[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:49

Ik zie de aanleg wel terug hoor in de overgangen. En idd, veel paarden die het in wei nauwelijks laten zien gaan onder het zadel gewoon tölten, zeker als ze wat sterker worden.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:41

Ik zou eens kijken naar clicker training. Op dit moment ben je niet duidelijk genoeg in de momenten van goed gedrag belonen. Hij geeft je verschillende antwoorden, en hij krijgt op verschillende antwoorden positieve bevestiging terwijl ze lang niet altijd het antwoord zijn dat jij wil hebben. Met clicker training kun je dat onderscheid veel duidelijker, makkelijker en sneller maken voor jezelf en daardoor duidelijker zijn naar je paard.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:08

Het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen ofzo hoor, uit je reactie denk ik een beetje te kunnen proeven dat dat misschien zo overgekomen is.

SVRL schreef:
Al heel wat gelezen over clicker training en zo ook al gelezen dat een woord ook als clicker kan werken. Vraag ik mijn paarden iets en doen ze het, dan volgt er een "goed zo" van mijn kant. Quick kent dit en krijgt dit ook alleen te horen als hij een commando uit voert. Vraag ik hem achteruit en doet hij het, dan volgt er de "goed zo", doet ie het niet, is er helemaal geen positieve bevestiging.


Ik doelde niet alleen op het achteruit gaan maar ook op andere dingen. Ik lees in heel veel van je reacties op anderen dat je vaak stopt als hij iets niet doet of ergens niet op reageert. En dat is ook wat ik bedoel met positieve bevestiging. Stoppen met vragen = bevestiging dat een paard iets goed doet, daarom doe je dat meestal ook pas als het paard in de juiste richting zoekt. Zijn hoofd op je schouder leggen is niet een stap richting het juiste antwoord, maar hij krijgt wel positieve bevestiging, namelijk, je stopt met vragen en hij mag bij jou komen 'rusten'.

Inderdaad kan een woord ook helpen, maar wij mensen zijn bijzonder slecht in echt consequent handelen. Altijd hetzelfde woord gebruiken bijvoorbeeld, en met de juiste timing. Dat gaat vaak ook nog eens onbewust. Maar doe ermee wat je wil hoor, het is maar een goed bedoelde tip. :)

Citaat:
En eerlijk, ik vind zelf het maar heel stom om je paard op bevel achteruit te leren gaan. Bacardi en Macho doen dit, omdat ik ze gewoon beloonde iedere keer ze toevallig achteruit gingen. Quick is de eerste die ik bewust wil leren, omdat blijkbaar in de moderne paardenwereld een must is


Je paard op commando achteruit leren gaan heeft echt helemaal niks te maken met 'de moderne paardenwereld' of het feit dat een paard altijd maar moet luisteren. Hoe ga je je paard van de trailer halen als hij niet op commando achteruit kan? ls hij per ongeluk ergens in stapt, de draad ofzo, en vooruit is geen optie omdat dat de situatie gevaarlijker maakt, hoe zet je hem netjes achteruit zodat hij er weer uit stapt? Stel hij gaat per ongeluk op je tenen staan, dan is het heel erg handig als ze op commando achteruit kunnen! En zo kan ik nog wel 100 situaties noemen waarbij het gewoon een heel veilig iets is als je paard op commando achteruit kan.

Daarbij heeft goed achteruit gaan ook nog eens enorme gymnastische waarde, dus is het een hele nuttige oefening om in je training op te nemen. Als je een paard met zijn hoofd min of meer horizontaal of laag achteruit vraagt, vraag je zijn gewicht op de achterhand en stretch je als het ware de bovenlijn. Onder zadel is het best een moeilijke oefening, en zoals bij veel dingen kan het enorm helpen om het eerst aan de hand te oefenen die spieren aan te spreken.

Citaat:
Heb voor mezelf beslist dat ik lekker met de koekjes verder aan de slag ga, aangezien dit blijkbaar wel werkt en ach ja, koekjes bouw je ook gewoon weer af op termijn.


Das een hele nuttige ontdekking en ook iets waar je (de mens) makkelijker consequent mee kan zijn dan verbale of fysieke beloning. Wel oppassen dat hij er niet happerig van wordt, ik heb er eentje die super goed reageert op beloning met snoep, maar die er ook snel vervelend en opdringerig van wordt, das dat is altijd goed opletten.

Citaat:
Moest ik niet duidelijk zijn, dan leert Quick niets en dat doet hij wel.


Dat klopt niet helemaal. Vaak als wij niet duidelijk zijn leert het paard juist wel, maar het zijn meestal niet de dingen die we gedacht hadden aan te leren :D

Citaat:
In alles wat ik doe, wordt positief gedrag op dezelfde manier beloond, negatief gedrag genegeerd. Doet hij niet wat ik vraag, dan sta ik vaak wel eens even diep in gedachten te overdenken wat mijn volgende stap is. Of Quick dan staat te suffen met zijn hoofd op mijn schouder, of gewoon naast of voor me, dat maakt mij op zo'n moment niet uit, ik negeer hem dan gewoon. Ziet hij dat als belonen, geen idee, maar er is wel duidelijk een verschil in mijn respons als hij doet wat ik hem vraag.


Dat verschil is heel goed natuurlijk, en we hoeven ook lang niet altijd te straffen, of te eisen dat een paard altijd doet wat we vragen. Als een paard niet doet wat we vragen is het aan ons om erachter te komen hoe dat komt. Een paard doet niks uit simpelweg eigenwijzigheid, uitproberen, om je te irriteren, etc. Dat zijn menselijke eigenschappen. Maar een paard zal wel altijd kiezen voor de weg die hem het meeste oplevert. Als hij staat te suffen naast je of aan je, dan krijgt hij op dat moment rust. Dat is beloning, omdat je op dat moment gestopt met vragen naar een reactie en geen andere vraag aan hem stelt. Je kunt je afvragen wat voor hem fijner is, als je 'goed zo' tegen hem roept, of als hij moment even 'niks' hoeft en gewoon fijn bij je mag zijn. In mijn beleving is het ongeveer om het even in de zin van beloningsgraad :) En dan leert hij dus nog wel, maar hij leert minder snel het antwoord aan wat je graag wil zien. Zo'n snoepje is dan een veel duidelijker incentive, als ie die wil hebben zal hij het toch echt anders moeten aanpakken en dat kwartje viel blijkbaar heel snel, slim ding!

Nogmaals, ik bedoel het allemaal niet als kritiek of om vervelend of belerend te doen. Ik hoop dat ik iets beter heb kunnen uitleggen wat ik bedoel en hoe ik denk dat een paard dit soort dingen ervaart. Dat is bij ieder paard anders natuurlijk, en jij kent je paard het beste, maar misschien heb je er iets aan om het ook van deze kant te bekijken :)

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:14

Utixo schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar ik schrik van je filmpje. Je hebt echt een heel braaf paard, maar die astjeblieft voorzichtig met inrijden, ik zie het op deze manier flink fout gaan. Hij snapt de beenhulpen niet, logisch dat hij daarnaar stampt.
Kun je geen hulp regelen?


Ik ben het hier mee eens om eerlijk te zijn. Utixo zegt volgens mij ook niet dat je overdreven beenhulpen geeft, maar ziet waarschijnlijk net als ik een onrustig paard dat niet weet wat hij met je, soms tegenstrijdige hulpen aan moet. Dat dit (nog) goed gaat is meer geluk dan wijsheid, hij is echt heel braaf en tolerant :o Een gemiddeld jong paard was bij zo'n actie gaan rennen of bokken tot zijn ruiter ernaast lag.
Je zegt dat dingen moeilijk zijn aan te leren aan te leren vanaf de grond, zoals beenhulpen. Klopt helemaal, daarom is het ook heel verstandig om het eerste inrijden niet alleen te doen, maar met iemand erbij op de grond. Dan degene op de grond de hulpen geven zoals hij ze gewend nadat jij hem eerst de nieuwe hulp hebt gegeven. Dan moet hij natuurlijk wel stabiel zijn op de hulpen op de grond, en als beiden kanten om in meerdere gangen longeren nog lastig is zou ik daar eerst de nadruk op leggen. Ik vind dat je nu wat veel nieuwe dingen tegelijk aan het doen bent zonder de 'oude' dingen eerst te stabiliseren en daarop uit te bouwen. Als hij de stemhulpen op de grond goed kent moet het straks niet moeilijk zijn ze onder het zadel aan je been- en zithulpen te koppelen. En teugelhulpen kun je ook vanaf de grond al aanleren natuurlijk. Maar ik zie nu frustratie bij hem, en een heleboel eigen initiatief wat je in goede banen moet gaan leiden. Imo sla je hele criciale stappen over in zijn opleiding omdat hij nog zo braaf is.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"


Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:43

Dat iets bij twee paarden werkt wil natuurlijk niet zeggen dat het bij alle paarden werkt ;) Wij kunnen alleen maar aangeven wat we zien. Daar hoef je absoluut niet naar te luisteren, maar het is goed bedoeld en in het belang van je paard gezegd. Ik kan alleen maar zeggen, veel succes gewenst. Ik hoop oprecht dat het met dit paard uiteindelijk ook goed komt.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:45

Waar lees jij dat ik het over longeren heb? Ik heb het over 'werk op de grond', oftewel, alles wat je doet als je er niet bovenop zit. En verschillende methodes kunnen toepassen is juist heel goed, en júist de reden dat ik zeg, dat een bepaalde methode voor het ene paard werkt wil niet zeggen dat het voor het andere werkt ;) Het is nergens voor nodig om in de verdediging te schieten. Nogmaals, ik kan alleen maar aangeven wat ik zie. Dat heb ik gedaan, doe ermee wat je wil, en daarbij wens ik je succes. Einde discussie wat mij betreft, want daar gaan we toch niet uitkomen merk ik wel, en dat is helemaal prima :)

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:20

Utixo schreef:
Tuurlijk, en paard dat de regels prima kent mag van mij ook wel eens het voortouw nemen. Geen probleem, maar dan is er wederzijds respect.

Maar in dit geval? Ik zie echt een paard die totaal geen respect heeft voor de eigenaar, en een eigenaar die alles wegwuift onder "onzekerheid" en "angst". Ook al zou een paard onzeker zijn, dan nog zijn er bepaalde dingen waar geen discussie over mogelijk is. Netjes stil staan en wederzijds respect zijn daar voorbeelden van.

Maar goed, aan het begin gaf ik al aan dat ik twijfelde aan de capaciteiten van TS, en dat was allemaal niet waar. Nu twijfel ik er helemaal niet meer aan. En het is niet erg, iedereen moet het leren, maar wees niet zo eigenwijs en zoek professionele hulp, dan kun je het een volgende keer wel zelf.


Eens met jouw reacties. Ik zou zelfs willen zeggen dat het júist bij onzekerheid heel belangrijk is om duidelijk te zijn en niet je paard de keus te laten.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 09:35

Dit is een kwestie van km maken idd. Heel normaal beeld voor een jong gangenpaard. Ik zag op fb dat je overweegt hem te verkopen, maar ik zou het echt nog even aankijken. Als je op deze manier lekker aan de gang blijft met je trainer heb je over een aantal maanden een heel ander paard!

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:10

SVRL schreef:
Bon, dat Quick mogelijks op termijn te koop komt, wilde ik echt niet in dit topic, anders had ik er zelf wel iets over gezegd.


Sorry dan, al kan ik dat niet ruiken natuurlijk als het ergens anders ook gewoon op social media staat :o

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:38

Kun je niet wat lessen nemen van waar Quick in training heeft gestaan? Lessen op een ander paard kan ook echt heel nuttig zijn. Voor werken aan je eigen houding heb je Quick in principe niet nodig, en lessen op een ander gangenpaard kan je heel erg helpen bij het ontwikkelen van je gevoel voor zuivere gangen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:38

SVRL schreef:
Het valt me wel op dat ik er amper tot geen tölt uitkrijg als ie zijn hoefschoenen aan heeft, ik krijg hem wel in een nette draf en we hebben ook een paar stukjes kunnen galopperen.


Heeft hij alleen schoenen voor aan en niet rondom? Over het algemeen stimuleert meer gewicht aan de voorkant de diagonaal en gewicht aan de achterkant de lateraal, dus als hij alleen voor schoenen heeft is het een logisch gevolg dat je nu meer draf hebt maar het ten koste gaat van je tölt.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:01

Die paarden neigen waarschijnlijk of meer naar het laterale van nature, wat je een beetje rechtrekt met ijzer voor waardoor de takt beter wordt, of ze hebben simpelweg langer de tijd gehad om te wennen aan die nieuwe balans en hun tölt weer opgepakt. Ik weet zo ook niet wat het verschil in gewicht is tussen een hoefschoen en een ijzer, maar hoe zwaarder hetgeen is wat je eraan hangt, hoe meer invloed het heeft natuurlijk. Qua balans vinden is dat een beetje een nadeel van hoefschoenen. Een ijzer draagt een paard de hele dag dus heeft veel meer tijd om daar aan te wennen. Weegt natuurlijk niet persé op tegen de voordelen, maar is wel een ding.

Als Quick in zijn tölt al meer richting draf neigt, wat ik opmaak uit het feit dat je schrijft dat hij soms in foxtrot loopt, dan wordt dat nu versterkt met het gewicht voor. Voor de tölt lijkt me dat minder handig.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:54

Paarden die draverig zijn tölten vaak makkelijker op een vlakke harde ondergrond zoals een hard zandpad. Als je die hoefschoenen achter alleen voor de tölt zou gaan aanschaffen, zou ik ook gaan kijken naar lessen om zijn tölt goed te kunnen rijden en ook te kunnen corrigeren waar nodig. Er komen vast meer momenten waar hij gaat rommelen met z'n gangen, en meestal is het niet zo gemakkelijk opgelost als een paar schoenen/ijzers/ballenboots :) Ondersteunen doet het natuurlijk wel. Maar een hoop is uiteindelijk met training goed of beter op te lossen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:38

De ijzers onder mijn ijslander wegen bijna 100 gram minder :D

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:25

Ja soms moet je wat. Beter dit dan zere voeten!

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:34

Hoe gaat het nu met Quick TS? Is er al wat duidelijkheid over zijn been?
Heb je nog kunnen experimenteren met wel/geen hoefschoenen en zijn gangen? Ik zag op fb dat je advies vroeg over een bepaald bit om zijn gangen beter te kunnen controleren, maar ik zou nu nog zeker niet beginnen aan die shank van het voorbeeld. Daarvoor zit je imo nog veel te veel in de basis. Naar zoiets zou ik pas overstappen als je hem goed op je zit kunt rijden en hij goed begrijpt wat er met het bit van hem verwacht word. Wat je wel zou kunnen proberen is een ander mondstuk als de enkelgebroken die je nu gebruikt, bijvoorbeeld ongebroken, of Myler, of billy allan, lijkt op Myler maar zijn ietsje dikker. Dat geeft vaak een duidelijker (niet perse harder) signaal en kan niet in het gehemelte prikken, en ligt wat stiller en dus minder rommelig in zijn mond. Bij de Paardenschuur kun je Mylers 2 weken testen en terugsturen of omruilen als het niet bevalt: https://www.paardenschuur.nl/webwinkel- ... bwinkel-2/
Misschien is dat een optie om ea uit te proberen.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rachral en 60 bezoekers