar je je volledig safe voelt en ga daarna terug naar huis. De volgende keer ga je weer tot dat punt, maar stap je af en loop je verder tot het moment dat zowel jij als je pony volledig ontspannen zijn (lik, kauw, bries, gaap) en keer je om. Dat herhaal je een aantal sessies totdat je al lopend voorbij het spannende punt bent. Na verloop van tijd kun je weer ohz langs dat punt, maar zoek altijd de ontspanning op.