verlichte zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:03

Verlichte zit,..doe je dit ook bij gangenpaarden?
Mijn knie en enkels doen dan best zeer, vandaar mijn vraag.

intral
Berichten: 2597
Geregistreerd: 06-05-07

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:06

Dit kan je bij elk (beleerd) paard doen :) . Gewoon goed op je knieen leunen, bovenbeenspieren eraan en oefenen maar! :D

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:54

Maar ik denk dat de TS bedoeld of het moet of niet :) gezien de pijn die zij ervaart. Verlichte zit is in principe nooit iets wat verplicht is, mits je gaat springen of crossen ;) Maar het is neit zo dat de extra gang gereden word in verlichte zit.

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:07

Ik ben inderdaad benieuwd,..als je gaat draven of een andere gang neemt welke sneller is of je dan ook bij gangenpaarden dit in de verlichte zit doet?
Ik heb begrepen dat de verlichte zit prettiger en beter is voor het paard, wanneer je sneller gaat.
Maar gezien de gangenpaarden minder schokken,..(als ze telkens een voet aan de grond hebben), vraag ik me af of dit bij hun ook gedaan wordt??

Ik ben wat grieperig, duis kan zijn dat ik niet helemaal uit mn woorden kom,..haaatsjioe

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:21

In tegendeel, bij de mountain horses verplaatsen we ons gewicht ietsje naar achter. Niet overdreven veel, maar net een fractie.Hierdoor komt de achterhand er net iets beter onder wat weer (kan) zorgen voor een betere gang.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:04

Tinkiwest schreef:
Ik heb begrepen dat de verlichte zit prettiger en beter is voor het paard, wanneer je sneller gaat.

A. Dat heb je verkeerd begrepen, verlichte zit is bedacht om het zitvlak van de ruiter te ontlasten, niet het paard.
B. Tölt en telgang kun je niet in verlichte zit rijden

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 04:07

Ohw interressant jullie antwoorden !
Zal van het verlichte zit dan nog eens navragen.
Als dat is om de zitvlak te ontlasten,..dacht dat dat beter voor de rug vam het paard was????

@Kuggur wat grappig dat je zover weg woont en op dit forum zit.
Ik verbaas me nog wel even over hoeveelheid leden hier zijn.
Ben erg benieuwd hoor naar de verschillende gangenpaarden.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:47

Tinkiwest schreef:
Maar gezien de gangenpaarden minder schokken,..(als ze telkens een voet aan de grond hebben), vraag ik me af of dit bij hun ook gedaan wordt??

Dat is alleen in tölt, gangenpaarden kunnen ook gewoon stappen, galopperen en de meeste kunnen ook draven hoor :+

Het is maar net wat je wil, niets moet natuurlijk. Dus ook de verlichte zit niet.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:49

Hebben we het eigenlijk over de verlichte zit of over lichtrijden? Heb het idee dat de TS het laatste bedoeld?

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 13:12

Refagreni schreef:
Hebben we het eigenlijk over de verlichte zit of over lichtrijden? Heb het idee dat de TS het laatste bedoeld?


?????????
Kan alleen maar de houding beschrijven.
Je 'komt iets van het zadel af en staat in de stijgbeugels met je bovenlichaam boven je lies gebogen"
Hoop dat ik het zo goed uitleg en ik begreep dat dit nodig was als je paard sneller gaat dat dit zijn/ haar rug minder belast wordt.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:20

Toch de verlichte zit dus, maar dan nog snap ik het probleem niet. Wanneer je last krijgt van de benen/enkels dan kan je er gewoon voor kiezen die houding niet aan te nemen. Je hebt hem alleen nodig bij springen, crossen, rengalop en balkjes lopen, maar dan ga je dat toch gewoon niet doen met je paard?! Maakt niks uit wat voor ras het is.

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 13:33

Ik begreep dat je deze houding in bijv draf en galop moet toepassen en alle andere snelle gangen,..voor het paard zelf.
Maar dan heb ik dit verkeerd begrepen.
Daarom dacht ik,.. bij de gangenpaarden kun je voor een snellere gang kiezen en niet in de verlichte zit hoeft te rijden.
Het is wel fijn om dit te weten.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:19

Die snellere gang moet het gangenpaard dan natuurlijk wel beheersen. Maar dan nog is bij die snellere gangen (en daarbij denk ik aan rentelgang en sneltempo tölt) absoluut niet handig om verlicht te zitten.

Ik doe dat overigens ook niet in draf of galop. Ik zou niet weten waarom. Of het paard waar ik nou op rijd een gangenpaard of een drieganger is.

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:40

OP buitenrit in een volle galop kan het fijn zijn :P of als je gaat springen ;) Daarvoor gebruiken wij de verlichte zit hier :)

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:30

Nou ik blijf er wel op oefenen,...
Maar jullie antwoorden zijn ook fijn om te weten!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:56

Waarom zou je iets wat zeer doet oefenen? :?

Tinkiwest
Berichten: 49
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 00:40

hestejente schreef:
Waarom zou je iets wat zeer doet oefenen? :?

Omdat ik geen opgever ben en ook wil kijken of dit later minder wordt ;)