hengstkeuze voor ijslandermerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 11:44

HopeMyDay schreef:
http://www.nsijp.nl/rubriek/fokkerij/hengsten

Alles wat hiertussen staat is goedgekeurd en staat ter dekking in Nederland zelf.
Let wel, een hengst die in IJsland is geboren heeft een redelijke kans om zomerexceem door te geven.



Ik ben deze week bij mensen geweest met ijslanders en die hadden een hele andere filosofie over zomerexceem..

ONDERSCHRIFTLOOS


Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:50

Alja schreef:
ik vind die site van lakenstein er wel een beetje boogy woogy uitzien :+

Ja geen update geweest al tijden niet. Maar om daar nou op af te gaan... gewoon gaan kijken. Dat geeft een veel beter beeld sowieso :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:54

@Alja daar zijn de meningen over verdeeld en dat is met alles in de IJslanderwereld zo.

De site is een beetje vreemd maar de paarden zijn wel gaaf.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:57

HopeMyDay schreef:
http://www.nsijp.nl/rubriek/fokkerij/hengsten

Alles wat hiertussen staat is goedgekeurd en staat ter dekking in Nederland zelf.
Let wel, een hengst die in IJsland is geboren heeft een redelijke kans om zomerexceem door te geven.

Wat is de redenatie hier achter?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:03

Alja schreef:
HopeMyDay schreef:
http://www.nsijp.nl/rubriek/fokkerij/hengsten

Alles wat hiertussen staat is goedgekeurd en staat ter dekking in Nederland zelf.
Let wel, een hengst die in IJsland is geboren heeft een redelijke kans om zomerexceem door te geven.



Ik ben deze week bij mensen geweest met ijslanders en die hadden een hele andere filosofie over zomerexceem..


Helaas is dat vaak het geval met fokkers waarvan hun dekhengst eczeem ontwikkelt. Wat we weten is dat het erfelijk is, en wetenschappelijk is het nog niet onderbouwd dat de vererfelijkheid van eczeem minder of nihil is bij importers. Ik zou zelf het risico niet nemen.

Valur is van 2012, vandaar dat hij nog niet onder het zadel is gekeurd. Ik weet niet of hij bij Monique thuis staat, maar zo wel, dat is ook in Limburg (bij Roermond).

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:09

Valur staat inderdaad in Limburg ter dekking.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

KittyDylan

Berichten: 8857
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:13

Valur staat bij Monique aan huis volgens mij.

Ze heeft Boreas frá Breuerson verkocht toch? Ik ben echt niet bekend met de IJslanders, dus weet niet of het qua lijnen past, maar dat is ook een bewezen hengst?

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:15

@Allegra precies, ik ging er iets te veel vanuit dat dat bekender zou zijn en zeker met IJslanders.

Bij import merries die exceem ontwikkelen krijgen de veulens het vaak ook (eigen ervaring) dus ik zou het risico niet gauw nemen.

Ik zou vooral gaan kijken welk type bouw er past bij jou merrie en gaan kijken naar de lijn die erachter zit (inteelt voorkomen en misschien zit er nog wat interessants in)

Boreas is zeker een bewezen hengst, super mooi paard (wel een beetje wit hihi) correcte bouw en prachtige gangen.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:58

Mijn ervaring is precies andersom. Bij importmerries kinderen geen eczeem terwijl bij europese merries met eczeem de kinderen het bijna allemaal hebben.

Het is zo'n lastige materie. De aanleg is misschien erfelijk maar of het tot ontwikkeling komt heeft ook heel erg met de omstandigheden te maken. Wie zegt dat die gave eczeemloze hengst uit een kustprovincie het niet gaat ontwikkelen als hij een jaar of wat op de veluwe staat?!
Zolang ze het niet met DNA aan kunnen tonen is het heel lastig eczeemvrij te fokken. Ik heb paarden gefokt uit eczeemvrije ouders waarvan de kinderen eczeem kregen, maar andersom heb ik het ook vaak zat gezien.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:40

Refagreni schreef:
Wie zegt dat die gave eczeemloze hengst uit een kustprovincie het niet gaat ontwikkelen als hij een jaar of wat op de veluwe staat?!


Persoonlijk vind ik dit geen argument om dan maar te fokken met ouderdieren waar je het van weet.

Ik vind het helemaal geen lastige materie als het gaat om dieren waar we het van weten. Of waarvan meerdere nakomelingen eczeem blijken te hebben. Die moet je imo gewoon uitsluiten voor de fok. Het is een behoorlijk probleem wat veel ongemak voor de paarden oplevert, dus er toch gewoon mee doorfokken doe je dan imo niet in het belang van het ras/individuele dier. Het is overigens niet 'misschien' erfelijk, dat het erfelijk is is aangetoont. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook altijd vererft wordt, daar is volgens mij nog niet zoveel onderzoek naar gedaan.

Dieren waarvan het niet bekend is, is een heel ander verhaal idd. Bloedtesten bestaan wel maar zijn volgens mij niet erg gemakkelijk verkrijgbaar. Evenals immuuntherapie, theoretisch zou dat mogelijk moeten zijn (universiteit Wageningen had daar ooit eens zo'n dingetje over), maar ook nog niet beschikbaar afaik.

Ik denk zelf dat ik met dieren die simpelweg nog niet blootgestelt zijn aan knutjes het risico wel zou nemen.

Interessante discussie blijft het.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 23:04

mijn merrie heeft geen exceem en ook de twee veulens die ik ken van haar lijken het niet te hebben :)

ONDERSCHRIFTLOOS

vilheide

Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:36

Ik heb je paard even opgezocht en ze is een half zusje van mijn paard. Geen idee wat voor hengst je zou moeten gebruiken, er zijn zoveel leuke hengsten.

Groetjes Jolanda

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:38

Allegra schreef:
Refagreni schreef:
Wie zegt dat die gave eczeemloze hengst uit een kustprovincie het niet gaat ontwikkelen als hij een jaar of wat op de veluwe staat?!


Persoonlijk vind ik dit geen argument om dan maar te fokken met ouderdieren waar je het van weet.

Ik vind het helemaal geen lastige materie als het gaat om dieren waar we het van weten. Of waarvan meerdere nakomelingen eczeem blijken te hebben. Die moet je imo gewoon uitsluiten voor de fok. Het is een behoorlijk probleem wat veel ongemak voor de paarden oplevert, dus er toch gewoon mee doorfokken doe je dan imo niet in het belang van het ras/individuele dier. Het is overigens niet 'misschien' erfelijk, dat het erfelijk is is aangetoont. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook altijd vererft wordt, daar is volgens mij nog niet zoveel onderzoek naar gedaan.

Dieren waarvan het niet bekend is, is een heel ander verhaal idd. Bloedtesten bestaan wel maar zijn volgens mij niet erg gemakkelijk verkrijgbaar. Evenals immuuntherapie, theoretisch zou dat mogelijk moeten zijn (universiteit Wageningen had daar ooit eens zo'n dingetje over), maar ook nog niet beschikbaar afaik.

Ik denk zelf dat ik met dieren die simpelweg nog niet blootgestelt zijn aan knutjes het risico wel zou nemen.

Interessante discussie blijft het.


Inderdaad, aangezien het bewezen erfelijk is vind ik het nog altijd een groot risico.

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:45

Als je het veulen zelf wil houden zou je ook gewoon kunnen gaan voor een niet goedgekeurde hengst, scheelt natuurlijk ook dekgeld dan.

Zelf vind ik Hausti van 't Groote Veld een gave vijfganger hengst! En die staat in Drenthe :j

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:02

Ik zal nooit kiezen voor een ongekeurde hengst. Keuring is niet voor niets. Die paar 100 euro is maar éénmalig.

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 10:14

vilheide schreef:
Ik heb je paard even opgezocht en ze is een half zusje van mijn paard. Geen idee wat voor hengst je zou moeten gebruiken, er zijn zoveel leuke hengsten.



is ze net zo knap en leuk *\o/* *\o/*

ONDERSCHRIFTLOOS

HopeMyDay

Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:14

Drico schreef:
Als je het veulen zelf wil houden zou je ook gewoon kunnen gaan voor een niet goedgekeurde hengst, scheelt natuurlijk ook dekgeld dan.

Zelf vind ik Hausti van 't Groote Veld een gave vijfganger hengst! En die staat in Drenthe :j


Ik zou ook niet voor een niet GGK hengst gaan, een keuring is niet voor niets en stel je wil hem toch verkopen (en dat gebeurd echt vaker dan je denkt) dan krijg je hem heel slecht verkocht.

vilheide

Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:33

Alja schreef:
vilheide schreef:
Ik heb je paard even opgezocht en ze is een half zusje van mijn paard. Geen idee wat voor hengst je zou moeten gebruiken, er zijn zoveel leuke hengsten.



is ze net zo knap en leuk *\o/* *\o/*

Het is een ruin en ja hij is leuk!! En schijnt, volgens de huidige eigenaresse van Soley, erg op zijn moeder te lijken.

Groetjes Jolanda

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:47

Zou je een standfoto van je merrie kunnen plaatsen? Want iedereen kan wel hengsten roepen zonder je merrie te zien (sorry als sommige mensen deze merrie persoonlijk kennen dan heb ik niks gezegd) maar dan heb je dus de kans dat je bv een merrie met een lange rug heb en ook een hengst met een lange rug. Wat ik bedoel te zeggen is dat in de IJslanders imo te weinig gekeken wordt naar de bouw van beide paarden en of die wel met elkaar matchen. Het gaat er niet alleen om dat de hengst hoog gekeurd is en mooi is, het moet ook passen! Kijk ik rijd heel Europa over om een brede keuze aan hengsten te hebben die voor mij het totaal plaatje zijn, maar ergens kan ik me ook voorstellen dat als je en recreatie paardje wil fokken dat je het iets dichten bij huis wil zoeken. Echter, wil je een 5 ganger hengst, die niet te klein vererft en het liefst ook nog bont is zodat je meer kans heb op een bont veulen en die kwa exterieur bij je merrie past en het liefst ook nog gekeurd is (dit is mijn conclusie als ik de berichten lees, correct me if i'm wrong) zal je mogelijk je zoekgebied wel iets uit moeten breiden....

Heel leuk onderwerp vind ik dit, helemaal mijn ding :j :j

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-17 11:42

ik ben niet zo n handigerd met fotos plaatsen.
ik weet niet als je facebook heb en ze daar kan doorsturen want sta wel heel erg open voor iemand die met me meedenkt :)

ONDERSCHRIFTLOOS

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:58

En dan heb je je keuze bepaald, lees ik net dat beide hengsten dit jaar niet dekken.|(

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:11

Refagreni schreef:
En dan heb je je keuze bepaald, lees ik net dat beide hengsten dit jaar niet dekken.|(


Balen!! :( Welke twee bedoel je?

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:18

Árni-Geir of Djákni had het moeten worden wat mij betreft.

vilheide

Berichten: 1473
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:30

Refagreni schreef:
Árni-Geir of Djákni had het moeten worden wat mij betreft.


Jammer maar ik kan me goed voorstellen dat ze gaan proberen om zich voor het WK te kwalificeren.

Groetjes Jolanda

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hengstkeuze voor ijslandermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:39

Dat snap ik naar daarop wachten ga ik niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers