Hebben jullie advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Hebben jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 14:09

Hallo!
Omdat ik over ongeveer een jaar van plan ben een paard aan te gaan schaffen waarmee ik de dressuur in kan, had ik wat vragen zodat ik goed voorbereid ben. Ik hoop dat dit topic hier goed staat.
Ten eerste vroeg ik mij af in welke bloedlijnen ik het beste kan gaan kijken, ik hou persoonlijk niet van hele rillerige en hete paarden, maar ze moeten ook niet te loom zijn en totaal geen karakter hebben. Kunnen jullie mij hierover advies geven qua bloedlijnen waar ik absoluut niet aan moet beginnen en welke wel kunnen?

Ik rij nu ondertussen zes jaar paard, en lease ik er 2 jaar een. Het doel is om nu de wedstrijdsport in te gaan en zo hoog mogelijk te komen.
Mijn eerste keus zou dus een jong paard zijn, waar ik nog jaren mee verder kan. Denk aan 3/4/5. Op deze manier is er nog niet veel gedaan met het paard en kan ik er echt mijn eigen stempel op drukken en hem een opleiding geven waar ik vol achter sta, namelijk een mix van de academische/klassieke rijkunst.
Nou is het wel zo dat dit mijn eerste eigen paard wordt, dus ik ben bang dat ik daarmee een fout maak. Het wordt namelijk niet vaak aangeraden om een jong paard te nemen, i.v.m. het missen van de nodige ervaring.

Een wat ouder paard is ook een optie, maar ik ben bang dat ik deze vervolgens eerst dingen moet af leren voordat ik er echt mee aan de slag kan gaan. Dit is nu het geval bij mij lease paard, met hem zijn we nu al meer dan een jaar bezig en hij heeft schade in zijn nekwervels door een verkeerde manier van rijden.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hebben jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:19

Persoonlijk zou ik gaan voor een paard dat goed bevestigd is op Z2/ZZ-licht niveau met voldoende bewegingspotentie voor meer, als je echt verder wilt komen.

Je zult waarschijnlijk zelf eerder dingen moeten afleren dan je paard... Zeker met dat niveau.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:28

Ik zou gaan voor een klassiek geschoold ouder paard met de nodig ervaring. Het werkt nu eenmaal beter als 1 van de 2 al de nodige ervaring heeft. En niet alle oudere paarden zijn al verpest, gewoon een kwestie van de juiste keuzes maken en de tijd nemen :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:30

Monster_tos schreef:
Ik zou gaan voor een klassiek geschoold ouder paard met de nodig ervaring. Het werkt nu eenmaal beter als 1 van de 2 al de nodige ervaring heeft. En niet alle oudere paarden zijn al verpest, gewoon een kwestie van de juiste keuzes maken en de tijd nemen :)


En vooral niet op een duppie kijken!

joelleo97
Berichten: 76
Geregistreerd: 21-03-11
Woonplaats: Sint-Willebrord

Re: Hebben jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:49

Toen ik een jaar geleden voor een paard ging kijken riep ik nog zo hard ik wil geen bloedpaard en al helemaal geen met jazz in de afstamming. Je raad het al ik kwam thuis met een 3-jarige sensibele merrie voice x jazz. Maar met een geweldig karakter en een geweldige insteek, en ja soms heeft ze ook wel de echte jazz streken.

Houd er wel rekening mee dat wanneer je voor een jong paard enige ervaring hiermee wel vereist is en er ook veel geld aan les in gaat zitten. Wanneer je zelf veel wilt leren kun je vaak beter voor een goed opgeleid paard kijken, je kunt voor een z-opgeleide gaan maar is m al niet voldoende? Hoe snel wil je de hogere sport bereiken, zit hier 'druk' achter of is het leuk als je ooit een keer z startgericht word.

Het moet vooral goed voelen wanneer je op een paard zit, en je moet vooral een paar keer gaan kijken. Want wat de eerste keer geweldig is kan de 2e keer flink tegenvallen.

Het leven is te kort, maak er wat van.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hebben jullie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:32

Ik zou gaan voor een mooie merrie met goede stamboekpapieren uit een bewezen lijn, met zo'n merrie kun je alle kanten op.
Waarom een goed papier? omdat je dan altijd iemand kan zijn die interesse in het veulen zou hebben.

ter informatie:
Valaente, (2014) zij zal ca 1.62 mtr worden
Afstamming: Jasper 366 Sport Preferent X Ritse 322 X Tsjerk 328 Sport Preferent
Merrielijn: ster / stb Pref / Model Pref / stb Pref / stb / ster / Model / Model Preferent / Ster / Model / stb / Model / Model
Inteelt: 2,93 % / Verwantschap 18,2%
DNA gestest waterhoofd (vrij), vosfactor (vrij), dwerggroei (vrij dmv merkertest)


NRPS:
Beleynda, merrie (06-07-2016), Percentage Arabisch bloed 20,33% paardgefokt
Kleur; smokey black, veulenkeuring 2e premie
Afstamming: Goldstar du Bois, X Onne 376 Sport X Ulke 338 Sport
Merrielijn: vb / stb / ster preferent / model preferent / ster dubbel preferent en prestatiemoeder / ster preferent / ster / model etc.
Kleurkans nakomelingen: palomino / vos / valk / bruin / smokey

NRPS:
Rozae, merrie, (27-07-2015) Percentage Arabisch bloed 14,52% paardgefokt.
Kleur; smokey black Veulenkeuring 2e premie
Afstamming: Don Cremello du Bois, (Z1 Dressuur en veel springvermogen) X Ritse 322 X Tsjerk 328 Sport Preferent X Reitse 272 Sport Preferent
Merrielijn; Ster / Stb Preferent / Model Preferent / Ster / Stb / Ster / Model / Model Preferent / Ster / Model / Model / Model
Kleurkans nakomelingen: palomino / vos / valk / bruin / smokey
Haar moeder is waterhoofd (vrij), vosfactor (vrij), dwerggroei (vrij dmv merkertest)

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers