Gangenpaard bij whiplash klachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-17 14:31

Ik vraag me af als je whiplash klachten hebt en problemen hebt met schokken opvangen. Of een gangenpaard dan uitkomst zou kunnen bieden?
Wie heeft er ervaring mee? en op wat voor een soort gangenpaard?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:42

Ja verschilt zeker, ik heb ook een whiplash en als ik op m'n kwpn'er rijd heb ik de rest van de dag ondanks tramadol zo'n last dat ik bijna niks meer kan. Maar bijvoorbeeld andalusiers zitten ook al heel anders dus daar heb ik bijna geen last van! En m'n moeder heeft ook veel rugklachten die reed eigenlijk ook niet meer, maar soms nog wel op een IJslander omdat die natuurlijk ook echt heel vlak zitten.

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 07:24

Bedankt voor je reactie

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 07:27

ja, je hoort ook veel rugpatienten die uiteindelijk zijn overgestapt op een gangenpaard. Kan me er wel iets bij voorstellen. Een lekkere vlakke natuurtolter is natuurlijk veel minder schokkerig dan een hoog opgooiende kwpn'er

If it's not an icelandic, it's just a horse

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 07:40

Daarom kom ik er ook bij...een "normaal" paard is echt een No-Go helaas.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janineskolla
Berichten: 200
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:49

Je zult verschillende gangenpaarden moeten uitproberen. Niet elk gangenpaard zit voor een ieder even comfortabel. Heb zelf een IJslander waar ik zelfs in draf goed en probleemloos op kan zitten.
Laatst op een ander ijsje gereden waarbij ik wel last van mijn rug kreeg.

Anoniem

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:54

Gangenpaarden en Andalusiers hoor je inderdaad vaak als oplossing voor mensen met rugproblemen, maar je moet wel goed kijken naar de bouw en hoe ze hun lichaam gebruiken. Bij beide 'rassen' ;) komen bijvoorbeeld ook paarden met steile koten en korte, steile schouders voor en die missen een goede schokdemping en zitten dan vaak juist vreselijk. Hetzelfde geldt als ze hun rug niet goed gebruiken, hoewel je bij Andalusiers dan het voordeel hebt dat die bij slecht ruggebruik hun rug vaak niet strakker maken (au) maar juist door laten hangen en zo'n kuipje kan de gangen nog comfortabeler maken, maar dat is weer niet gezond voor het paard zelf.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-17 07:56

Andalusier is helaas ook geen optie..dat is nog teveel beweging.

Een goede schokdemping is juist misschien wel het allerbelangrijkste denk ik.
Maar ik vraag me af..wat is dan het verschil in de gangenpaarden waardoor je op de een wel kan zitten en op de ander niet? heeft dat dan met je eigen lichaamsconstitutie te maken?
Of door inderdaad een minder goede bouw van het paard?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:27

Ik ben na 2 wiphlash, een hoop rugpijn en heupprobleem ten gevolge van een ongeval ook op zoek gegaan naar een paard dat ik wel kon rijden, mijn PRE (andalusier) voldoet helemaal aan die vereiste, ze zit zo stil dan ik zelf bijna niet beweeg op haar rug, dus die kan ik je zeker aanraden!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:33

Er zijn in de western(sport) ook veel mensen die daarvoor hebben gekozen na hernia/operatie/rugklachten. Misschien ook nog een optie?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 08:48

Ik lees hier even mee, hier helaas ook een whiplash na een kop staart botsing op de snelweg.

Op mijn pony kan ik haast niet meer rijden zonder daarna de rest van de dag veel pijn te hebben ook snachts en de volgende dag merk ik dat nog daarna zakt het meestal wel weer af. En dan zit ik er al maar heel even op, nu rijd ik dus amper meer en daar gaat je houding enzo ook heel erg van achteruit wat ook niet echt meewerkt natuurlijk.

Hebben jullie ook dat jullie banger zijn geworden met rijden?
Voor ik een whiplash had was ik echt niet bang als hij is een bok gaf of opzij sprong was er niks aan de hand en reed ik zo verder, als hij zoiets nu doet als ik er is opzit vind ik dat echt niet fijn, ik kan gewoon die klappen niet goed opvangen met mn nek.
Ik ben niet bang om te vallen maar wel van de gevolgen van het vallen.

Toevallig zat ik pas even op een paard van een vriendin en ik had hierna veel minder last.

Ik denk dat het niet perse een bepaald ras is wat wel of niet geschikt is. Het paard van mijn vriendin is een kwpner maar heeft echt super vlakke gangen en is echt super makkelijk uit te zitten.
Mijn kruising friesxfjord is veel bewegelijker.

Iemand die ik sprak in het revalidatie traject wat ik gevolgd heb kon op haar eigen paard ook niet meer rijden zei is toen overgestapt op western rijden, misschien is dat nog een optie om te bekijken.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-17 14:42

Andalusier heb ik geprobeerd en dat ging niet niet, maar misschien moet ik erbij zeggen dat ik meer problemen heb dan alleen de whiplash klachten. Ik moet echt een paard hebben met zo min mogelijk beweging. En totaal geen schokken die opgevangen moeten worden.

Ik heb een keer een gangenpaard mogen rijden, de afstemming was toen wat lastig maar voor mijn bovenrug en nek was het super.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:15

Idd gewoon eens verschillende rassen en types (binnen het ras) uitproberen. De moderne ijslander bijvoorbeeld wordt gefokt op beweging, zo eentje hebben wij hier ook staan, die zit (behalve in tölt) nou niet echt lekker vlak. Terwijl sommigen juist in alle gangen weer boterzacht zijn. Houd dat wel in je achterhoofd, dat je ook bij een gangenpaard de andere gangen wel (zou) moet(en) rijden om je paard gezond te houden. Daarbij, een Rocky voelt ook weel heel anders dan een Ijslander, en een TWH of Paso is wéer anders.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:09

Ik rij ook met een whiplash (niet dat je er heel blij van wordt, maar je moet je wel bewust dan ontspannen ook al is dat niet leuk, dus voor de souplesse wel weer goed.)
Vind zelf dat als mijn paard fijn loopt dus ontspannen dat het dan het beste zit, heb geen gangenpaarden, maar wel mijn zwarte uitgezocht op het feit dat ie lekker zat jaren geleden (nu gelukje zullen we maar zeggen) en mijn kliene beige die beweegt relatief klein dus is veel makkelijker uit te zitten en geeft kleinere bewegingen.
Verschilt gewoon per paard merk zelf duidelijk wanneer ze fijn te rijden zijn en ontspannen of dat er nog spanning is.
Rij niet zo vaak als ik zou moeten om ze netjes te trainen, dat gaat gewoon niet. Maar de paarden klagen niet tot nu toe, die eten gewoon door en doen hun ding.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:19

De fjord die ik reed had in zijn benen veel beweging maar in zijn rug nauwelijks dus ik zat als een huis.
Hij was ook onwijs breed, ik kon zonder zadel zonder enige moeite draven en galopperen. Hij had overigens geen kleine bewegingen zoals Sjolvir haar fjord beschrijft.
Als ik nu een ander paard rijdt heb ik standaard last van mijn rug, maar helaas is de fjord er niet meer.
Dus over enkele jaren heb ik dezelfde zoektocht. Ik probeer te zeggen, kijk niet alleen naar gangenpaarden maar meer naar het individu.

Maks :+:

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:23

je mag altijd mijn ijslander komen proberen hoor. Wel beweging maar megataktzuiver dus heel stil zitten

If it's not an icelandic, it's just a horse

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:31

ik heb mijn ijslanders gekocht omdat ik naar twee hernia operaties niet meer op " normale " paarden kan rijden.
ik heb nu een whiplash door een auto ongeval maar rijden gaat nu ook niet meer op mijn ijslanders.

ONDERSCHRIFTLOOS

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:38

Denk dat elke combinatie mens/paard anders is. Hier een gangenpaard (RMH) maar geen whiplash, maar wel andere klachten. Nooit last, van m'n Haflinger wel soms. Er zijn verschillende plekken om gangenpaarden uit te proberen.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:14

Als je zo vlak en schokvrij wilt rijden ben je denk ik het beste geholpen met een paso.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:31

Ik denk dat je als je voor een gangenpaard gaat, dan wel op moet letten dat je een super geschoold taktzuiver paard neemt. Ik heb geen wiplash/hernia etc, wel een gevoelige rug die snel zeer doet. Ik had op een IJslander die niet perfect tolt vele malen meer last van mijn rug dan op mijn Arabier en Welsh, op KWPN'ers kon ik ook rijden zonder pijn.


ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:51

een fijne Quarter of Paint kan ook heel vlak zijn !
Ik rijdt 2 quarters en vind ze heerlijk zitten !!!!
Mijn eigen paard is daarentegen net een kameel...pffff

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:19


♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Gangenpaard bij whiplash klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:44

En als ze keer struikelen of schrikken blijft het but voor je nek en hoofd (En rug), maar ja, dat is nou eenmaal niet anders.
Rijden is te leuk en de paarden heb ik al, wil ik ook helemaal niet kwijt vind het al erg genoeg dat ik er bijna niets meer mee doe. En dan heb ik nog de mazzel dat ze dusdanig karakter hebben dat je er ook op kan stappen zonder rodeo als ze wel stil gestaan hebben en ook nog met minimale training van mening zijn dat ze best op wedstrijd nog wel soort van hun best voor je willen doen. (al heeft zwarte om die redden totaal geen conditie, na half uur is ie echt op (maar ja, ik ook)).

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:09

Ook 2 whiplashen met evenwichtsklachten
en voor mij heeft het rijden op mijn IJslander een positief effect. :j
Rijden lukt niet altijd doordat het werk mij (te) veel energie kost
ook nog andere lichamelijke klachten
en ook bang voor de gevolgen als er wel wat gebeurd
(want maanden het gevoel hebben dat je op een boot zit en niet uit kunt stappen :roll:
is erg beperkend en wil je niet - meer - )

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 03:15

Hier een rug en nek lijder. Ik vond de Peruaanse Paso zalig zitten, maar ben toch voor een RMH gegaan. Had mega rugpijn toen ik mocht proefrijden bij de fokker van mijn paard. Ben een aantal keer een weggetje op en af getölt en toen ik afstapte, was mijn rugpijn weg. En dat terwijl het paard niet eens de zachtste tölt had, zat net als in een schommelstoel.
Kijk goed rond en probeer verschillende rassen uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 44 bezoekers