Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-11 10:44

Ik hou jullie op de hoogte. Woe ochtend heb ik weer les.
Ik woon trouwens in omgeving Roosendaal-Breda
Ik probeer zo goed mogelijk voor de paardjes te zorgen, dat ze lekker
in hun vel zitten en het naar hun zin hebben en dat hun gezondheid goed is.
Ik ben wel iemand die iets al snel zielig vindt en gewoon niet wil dat de paardjes pijn hebben of zo.


Mylady_E
Berichten: 533
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: België

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:03

Ik heb niet alles gelezen, maar enkele jaren geleden wel een ijslander gereden die ook dit probleem had.

Eerst heb ik héél veel in stap gewerkt en gezorgd dat de stap zuiver was. Een goede balans van de ruiter is hierbij heel belangrijk. In stap lenig maken door voltes (grote en kleine), slangenvoltes, gebroken lijnen en zelfs wat schouderbinnen, travers, wijken, ... meenemen. Zo leren ze hun lichaam goed gebruiken en is het moeilijker lateraal te gaan stappen.

Vervolgens kleine stukjes draf meenemen. Vanuit stap aandraven, een 5-tal passen draven en weer terugnemen in stap. Zorgen dat de overgangen goed en zuiver zijn en hier heel consequent in zijn. Geen goede overgang betekent onmiddelijk weer een, goede overgang betekent beloning dmv de stem. Zorg dat je als ruiter ook hier weer goed in balans zit en zo je paard ondersteund. Tevens zijn duidelijke hulpen van groot belang, zorg dat er een verschil zit tussen het vragen van draf en later de tölt.
Deze stukjes draf ga je dan uitbreiden, maar vraag niet teveel ineens. Zorg dat je het paard voor bent in de overgang en dat hij de kans dus niet krijgt weer lateraal te gaan lopen. Blijf tussen en tijdens deze korte stukjes draf ook weer voldoende oefeningen rijden om zijn lenigheid en balans te bevorderen.
Uiteindelijk ga je in draf ook volledige voltes, slangenvoltes, schouderbinnen, ... rijden zodat hij zijn volledige balans vindt en zuiver blijft draven.

Laterale paarden vinden dit heel moeilijk, dus vraag zeker niet teveel in één keer. Geef voldoende tijd en maak door middel van juiste hulpen en beloning duidelijk wat je wilt. Het zal een leven lang oefenen blijven want op de moment dat hij wat stijver wordt door eventueel minder rijden, zal je achteraf weer problemen ondervinden. Maar door juist en voldoende te oefenen, kan je na opwarming wel een zuiver lopend paard krijgen. Succes ermee!!

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-11 11:17

Hij is inderdaad ook stijf. Vooral in het begin als je er net op zit. Na een tijdje wordt hij
wel iets soepeler. Ik heb ook op advies van de zadelpasser een andere singel aangeschaft
een bananen singel heet dat of zo iets.

ijspret
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:48

Herkenbaar! Inmiddels alweer 2,5 jaar geleden per toeval in bezit gekomen van een laterale vijfganger. Had totaal geen gangenervaring en paard was niet goed doorgereden. Verre van ideale combi dus. Hij had bovendien een veel te lang zadel en zat mede daardoor helemaal vast in zijn schoft en rug, vooral de lendenen. Eerste alles laten behandelen door een fysio. In de bak heb ik eindeloos voltes e.d. gereden in het begin ook alleen in stap. In het begin voelde ik ook geen verschil tussen draf,tölt of swein. Kwestie van veel oefenen en luisteren of iemand laten meekijken en zeggen wat ie doet. Wat voor de draf goed hielp,was longeren, met en zonder pessoa en heel veel fietsen. Hij moest eerst zelf zijn balans vinden voor hij mij erbij kon dragen. Ook heb ik heel veel zonder zadel gereden om het gevoel te krijgen. Buiten draaft hij inmiddels keurig, tölt nu ook prima. In de bak had hij veel moeite met de bochten, maar ook dat wordt steeds beter. Ik heb af en toe les van een ijslanderinstructrice, maar die kan niet zo vaak. Heb nu wel regelmatig les van "gewone" instructrice, zonder ervaring met ijslanders en dat gaat boven verwachting goed! Ik doe alleen stap draf en galop bij haar en dat gaat super. Ze ziet precies hoe mijn paardje reageert en met wat simpele tips voor een goede houding etc. zijn we al flink verbeterd. Het gaat allemaal niet zo snel, maar wel vooruit. Met les en veel geduld kom je er wel!

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:44

Herkenbaar, en super dat je op allerlei manieren hulp zoekt!
Ook ik heb een laterale vijfganger. Hij is wel jong nog, net 6 jaar en 1,5 jaar nu echt onder zadel.
De meeste tips zijn al gegeven; werken in stap, soepel maken, niet door laten schweinen en zelf goed gaan voelen.
Het is niet per se zo dat een vijfganger zweint omdat zijn rug vastzit of omdat hij stijf is. Die van mij gaat zweinen omdat hij gewoon de kracht/spieren nog niet heeft om goed te kunnen tölten. Dat moet hij dus ontwikkelen voordat hij aan de tölt kan beginnen. Hij zweint uit slapte, niet uit stijfheid.
Hij kon ook niet draven in het begin, dat heb ik hem moeten leren. Een stemcommando heeft daarbij echt wonderen gedaan.
Hij ging steeds beter het commando koppelen aan de beweging van zijn benen. En goed lesnemen van een IJslander-instructeur helpt ook echt.
Nu kan hij, als hij gaat zweinen, zijn lateraalheid omzetten in draf als ik hem dat vraag. Dat is dus echt knap en erg moeilijk voor zo'n paardje. Maar vergt ook veel puzzelen als ruiter!
Veel plezier met je ali-laterali ;)
NIet opgeven hoor, het komt goed!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:44

Je bent al hartstikke goed op weg joh, echt super dat je er zo mee bezig bent. Mijn eerste ijslander was vierganger, maar töltte niet. En ook ik wist niets van het rijden van de gangen. Heb het allemaal zelf uitgezocht en is toch allemaal goedgekomen. Dus te vroeg? welnee, je bent er hartstikke bewust mee bezig, lijkt me prima.
Vijfgangers zijn gewoon vaak lastig te rijden, ze floepen overal vanalles doorheen...tölt, schwein, telgang...noem maar op. Wat bij mijn laterale vijfganger heeft geholpen:

1) 10 mm ijzers voor en 8mm ijzers achter
2) veel longeren, grondwerken en longeren over (veel) drafbalken
3) dressuurmatig rijden
4) drafbalken onder het zadel
5) verzamelen: 5 passen en halthouden, 4 passen en halthouden, 3 passen en halthouden, 2 passen en halthouden, 1 pas en halthouden en dan aantölten. Achterwaarts en wegstappen (later achterwaarts en wegtolten of draven...)
6) als ik de draf wil, duw ik even op zijn nek, dat is "ons teken" dat hij in draf mag. Dus idd een teken, een stemhulp koppelen aan de draf.
7) sterker worden op buitenrit
8) Slalommen

Nou, genoeg tips, gaat allemaal vast goedkomen, maar die ijzers kan ik je sterk aanraden hoor!!!!

If it's not an icelandic, it's just a horse

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-11 20:06

Heel erg bedankt allemaal voor het zo goed mee denken.
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een paarden osetopate.
Ze komt Di 2 Augustus. Mischien mochten er volgende week mensen uitvallen
dan wilde ze evt. volgende week al komen. Ik laat dan mijn beide paardjes behandelen.
Ook ben ik al met iemand in contact om zitlessen te nemen. Het zadel dat ik heb daar zit ik niet lekker op.
Maar een nieuw is me momenteel even wat te duur was rond 1750 euro. Dus dat is een volgend jaar plan ofzo.
Of ik moet ergens een goed passende 2de hands kunnen vinden, maar dat valt niet mee heb ik begrepen.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-11 19:47

Allemaal erg bedankt voor het mee denken. Dinsdagmiddag komt er in iedergeval een osteopaat voor mijn beide paardjes. Dus ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Zij heeft zelf ook gangenpaarden, waaronder een ijslander.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:25

Dat is goed nieuws +:)+ Veel succes dinsdag!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-11 18:59

Bedankt. Ik zal wel verslag uit brengen als ze geweest is. Ben namelijk ook zeer benieuwd wat ze gaat doen en zeggen.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-11 21:09

nou De osteopate is geweest. Hij zat behoorlijk vast op de achterhand. Dat heeft ze goed los gemaakt. ze is best lang met hem bezig geweest nog. Mijn andere ijslander zat ook vast, maar dan aan de gehele linker kant. Ze was er rond kwart voor 2 en is rond half 5 weg gegaan. Dus ze had behoorlijk wat werk aan de paardjes. Nu moeten ze een week op rust staan. Dus kunnen ze lekker bekomen op de wei van alles. Daarna mag ik op het gemak weer rustig op starten met rijden. Ben benieuwd hoe het dan gaat.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 01:14

Fijn dat ze behandeld zijn, heb je ook een schema gekregen om weer aan het werk te gaan? :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-11 19:50

ja, ik had een schema gehad. Het had na de behandeling nog 6 weken na werk tijd. Zit nu in week 4 dus. Ben benieuwd.
Maar ik merk nu dat ze beide soepeler zijn. Mijn laterale paardje deed eerder alles door elkaar gooien op het laatst was/is het langzaam telgangen. 2 benen aan dezelfde zijde naar voor en achter zeg maar. Ik heb vorige week er een bare back pad opgelegd, de longeer circel in en moet zeggen dat de draf er beter uit kwam dan onder het zadel.
Ook gaan we kijken voor een ander zadel voor beide. Ik ben erg benieuwd.

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:45

Ik ben erg benieuwd of de osteopathie bij jou paard geholpen heeft, en of hij inmiddels beter loopt?

Ik heb ook een zeer laterale 5 ganger, die heel goed kan draven tijdens het longeren (met zadel op en bijzet), dan loopt hij erg soepel en brengt zijn achterhand goed onder. Echter met rijden vervalt hij in telgang/schweinepass.
het paard heeft vroeger sport B gelopen, dus is goed doorgereden qua gangen, echter heeft hij de laatste paar jaar stilgestaan (weidegang) dus is vermoedelijk erg stijf geworden. Ook is het een stressy paard, wat erg zenuwachtig wordt als er iemand op gaat. Waarschijnlijk zet hij door deze spanning zijn rug vast en gaat daardoor telgangen.

Ik ben nu bezig met hem te gymnastiseren, veel wendingen rijden, wijken en stelling om hem soepel en over de rug te laten lopen. In stap is hij in ieder geval wel nageeflijk.
Maar ik zit er ook aan te denken een osteopaat te laten komen, voor het geval er ergens iets niet goed zit.

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:52

Heel oud topic, ben eigenlijk benieuwd hoe het nu met shelty haar paardjes gaat of ... dat ze met pensioen zijn....

pillow
Berichten: 7770
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:42

sunny43 schreef:
Heel oud topic, ben eigenlijk benieuwd hoe het nu met shelty haar paardjes gaat of ... dat ze met pensioen zijn....

Nou idd heel oud ja. Die pony is als hij er nog is 21 dus. Als je nieuwsgierig naar shelty bent kun je beter een pb sturen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

maras

Berichten: 2337
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:48

Ach ik was eigenlijk ook wel nieuwsgierig dus misschien reageert Shelty hier nog :)

pillow
Berichten: 7770
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 21:21

Ze heeft na mei 2012 nooit meer iets geplaatst, dus zit vast niet meer op Bokt.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:13

pillow schreef:
Ze heeft na mei 2012 nooit meer iets geplaatst, dus zit vast niet meer op Bokt.
zal een email proberen, ben wel benieuwd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers