zit de tolt fijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

zit de tolt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 11:58

Goedemiddag bokkers!
Ik zie steeds meer mensen op ijslanders en andere gangenpaarden rijden, en ik heb eigenlijk zin om een keer een stal te zoeken die ijslanders heeft, om op te rijden. Ik betwijfel alleen of het comfortabel gaat zijn om een lange rit te maken, vanwege de tölt.

Mijn vraag is dus, Hoe ervaren jullie de tölt?
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: zit de tolt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:32

Zuivere tölt zit erg fijn, maar is niet bij elke Ijslander even makkelijk te rijden. Hangt dus erg van de aanleg van het paard, de mate van africhting en jouw ruitergevoel af.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:41

Lante schreef:
Zuivere tölt zit erg fijn, maar is niet bij elke Ijslander even makkelijk te rijden. Hangt dus erg van de aanleg van het paard, de mate van africhting en jouw ruitergevoel af.


Niks aan toe te voegen!

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Lotusje555

Berichten: 239
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Re: zit de tolt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:31

Ik heb zelf een periode ook veel last van buikpijn gehad, en toen had ik met tölt minder last dan in draf. Vaak weten ze bij plekken waar je buiten rijdt wel welke paarden vlakker zitten, en makkelijker tölten, dus als je dat aangeeft komt het vanzelf goed :-)

Ik maak foto's, films, en ik leer pubers hoe ze dat ook moeten doen :D
https://www.instagram.com/pjotr.mw/

pillow
Berichten: 7769
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:32

Er filmpjes waarop ze een dienblad vol bier vervoeren zittend op een töltende ijslander. Dus dat zegt genoeg.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:33

Ik heb een paar keer op een IJslander gereden en de tölt zat echt heel lekker! Een beetje alsof je zachtjes op en neer wiegt in een lekkere stoel :P

Of het echt zuivere tölt was, zoals hierboven wordt gezegd, weet ik niet. Daarvoor weet ik niet genoeg van tölt. Maar het zat alsnog erg fijn :)

*pum*

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:29

Dat zit zo goed dat mijn volgende paard een ijslander word (of ander gangenpaard) ivm mijn rug. Op een 'normaal' paard kan ik niet meer rijden.

Gewoon eens een proefrit gaan maken. Ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pillow
Berichten: 7769
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:41

Cowgirl schreef:
Dat zit zo goed dat mijn volgende paard een ijslander word (of ander gangenpaard) ivm mijn rug. Op een 'normaal' paard kan ik niet meer rijden.

Gewoon eens een proefrit gaan maken. Ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde.

Lang niet iedere ijslander kan tölten, en het is wel een snelle gang. Dus als je weinig aan je rug kunt hebben wordt het stappen of tölten, lijkt me lastig.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

_kimm

Berichten: 1782
Geregistreerd: 27-02-11

Re: zit de tolt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:51

De tölt zit echt super fijn. 3 jaar geleden heb ik een trektocht te paard gemaakt in IJsland. Een week lang bijna de hele dag op de rug van een paard en ik heb geen moment spierpijn gehad. Dat had op een "normaal" paard wel andere geweest.

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:30

Ik heb veel verschillende mensen die bij mij een rit boeken, en daar zitten ook wel eens mensen bij die helemaal niet kunnen rijden. De ijslander waar ik mensen op zet tölt vanzelf en daardoor kan ik dus zelfs met mensen die helemaal niet kunnen paardrijden heel goed stukken tempo maken tijdens de rit. Dat zegt denk ik wel genoeg
Overigens geldt dit natuurlijk niet voor elke ijslander. Heel veel tölten alleen op de correcte hulpen en het is vaak zelfs voor een gevorderde ruiter die niets van ijslanders kent, erg moeilijk om de tölt te rijden. IJslanders die een voorkeur hebben voor draf zullen namelijk gewoon gaan draven of misschien een paar passen tölten en dan weer in draf vallen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:55

pillow schreef:
[
Lang niet iedere ijslander kan tölten, en het is wel een snelle gang. Dus als je weinig aan je rug kunt hebben wordt het stappen of tölten, lijkt me lastig.

Tölt is niet per definitie een snelle gang. Je kunt in verschillende tempo's tölten, de langzaamste maar iets sneller dan stap.
Vaak (niet altijd) is óók de draf van ijslanders vlakker.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 00:03

pillow schreef:
Cowgirl schreef:
Dat zit zo goed dat mijn volgende paard een ijslander word (of ander gangenpaard) ivm mijn rug. Op een 'normaal' paard kan ik niet meer rijden.

Gewoon eens een proefrit gaan maken. Ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde.

Lang niet iedere ijslander kan tölten, en het is wel een snelle gang. Dus als je weinig aan je rug kunt hebben wordt het stappen of tölten, lijkt me lastig.


Jij denkt aan telgang volgens mij. Dat is een gang die enkel op volle snelheid mag gereden worden en kunnen enkel vijfganger IJslanders. Zit ook helemaal niet lekker overigens.

De tölt is een gang die kan variëren in tempo van een snelle stap tot een fikse galop. Moet je wel op trainen, ze hebben doorgaans wel een voorkeur. Ik heb eentje gereden die vooral goed töltte als je haar vanuit galop erin zette en op traag tempo er een zooitje van maakte (gooide alles door elkaar), mijn eigen merrie prefereert een wat rustiger tempo maar kan een doorsnee paard in galop wel makkelijk bijhouden (onze Haf zat haast in rengalop voor ze vrijwillig aansprong, zo hard kan ze in tölt).

Ik ben zelf heel brak in mijn lichaam en met mijn natuurtöltende IJslander nergens last van :D Wij stappen, tölten en galopperen. Galop vind ze niet leuk *kneiterhard vlammen in tölt vind ze veel leuker* maar dat pak ik wel elke rit mee om haar soepel te houden. Met mijn warmbloedje had ik altijd last van mijn maag na het avondeten, met mijn IJsco nooit. Een goed gereden tölt zit even vlak als de stap, het paard gooit helemaal niet op dus je wordt niet heen en weer gegooid. Wel moet je de tölt goed eruitgereden krijgen en dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Een natuurtölter zoals ik heb is wat makkelijker, maar als je daar niet aan werkt dan gaan ze ook hun takt diagonaal of (zoals de mijne) lateraal verleggen. Met die gangen ben je echt nooit uitgeleerd!

Ik vind het echt geweldige dieren, niet enkel wegens de gangen maar ook qua karakter. Elk dier is natuurlijk anders maar doorgaans zijn het op de grond kalme dieren, maar zodra je erop zit heerlijk voorwaarts. Een beetje eigenzinnig, onafhankelijk maar toch ook mensgericht. En zeer werkwillig, altijd in om wat te doen. Dat vind ik echt heel fijn :D

pillow
Berichten: 7769
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: zit de tolt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:50

Ik denk helemaal niet aan telgang. En met en snelle gang zeg ik niet dat dat dus als rengalop is.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:57

Je hebt snel tempo tolt en langzaam tempo tolt.

Ik ben ooit begonnen op een manege met alleen ijslanders. Daarna nog eens een paar cursussen gedaan, gereden op ijslanders van stal en vervolgens ben ik 2x naar ijsland geweest voor een trektocht

En idd de ene zit beter als de ander en de ander loopt ook sneller als de ander.
Dan heb je ook nog de paardne die schweinepassen...dat zit voor geen meter en is voor het paad ook niet echt goed.

En voor ik tot koop over zal gaan zal ik er zeker een paar gaan proberen om te kijken of het echt wel gaat lukken. Zo niet zal die lang gewenste droom voor eeuwig in de ijskast gaan en komt er weer ene haflinger ofzo om mee te mennen.

Absolute droompaard is een tennessee walking horse. Maar die zijn nog nietzoveel te koop.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Re: zit de tolt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:26

ik heb slechte heupen, tja ouderdom komt met gebreken , maar ik heb tennesee walker met 4takt =tölt
en nergens last van :-)

Youno the magnificent Tennessee Walker

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: zit de tolt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:32

Ik heb al een aantal keer op Ijslanders gereden en inderdaad, sommige tolten heel natuurlijk en sommige moet je er echt 'in zetten'. Ik heb op een Nederlands Kampioen gereden waar ik echt vanuit een vreselijke stuiterdraf in een tolt ging. Dat was echt niet makkelijk. :') Maar ik heb ook op een manege Ijslander gereden die een loepzuivere tolt had en gewoon niet draafde en die zat heerlijk. :D

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:27

wildwestwill schreef:
ik heb slechte heupen, tja ouderdom komt met gebreken , maar ik heb tennesee walker met 4takt =tölt
en nergens last van :-)



Waar heb je jou paard gekocht?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:59

Een goede tolt zit heerlijk. Echter, maar weinig IJslanders tolten echt 100% taktzuiver en het vergt nogal wat onderhoud om de gangen goed te houden. Natuurtolters zitten fijn omdat ze wat vlakkere gangen hebben. IJslanders met meer beweging hebben ook meer beweging in tolt en dat voel je wel (niet schokkerig maar meer dansend is het gevoel dan)

If it's not an icelandic, it's just a horse


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers