[gangenpaarden] zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

[gangenpaarden] zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 17:35

Hai,

Ga weer proberen een topic te openen!!

Welk zadel gebruiken jullie voor je gangenpaard? Waarom en hoe loopt je paard(ras vermelden aub) eronder?

Valeska

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:00

wintec van walter veldmann ligt op mijn ijslander vind het zelf een goed zadel lekker licht en makkellijk te onderhouden.

alleen een leer zadel gaat wel meer jaar mee.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:28

ik rij met een torson zadel, omdat in dit zadel geen boom zit en het gemakkelijk op elk paard past.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 09:49

Ja, ik zat ook aan een Torsion zadel te denken. Barefoot om precies te zijn, is iets minder duur.

Maar ik ben me ook alvast aan het orienteren voor in de toekomst. Ze is nu nog niet ingereden vandaar dat boomloze zadel, maar wil toch later overgaan op een endurance zadel. Aangezien dat het aanbod zo verschrikkelijk groot is, vraag ik hoe jullie zadels bevallen.
Ben zelf geen liefhebber van de USA western zadels en Engelse zadels.

groeten,
Valeska

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:01

Ik ben mij ook aan het orienteren op zadels voor gangen paarden, met namen voor ijslanders.

Waar kopen jullie je zadel eigenlijk? en wat voor merk raden jullie aan?

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 10:04

Helaas, van Ijslander zadels heb ik geen verstand. Maar het Torsion zadel en aanverwant(barefoot) schijnen het ook erg goed te doen op de Ijslanders.

valeska

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:46

De torsion zadel is idd duurder maar de torsion heb je ook in endurance model en dus boomloos dus heb je het ook gelijk voor de toekomst toch?

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 12:50

Is ook zo. Als het boomloze mij bevalt zal ik daar ook zeker bij blijven. Maar ik heb van die prachtige Paso Fino zadels gezien en ik ben helemaal verliefd op deze zadels.
Ik zou later graag dan ook graag een van deze zadels willen hebben, vandaar.

Valeska

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:41

wat ik uit ervaring vind is dat de torson tijdens het rijden totaal mee gaat met de bewegingen van het paard ( het past zich totaal aan wat je paard op dat moment doet. ) er kneld niets af, waardoor je paard zich gewoon vrij kan bewegen.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:45

Hier wat info betreft het zadel.

Ten eerste is het een boomloos zadel ontworpen voor en door enduranceruiters. Hierbij is men uitgegaan van het welzijn van het paard.
En als er paarden gecontroleerd worden op het welzijn van het paard, is het wel in de endurance sport.
Het voordeel is dat het haast op elk paard past, één en het zelfde model past op een smalle Arabier en op een brede Haflinger.
Het kan geen drukplekken veroorzaken en laat het paard volkomen vrij in zijn bewegingen.
De werking van het zadel komt het best tot zijn recht met de juiste accessoires (pad en singel)
De pad is belangrijk vanwege de drukverdeling en het vrijliggen van de wervelkolom, de singel zorgt voor een stabiele ligging en door het elastiek kan het paard blijven ademhalen.
Als de ruiter eenmaal gewend is aan het "andere" gevoel, is het zadel ook zeer comfortabel voor de ruiter. (geen last meer van doorrijden, ook niet op langere ritten)
De houten blokjes in de voorboom en cantle zorgen er voor dat het zadel vrijblijft van de schoft en dat de ruiter in de goede postie blijft zitten.
Het zadel wordt met de hand gemaakt in Italië van de beste leersoorten.
Het heeft 3 jaar garantie (het eerste zadel dat in 1991 in gebruik werd genomen wordt nog steeds gebruikt!)


Oké, ik kan nog wel een uurtje doorgaan.

Het is ook goed voor het inrijden van jonge paarden: het groeit mee met de spierontwikkeling. Het kan een scheef paard niet recht maken, maar ook hier zal het niet de spierontwikkeling tegengaan, als met het paard dmv oefenigen weer recht wil maken. Het past ook op paarden met een afwijkend model, waarvoor eigenlijk geen goed passend zadel is te vinden.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:00

Hey, ijslander zadels.
Ik heb voor mijn ijslander, met lange en vrij smalle rug een kn ijslander zadel.
Verder moet je beetje rondkijken op internet ofzo waar je ze kan kopen, ik weet dat Gaedingi in harmelen en uitgebreidde zaak heeft, met veel soorten ijslander zadels en ook de mogelijkheid tot langskomen en passen bied.

gr. Marjolein

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 20:17

Scherps; Het is toch TORSION? Of heb ik het nu fout.....

Valeska

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 23:29

inderdaad ik had het over de torzon. stom ik was het vergeten om dat erbij te zetten ( ben blond net als mijn haffies ) Haha!

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 23:36


Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 10:54

hahahahaha maar goed ik ben er erg tevrede mee, en het past op al mijn paarden. ERG HANDIG

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:39

Hoi Marjolein,


Hoe zit dat eigenlijk een kn zadel voor ijslanders? Het "normale"dressuur KN vind ik echt helemaal het einde. Zit echt gewelig voor de billen.

Ik vind het nog wel lastig om op het internet echt goede info te vinden over ijslander zadels.

Bedankt voor de tip, ik kijk er meteen op.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:57

Scherps schreef:
ik rij met een torson zadel, omdat in dit zadel geen boom zit en het gemakkelijk op elk paard past.

Niet op elk paard hoor (iig niet op dat van mij ). Maar da's weer een andere discussie.

Ik rij mijn töltende draver met een ROC I endurancezadel. Dat is een licht zadel op westernboom, met flexibele panelen, waardoor het meebeweegt met het paard. Het zwaartepunt ligt ver naar achteren, en de schoudervrijheid is enorm. Daarom tölt mijn paardje er ook graag mee. Zonder zadel trouwens ook hoor.
ROC heeft trouwens ook een nieuw zadel dat speciaal voor Paso's ofzo gemaakt is.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:32

Ik heb voor mijn ijslander een ERC, mooi kort zadel, vor een kort paard, en niet zo duur. En ik heb een barefoot, voor de buitenritten en TREC wedstrijd. Allebei super, alleen op de ERC kan ik gewoon niet de hele dag zitten, terwijl ik met de barefoot geen last heb.........

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:32

dit is echt een héél oud topic!

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:07

MarjoEisla schreef:
dit is echt een héél oud topic!


Ja dat zie ik nu ook ik zag hem opeens staan, dus gelukkig was ik niet de eerste die 3 (!!) jaar reageerd........... hahaha

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: [gangenpaarden] zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:52

Er was opeens iets veranderd aan mijn settings, waardoor de alleroudste berichten bovenaan stonden. Vandaar...

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: [gangenpaarden] zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 17:37

Whahahahaha, lachen om een heel oud topic tegen te komen van jezelf!!

Ondertussen is mijn merrie ingereden, heb ik een dik jaar een Barefoot gehad, maar uiteindelijk uitgekomen bij het Malibaud zadel
Helemaal geweldig dit zadel!!!

Mijn ervaring met de Barefoot is dat het naar voren schuifde en mijn paard in de weg zat met tolten. Ik had het dan ook binnen 3 dagen verkocht
De Malibaud bevalt mij erg goed en Buena loopt als een trein.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Re: [gangenpaarden] zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:34

Valeska schreef:
De Malibaud bevalt mij erg goed en Buena loopt als een trein.


Een trein....Een trein...?! Nee joh !! Meer als een ballarina met hoge nood

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: [gangenpaarden] zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 00:00

Les_Fjal schreef:
Valeska schreef:
De Malibaud bevalt mij erg goed en Buena loopt als een trein.


Een trein....Een trein...?! Nee joh !! Meer als een ballarina met hoge nood



Misschien moeten we toch maar eens een Tutu voor haar kopen!
De stervende Paso

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:46

ik heb een ascot van zadel markt ... rijd prima ... ik heb nog niet zoon duur zadel omdat ik mijn paard nog vrij jong is ... en dit zadel meer voor trainig is... ik wil over een half jaartje wel een nieuwe !