[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:02

11 jaar geleden kocht ik mijn huidig paard, op 1 van onze zwerftochten kwam ik een ruiter tegen die wel op een heel aansprekend paard reed. Ik vond alleen dat het beestje zo raar liep, dus zorgde ik ervoor, nieuwsgierig zoals ik ben, dat ik hem kon kruisen. Zijn paard bleek een Peruaanse Paso merrie te zijn, het rare loopje natuurlijk de extra gang. Sindsdien spookte dit ras door mijn hoofd en toen een jaar of 2 later de hengst Napoli in Bit stond, sloeg de vonk helemaal over.

Maar ja, mijn paard was jong, ik hield van hem en geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om hem om te ruilen voor een ander paard. Tot ik 4 jaar geleden begon te merken dat het rijden door lichamelijke kwaaltjes wat moeilijker begint te worden en een gewone, hete, 3-ganger echt wel een zware belasting is. En zo groeide het idee om een paardje bij te kopen en een bijrijder te zoeken voor mijn huidig paard. De bijrijder kwam :wave: en de bijrijder ging :evaw: , zucht. En voor ik een nieuwe kon vinden, vond ik mijn paard niet meer top fit. We hebben vorig jaar 5 keer een bezoekje aan de kliniek gebracht, wat ik met veel liefde voor mijn schat over heb, maar mijn spaarcentjes hebben dat minder goed verdragen.

De periode voor mijn paard ziek werd, mocht ik op bezoek komen bij de eigenaars van Napoli. Daar stond ik dan, oog in oog, met die knapperd die ooit in Bit schitterde. Napoli is echt een paard waar je stil van wordt. Ik kreeg ook de kans om te rijden en voelde me in de 7de hemel. Om zeker te zijn van mijn stuk, boekte ik een buitenrit op een ras dat bekend staat om zijn vlakke gangen, waarna ik 2 weken rugpijn had %) . En toen mocht ik opnieuw bij de eigenaars van Napoli rijden. Die dag heb ik de beslissing genomen: Ik koop een goed opgeleide Peruaanse Paso! <3

En dan wordt je paard ziek, je maatje, je alles en moet je een keuze maken: vecht ik voor het leven van mijn vriend of geef ik op en koop ik iets anders. Ik kan me mijn leven niet voorstellen zonder mijn paard, dus sprak het voor zich dat ik tot het uiterste zou gaan om hem te redden. We hebben allemaal wel dromen die nooit zullen uitkomen en wat je hebt moet je koesteren. En ach, ondertussen had ik toch de tijd om ook eens op andere gangenpaarden te rijden, kwestie van zeker te zijn dat je oorspronkelijke keuze de beste is.

En toen kwam de dag dat ik bij een fokker langs ging, die Paso's en Rocky Mountains fokt. Ik kreeg de kans om te rijden en wow, wat zit een Rocky fijn! Tijdens het rijden zat ik niet zo stil als op een Paso, maar net dat ietsje meer schommelen, voelde voor mij zo zalig aan. Totaal van slag stapte ik af, het zou toch niet waar zijn zeker, ga ik nu echt afstappen van mijn Paso droom? Tot overmaat van ramp, bleek ik ook als een blok te vallen voor een zwart Rocky hengstveulen. Oh nee, dat was helemaal niet de bedoeling! 8)7 Bij thuiskomst bleek het echter niet goed te gaan met mijn paard, dus ondernam ik geen stappen om dat zwart veulen te kopen.

Het einde van 2015 naderde en ondertussen was het wel duidelijk dat de toekomst van mijn paard onzeker is. En dan moet je bedenken wat je verder wil gaan doen met je paardendroom. Een goed opgeleid paard zat niet meer binnen het budget, een veulen kon wel. Maar durfde ik het wel aan om een veulen te kopen? Zowel de eigenaars van Napoli als de fokker van de RMH gaven mij het vertrouwen dat het me wel zou lukken, maar toch. En voor welk ras ga ik nu kiezen. Kies ik voor het ras dat mij het eerst betoverde, of ga ik toch voor degene waar ik nadien kennis mee mocht maken.

Na alles op een rijtje te zetten, alle voor en nadelen van beide rassen overlopen te hebben en goed te kijken naar welk paard er het beste bij mij zou passen, was ik er voor mezelf wel uit. Om zeker te zijn, toetste ik het ook even af bij de mensen die me kennen en eigenlijk kwamen zij tot dezelfde conclusie als ik: hoe mooi en aantrekkelijk ik de PP ook vind, ik ben gewoon te groot en het plaatje klopt gewoon niet. Dus mailde ik naar de RMH fokker dat ik in het voorjaar langs wilde komen om naar de veulens te kijken, wie weet had ze iets wat me wel kon scharmeren. }>

Ik had natuurlijk wel een plan, ik zou 2 seizoenen naar veulens gaan kijken en als ik mijn ding niet vond, dan zou ik sparen tot ik een goed opgeleid paard kon zoeken. Er werd een datum geprikt waarop ik op veulen bezoek zou komen en ik kreeg een lijstje (op mijn vraag) met merries die tegen die tijd een veulen naast zich zouden hebben. Hiermee ging ik aan de slag en ik probeerde uit te vissen welke ouderdieren mij wel aan stonden. Bij het eerste contact kreeg ik ook de vraag of ik geen interesse had in een veulen van 2015 dat nog te koop stond. Moeder en vader spraken mij wel enorm aan, maar ik had bij het paardje niet echt een wow gevoel, dus hield ik de boot af. :n

Een maand later hadden we weer contact en toen kwam de fokker opnieuw met de vraag of ik geen interesse had in dat bepaald veulen. Het was een hengst, zilver appel en hij ging mooi groot worden, perfect wat ik zoek eigenlijk. Alleen koop ik geen dier op foto, ik moet er kennis mee kunnen maken en ik verwachte dat een jaarling, met toch wel de meest gegeerde kleur, ver over mijn budget zou zitten. Maar nee hoor en dan kreeg ik ook nog eens recente foto's door gestuurd waardoor mijn hart op hol sloeg. *\o/* Mare, ik zou pas 2 maand later op bezoek gaan, zo lang zou hij toch niet meer te koop staan. -O- En toen kwam de tegenpartij met een geniaal voorstel dat ik niet kon weigeren en sloten wij een deal. :Y)

9 mei was het eindelijk zo ver, ik ging op date! ~~}> De rit, die eigenlijk 4 uur zou duren, nam 5 uur in beslag en ik was zo zenuwachtig. Bij aankomst moest ik echt wel even ontstressen en gelukkig voelde men dat ook zo aan. We dronken lekker een :9k en ik kreeg een paar jonge veulentjes te zien en dan was het tijd om kennis te maken met mijn date. /3

Er werd mij verteld dat ik een lange slungel zou zien en toen stopten we aan de wei waar de jaarlingen en twenters staan :oo . Wat was hij mooi <3 . Ik werd echt van mijn sokken geblazen, maar zou hij mij wel leuk vinden?? Zodra we de wei in kwamen, kwam hij dag zeggen. En dag zeggen werd kroelen, knuffelen, nog meer kroelen :wow: . Meneer begon me zelfs al te volgen en wilde steeds in mijn buurt zijn, kortom het voelde zo goed aan. Dus besloot ik om een sprong in het diepe te wagen en zei "ja" tegen het avontuur om met een veulen verder te gaan.

Mag ik jullie allemaal voorstellen aan de nieuwe man in mijn leven: Qucikstep! Zoon van Blue Mountain Spirit en Laura's Touch of Gold.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



19 juli, precies op mijn verjaardag, halen wij hem op en vanaf dan gaat hij in opfok bij vrienden van ons.
Laatst bijgewerkt door balance op 13-01-18 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: VOLG tag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:24

Quickstep is een Rocky :))

Dit zijn trouwens de foto's die op de website van de fokker stonden, toen was hij amper 1 dag oud.

Afbeelding

Afbeelding

En deze foto zorgde ervoor dat ik meneer in het echt wilde ontmoeten

Afbeelding

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:34

Bedankt voor de complimentjes. :D

Eigenlijk wilde ik helemaal niet voor een speciaal kleurtje gaan, ik wilde een zwarte of een vos. O:) Maar je moet een hart van steen hebben om niet te vallen voor een paard dat zo graag bij je wil zijn.

Al zit ik nu wel met mijn eerste dilemma, wat voor halster ga ik nu kopen??? Ik vind roze/paars geweldig bij hem staan, maar mijn wederhelft schiet me af als ik voor een hengst iets roze koop. >;)

Dus alle halstertips zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:47

xSlvna schreef:
Lichtblauw steekt super af bij zo een paard! Limegroen staat ook geweldig, eigenlijk alle felle kleuren. En beige, en kobalt blauw (met beige)... En euhm... ja alles.



Ik heb een prachtig touwhalster gezien in het beige en kobalt blauw en was aan het twijfelen om het te bestellen. Maar als ik dat koop, moet ik ook nog een gewoon halster bijkopen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:48

noox schreef:
Hij zal er zelf niks van merken, toch? :+
Ik vind het roze halster, zoals op de foto, hem ook super staan.
Maar je kan altijd voor een veiligere keuze gaan, zoals turquoise of mintgroen... O:)



Ik maak me geen zorgen om zijn reactie, maar thuis _-:( . Vriendlief vindt dat roze een vent ontmannelijkt. Hij moeit zich verder niet met mijn paarden hoor. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:27

Gloa schreef:
Gefeliciteerd met je aanwinst :D

Zo te zien gekocht bij Mireille van schloss Nienover. Heb je die leuke 2jarige palomino paso niet bekeken?


Ik heb in oktober die palomino gezien, vond hem wel leuk, maar ik ben toen als een blok gevallen voor een zwarte rocky, maar ja, toen leek het met mijn paard terug slechter te gaan en heb ik de koop niet door gezet.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:52

@ Mondy: ik heb voor mijn ander paard nog steeds geen diagnose en hij heeft ondertussen een hele oedeemplaat onderaan zijn buik. Omdat hij grondig onderzocht is en we niet in staat zijn om de oorzaak van alle problemen te vinden, heb ik begin februari in samenspraak met de DA beslist om hem met rust te laten. Zo lang het leven nog fijn is voor hem, wordt hij verwend en vertroeteld. Zodra we merken dat het niet meer gaat, neem ik afscheid van hem. Ik kan alleen maar hopen dat het leven nog jaren leuk blijft voor mijn vriend.

@ Bellatrix: ik ben van plan om hem te laten ruinen als hij 2 is. Zo lang mijn huidig paard er is, kan hij niet aan huis komen. Een plekje vinden voor een hengst, is niet zo gemakkelijk, al helemaal niet als je je paard niet alleen wil hebben. Aangezien ik toch niet van plan ben om hem te laten dekken, lijkt het mij voor iedereen beter om er een ruin van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:15

GDG schreef:
Wow. Een gangenpaard lijkt me toch wel heel erg lekker, maar voor mij is het gelukkig (gelukkig voor mijn portemonnee dus :clown: ) nog een vage wens.

Hoe zie jij het opleiden voor je? Heb je kenners in de buurt die je daarbij kunnen helpen? Of ga je hem laten beleren (later natuurlijk) en kun je daarna nog lessen nemen van iemand die bekend is met gangenpaarden?



Ik ken iemand die IJslanders heeft en haar eigen paarden ook in rijdt en voor ik besloot om een veulen te kopen, ben ik op zoek gegaan naar een trainer in mijn buurt. Die persoon zal me begeleiden bij het inrijden, maar helaas kan ik niet echt bij haar lessen. De komende jaren wordt het dus zoeken naar mensen die mij willen laten rijden en alle kansen die ik krijg, met beide handen grijpen. Blijkbaar heb ik gelukkig wel de juiste reflex tijdens het rijden. Ze zeiden me dat de meeste mensen die 3-gangers gewoon zijn, naar voor gaan hangen als een paard begint te tölten en ik kantel netjes mijn bekken. Toen ik de 1ste keer op de PP mocht, dachten ze dat ik reeds ervaring had met gangenpaarden.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:21

Ik heb vriendlief in het kamp roze gekregen!! Dit gaat "het" halster worden.
Afbeelding

Ik gok dat de jonge man rond de 1.30 zit, zouden jullie maat cob of maat pony bestellen? Zelf geef ik de voorkeur aan cob, daar heb ik langer plezier van. Ik kan nog altijd een goedkoop halster maat pony bij de Horta of Aveve kopen, ken wel iemand waar ik dat nadien aan kan geven.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:16

Fijn dat mijn nieuwe man zo in de smaak valt. +:)+

Gloa, bedankt voor je advies, dat moet ik zeker in mijn achterhoofd houden. Mireille wil wel mee brainstormen, ze denkt dat ze iemand in mijn buurt weet met RMH, ben benieuwd. Bokt moet ik nog eens deftig napluizen, maar ik kwam een maand terug alvast een intressant topic tegen. Ben alleen vergeten om een stipje te zetten toen. 8)7 Ook op fb zijn er gangenpaarden groepen. Die hou ik nu maar half in de gaten, maar zodra ik in juni terug ben van mijn reis, zal ik daar ook meer aktief gaan speuren. En ik heb onlangs een aanbod gekregen van een lieve bokker, waar ik zeker nog wat mee ga doen. Wie weet wat er nog volgt dankzij dit topic.

Barbar, leuk dat je dit topic gevonden heb. Ben net mijn bed uit, sta met de nacht en ga dadelijk naar Bacardi. Denk dat er nadien een up-date in zijn topic komt.

Maflinger_S, wow, jij bent echt wel heel opmerkzaam! Voor mij is de keuze voor een RMH aanvankelijk inderdaad een verstandskeuze geweest, in oktober zei Mireille me nog dat ik volgens haar een PP mens ben. Al moet ik wel toegeven dat ik gans de tijd in mijn zoektocht gevoel en verstand heb laten afwisselen. Aanvankelijk had ik een lijst gangenpaarden en een lijst 3-gangers die bekend staan om hun vlakke gangen. Uiteindelijk besliste ik om voluit voor de gangenpaarden te gaan. In eerste instantie schrapte ik die rassen van mijn lijst die ik niet mooi vond, of die te klein waren. Toen was eigenlijk de PP al een twijfel geval. Vervolgens begon ik me te verdiepen in de 5 over gebleven rassen en hoe mooi ik de Mangalarga ook vond, ik geraakte gewoon compleet in de war als de uitleg over de verschillende batida's probeerde te vatten. Naar mijn gevoel, paste dit ras echt niet bij een leek in gangenpaarden. Helaas is het in Europa zoeken naar een speld in de hooiberg als je kennis wil maken met een Gaited Morgan of Missouri Foxtrotting horse (degenen die ik vond zaten echt te ver). Dus eindigde ik met de PP, mijn hart en de RMH, mijn verstand. Mijn nieuwe paard moest rustig en betrouwbaar zijn, niet snel van iets onder de indruk en vooral niet heet als ik eens een paar dagen niet kan rijden. En als ik dan de plus en de min bij elkaar op telde, kwam de RMH als winnaar uit de bus.

Fijn dat er mensen volgen. Zo lang Quickstep niet thuis staat, zal het in dit topic misschien wel rustig zijn. Maar zodra ik mijn ventje dichterbij heb, plaats ik hier zeker up-dates. Ik zou het ondertussen geweldig vinden als mensen hier hun tips geven waar ik wat mee kan.

Ik ga hier op bokt wel op zoek naar tips over hoe je een lange trailerrit leuk kan maken voor je paard, maar plaats hier gerust hoe jullie het zouden aanpakken. :list:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:28

Gloa, ik vind het juist leuk dat je extra info geeft :)) . Uiteindelijk heb ik nu nog 3 jaar om mezelf bij te scholen en zoals ik reeds zei, zal ik al de kansen die ik krijg grijpen, dus ook de kans om op een MM te rijden. Ik weet liever waar ik me dan aan moet verwachten en blijkbaar is de uitleg die je leest dus veel moeilijker als de praktijk.

xyzutu2, vrienden van ons kweken mini paardjes. Toen ze in januari vernamen dat mijn paard zo ziek is, boden ze spontaan aan om Bacardi bij hen op de wei te zwieren. Omdat ze 60km van ons wonen, vind ik dat niet zo'n goed idee. Ik wil niet dat anderen moeten inschatten of mijn paard zich goed voelt of niet en ik ken hem tenslotte toch nog altijd het beste. En toen kwamen ze met het voorstel om mijn toekomstig jonkie ben hen op de wei te zetten. Ze hebben steeds een gemengde kudde lopen, dus hij zal er fijn kunnen spelen. Voor mij is het vooral belangrijk dat hij een goede jeugd krijgt en lekker veulen mag zijn, het ongemak voor mij, 60 km rijden, is dan maar bijzaak. Uiteindelijk moet ik ook 80 km naar mijn werk rijden. De bedoeling is dat ik 2 keer per maand langs ga en gewoon wat leuke dingen met hem doe. Als hij 3 is, ga ik op zoek naar een plekje in een straal van 15 km rond mijn woonplaats, moest Bacardi tegen die tijd niet meer leven, dan zal hij naar huis komen. Bedenk me net dat het tijd wordt om ne keer op zoek te gaan naar je boek en Bacardi en Macho als proefkonijn te gebruiken voor ik met mijn jonkie aan de slag ga. :)*

Irisx, wat fijn dat jij bij Mireille stage hebt gelopen. Ik snap wel dat je als een blok voor de paarden gevallen bent, ik was na mijn bezoek in oktober al zo onder de indruk. Laura heb ik 2 keer gezien, Spirit niet, ik geraakte niet echt voorbij Risky. :+

Leuk, ik heb volgers! *\%/*

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:04

Wat doe je als je nacht hebt en het rustig is op dienst? Je shopt voor je nieuw paard natuurlijk! :+

Jammer genoeg stond er bij dat roze halster vandaag dat het niet meer leverbaar is. -O- Dus werd het verder zoeken. Uiteindelijk heb ik 2 halsters besteld, een roze maat cob en een jade, met oceanblue halstertouw in ponymaat. Wie weet past het maatje pony ook bij de shet.

Zie hier mijn koopjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Oh jee, Quickstep maakt een echte penny van me. }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 03:16

finnens schreef:
Wat een mooi veulen zeg, heel veel plezier met hem!

Rocky Mountains zijn leuke beesten. Heb er ook nog naar gekeken maar uiteindelijk toch voor iets anders gegaan. Een paso kruising, vind paso's vaak aan de kleine kant maar vanwege de kruising met een grote draver is mijne nog een redelijke maat.



Hé, jij woont in mijn buurt! Ik woon in Zonhoven op Termolen. Moest je iemand weten waar ik zou kunnen lessen, mag je mij dat altijd laten weten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:25

BleikjA schreef:
Wat gaaf!! Ik heb ook stage gelopen bij Mireille! Wel nog voor de RMH tijd haha.
Veel plezier met je knappe man :D



Gelukkige verjaardag!

Wel fijn dat er verschillende mensen zijn die Mireille kennen. Ik vind ze echt een fantastische vrouw. :j

Jullie zullen in ieder geval minder lang als voorzien moeten wachten op nieuwe foto's van de jonge man. Het is hier nogal hectisch geweest de laatste dagen.

Half april zag ik op onze wensenlijst dat er naast mezelf nog 1 collega vrij wilde zijn op 19 juli. We werken maar met 7 mensen op onze dienst en er mogen max 2 personen op dezelfde dag vrij vragen ook al is er maar 3 man nodig om de continuiteit te verzekeren. Je hebt nl een max aantal uren dat je per week mag werken en wij zijn verbonden met de dienst intensieve zorgen waardoor er bij personeelsgebrek een uitwisseling is tussen beide diensten. Woensdag, aan het eind van mijn nachtshift, kom ik tot de ontdekking dat er nog 2 collega's vrij willen zijn. Dat is dubbel zo veel als toegestaan en dus bestond de kans dat ik toch geen vrij zou krijgen die 19de. -O-

Eerst was ik best boos, daarna enorm teleurgesteld en tenslotte een beetje in paniek, want doordat ik extra werk voor collega's die op vakantie gaan, ben ik in juli en augustus slechts 1 weekend thuis. En ik moet ook rekening houden met de mensen die aangeboden hadden om Quickstep op te halen. Als klap op de vuurpijl reageerde mijn vriend zeer koeltje op mijn nieuws. >;) Koeltjes reageren als ik uit nacht kom, dat doe je best niet. Als ik moe ben, wordt de bitch in mij wakker. Iets wat mijn vriend na bijna 15 jaar nog steeds lijkt te vergeten. }:) Enfin, ik ben dus in een Franse collère geschoten en heb hem boos toegeworpen dat er geen ophaal probleem was geweest als hij zijn been niet had stijfgehouden en niet was blijven weigeren om op 5 juni de jonge man te gaan halen. ~~}> 5 juni is al binnen 14 dagen, dus ik geloofde er echt niet in dat ik tegen die tijd nog iets zou kunnen regelen.

Maar wat blijkt nu, onze vrienden hebben dus echt een hart van goud. Ze gaan niet alleen Quickstep bij hun mini's laten opgroeien, ze halen hem ook nog eens samen met ons op die 5de juni. <3 *\o/* *\%/*

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:32

Aria-zz: bedankt voor de tip en als je er nog hebt, zet ze hier maar!

Hmm, ik bedenk me nu pas dat ik misschien beter een volg topic had gemaakt, oeps.

Ik kijk in ieder geval uit naar de komst van de jonge uk. Ondertussen heb ik ook een nummer kunnen bemachtigen van iemand waar ik mogelijks töltlessen kan volgen, zal dan wel op Ijslanders zijn. Maar goed, les is les en dat is hetgene wat ik toch wel zoek. En ondertussen hou ik gewoon mijn ogen open, moest ik op die manier kansen om op gangenpaarden te rijden tegen komen, dan kan ik daar alsnog gebruik van maken.

Heb deze week ook de halsters toe gekregen. Beiden zijn mooi, maar de kwaliteit van het roze is toch een pak beter. Ik vrees een beetje dat het blauwe snel stuk gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:54

Anoniem schreef:
Je had een rood halster moeten nemen!! :D
Maar wat een onwijs gaaf beest om te zien, nu al! Heel benieuwd hoe die straks uitgroeit!



En zo maak je van een 40 plusser een echte penny. :roll: Ik was al trots op mezelf dat ik het bij 2 halsters kon houden, wilde eerst nog een fel blauw en eentje in het groen bij bestellen, maar kon me nog net in houden. Rood zou hem overigs ook super staan! :j Dat is het voordeel van een uk in de groei, ik ga nog wel wat halsters mogen kopen. (Ik denk dat ik me even op de catalogus ga sorten die bij 1 van de halsters zat)

Ben trouwens ook enorm benieuwd hoe hij gaat uitgroeien. Hopelijk gedraagd hij zich netjes in de kudde mini's van onze vrienden en kan ik hem tot zijn 2de hengst houden. Mijn huidig paard is ook zo lang hengst geweest en ik vind de iets zwaardere nek van hem toch wel mooi.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:16

Foto's komen er zeker aan, camera en i-pad gaan mee. En ik zal mijn best doen om voor onze reis nog een update te plaatsen.

Halster nr 3 is bijna gefixed! Mijn vriend wilde mijn auto wat naar achter zetten en is op onze aanhangwagen gereden. Er zit nu een bluts in mijn kofferklep en mijn bumper en ik heb lakschade. Het valt op zich nogal mee, maar aanvankelijk kwam er toch wel stoom uit mijn oren. -:(- Om niet te heftig te reageren, ben ik gaan mest ruimen. Eerst bleef de boosheid, maar na een tijdje koelen kreeg ik een beter idee. :)* Meneer was onze hazelaar aan het snoeien, dus ik naar hem toe. Hij verwachte natuurlijk een tirrade van mijne kant en begon al sorry te stamelen, maar toen deed ik mijn voorstel. Ik zei hem: schat je kan kiezen, je laat mijn auto maken en betaald netjes alle schade, of je koopt mij een rood halster voor Quickstep. O:)

Daarnet vroeg hij me waarom ik 3 halsters wil. Tja, omdat ik wil afwisselen en omdat er eentje bij onze vrienden zal blijven. Het blauwe is trouwens van mindere kwaliteit als het roze en ik wil een rode in de kwaliteit van het roze. ~~}> Ben benieuwd hoe dit verder gaat uitdraaien.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:11

Quickstep komt dit weekend toch niet. Hij heeft een snotneusje, voelt zich verder wel prima, maar de fokker heeft zelf voorgesteld om hem nog even daar te laten zodat hij geen andere paarden kan besmetten. Komt me goed uit trouwens, ik heb ondertussen nl vernomen dat hij niet in de kudde op de grote wei met schuur mag, omdat de hengst uit valt naar andere hengsten en de kudde mini's staat ook regelmatig op straat. Hij moet dus bij de verkoopspony's aan huis, enfin, als er pony's aan huis staan, anders staat hij alleen en de stalling die daar is, is op maat van mini's dus meneer kan in de winter niet binnen. En als klap op de vuurpijl wil men een jonge dame, die er nu 3 à 4 keer per week met de mini's komt helpen, ook met mijn veulen laten werken (borstelen en wandelen).

Kijk, ik heb er geen problemen mee als mensen hem aaien en dat vreemde handen eens een halster aan en uit doen. Maar ik moet zelf nog een band met hem opbouwen, hij moet mijn grenzen nog leren en ik moet zijn karakter nog leren kennen en dan wil ik echt niet dat een meid die ik niet ken vanalles met hem gaat doen.

Dus ben ik op zoek naar een ander plekje voor hem en vind maar iets voor een hengst, zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:47

Woogy schreef:
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Maar ik vraag me nu wel af wat er met je vorige paard is gebeurd?



Bacardi staat nog steeds lekker bij mij, nog steeds zonder diagnose, maar pijnvrij. Dus verwen ik hem maar lekker zo lang het nog kan. Sinds ik Quickstep gekocht heb, zit ik ook veel minder het lijf van mijn grote te inspecteren, baasje met minder zorgen is ook duidelijk een blijer paard. Men vermoed dat er inwendig iets mis is, waardoor hij oedemen krijgt, maar niemand durft iets te zeggen over zijn toekomst. Ach ja, ben blij dat ik hem nog heb en dat ik er een maatje bij heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:22

joey2010 schreef:
Wel netjes van de fokker om hem nog even bij hem te houden zodat hij geen andere paarden eventueel kan besmetten.

Wel balen dat de plek die je voor hem had uitgezocht toch niet ideaal is.
Om eerlijk te zijn zou ik ook niet blij zijn met een onbekende die zich met mij veulen/ jong paard zou gaan bezig houden.
Er kan vanalles mis gaan en dan heb jij straks een vervelend (of erger) paard.
Ik hoop dat je zeer snel een nieuw plekje gaat vinden.



Dat laatste is nu net mijn grootste angst. Mijn 2de haf stand op een stal waar vooral jonge meiden de pony's van de bejaarde baas reden en zij hielpen ook met het binnen en buiten zetten. Dus ook mijn jong hengstveulen. Ik nam hem altijd los mee naar zijn weitje, hij volgde mij als een hondje. Wat ze me niet vertelden, was dat mijn uk begon te stijgeren bij hen, tot hij het ook bij mij deed. Tja, toen gingen eerst de ballen eraf, dat hielp al een beetje, maar voor ik het eruit kon trainen, heeft hij tijdens een stijgerkuur zijn hoef op mijn hoofd geplant. Tja, ze konden mijn schedel zien en ik had een hersenschudding. Het ergste was dat ik mijn vertrouwen in mijn uk kwijt was, wat hij verdomd goed wist en een jaar later was ik,stiekum mega opgelucht dat ik hem te koop moest zetten omdat hij te klein bleef voor mij.

Ik wil zoiets echt niet met Quickstep meemaken. Eerst moet ik hem perfect kennen en moet hij mijn grenzen kennen en respecteren en dan zullen we wel zien wie ik met hem laat werken en wie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:26

Manadeluca schreef:
Eerst en vooral gefeliciteerd met je gangenpaard. Zelf woon ik een paar dorpen verderop dan jou. Je kan lessen nemen bij Sandra van den Hof, zij runt een gangenpaardencentrum, dat gelegen is in Hechtel, dat is haalbaar indien je je eigen vervoer hebt. Ik weet dat ze in het verleden ook RMH's opleidde om de paarden te laten certificeren voor het rmh stamboek in de VS.

Waar ikzelf heel veel aan heb zijn de boeken van
Lee Ziegler - Easy gaited horse,
Training the Gaited Horse: From the Trail to the Rail.- Gary Lane
Gaited horse bible - Gaited horse
De dvd's van Ivy Schexnayder zijn superduidelijk.

Eigenlijk verschilt de basis training niet zo gek veel van de klassieke dressuur. Net zoals een niet-gangenpaard, moet een gangpaarden ook goed gegymnastiseerd worden.
Het zijn zalige paarden, je gaat niet weten wat je overkomt, ze zijn zo lief en bijna beleefd te noemen, geniet van je nieuwe mooie mannetje je gaat er nog moeilijk zonder kunnen.
Zelf ben ik zo blij met mijn walkertje, je gaat niet meer anders willen.


Hey, ik heb met Sandra al contact opgenomen en zal haar waarschijnlijk ook inschakelen voor het opleren, op haar eigen paarden geeft ze geen les, helaas, en ik heb geen vervoer. Ik kijk ook wel uit naar de tijd dat ik met hem aan het werk kan :j .

Bedankt voor de tips, ik ga alles op google eens zoeken. +:)+

En moest je hier iemand weten die plek heeft voor een toekomstig ruintje, mag je me dat zeker laten weten.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:30

Pfoe zeg, het is hier een heftige week geweest en eigenlijk komt het goed uit dat de kleine man vandaag niet opgehaald wordt. We hebben hier nogal heftig weer gehad, gelukkig geen water in de woonruimte, maar wel in de stal en de kelder.

En natuurlijk moest er ook nog een plekje voor de uk gezocht worden. Per toeval heb ik een wei hier in de buurt gevonden, amper 5 km van mijn deur en op mijn woon-werkroute. Eerst was ik van plan om een medehuurder te zoeken, maar nu begin ik te overwegen om mijn 3 jongens samen te zetten. Ik mag een schuilstal zetten en kan de wei zelf indelen. Het moet dus te doen zijn om Macho te beschermen tegen hoefbevangenheid en Bacardi tegen koliek. Zodra Macho aan Quickstep gewend is, gaat hij toch vooral willen spelen, lekker energie verbuiken dus.

Kreeg vandaag ook een foto door van mijn knapperd, met de melding dat hij zich af vraagt waar ik blijf, lol.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:15

Set_Elkol schreef:
Wat een heerlijk gaaf paardje, hij doet me aan mijn ilya denken <3 heel veel geluk samen.


Ik heb al een paar keer foto's van je paardje zien langskomen, knap ding! Ik hoop dat de mijne hetzelfde uitgroeit.


Ik zou heel graag mijn 3 mannen samen zetten. Om Macho maak ik me geen zorgen, die zou zich super amuzeren met het jonge geweld. Maar Bacardi, zucht, ik gun het hem zo, maar ik weet niet of hij er plezier aan zal beleven. Hij heeft hier thuis zo zijn rust gevonden en houdt enorm van zijn eigen mensen. Voor mij en mijn vriend is hij een knuffel en hij is enorm lief tegen de kleindochter van de buren, maar verder wil hij geen contact met andere mensen. Zelfs mijn pa, die hij zo goed kent, mag hem niet meer aaien. Dat maakt het voor me moeilijk om hem van huis weg te halen. Maar goed, als ik geen medehuurder vind, moeten ze allemaal wel samen, ik wil mijn jonkie niet alleen laten staan.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:46

OK, nieuwe ophaaldatum staat vast! 2 juli komt mijn kleine man naar huis. Mijn broer is de chauffeur van dienst, trailer mogen we van vrienden lenen. En ik ga op zoek naar een weidemaatje.

Mijn vriend en ik hebben de afgelopen dagen heel veel gesproken over de voor- en nadelen om Bacardi en Macho mee te verhuizen en we komen beide tot de conclusie dat we Bacardi, zelfs al is het maar 5 km verder, niet uit handen willen geven. Nu ben ik ook uit werken, maar de uren dat ik thuis ben, of mijn vriend er is, hebben we wel toezicht op mijn grote man en dat verliezen we als hij mee op de wei gaat en ik hem maar 2 keer per dag even zie. Ik zou met mezelf niet kunnen leven als Bacardi op de wei ziek wordt en het gemist wordt. Hier thuis is er sociale controle van de buren die ons zouden bellen als het fout loopt.

Op naar een nieuwe zoektocht dus, wie een wei zoekt te Zonhoven, mag me een pb sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:39

Zaterdag morgen om 4 uur is het zo ver! *\o/* *\%/* *\o/* Om die tijd vertrek ik samen met mijn broer naar Duitsland om Quickstep op te halen. Vrijdag wordt het nog even een dagje door werken op de wei en dan kan hij komen. Ik heb ondertussen ook een maatje gevonden. Hij gaat het gezelschap krijgen van een Spaanse jonge man, die welgeteld een maandje jonger is. We verhuizen zaterdag ook het paardje van mijn medehuurster, dus hij gaat max een uurtje alleen staan.

Ik heb ondertussen nog contact gehad met de fokker. Mijne jongen zou enorm gegroeid zijn en hij wordt charmanter met de dag. Ben benieuwd, was het al maar zaterdag. Telefoon en i-Pad gaan mee en ook het fototoestel moet opgeladen zijn. Denk dat ik er wel in zal slagen om hier een fotootje neer te poten. :))

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers