Rugproblemen en rijden op een IJslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maud_degroot
Berichten: 0
Geregistreerd: 07-10-18

Rugproblemen en rijden op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 12:30

Hey, ik heb scoliose (dat betekent een bocht in mijn wervelkolom). Ik ben daar aan geopereerd al een paar keer en paardrijden bleef altijd moeilijk. Ik heb al een paar keer gereden op IJslanders en ben er achter gekomen dat ik veel minder last van mijn rug kreeg.

Ik vroeg me af of meer mensen op IJslanders rijden die ook rugproblemen heeft. En ook minder last heeft. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.
Laatst bijgewerkt door Leo op 07-10-18 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel wat verduidelijkt.


lukka63
Berichten: 1394
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:49

ja hier ook

versleten onderste wervels rug en een versleten knie,rug is veel beter sinds ik ijslanders rij,knie soms wel last van tijdens rijden.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:51

Hoi, en welkom op bokt.

Mijn IJslander is van iemand geweest met scheve heupen, en was zelf ook hartstikke scheef. Hij kon onder de man niet rechtuit lopen zonder te zwabberen toen ik 'm net had.

Dus als je een paard koopt let dan goed op de training. Je wil niet dat je paard jou zo veel gaat compenseren dat hij zelf ook scheef wordt. Overigens heeft bij voorbeeld een fjord of haflinger ook vlakke gangen en die zijn veel minder duur. IJslanders met vlakke gangen heb je nog steeds wel maar er is een tendens om meer sportgericht te fokken. Met bijbehorende beweging.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:02

Ik heb ook een lichte vorm van scoliose. Heb best wel snel last van mij rug en kan ook zeker niet op alle paarden rijden. Paarden met vlakke gangen zijn het fijnst. Ijslanders vond ik voor mijn lijf ook super fijn (zowel voor mijn knieen als rug) Heb nu zelf een Lusitano en dat gaat ook prima, alleen flink lange stukken galoperen wil nog wel pijn veroorzaken maar dat zal altijd zijn ook op een ijslander.


Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 14:11

Hoi, welkom op Bokt. :)
Ik verplaats je topic naar het onderdeel 'Gangenpaarden', waar veel andere topics lopen over IJslanders en andere rassen met meer dan de gebruikelijke 3 gangen.

Ook geef ik je titel een kleine aanpassing zodat het duidelijk is dat het over rugproblemen in combinatie met IJslanders gaat. :)

Veel plezier op Bokt!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rugproblemen en rijden op een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:24

Ik heb ook een Ijslander omdat deze paarden met lichamelijke klachten goed te rijden zijn. Ik heb dan wel vrij laterale vijfgangers met voorkeur voor tölt, die zitten het meest comfortabel inderdaad.
Maar wat Koper zegt, hou in de gaten of je paard niet gaat over over compenseren, waardoor hij zelf kapot gaat op den duur.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers