Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:24

Wie kan mij tips geven over hoe ik dit aan kan pakken?
Ik krijg in iedergeval les van iemand met die zef ook ijslanders heeft.
De les is meestal rijden of grondwerk.
Maar wat ik me nu eigenlijk af vroeg is of dat je voor b.v de draf ook de
achterhoeven op de een of andere manier kunt verzwaren?
Ook doet hij tijdens de keren dat hij wel in draf gaat een galoprol er tussendoor
met de voorbenen. Hij heeft veel moeite met de draf.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:48

Bij een lateraal paard kan het helpen om de voorhoeven te verzwaren, niet achter. Kan door voor zwaardere ijzers te doen dan achter (10mm voor, 8mm achter), of om springschoenen om te doen, of ballenboots.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:52

Daarnaast is je eigen balans ook heel erg belangrijk. Goed dat je les hebt van iemand die zelf ook ijslanders heeft. Heeft deze persoon ook echt verstand van rijden in het algemeen? Want je eigen rijden is toch ook echt een groot aandachtspunt!

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:49

Ja, zij heeft er wel wat verstand van. Ze volgt een opleiding tot rij instructrice.
en we doen ook grond werk en daarbij kun je ook echt zien dat hij
naar zijn balans moet zoeken in draf.
Maar kun je dat laterale er wel helemaal uitkrijgen?
Dan zal ik die tip van de ballenboots eens gaan uit proberen.
Hij heeft geen ijzers er onder zitten.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:51

Zonder ijzers kan je ballenboots niet gebruiken. Dan kan je springschoenen nemen. Het laterale er helemaal uitkrijgen zal je niet zo snel lukken, maar met dressuurmatig werken aan de soepelheid van je paard kom je vaak al een heel eind.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:57

Oke, dan weet ik dat ook weer. Dus dan toch maar van iemand springschoenen lenen i.p.v ballenboots.
Ook doet hij dus de langzame telgang. en is hij links gebogen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:05

Kijk en daarom wilde ik dus een vierganger... een model dat altijd en overal draaft. Kun je hooguit één gang verzieken.
Niet blijven zwijnen... tölten of draven, niet gaan rommelen met gehobbel en gezwijn. Je verpest je paard zo gruwelijk op zo'n manier. Tölt hij wel goed?

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 07:57

Hij tolt alleen bij de overgangen naar draf en van de draf naar stap zeg maar.
Verder kan ik hem niet in tolt krijgen. Met grondwerk laat hij wel draf zien, hij heeft er
echt moeite mee. Hij doet in draf zijn hoofd omhoog. Hij loopt niet over zijn rug zeg maar.
Is daar mischien nog een extra hulpmiddel voor?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:01

shelty1 schreef:
Hij tolt alleen bij de overgangen naar draf en van de draf naar stap zeg maar.
Verder kan ik hem niet in tolt krijgen. Met grondwerk laat hij wel draf zien, hij heeft er
echt moeite mee. Hij doet in draf zijn hoofd omhoog. Hij loopt niet over zijn rug zeg maar.
Is daar mischien nog een extra hulpmiddel voor?


Als ik je goed begrijp kan je paard dus niet goed draven, niet goed tolten, geen nette telgang?? Dus alleen stap en galop zijn "goede" gangen??? Dan wordt het echt heel erg hoog tijd dat je op zoek gaat naar kundige begeleiding...

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:38

Alleen de stap en galop zijn de goede gangen, alhoewel hij dus ook met stap af en toe ook lateraal
kan stappen. Ik heb gelukkig een bijrijdster gevonden die dressuurmatig rijdt en merk dus wel
een kleine vooruitgang. Ook rijden we veel voltes (groot/Klein) gebroken lijnen van hand veranderen
stelling vragen, balkjes draven enz. Dus daar zijn we wel flink mee aan het werk. Ik heb een keer
zo'n weekend bij Breidablik gedaan met hem en het advies was dressuur matig bezig zijn. Dus daar
zijn we mee bezig. Ik heb het nu over het rijden in de bak. Met het buiten rijden en je bent op een bepaalde snelheid
dan schijnt hij wel te draven volgens degene die naast mij rijdt. Dus hoe dat kan geen idee?

BleikjA

Berichten: 1372
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:43

Grondwerk is zeker wel een goed begin... Ik ken je instructrice niet maar ik vind het wel goed om eerst zonder iemand erop zijn balans te vinden.. En dressuurmatig rijden indd.. En heeeeeeel veel geduld! Niks overhaasten, als je vetrouwen in je instructrice hebt gewoon naar haar luisteren. En de draf komt er wel, het is nu gewoon heel erg moeilijk. Zou er ook geen gekke dingen aanhangen met longeren tot hij zijn evenwicht heeft gevonden. Tenzij je het onder begeleiding kan doen met iemand die er veel verstand van heeft.
Je zou ook eens kunnen kijken naar het rechtrichten van een paard. Op http://www.paardenbegrijpen.nl kun je misschien wel een instructrice vinden bij jou in de buurt?
Ohja vergeet niet elk pasje in draf te belonen!
Veel paarden die draf moeilijk vinden kunnen op het begin niet langzaam draven, dat is gewoon veels te moeilijk.. Dus je zal eerst een hele rommelige snelle draf krijgen waarschijnlijk....

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:11

Je paard zet de rug vast, vandaar dat hij niet kan draven en tölten. Ga alsjeblieft eerst met hem in stap aan de slag, veel gymnastiek met 'm doen, pasje wijken, veel overgangen, wendingen. Misschien dat longeren met pessoatuig helpt om de rug losser te maken? Heb je er ook al een chiroprator bij gehad?

Als je toch met 'm tölt meteen terugnemen naar stap als hij begint te zwijnen. Denk dat je met dit paard niet aan meer dan een paar passen tölt per keer moet denken voorlopig.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:18

In ieder geval goed dat je ermee bezig bent :j. IJslanders met meer gangen, en als die gangen ook nog niet bevestigd zijn, zouden eigenlijk alleen door ervaren ruiters gereden moeten worden. Nu jij dat niet bent (in ieder geval dus niet op ijslanders, anders had je hier geen hulp hoeven vragen), is het goed dat je een bijrijder hebt gevonden. Probeer de gangen die wel goed gaan te gebruiken om je paard soepeler te maken, en probeer de andere gangen ook niet te rijden zonder goede begeleiding erbij. Want als je paard eenmaal de gangen door elkaar en onjuist gaat gebruiken, wordt het vaak alleen maar erger als je niet weet wat te doen.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:22

Ik heb er nog niemand bij laten komen verder, maar dat wil ik wel gaan doen. Iets van een soort fysiotherapeut.
Mijn instructrice had het daar inderdaad ook al over. Zij ging daar in iedergeval achteraan.
We waren in iedergeval al veel bezig met de stap.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:23

o,ja en hij is 12 jaar oud.

_xManadisx_

Berichten: 3138
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:23

Ik vraag me af of je eigenlijk niet te vroeg begonnen bent aan een ijslander... .aar ik weet natuurlijk de voorgeschiedenis van jouw en je paard niet. Ik weet niet waar je woont, maar mijn instructrice zou misschien wel wat voor je zijn, die werkt veel aan houding zodat je paard iig niet door jouzelf beinvloed word in het lopen, ook heeft en rijd zij al minstends 20 jaar ijslanders... Maar ze komt uit wageningen, ik weet niet of je daarbij in de buurt woont?

Verder zou ik indedaad echt les nemen van een goede ijslander instructeur, die je wel verder kan helpen en er echt verstand van heeft, en die dus zijn/haar diploma al heeft... Ook zou ik veel buigoefeningen gaan mee pakken, dat helpt ook heel erg voor het versoepelen...

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:26

Ik heb een jaar lang op een telgangende ijslander rondgehobbeld, uiteindelijk heeft een ervaren ijslanderruiter hem de draf aan moeten leren (ik was 10;) )
Bij mij hielp het om o.a. door hoog gras te draven, dan ging hij vanzelf om zijn evenwicht te bewaren in draf.

Als je er niet uitkomt zou ik je aanraden om het paard een tijdje weg te brengen en ergens te laten scholen om te gaan draven, en laten intolten, is echt beter voor je paard.
Zelf het verschil tussen telgang, tolt en draf aanleren is wel erg moeilijk als je dat 'gevoel' zelf nog mist. :)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:38

_xManadisx_ schreef:
Ik vraag me af of je eigenlijk niet te vroeg begonnen bent aan een ijslander...

Ik begrijp wat je bedoelt met deze opmerking :) En ik zou er graag een kleine nuance in aan willen brengen: als je als beginnend IJslanderruiter een IJslander koopt kan dat best heel goed gaan, ikzelf ben daar het levende voorbeeld van :P Het ligt er maar net aan welke IJslander je koopt. Er zijn gerust vijfgangers die ik NIET aan het draven krijg, heb heel in het begin ook een vijfganger bijgereden die zo vast zat dat hij alleen nog maar kan zwijnen en daar kwam ik niet uit. Daarom ben ik ook juist op zoek gegaan naar een paard dat altijd en overal wel draaft en veel laterale aanleg heeft, en waarbij de gangen heel goed gescheiden zijn. Dat was voor mij één van de allerbelangrijkste criteria bij aankoop want ik was als de dood dat ik 'm zou verprutsen }:0 En wat bof ik met mijn klungelproof paard. Maar TS heeft haar paard nu eenmaal al, een stijve vijfganger is misschien niet de verstandigste keus geweest maar ze is zich nu aan het verdiepen in hoe ze dit op kan lossen en ze zal er zeker heel veel van leren.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 20:26

Ik heb hem al wel een tijdje en het heeft even geduurd voordat ik een geschikte instructrice
gevonden had. Dus daar ja daar heeft ook nog tijd ingezeten zeg maar.
Ik was/ben een beginnende ijslander ruiter idd. Ik had toen ik hem kocht niet zo heel veel
verstand van de gangen zeg maar :o en toen ik er dus achter kwam dat hij erg lateraal was
was ik best teleurgesteld. Ik zocht een ijslander die goed gescheiden gangen had en ik had er
helaas 1tje die er een rommeltje van maakte. Ik heb zelfs op het punt gestaan om hem weg te doen
omdat ik daar eigenlijk over teleurgesteld |( |( |( was en ik maar geen geschikte instructrice in de buurt
kon vinden. Die heb ik dus pas sinds Januari dit jaar. Doordat het zo'n lief beestje is waar ik dus met een
gerust hart mijn dochtertje van 5 jaar op kan zetten heb ik toch besloten hem te houden en een bijrijdster te
zoeken zeg maar. Maar omdat ik graag wedstrijden (onderlinge) wil gaan doen heb ik er een maand of 2 geleden
een ijslander bij gekocht die de gangen wel goed gescheiden heeft. Dus bij stap, draf, tolt, galop Het zit er allemaal op.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:57

Lateraal lopen komt voornamelijk omdat het paard z'n rug vasthoud. Er is dus iets waardoor hij z'n rug vasthoud. Misschien door slecht passend zadel ( was bij mijn paard het geval), scheef of misschien zit er een blokkade in de de rug/nek. Mijn tip is vooral van achter naar voren rijden en veel bochten maken. Maar hou er wel rekening mee dat dit niet zal lukken als je paard scheef is ect. Het lijkt mij het verstandigst om een zadelpasser, fysio en iemand er bij te halen die verstand heeft van rechtrichten.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:03

Ik heb gelijk een zadelpasser erbij laten komen toen ik hem gekocht had.
Dus er zit een goedpassend zadel op. Nu is de zadelpasser een week of 3 geleden weer geweest
omdat ik zelf last heb als ik een flinke rit gemaakt heb van mijn bekken, rug en knieeen. Ik kwam er
pas achter dat het niet zo hoefde te zijn toen ik mijn andere gekocht had en daar zat een
heel ander soort zadel bij. Verder loopt hij op de voorhand en en is hij naar links gebogen
zei de zadelpasser tijdens het uit proberen van verschillende zadels.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:38

Ik heb het net nagevraagd mijn instructrice doet dus de opleiding rechtrichten volgens de accedemische rijkunst en horsemanship. Ze is er in iedergeval bijna klaar mee.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:17

Kijk, dat is goed nieuws :)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:14

En ik denk ook dat het goed is dat je een paard erbij hebt dat de gangen wel goed uit elkaar kan houden. Zo kun je de juiste overgangen leren rijden, en de gang ook juist onder je voelen. Dat is een mooi vertrekpunt om ook dit paard (weer) in orde te krijgen :j

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:11

je hebt goede tips gehad, waak alleen voor hulpmiddelen, ze kunnen een handige hulp zijn maar als de oorzaak is dat hij niet goed door zijn lijf loopt, waar het wel alle schijn van heeft, dan kun je meer stuk maken dan goed maken met hulpmiddelen.
ik zou zorgen dat je iemand vind die zowel veel verstand heeft van rechtrichten als van gangenpaarden.
succes met je paardje en houd je ons op de hoogte?