[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:09

Oh die laatste foto vind ik ook wel heel schattig hoor!

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:20

Dan neem je jezelf voor om het kalm aan te doen met je paard, volgt je paard je hierin niet, zucht.

Tja, hier sta je dan in vol ornaat
Afbeelding
Afbeelding

Zou het eetbaar zijn?

Afbeelding


Ach ja, niks aan toch!
Afbeelding
Afbeelding

Baas kan dus op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:18

Nou dat ziet er hoopvol uit :D

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:23

Hij vind het allemaal best!
Geweldig paardje..

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:34

Ben benieuwd wat het gaat geven als hij ingereden wordt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 07:00

Retjethorse schreef:
Ben benieuwd wat het gaat geven als hij ingereden wordt. :D



Ben al aan het uitkijken naar een goede cap en zit te dubben of ik nu wel/niet een bodyprotector koop om mijn ouder wordende lichaam te beschermen. :Y)

Heb amper met cap gereden vroeger, kreeg altijd hoofdpijn van die dingen, maar dat was dus voor de moderne spullen. Cap zat al in de planning toen ik nog met Bacardi reed, had toen iets gevonden wat ik wel zag zitten, maar door alles wat er destijds gebeurd is, heb ik nooit gekocht (had trouwens wel een cap toen ik Bacardi in het begin reed, bleef met dat ding continu achter laag hangende takken hangen. Bacardi maakte daar echt een sport van, hoe lager de takken hingen, hoe joliger meneer het vond). Maar goed, zal nu toch maar braafkes iets op mijn hoofd zetten.

Ik heb ondertussen ook beslist dat muntgroen onze kleur gaat worden, met beige/bruine toets om het wat te breken. Vandaag heb ik mijn nieuw dekje toe gekregen en heb het ook meteen getest.


Afbeelding

Afbeelding

Nu nog een beige/bruine zadeltas vinden en zijn zomer outfit is compleet. Heb me voorgenomen om lekker lange wandelingen met hem te maken en hij mag pakpaardje spelen.

Nieuwe uitdaging voor deze week: wennen aan vliegenspray. Daarstraks dus maar de plantenspray mee naar achter genomen. Na een half uur stond hij met zijn neus tegen mijn arm, terwijl ik heftig stond te sprayen en er nevel naar hem gewaaid werd. Meneer bleef er redelijk rustig onder, vandaag nieuwe poging.

Had wel een ander probleem, meneer wil niet achteruit op commando zodra zijn halster aan gaat. Halster aan = aan vrouwke kleven. Hij wijkt dan wel op druk, maar enkel opzij om vervolgens weer met zijn neus tegen mij te kleven. Hoe kordater ik ben, des te kleverig wordt meneer. Hij begon zelfs te hinniken toen hij me naar huis zag lopen. Voor mij was het echt :o? :o? :o? Tot er iemand zei: simpel zat, 2 woorden: lente en hormonen! :roll: Kijk, ik denk bij lente en hormonen aan een steigerende, bijtende stuiterbal, die zijn energie niet in toom kan houden, niet aan een veulen dat plots denkt dat ie wel in mijn binnenzak kan passen. >;) Kan dat beest nu niet normaal kleuteren????? Tuurlijk is het nu heel belangrijk om kordaat te blijven, maar doe het maar eens met zo'n beest dat gewoon in je armen kruipt. :x En daarmee heeft Quick mij dus ook huiswerk gegeven deze week.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:05

Het dekje staat mooi bij zijn touwhalster.
Staat hem mooi deze kleur.

Super om heel veel wandelingen te gaan doen zo leert hij om alleen op pad te gaan en in enge situatie's op jou te vertrouwen en hij word super verkeersmak.

Tip voor hem achteruit te laten gaan is om recht voor hem te gaan staan en dan jezelf groot en recht te houden en rustig aan het uiteinde van je leadroap vast houden en rustig ermee te schudden, hij voelt dit dan aan zijn hoofd en wanneer er geen reactie komt dan grotere bewegingen maken met schudden dus harder naar links en rechts schudden, en dit kun je in fases opvoeren totdat hij ook maar met 1 voetje naar achter beweegt dan stop je gelijk hij krijgt dan de beloning omdat je stopt.
Je zal steeds minder schudden nodig hebben en straks zal hij op je vinger beweging al naar achter gaan.
Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 03:29

joey2010 schreef:
Het dekje staat mooi bij zijn touwhalster.
Staat hem mooi deze kleur.

Super om heel veel wandelingen te gaan doen zo leert hij om alleen op pad te gaan en in enge situatie's op jou te vertrouwen en hij word super verkeersmak.

Tip voor hem achteruit te laten gaan is om recht voor hem te gaan staan en dan jezelf groot en recht te houden en rustig aan het uiteinde van je leadroap vast houden en rustig ermee te schudden, hij voelt dit dan aan zijn hoofd en wanneer er geen reactie komt dan grotere bewegingen maken met schudden dus harder naar links en rechts schudden, en dit kun je in fases opvoeren totdat hij ook maar met 1 voetje naar achter beweegt dan stop je gelijk hij krijgt dan de beloning omdat je stopt.
Je zal steeds minder schudden nodig hebben en straks zal hij op je vinger beweging al naar achter gaan.
Veel succes.



Bedankt voor de tip, maar Quick was totaal niet onder de indruk. Hoofd ging even omhoog en toen ging hij verder staan suffen, meneer vond het zwierend touw totaal niet irritant. :')

Had nog een andere tip gehad, even porren met het handvat van je zweep. Tja, had in Gent mijn goesting niet gevonden en mijn longeerzweep is nu ook niet het meest geschikt om hiervoor in te zetten. Nu liggen er een aantal wilgentakken in de wei, dus leek het mij een goed idee om het daarmee eens te proberen. Eerste reactie van Quick was onmiddellijk de juiste, hij ging achteruit, dus ik blij. *\%/* Even met hem gestapt en toen wilde ik het nog eens proberen. Quick had ondertussen het ding in mijn hand besnuffeld en geobserveerd en was blijkbaar tot de conclusie gekomen dat ik gewoon weidemeubilair vast had. :x Bij de 2de poging ging zijn hoofd even omhoog, linker voorbeen begon even te trillen en toen keek ie van mijn hand naar zijn borst, herkende de tak en bleef gewoon, relax stokstijf staan. -O- Hij vond het porren niet eens irritant, geeuwde even en ging weer lekker staan suffen. _-:(

En dan begin je gaan te denken, hoe pak je dit nu in hemelsnaam aan? En toen viel het kwartje op weg naar het werk. Heb onlangs de eerste 3 boeken van Mark Rashid gekocht en ergens in het eerste of het 2de boek vertelt hij over een paard dat reageerde zoals Quick. Iets met een plastiek zak, waarin hij een papieren zak heeft zitten. Moet het even nalezen, maar dit ga ik zeker uitproberen.

Vandaag voor de 2de keer met de plantenspuit aan de slag gegaan. Rechts mag ik, wel met lichte tegenzin, al gewoon sprayen. Links vind hij het nog maar niets, maar ben toch al wel blij met het resultaat tot hiertoe.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 07:31

Haha gekke stoicijnce quick.
Bij hem moet je inderdaad slimmer gaan worden lijkt wel.
Gewoon zoeken wat wel bij hem past. ;)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:08

Is elke weer zo leuk om te lezen en te zien hoe je samen met Quick bezig bent om nieuwe dingen te ontdekken. Het is echt zo'n leuk beestje en jullie hebben nu al een goede band. Gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:52

Na 4 dagen oefenen met de plantenspray, blijft hij lekker staan terwijl ik zijn rechter kant spray. Zijn boeg en links vindt hij nog spannend, maar na max 2 rondjes draaien, staat hij stil en ondergaat hij het braafkes. Nog een paar daagjes en ik denk dat hij er dan niets meer aan zal vinden. :D

En dan het achteruit gaan. Mijn Rashid idee is nog niet uitgeprobeerd, maar ik ben al gewaarschuwd dat het zijn effect snel zal verliezen. -O- Dus zoeken we naarstig verder naar oplossingen. Gisteren stapte hij netjes achteruit toen ik met de voeremmers de voorraad uit wilde komen. En ook nadien leek hij braaf te luisteren. De truk gisteren: wapperen met mijn armen of in mijn handen klappen en hop, daar ging hij. *\o/* Dus, vandaag dacht ik dat ik voort kon borduren op mijn succes van gisteren. Fout!!! _-:( Niks, maar dan ook echt niks kreeg hem zo ver dat hij ook maar 1 stapje achteruit zette. Op een bepaald moment, terwijl ik met mijn armen open sta te zwaaien, doet meneer een stapje naarvoor en legt zijn hoofd op mijn schouder. :oo <3 _-:( En terwijl ik sta te bedenken hoe ik dit nu weer moet oplossen, hoor ik Quick diep zuchten. Staat meneer gewoon met zijn ogen toe lekker te slapen op mijn schouder. :x

Hoe kan je nu in hemelsnaam zoiets afstraffen??? Tuurlijk is dit klieren, tuurlijk is dit met mijn voeten rammelen, maar op zo'n moment smelt je hart echt wel en heb je toch wel even je tijd nodig om je hart bijeen te vegen en je kordaatheid terug te vinden. En toen bedacht ik me dat Quick wel echt fanatiek wordt als ik voer op zak heb. Zou hij achteruit willen gaan voor een snoepje? Ik weet dat mensen voerbeloningen fout vinden, maar ik heb daar al zo vaak gebruik van gemaakt. Bij Quick gebruikte ik het tot hiertoe amper, net omdat hij dan zo fanatiek wordt, maar goed, ben echt wel inspiratieloos op dit moment. Dus ja, waarom niet. Meneer wilde natuurlijk eerst het snoepje uit mijn handen vissen, maar ik kan ook koppig zijn, dus bleef ik gewoon het achteruit commando herhalen tot hij effectief enkele pasjes naar achter deed en toen kreeg hij zijn snoepje. Tuurlijk geraakt hij al wel eens gefrustreerd, omdat hij zijn snoepje niet krijgt tenzij hij er iets voor doet. Maar daar trek ik me dan weer niets van aan, zo lang hij maar achteruit gaat. Ben benieuwd of dit uiteindelijk "de" truk gaat zijn.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:41

Ik zou eens kijken naar clicker training. Op dit moment ben je niet duidelijk genoeg in de momenten van goed gedrag belonen. Hij geeft je verschillende antwoorden, en hij krijgt op verschillende antwoorden positieve bevestiging terwijl ze lang niet altijd het antwoord zijn dat jij wil hebben. Met clicker training kun je dat onderscheid veel duidelijker, makkelijker en sneller maken voor jezelf en daardoor duidelijker zijn naar je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:11

Allegra schreef:
Ik zou eens kijken naar clicker training. Op dit moment ben je niet duidelijk genoeg in de momenten van goed gedrag belonen. Hij geeft je verschillende antwoorden, en hij krijgt op verschillende antwoorden positieve bevestiging terwijl ze lang niet altijd het antwoord zijn dat jij wil hebben. Met clicker training kun je dat onderscheid veel duidelijker, makkelijker en sneller maken voor jezelf en daardoor duidelijker zijn naar je paard.



Al heel wat gelezen over clicker training en zo ook al gelezen dat een woord ook als clicker kan werken. Vraag ik mijn paarden iets en doen ze het, dan volgt er een "goed zo" van mijn kant. Quick kent dit en krijgt dit ook alleen te horen als hij een commando uit voert. Vraag ik hem achteruit en doet hij het, dan volgt er de "goed zo", doet ie het niet, is er helemaal geen positieve bevestiging. En eerlijk, ik vind zelf het maar heel stom om je paard op bevel achteruit te leren gaan. Bacardi en Macho doen dit, omdat ik ze gewoon beloonde iedere keer ze toevallig achteruit gingen. Quick is de eerste die ik bewust wil leren, omdat blijkbaar in de moderne paardenwereld een must is en ach ja, het is gewoon fun om bewust met je paardje te trainen. Het zou me niet verbazen, moest Quick dit ook voelen en dat hij daarom wel netjes achteruit gaat als hij los is en ik het langs mijn neus weg vraag, maar niet wanneer ik hem bewust wil trainen. Toen hij daarstraks met zijn kaak tegen de mijne stond, heb ik dat ook luidop uitgesproken. Heb toen ook even gedacht om er gewoon niet meer op te oefenen, maar ach, ik ben er nu mee begonnen, dus kan ik het even goed ook afmaken. Maar eerlijk, ik hem vanaf nu ook niets meer trainen waarvan ik vind dat het niet nodig is. Heb voor mezelf beslist dat ik lekker met de koekjes verder aan de slag ga, aangezien dit blijkbaar wel werkt en ach ja, koekjes bouw je ook gewoon weer af op termijn.

Edit: ook even zeggen dat ik dit topic vooral bij houdt omdat ik het leuk vind om over hem te praten. Tips zijn welkom, vind de tip om te clickeren best wel nuttig hoor, maar ik kan me ook niet in alle tips vinden. Moest ik niet duidelijk zijn, dan leert Quick niets en dat doet hij wel. In alles wat ik doe, wordt positief gedrag op dezelfde manier beloond, negatief gedrag genegeerd. Doet hij niet wat ik vraag, dan sta ik vaak wel eens even diep in gedachten te overdenken wat mijn volgende stap is. Of Quick dan staat te suffen met zijn hoofd op mijn schouder, of gewoon naast of voor me, dat maakt mij op zo'n moment niet uit, ik negeer hem dan gewoon. Ziet hij dat als belonen, geen idee, maar er is wel duidelijk een verschil in mijn respons als hij doet wat ik hem vraag.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:22

Ik denk dat je gewoon moet doen waaar jij en Quickstep zich goed bij voelen, dus dat is in het begin even zoeken .
Zolang je maar consequent blijft in je vraag en hij uiteindelijk toch dat ene stapje doet.
Dus kijken wat hem intresseert om aan "het werk" te gaan, en als het dmv een snoepje goed gaat dan is dat toch prima.

O ja en vooral blijven posten over jullie vorderingen ik volg het.
Is leuk want ik zie veel erin terug hoe ik met Joey heb gezocht om dingen aan te pakken.
Hij was en is ook zo'n plakkerd en grote knuffel.
Niks mis mee toch.?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:57

Super leuk om te lezen, vooral de laatste updates!
Ik ben van mening dat je het op de juiste manier aanpakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:27

Maanlicht schreef:
Super leuk om te lezen, vooral de laatste updates!
Ik ben van mening dat je het op de juiste manier aanpakt :)


Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik ooit heel anders hiermee had omgegaan. Ik kom uit de tijd dat paarden moesten luisteren, was het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Bacardi heeft mij daarin veranderd. Toen hij bij mij kwam, leerde ik al snel dat hij mij alleen respecteerde als ik ook respectvol met hem om ging. Bacardi tot iets dwingen, daar word je onmiddellijk voor afgestraft. Toen ik nog les met hem had, was dit ook wel eens een punt van discutie tussen mij en mijn lesgeefster. Uiteindelijk heb ik mijn gevoel gevolg en Bacardi ontpopte zich tot een paard dat me ten volle vertrouwd en voor mij door een vuur gaat.

Ik heb ter voorbereiding van de komst van Quick veel gelezen. Parelli leek me wel wat, maar ik krijg geen bladzijde in zijn boek gelezen. Iets houdt me tegen. Rashid snap ik dan weer wel, zijn manier van denken bevalt me wel. Clickeren lijkt me ook enorm intressant, maar als ik me er verder in wil verdiepen, kan ik mijn gedachten er echt niet bijhouden, vandaar dat ik de boot wat af houd.

Maar zij die tips hebben, mogen ze vooral blijven posten!

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:59

Dat is heel herkenbaar inderdaad, ook ik had eerst die visie.

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:45

Bingo!! Hij gaat dus echt achteruit voor een snoepje. Ik moet het zelfs niet uit mijn zak halen. Zodra hij weet dat ik er bij heb, stapt hij vlotjes achteruit op commando. Probleem opgelost dus. *\%/*

Tijd voor iets nieuws dus en wat is beter als kijken hoe hij op een paraplu reageert op een regendag. Tja, had kunnen weten dat het geen indruk op hem zou maken. Mee onder de paraplu, geen probleem. Meneer wilde alleen de paraplu uit mijn handen vissen. Heb de paraplu uitgeschud in zijn richting en hem laten open schieten, helemaal niet spannend voor hem.

Tijd voor nieuwe inspiratie, laat maar komen.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:24

N groot zeil neerleggen en hem erover laten lopen, als dst goed gaat het ovver hem heen hangen of prikpaaltjes neerzetten in een rechte lijn met bovenaan plastic zakken hangen het liefst wanneer het waait en dan ertussen door lopen.
Je kunt ook een plastic zak aan het uiteinde van de zweep hangen en hem daarmee overal mee aanraken.

Super dat het je gelukt is, het is gewoon even zoeken bij deze slimmerik.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:08

Het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen ofzo hoor, uit je reactie denk ik een beetje te kunnen proeven dat dat misschien zo overgekomen is.

SVRL schreef:
Al heel wat gelezen over clicker training en zo ook al gelezen dat een woord ook als clicker kan werken. Vraag ik mijn paarden iets en doen ze het, dan volgt er een "goed zo" van mijn kant. Quick kent dit en krijgt dit ook alleen te horen als hij een commando uit voert. Vraag ik hem achteruit en doet hij het, dan volgt er de "goed zo", doet ie het niet, is er helemaal geen positieve bevestiging.


Ik doelde niet alleen op het achteruit gaan maar ook op andere dingen. Ik lees in heel veel van je reacties op anderen dat je vaak stopt als hij iets niet doet of ergens niet op reageert. En dat is ook wat ik bedoel met positieve bevestiging. Stoppen met vragen = bevestiging dat een paard iets goed doet, daarom doe je dat meestal ook pas als het paard in de juiste richting zoekt. Zijn hoofd op je schouder leggen is niet een stap richting het juiste antwoord, maar hij krijgt wel positieve bevestiging, namelijk, je stopt met vragen en hij mag bij jou komen 'rusten'.

Inderdaad kan een woord ook helpen, maar wij mensen zijn bijzonder slecht in echt consequent handelen. Altijd hetzelfde woord gebruiken bijvoorbeeld, en met de juiste timing. Dat gaat vaak ook nog eens onbewust. Maar doe ermee wat je wil hoor, het is maar een goed bedoelde tip. :)

Citaat:
En eerlijk, ik vind zelf het maar heel stom om je paard op bevel achteruit te leren gaan. Bacardi en Macho doen dit, omdat ik ze gewoon beloonde iedere keer ze toevallig achteruit gingen. Quick is de eerste die ik bewust wil leren, omdat blijkbaar in de moderne paardenwereld een must is


Je paard op commando achteruit leren gaan heeft echt helemaal niks te maken met 'de moderne paardenwereld' of het feit dat een paard altijd maar moet luisteren. Hoe ga je je paard van de trailer halen als hij niet op commando achteruit kan? ls hij per ongeluk ergens in stapt, de draad ofzo, en vooruit is geen optie omdat dat de situatie gevaarlijker maakt, hoe zet je hem netjes achteruit zodat hij er weer uit stapt? Stel hij gaat per ongeluk op je tenen staan, dan is het heel erg handig als ze op commando achteruit kunnen! En zo kan ik nog wel 100 situaties noemen waarbij het gewoon een heel veilig iets is als je paard op commando achteruit kan.

Daarbij heeft goed achteruit gaan ook nog eens enorme gymnastische waarde, dus is het een hele nuttige oefening om in je training op te nemen. Als je een paard met zijn hoofd min of meer horizontaal of laag achteruit vraagt, vraag je zijn gewicht op de achterhand en stretch je als het ware de bovenlijn. Onder zadel is het best een moeilijke oefening, en zoals bij veel dingen kan het enorm helpen om het eerst aan de hand te oefenen die spieren aan te spreken.

Citaat:
Heb voor mezelf beslist dat ik lekker met de koekjes verder aan de slag ga, aangezien dit blijkbaar wel werkt en ach ja, koekjes bouw je ook gewoon weer af op termijn.


Das een hele nuttige ontdekking en ook iets waar je (de mens) makkelijker consequent mee kan zijn dan verbale of fysieke beloning. Wel oppassen dat hij er niet happerig van wordt, ik heb er eentje die super goed reageert op beloning met snoep, maar die er ook snel vervelend en opdringerig van wordt, das dat is altijd goed opletten.

Citaat:
Moest ik niet duidelijk zijn, dan leert Quick niets en dat doet hij wel.


Dat klopt niet helemaal. Vaak als wij niet duidelijk zijn leert het paard juist wel, maar het zijn meestal niet de dingen die we gedacht hadden aan te leren :D

Citaat:
In alles wat ik doe, wordt positief gedrag op dezelfde manier beloond, negatief gedrag genegeerd. Doet hij niet wat ik vraag, dan sta ik vaak wel eens even diep in gedachten te overdenken wat mijn volgende stap is. Of Quick dan staat te suffen met zijn hoofd op mijn schouder, of gewoon naast of voor me, dat maakt mij op zo'n moment niet uit, ik negeer hem dan gewoon. Ziet hij dat als belonen, geen idee, maar er is wel duidelijk een verschil in mijn respons als hij doet wat ik hem vraag.


Dat verschil is heel goed natuurlijk, en we hoeven ook lang niet altijd te straffen, of te eisen dat een paard altijd doet wat we vragen. Als een paard niet doet wat we vragen is het aan ons om erachter te komen hoe dat komt. Een paard doet niks uit simpelweg eigenwijzigheid, uitproberen, om je te irriteren, etc. Dat zijn menselijke eigenschappen. Maar een paard zal wel altijd kiezen voor de weg die hem het meeste oplevert. Als hij staat te suffen naast je of aan je, dan krijgt hij op dat moment rust. Dat is beloning, omdat je op dat moment gestopt met vragen naar een reactie en geen andere vraag aan hem stelt. Je kunt je afvragen wat voor hem fijner is, als je 'goed zo' tegen hem roept, of als hij moment even 'niks' hoeft en gewoon fijn bij je mag zijn. In mijn beleving is het ongeveer om het even in de zin van beloningsgraad :) En dan leert hij dus nog wel, maar hij leert minder snel het antwoord aan wat je graag wil zien. Zo'n snoepje is dan een veel duidelijker incentive, als ie die wil hebben zal hij het toch echt anders moeten aanpakken en dat kwartje viel blijkbaar heel snel, slim ding!

Nogmaals, ik bedoel het allemaal niet als kritiek of om vervelend of belerend te doen. Ik hoop dat ik iets beter heb kunnen uitleggen wat ik bedoel en hoe ik denk dat een paard dit soort dingen ervaart. Dat is bij ieder paard anders natuurlijk, en jij kent je paard het beste, maar misschien heb je er iets aan om het ook van deze kant te bekijken :)

SeaSide

Berichten: 2307
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:11

SVRL schreef:
SeaSide schreef:
Ik volg dit topic al een flinke tijd maar heb er nooit over na gedacht dat wij een half zusje van Quickstep hebben ;)!

ontmoet Rosa mijn moeder haar Rocky veulen, met als vader Bleu Mountain Spirit!
[ [url=m/p55jNA.jpg]Afbeelding[/url] ]



Oh wouw, wat een beauty! Hoe oud is ze? Heel leuk trouwens dat je haar hier laat zien. Lijkt ze van karakter wat op Quick?


Sorry voor mijn late reactie, ben een lange tijd niet online geweest :Y) . Roos is van juni 2016, uit de merrie Catch me if you can (bella). En ik zie heel veel terug in haar gedrag, van haar moeder. Maar ook haar vader Spirit zie ik veel gelijkenis mee en dan met name in haar bewegingen en haar energie (onuitputtelijk).
Veergelijkenissen met Quick zie ik ook terug, ze is ontzettend aanhankelijk en kleverig, ze wandelt het liefst de hele dag achter je aan. Ook is ze ontzettend ondeugend in vergelijking met ons andere Rocky veulen, en test graag alles uit :+ . Ook is ze goed in kopiëren, ze doet alles wat onze Tinker ook doet.

Leuk om elke keer iets te lezen over het een Rocky die bij Mireille vandaan komt :j!

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:32

Ik ben al sinds gisteren mijn hoofd aan het breken over de moeder van je veulen, ik kon me echt dat paardje niet herinneren. Vandaag viel het kwartje, je veulen is in juni geboren en ik heb destijds alleen de merries bekeken die in mei al een veulen zouden hebben, moest het toen niet met Quick geklikked hebben. Vind het wel leuk om te lezen dat er gelijkenissen zijn.

Ben gisteren naar Equitana geweest, heb zadeltassen en een dressuurzweep gekocht. Vandaag maar even met Quick gewerkt. Het werken met de plantenspuit werpt zijn vruchten af, meneer gaf geen krimp op de manenspray. Heb even met de plantenspray heel zijn lichaam gedaan en dat ging best wel goed. De dressuurzweep is al in gebruik, meneer is er totaal niet van onder de indruk, maar goed, we hebben ook niet echt gewerkt vandaag.

Vanmorgen zaten er vliegen op het etensbakje van mijn kat. Oh horor, nu al vliegen en normaal liet ik Quick pas eind april castreren en nu al vliegen, bah! Dus toch maar even snel overleg gepleegd met de DA. Volgende week donderdag heb ik een ruintje. :')

Anoniem

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:51

De laatste dagen heel weinig met Quick kunnen doen, maar vanmorgen voor mijn late dienst toch even met hem aan de gang gegaan. Sprayen gaat goed, juist zijn kont links vindt hij nog een beetje spannend. Met de aankomende castratie en het warme weer dat ze voorspellen, ben ik blij dat dit erin zit. Vliegenspray staat klaar, kunnen we na donderdag de vervelende vliegen bij hem weg houden door hem goed in te sprayen.

Het achteruit gaan verloopt nog stroef, maar ook zonder koekjes in de hand lukt het. Denk dat we ondertussen aan ongeveer een metertje of 2 geraken, misschien zelfs meer. Het gaat nog met lichte aarzeling, maar gewoon het been dat achteruit moet licht aantikken met de zweep (lees: been strelen met de zweep), is voldoende om hem in beweging te zetten/houden.

Ondertussen ook heel goed nagedacht hoe ik het blijven staan ging aanpakken. "Blijven" deed het niet als commando, of hij snapte het niet, of het idee dat er misschien koekjes in mijn zakken zaten werkte als stoppen in zijn oren. Heb ooit een hond gehad die een bepaal commando ook niet echt snapte, kreeg toen de tip op de hondenschool om of allemaal lange commando's te gebruiken, of allemaal korte, kwestie van duidelijk te zijn. Blijkt dat ik bij Quick korte commando's gebruik: volg, ho, back en moet hij op zijn plek wachten, zeg ik blijven. Dus vandaag "staan" ingevoerd ipv "blijven" en, geloof het of niet, maar het kwartje viel! De ik heb hem 3 keer moeten terug zetten. De eerste keer na 3 passen, de 2 volgende keren was ie bang dat Macho iets zou krijgen en hij niet. Uiteindelijk kon ik de lengte van mijn leadrope (4 meter) van hem weg gaan en bleef hij netjes staan. Blijkbaar was dus echt het commando en niet het gebrek aan aandacht hier het probleem voor hem.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Ik wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:49

Toppie dat je een manier bij hem hebt gevonden.
Jullie verstaan elkaar steeds beter.

Wel jezelf ervoor behoeden dat je niet te zacht overkomt :o .
Soms moet je af en toe wat "feller" doorkomen om je punt duidelijk te maken.
Paarden onder elkaar kunnen ook behoorlijk fel zijn, maar het is dan wel meteen duidelijk.

Maar jullie zijn al op de goede weg. Komt goed met jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:20

"Ben jij een goede leider voor je paard?
Paarden liegen nooit, als een paard graag bij je in de buurt wil zijn, dan is dat alvast een goed teken.

Volgens de bekende Amerikaanse paardentrainer Mark Rashidzijn er twee soorten leiders. De bekende alphaleider, die de kudde domineert door middel van angst en intimidatie en de andere paarden onder controle houdt door te dreigen, te schoppen en te bijten. Daarnaast heb je ook een heel ander type leider. Bij het bestuderen van grote kuddes paarden ontdekte Mark een type leider, de passieve leider, die betrouwbaar en duidelijk, maar vooral vriendelijk is. Deze passieve leider is nu juist het paard waar de andere leden van de kudde graag bij in de buurt willen zijn.

Als jij op basis van een vertrouwensrelatie met een paard wil samenwerken, dan kan je volgens Mark Rashid beter een passieve leider zijn dan een alphaleider.

Mark Rashid beschrijft in het boek ‘Paarden liegen nooit’ wat er nodig is om in de ogen van een paard zo’n passieve, goede leider te kunnen zijn.

Een boek dat, net zoals zijn vorige boeken, een makkelijk te lezen boek is dat je met plezier helemaal in één keer uitleest. Door middel van prachtige en ontroerende verhalen uit de praktijk deelt Rashid je zijn ervaring en laat hij je zien hoe en waarom jij de juiste invloed kan uitoefenen op het gedrag van een paard en daarmee een goede basis voor wederzijds vertrouwen kan leggen.




Dit paard luistert naar de naam Erin. Het is een stoere, koele, vriendelijke en betrouwbare merrie. Tenminste, voor mensen die eerlijk met haar omgaan. Degenen die proberen een alphaleider te zijn, in de zin zoals Mark Rashid in het boek beschrijft, krijgen bij haar geen voet aan de grond. Wel van de grond, want mensen die haar hardhandig behandelen of die hun angst proberen te maskeren door ruw gedrag, kunnen getrakteerd worden op een rake trap.

Een passieve leider mag rekenen op haar volkomen toewijding!

Wie is Mark Rashid
Mark Rashid woont in Estes Park, Colorado en is een internationaal gewaardeerde paardentrainer. Hij begon op zijn tiende te werken met paarden op de ranch van ‘de oude man’, die hem leerde te luisteren naar wat het paard probeert te zeggen. In de Amerikaanse tijdschriften Western Horseman en Western Horse verschenen verschillende artikeltjes geschreven door Mark. De voornaamste thema’s die hij beschrijft, gaan over het oplossen van problemen, denkend vanuit het standpunt van het paard en het oplossen van problemen door middel van communicatie in plaats van gebuik van geweld.

Mark reist de hele wereld rond om mensen via clinics inzicht te geven in zijn geweldloze manier van trainen.

Een passieve leider kan rekenen op een volkomen toewijding van het paard.

Paarden liegen nooit"


Ik wat feller worden??? Euh nee, waarom zou ik? Ben de boeken van Mark Rashid aan het lezen en kan me helemaal vinden in het principe wat hij de "passieve" leider noemt. Onbewust is dat het pad wat ik al heel mijn leven met mijn dieren volg, alleen druist dit in tegen alle geldende principes. Ben heel blij dat ik Rashid ontdekt heb en overweeg om ook zijn boeken die in het Engels verschenen zijn te kopen. Zijn visie over hoe je om moet gaan met paarden, is echt iets waar ik mij volledig achter kan scharen. Hij is ook de eerste trainer die me echt voor zich kan winnen.