klonen en draagmerrieschap, schadelijk voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

klonen en draagmerrieschap, schadelijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:41

Laten we ermee beginnen dat ik hier totaaaaal geen verstand van heb :+
Maar nav een nieuwsbericht hier en omdat het in Mn omgeving wel gebeurt, vraag ik me iets af. Ik heb nooit zo’n fijn gevoel bij vooral het draagmerrieschap, vind het tegennatuurlijk en wat een gedoe voor beide merries, maar lijden paarden hier echt onder? Komt er pijn bij kijken of is het zwaarder dan een normale dracht? Ik hoor graag jullie meningen!

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:14

Sammiex2000 schreef:
Laten we ermee beginnen dat ik hier totaaaaal geen verstand van heb :+
Maar nav een nieuwsbericht hier en omdat het in Mn omgeving wel gebeurt, vraag ik me iets af. Ik heb nooit zo’n fijn gevoel bij vooral het draagmerrieschap, vind het tegennatuurlijk en wat een gedoe voor beide merries, maar lijden paarden hier echt onder? Komt er pijn bij kijken of is het zwaarder dan een normale dracht? Ik hoor graag jullie meningen!


Nee, een dracht is een dracht. Of het nou van het eigen veulen is of van een ander. Vrouwen die draagmoeder zijn hebben ook geen andere zwangerschap, hooguit psychisch.
Er zit iets meer voorbereiding aan vast dus meer scannen/echo’s maar verder niet.

Waarom denk je dat draagmerrieschap zwaarder zou zijn of pijn zou doen?

Klonen is weer iets anders maar ook dat doet geen pijn, heeft geen invloed op het dier.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:15

Ja ik denk het wel. Ik kan me niet voorstellen dat al die behandelingen met hormonen gezond kunnen zijn. Zowel lichamelijk als geestelijk. Hengstig spuiten en spoelen, ik denk dat een paard daar echt wel last van kan hebben. Kijk maar eens hoeveel mensen er niet tegen hormonale anticonceptie kunnen. En wij mensen kunnen tenminste zelf nog beslissen, een paard moet het allemaal maar ondergaan.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:19

De dracht zal wel niet uitmaken, maar vergis je niet in de hormonen. De merrie die gespoeld wordt heeft daar vooral onder te lijden denk ik. Ik meen mij te herinneren dat hier een keer een keer een bericht op bokt heeft gestaan van een bekende (Franse?) fokker die ermee gestopt was omdat hij zag dat de merries eronder leden. Dat vond ik toen wel heftig om te lezen en is me altijd bijgebleven.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: klonen en draagmerrieschap, schadelijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:24

Ja, maar dan kan je nog verder gaan natuurlijk. Dan kan je inseminatie ook als verkrachting zien, net als het opvoelen en scannen. En is het dan ook not done dat de merrie niet zelf de partner mag uitzoeken?
Bij fokkerij komen dit soort dingen gewoon kijken. Dan moet je dat sowieso allemaal afschaffen, ook bij andere dieren. Maar dan kan je rasverbetering wel vergeten. Ook dat heeft gevolgen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:47

Suzanne F. schreef:
Ja, maar dan kan je nog verder gaan natuurlijk. Dan kan je inseminatie ook als verkrachting zien, net als het opvoelen en scannen. En is het dan ook not done dat de merrie niet zelf de partner mag uitzoeken?
Bij fokkerij komen dit soort dingen gewoon kijken. Dan moet je dat sowieso allemaal afschaffen, ook bij andere dieren. Maar dan kan je rasverbetering wel vergeten. Ook dat heeft gevolgen.


Een embryo spoelen vind ik wel iets heel anders dan inseminatie. De laatste is gewoon een kunstmatige dekking, terwijl bij embryotransplantatie heel wat meer komt kijken.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: klonen en draagmerrieschap, schadelijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:31

Wij spoelen regelmatig embryo's :)

De merries hebben er geen last van. De hormonen vallen heel erg mee, en de behandeling zelf voelen ze niks van. Onze merries reageren niet anders op een transplantatie dan op een eigen dracht.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:37

Los van de vraag of het schadelijk is voor het paard (draag en/of donormerrie),
vraag ik me af: is dit (op den duur) niet schadelijk voor het nageslacht?

Hebben donormerries altijd al zelf een veulen gedragen? Dus bewezen dat ze zich zelf kunnen voortplanten?
Als het antwoord hierop “nee” is, lijkt me dit niet OK.
Stel dat de donormerrie niet het vermogen heeft om zelf een gezond veulen te werpen en een dracht te overleven, door bv een erfelijke eigenschap (een eigenschap die niet bekend is als de donormerrie nooit gedragen heeft);
loop je dan niet het risico dat je paarden fokt die op den duur niet meer in staat zijn om zelf een goede dracht te voltooien?
(fokken met het risico op uitsterven van de soort)

Normaal zou je na een dracht met ernstige complicaties kunnen besluiten om de merrie niet meer te dekken, of als een merrie overleden is bij het werpen dan kan ze zich ook niet meer voortplanten.
Ik kan me voorstellen dat er afwijkingen (bij de merrie) zijn die pas tijdens de dracht aan het ligt komen. Afwijkingen waardoor een succesvolle dracht niet mogelijk is en waarvan je niet wil dat die vererfd worden.

Die afwijking zou uitsterven als de donormerrie zelf het veulen zou dragen (als de dracht mislukt en de merrie overlijdt).
Het nageslacht blijft in dat geval tot hooguit 1 veulen beperkt. De kans dat de “foute” merrie veel nageslacht krijgt via haar veulen is klein, want: hooguit 1 veulen dat zich weer zou kunnen voortplanten.

Bij embryotransplantatie kan een “foute” merrie eindeloos veel veulens voortbrengen, die mogelijk allemaal dus de foute eigenschap dragen.
Lijkt me op den duur een probleem binnen de genenpool van topsport paarden.
Paarden fokken die zelf geen succesvolle dracht kunnen voltooien.

NB: dit is maar een theorie en ik ben zelf verder leek op dit gebied, het is gewoon iets wat ik me oprecht afvraag of hierover wordt nagedacht.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: klonen en draagmerrieschap, schadelijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:54

Vruchtbaarheidsproblemen is inderdaad iets waar je door medisch ingrijpen mee door kan fokken en dat is op zijn minst onverstandig hoe goed de overige eigenschappen van merrie (en hengst) ook zijn.
Meer veulens uit dezelfde merrie = meer van hetzelfde genetische materiaal en ook daar zitten op de lange termijn nadelen aan.
Financieel is het op korte termijn interessant, anders worden die extra kosten niet gemaakt, maar de absolute basis voor een geschikt fokdier hoort toch echt zelfstandig kunnen bevruchten of voldragen + zogen veulen te zijn. Niet alleen bij paarden, maar ook bij andere dieren worden hier kunstgrepen toegepast en gerechtvaardigd die niet in het belang zijn van die dieren noch van hun nakomelingen en uiteindelijk ook niet van de mens die er van afhankelijk is. Helaas duurt het altijd een flink aantal generaties voordat de problemen te duidelijk worden en er ook met hulp problemen ontstaan. We komen nu aardig in dat tijdvak terecht, maar zijn medisch ingrijpen te gewoon om ons af te vragen of dit pad blijven bewandelen wel zo verstandig is.

LaDonna75

Berichten: 2140
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:11

Suzanne F. schreef:
Nee, een dracht is een dracht. Of het nou van het eigen veulen is of van een ander. Vrouwen die draagmoeder zijn hebben ook geen andere zwangerschap, hooguit psychisch.


Nee, dit is niet helemaal waar, bij draagmoederschap bij de mens is er meer kans op oa hoge bloeddruk dan bij een "eigen" kind, doordat het kind genetisch helemaal vreemd is.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:30

@LaDonna75; puur om even te sparren (ik wil je uiteraard niet de les lezen over je eigen beroep, jij bent verloskundige en ik niet! Vind het onderwerp erg interessant omdat ik als student er laatst met de juridische kant van bezig ben geweest);

Ik kon zo snel ook maar één studie vinden waarbij de verhoogde kans op hoge bloeddruk bij draagmoederschap bij mensen gesignaleerd werd ( https://research.vumc.nl/en/publication ... -in-the-ne ), met een erg kleine n (slechts 35 zwangerschappen).
Is dat niet een veel te kleine groep om een conclusie te trekken? Of zijn hier meer studies over? Heel interessant in ieder geval, ik had er nooit echt bij stilgestaan dat een draagmoederschap fysiek erg zou verschillen van een 'gewone' zwangerschap.

Ook gaat dit over mensen, dat is i.m.o. niet zo analoog toe te passen op paarden. Maar dat is weer een ander onderwerp.

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: klonen en draagmerrieschap, schadelijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:06

Epigenetisch maakt het wel degelijk uit voor het veulen welke merrie het veulen draagt. En hoewel ET (embryo’s spoelen) vrij pijnloos is, is een andere techniek, ICSI, wel echt pijnlijk voor een merrie.

LaDonna75

Berichten: 2140
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:45

Eva_de_Beer schreef:
@LaDonna75; puur om even te sparren (ik wil je uiteraard niet de les lezen over je eigen beroep, jij bent verloskundige en ik niet! Vind het onderwerp erg interessant omdat ik als student er laatst met de juridische kant van bezig ben geweest);

Ik kon zo snel ook maar één studie vinden waarbij de verhoogde kans op hoge bloeddruk bij draagmoederschap bij mensen gesignaleerd werd ( https://research.vumc.nl/en/publication ... -in-the-ne ), met een erg kleine n (slechts 35 zwangerschappen).
Is dat niet een veel te kleine groep om een conclusie te trekken? Of zijn hier meer studies over? Heel interessant in ieder geval, ik had er nooit echt bij stilgestaan dat een draagmoederschap fysiek erg zou verschillen van een 'gewone' zwangerschap.

Ook gaat dit over mensen, dat is i.m.o. niet zo analoog toe te passen op paarden. Maar dat is weer een ander onderwerp.


Hoe het bij complicaties bij paarden zit weet ik niet, wat je ook al zegt; maar wat "we" wel weten, is dat ook bij een nieuwe partner de kans op een hoge bloeddruk in de zwangerschap aanzienlijk hoger ligt dan bij een 2e zwangerschap van een nieuwe partner, en bij draagmoederschap minstens hetzelfde. Er zal vermoedelijk niet veel evidence voor zijn, omdat het niet vaak voorkomt en dan de follow up ook nogal eens matig is (vandaar ook niet lage n) maar op basis van analogie bij wat we al weten, wel.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: klonen en draagmerrieschap, schadelijk voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:01

Wat jammer dat er zo weinig onderzoek over gedaan is. Anders zou er misschien veel meer aan preventie en toezicht gedaan kunnen worden, mét een betere follow-up. Maar wel een heel interessant onderwerp. Ik dacht altijd dat het verschil alleen psychisch zou zijn. Dank je voor je reactie!