Tennesee Walker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Tennesee Walker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 12:10

Hoi!
Ik vond nog geen topic over tennesee walkers dus ik dacht ik maak er ff een:) is er iemand met ervaring met
Walkers? Ik rijd er 1 voor iemand anders maar die is nog vrij groen dus moet nog heel veel leren het enige wat echt goed gaat is stap anders komt ie met zn voeten in de war

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tennesee Walker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:35

Toevallig heb ik laatst op een gangenpaarden wedstrijd gepraat met iemand die walkers fokt en traint.

Hoe oud is die van jou?

Zij vertelde dat ze laat rijp zijn, dat je ze heel veel rechtuit moet trainen (bochten zijn moeilijk voor ze) en dat ze echt moeten leren een soort van verzameld te lopen om de verschillende soorten Walks te ontwikkelen.

Het beste wat je kunt doen is denk ik les en begeleiding zoeken van iemand met ervaring in de training van walkers.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 12:03

Elisa2 schreef:
Toevallig heb ik laatst op een gangenpaarden wedstrijd gepraat met iemand die walkers fokt en traint.

Hoe oud is die van jou?

Zij vertelde dat ze laat rijp zijn, dat je ze heel veel rechtuit moet trainen (bochten zijn moeilijk voor ze) en dat ze echt moeten leren een soort van verzameld te lopen om de verschillende soorten Walks te ontwikkelen.

Het beste wat je kunt doen is denk ik les en begeleiding zoeken van iemand met ervaring in de training van walkers.


Hij is niet van mij, maar hij is 8. De eigenaresse geeft me les en binnekort krijg ik wss een keer les van iemand die al jaren walkers fokt en traint <3 dat van het rechtuit gaan merk ik ook want rechtuit gaat meestal goed maar als we bochten rijden vergeet hij zn achterbenen. We zijn daarom ook bezig met veel voltes rijden zodat hij het leert en het gaat al steeds minder! We hoeven ook niet per se zoveel mogelijk gang want we willen eigenlijk dat stap, draf galop goed gaat en als een gang dan ook nog lukt is dat mooi meegenomen

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tennesee Walker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:21

Hm de vrouw die ik sprak zei dat ze makkelijk blessures oplopen als je veel voltes en bochten e.d van ze gaat vragen. Daar zijn ze niet voor gemaakt..

Zij trainde juist alleen de stap, flat walk en running walk en wilde ze geen andere gangen aanleren ohz.

Maar goed, zoveel mensen..zoveel verschillende meningen natuurlijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tennesee Walker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:30

Kon die mevrouw onderbouwen waarom de TW niet gemaakt is voor bochten? Imo is dat onzin. De spieren en gewrichten zitten net zo in elkaar als bij andere paarden. Gelukkig wordt ook bij gangenpaarden steeds meer ingezien dat gymnastiseren echt wel nut heeft, en daar heb je buiging (en dus bochten, zijgangen etc.) voor nodig. Al zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in, dat je in bochten sneller een blessure oploopt dan enkel rechtdoor, maar dat geldt niet alleen voor walkers en heeft puur met het soort belasting op pezen, spieren en gewrichten te maken.

Gangen leer je niet aan. Die zitten er of die zitten er niet, dat is genetisch. Sommige gangen hebben wel extra training nodig om van goede kwaliteit te worden of duidelijk genoeg op een hulp te zetten zodat er onderscheid tussen de gangen blijft. Zoals bij het intölten van Ijslanders bijvoorbeeld. Ook kan de bouw ervoor zorgen dat bepaalde gangen van goede of minder kwaliteit zijn. Veel Walkers hebben zoveel laterale aanleg dat ze helemaal geen draf tonen.

Staar je niet blind op het eerst goed rijden van de 'normale' gangen in elk geval. Sommige paarden hebben juist heel veel moeite draf of draven helemaal niet. Ga dit dan niet forceren en werk vanuit wat je paard aanbiedt. Of dat nu draf, walk, tölt of wat dan ook is. Naarmate je meer kilometers maakt en je paard sterker wordt zul je merken dat er verschuivingen ontstaan. Soms heb je ineens draf en geen tölt/walk meer, soms krijg je ipv galop ineens alleen maar tölt, soms krijg je helemaal geen draf erbij maar wordt je takt veel beter en je tempo bereik in walk veel hoger. Begeleiding is daarom wel belangrijk als je weinig ervaring hebt, want het is soms lastig om te weten of je nog wel een in de goede richting aan het werken bent als je niet precies weet wat je uiteindelijk moet voelen of hoe je je paard het beste kunt ondersteunen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

wildwestwill

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Re: Tennesee Walker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:06

oei wat een rare mevrouw dan met totaal geen kennis van gangenpaarden , gewoon net als ieder ander paard vanaf 5 jr veel grondwerk en zoveel mogelijk dressuur matig werk dus ook voltes , zijgangen enz. maar vooral in stap .
mijn Juno is nu 9 en heeft sinds klein jaartje een heerlijke 4takt en een rockingchair canter goed voor heerlijke bosritten.

Youno the magnificent Tennessee Walker

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Tennesee Walker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:36

Mij lijken het erg aangename paardjes, maar heb er zelf geen ervaring mee.


Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Re: Tennesee Walker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:27

Ik heb een aantal walkers en rij juist veel zijgangen en buiging om het paard soepel te maken en houden. Bij een ongetrainde/ongespierde TWH kunnen zeer korte draaien (bijv. zoals bij QH's) wel erg moeilijk zijn. Kwestie van kracht maar ook bouw natuurlijk.

So many just plop their butts in the saddle and expect a miracle.
The Tennessee Walking Horse - the horse that can do anything...and do it smoothly!

SharonLotte
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:38

Zo mooi ras!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Sewri en 7 bezoekers