import uit IJsland - kans op eczeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 10:36

IJslanders zowel op het vaste land maar ook veel import uit IJsland met meer kans op eczeem.
Is dit zo? Aangezien er vlgs mij ook zat ijslanders eczeem ontwikkelen die hier zijn geboren? Kun je aan de stamboeknummers zien waar ze zijn geboren?

Zal vast wel'ns iemand een studie hebben gemaakt ivm ontwikkeling eczeem in West Europa van IJslanders? Ijslanders in IJsland die niet sociaal zijn, niet goed genoeg zijn, gaan de pan in, waardoor daar de beste karakters overblijven.

Ben benieuwd of er veel mensen een import ijslander hebben die wel/geen eczeem heeft ontwikkeld en of dat vrij snel gebeurde of pas jaren later?


Ineke2

Berichten: 33038
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:42

Waarom wil je dit weten?

Het is van veel factoren afhankelijk. Paarden ( niet alleen IJslanders ontwikkelen eczeem) kunnen het op elke leeftijd ontwikkelen. Je kunt veel met een goed voer management.
Oppassen met veel gras, weinig suikers, geen kuilgras maar echt hooi etc..

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:43

eczeem is een allergie aan de cullicoïdemug. Dat hebben ze of dat hebben ze niet. Ze kunnen het niet opeens krijgen. Wat wel kan is dat ze jeuk krijgen door een verkeerd voerbeleid, of omdat ze te dik geworden zijn, maar dat is stricto senso geen zomereczeem.
Ik heb twee IJzen gehad (nog eentje in mijn bezit, de andere verkocht), beiden hier geboren, geen spoor van eczeem.

Born to slide, forced to work

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:44

Een paard importeren levert erg veel stress op.. en ja, heel vaak ontwikkelen ze daardoor dan toch eczeem hier op het vaste land.

Het kan helpen om het geïmporteerde paard eerst in quarantaine te zetten (volgens mij wordt er dan meestal een maand of 2/3 geadviseerd), rustig laten acclimatiseren, eczeemdeken op, goed voer management en dan hopen dat het geen eczeem ontwikkeld.

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:53

@sevke, dat klopt niet wat je zegt, op IJsland komt eczeem helemaal niet voor omdat het mugje daar helemaal niet kan overleven/voorkomt.

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 11:07

Mijn management is goed, arm hooi, lang gras, goed op gewicht etc. maar ik heb een haflinger die eczeem(?) heeft, iedergeval veel jeuk op schoft en schouders ondanks een deken. En een ijslander die geen jeuk heeft. De haflinger kwam hier zonder jeuk op 11 jarige leeftijd op 15 km afstand geboren en is nu 20 en kreeg elk jaar meer jeuk, haar dochter heeft wel ZE. Ben me aan het orienteren op een ijslander - de een zegt ze altijd 3 maanden "in quarantaine" te zetten en dan het te weten, de ander zegt dat het soms na 2 jaar alsnog ineens ontwikkeld, gezien het verhaal met mijn halfinger ben ik voorzichting. Maar vaak wordt er iets geroepen en dat wordt dan door anderen klakkeloos voor waar aangenomen en verder geroepen. Feiten is een ander verhaal, vandaar dit topic, om iedergeval iets meer info te verzamelen.

https://www.hetilperveld-webshop.nl/c-4 ... t-ijsland/ die hebben er iedergeval ervaring mee...

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:45

De ellende is dat vele mensen alles met jeuk in de zomer onder de noemer ZE scharen. Dat maakt het lastig omdat gevoeligheid voor jeuk heel veel oorzaken kan hebben naast allergie voor dat vliegje. Zoals te eten (denk ook aan rijk gras), mijt enzovoorts

Bagheera_206

Berichten: 25864
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:25

Je kunt idd aan stamboeknummer zien waar het paard is geboren. De eerste twee karakters vormen de landcode.

It's not how good you are, but how good you want to be!

BigOne
Berichten: 38037
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:33

Maar ondanks dat een dier ergens woont waar geen mugjes zijn en hier volop in aanraking komt met dat beest is het logisch dat er eczeem ontwikkeld kan worden dus importeren bied geen enkel garantie. Alles wat een levend wezen tegen kan komen in het leven kan allergie uit voortkomen. Dus dat een paard met 15 eczeem krijgt van de knut kan inderdaad betekenen dat het elk jaar heftiger word.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 13:20

Bagheera_206 schreef:
Je kunt idd aan stamboeknummer zien waar het paard is geboren. De eerste twee karakters vormen de landcode.
DANK!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:43

Drico schreef:
@sevke, dat klopt niet wat je zegt, op IJsland komt eczeem helemaal niet voor omdat het mugje daar helemaal niet kan overleven/voorkomt.

dat zeg ik toch? Zomereczeem is allergie aan de cullicoïdemug. Dat heb je of dat heb je niet. Dat kun je niet opeens krijgen.

Born to slide, forced to work

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:11

sevke schreef:
Drico schreef:
@sevke, dat klopt niet wat je zegt, op IJsland komt eczeem helemaal niet voor omdat het mugje daar helemaal niet kan overleven/voorkomt.

dat zeg ik toch? Zomereczeem is allergie aan de cullicoïdemug. Dat heb je of dat heb je niet. Dat kun je niet opeens krijgen.


In IJsland zijn geen muggen, is het enige land ter wereld zonder btw, toen ik daar was werd gezegd dat de kans heel groot is dat ze het krijgen omdat ze daar simpelweg nooit gestoken worden. Daarbij kan een allergie zich opbouwen maar zijn ze voor 2 jaar het meest vatbaar.
Dat zei de stoeterij daar, de paarden die hier gefokt worden hebben veel minder kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:16

sevke schreef:
Drico schreef:
@sevke, dat klopt niet wat je zegt, op IJsland komt eczeem helemaal niet voor omdat het mugje daar helemaal niet kan overleven/voorkomt.

dat zeg ik toch? Zomereczeem is allergie aan de cullicoïdemug. Dat heb je of dat heb je niet. Dat kun je niet opeens krijgen.


Onzin. Je kunt wel degelijk opeens allergie’s worden. Zowel mens als dier. Denk bv aan een wespensteek. De eerste keer reageer je daar niet op omdat het lichaam het nog niet kent. De 2de keer bouwt de allergie op omdat jou lichaam er intolerant aan is. Vaak worden allergieën erger bij meer blootstelling/vaker.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:54

Dan ben je ook al van in het begin allergisch! (ik ben bv allergisch aan bijen). Bij de eerste steek reageert je lichaam al overdreven. Bij elke volgende wordt het erger, omdat het lichaam overreageert. Het is niet dat je dan opeens, out of the blue, allergisch bent geworden.
Btw : aan zee schijnen die muggen blijkbaar ook niet voor te komen, heb ik mij laten vertellen.

Born to slide, forced to work

Anoniem

Re: import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:05

Nee klopt echt niet. Bloed wisselt 100% om de x aantal jaar. Bij mensen bv 7. Vaak zie je dus dat er allergieën ontstaan die 7 jaar blijven. Bv ik ben van mijn 7 tot 14 allergisch geweest aan chroom en kobalt. Van mijn 21ste tot nu aan nikkel etc.

Ineke2

Berichten: 33038
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:03

Weet je hoeveel mensen er “ opeens” hooikoorts hebben terwijl ze er eerst geen last van hadden?

Een allergie kan echt plots op elke leeftijd de kop opsteken.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:14

Allergie ontwikkeld zich door triggers maar doogaans heb je daar wel een bepaalde genetische predispositie voor nodig.
Bij zomerexceem zou het al heel veel uitmaken op lange termijn als er niet met ZE dieren verder gefokt werd op het vaste land.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:58

sevke schreef:
Dan ben je ook al van in het begin allergisch! (ik ben bv allergisch aan bijen). Bij de eerste steek reageert je lichaam al overdreven. Bij elke volgende wordt het erger, omdat het lichaam overreageert. Het is niet dat je dan opeens, out of the blue, allergisch bent geworden.
Btw : aan zee schijnen die muggen blijkbaar ook niet voor te komen, heb ik mij laten vertellen.


Ik heb nog nooit gereageerd op een wespensteek, tot 2 jaar terug. En daarvoor was ik echt al een paar keer gestoken. Ik kreeg er niet eens een bult van. 2 jaar terug had ik een dikke plaat met een doorsnede van zo'n 6 cm, waarvoor ik uiteindelijk medicatie heb gekregen om de plek te doen slinken. En pijn dat het deed, allemachtig.

Dus ja, allergieën/overgevoeligheden kunnen wel op latere leeftijd opzetten.

Maar er worden zeker weten veel overgevoeligheden en allergieën ten onrechte onder zomereczeem geschaard. Voer kan inderdaad veel triggeren.

Of IJslanders die geïmporteerd worden uit IJsland gevoeliger zijn voor ZE weet ik niet. Het zou kunnen dat ze, doordat ze nog niet eerder in aanraking met dit specifieke mugje zijn gekomen, voor het gevoel later en heftiger eczeem krijgen, maar de natuurlijk voeding op IJsland is ook soberder dan de weides hier, dus een combi van 'de mug' en het voer zou me ook niets verbazen.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: import uit IJsland - kans op eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:04

Djinnie, was dat een allergische reactie of een bacterie? Sommige wespensteken komen samen met een bacterieinfectie die behoorlijk uit de hand kan lopen.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:09

Sizzle schreef:
Djinnie, was dat een allergische reactie of een bacterie? Sommige wespensteken komen samen met een bacterieinfectie die behoorlijk uit de hand kan lopen.


Oh, dat weet ik eigenlijk niet, Sizzle. De huisars heeft er niets over gezegd. Heb geen antibiotica gehad, maar een soort antihistamine tabletten.
Ik hoop dan maar dat het geen overgevoeligheidsreactie was, want als ik ergens gestoken zou worden bij mijn hals en zo'n bult zou krijgen... lijkt me niet tof. Het heeft uiteindelijk bijna een jaar geduurd voor de roodheid van de plek helemaal weg getrokken was.

Ik reageer verder alleen op muggenbeten (net als zo ongeveer iedereen), alle steekbeesten reageer ik niet op.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Thokkadisje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:57

Het is een feit is dat geïmporteerde ijslanders gevoeliger zijn voor eczeem. Hier wordt ook al jaren onderzoek naar gedaan.
Google maar eens op "summer eczema in icelandic horses", dan komen er een hoop onderzoeken tevoorschijn.

Ik heb zelf IJslanders geïmporteerd. De geïmporteerde merrie die ik nu heb heeft zomereczeem ontwikkeld, mijn vorige importer niet.
Op stal zijn zeker 10 geïmporteerde paarden, en 4 daarvan hebben eczeem ontwikkeld.
Drie van de paarden die het niet hebben zijn afgelopen winter uit IJsland gekomen, dus daar is nog weinig over te zeggen.
De andere 25 van IJslanders (allemaal in europa geboren) hebben geen eczeem.
Alle paarden staan beperkt op het gras en staan hemelsbreed 2km van de zee.


Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:57

Paarden die van IJsland komen en jeuk krijgen, hebben veel triggers gehad; stress van de reis, nooit eerder blootgesteld aan de knutten (mugjes) van hier, hele andere waarden qua suikers en dergelijke in het voedsel, dan het voedsel waar ze mee opgegroeid zijn en een heel ander klimaat.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers