Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 19:24

Wie kan mij tips geven over hoe ik dit aan kan pakken?
Ik krijg in iedergeval les van iemand met die zef ook ijslanders heeft.
De les is meestal rijden of grondwerk.
Maar wat ik me nu eigenlijk af vroeg is of dat je voor b.v de draf ook de
achterhoeven op de een of andere manier kunt verzwaren?
Ook doet hij tijdens de keren dat hij wel in draf gaat een galoprol er tussendoor
met de voorbenen. Hij heeft veel moeite met de draf.



shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 21:49

Ja, zij heeft er wel wat verstand van. Ze volgt een opleiding tot rij instructrice.
en we doen ook grond werk en daarbij kun je ook echt zien dat hij
naar zijn balans moet zoeken in draf.
Maar kun je dat laterale er wel helemaal uitkrijgen?
Dan zal ik die tip van de ballenboots eens gaan uit proberen.
Hij heeft geen ijzers er onder zitten.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-11 21:57

Oke, dan weet ik dat ook weer. Dus dan toch maar van iemand springschoenen lenen i.p.v ballenboots.
Ook doet hij dus de langzame telgang. en is hij links gebogen.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-11 06:57

Hij tolt alleen bij de overgangen naar draf en van de draf naar stap zeg maar.
Verder kan ik hem niet in tolt krijgen. Met grondwerk laat hij wel draf zien, hij heeft er
echt moeite mee. Hij doet in draf zijn hoofd omhoog. Hij loopt niet over zijn rug zeg maar.
Is daar mischien nog een extra hulpmiddel voor?

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-11 11:38

Alleen de stap en galop zijn de goede gangen, alhoewel hij dus ook met stap af en toe ook lateraal
kan stappen. Ik heb gelukkig een bijrijdster gevonden die dressuurmatig rijdt en merk dus wel
een kleine vooruitgang. Ook rijden we veel voltes (groot/Klein) gebroken lijnen van hand veranderen
stelling vragen, balkjes draven enz. Dus daar zijn we wel flink mee aan het werk. Ik heb een keer
zo'n weekend bij Breidablik gedaan met hem en het advies was dressuur matig bezig zijn. Dus daar
zijn we mee bezig. Ik heb het nu over het rijden in de bak. Met het buiten rijden en je bent op een bepaalde snelheid
dan schijnt hij wel te draven volgens degene die naast mij rijdt. Dus hoe dat kan geen idee?

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-11 17:22

Ik heb er nog niemand bij laten komen verder, maar dat wil ik wel gaan doen. Iets van een soort fysiotherapeut.
Mijn instructrice had het daar inderdaad ook al over. Zij ging daar in iedergeval achteraan.
We waren in iedergeval al veel bezig met de stap.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-11 17:23

o,ja en hij is 12 jaar oud.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-11 19:26

Ik heb hem al wel een tijdje en het heeft even geduurd voordat ik een geschikte instructrice
gevonden had. Dus daar ja daar heeft ook nog tijd ingezeten zeg maar.
Ik was/ben een beginnende ijslander ruiter idd. Ik had toen ik hem kocht niet zo heel veel
verstand van de gangen zeg maar :o en toen ik er dus achter kwam dat hij erg lateraal was
was ik best teleurgesteld. Ik zocht een ijslander die goed gescheiden gangen had en ik had er
helaas 1tje die er een rommeltje van maakte. Ik heb zelfs op het punt gestaan om hem weg te doen
omdat ik daar eigenlijk over teleurgesteld |( |( |( was en ik maar geen geschikte instructrice in de buurt
kon vinden. Die heb ik dus pas sinds Januari dit jaar. Doordat het zo'n lief beestje is waar ik dus met een
gerust hart mijn dochtertje van 5 jaar op kan zetten heb ik toch besloten hem te houden en een bijrijdster te
zoeken zeg maar. Maar omdat ik graag wedstrijden (onderlinge) wil gaan doen heb ik er een maand of 2 geleden
een ijslander bij gekocht die de gangen wel goed gescheiden heeft. Dus bij stap, draf, tolt, galop Het zit er allemaal op.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-11 17:03

Ik heb gelijk een zadelpasser erbij laten komen toen ik hem gekocht had.
Dus er zit een goedpassend zadel op. Nu is de zadelpasser een week of 3 geleden weer geweest
omdat ik zelf last heb als ik een flinke rit gemaakt heb van mijn bekken, rug en knieeen. Ik kwam er
pas achter dat het niet zo hoefde te zijn toen ik mijn andere gekocht had en daar zat een
heel ander soort zadel bij. Verder loopt hij op de voorhand en en is hij naar links gebogen
zei de zadelpasser tijdens het uit proberen van verschillende zadels.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-11 17:38

Ik heb het net nagevraagd mijn instructrice doet dus de opleiding rechtrichten volgens de accedemische rijkunst en horsemanship. Ze is er in iedergeval bijna klaar mee.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-11 09:44

Ik hou jullie op de hoogte. Woe ochtend heb ik weer les.
Ik woon trouwens in omgeving Roosendaal-Breda
Ik probeer zo goed mogelijk voor de paardjes te zorgen, dat ze lekker
in hun vel zitten en het naar hun zin hebben en dat hun gezondheid goed is.
Ik ben wel iemand die iets al snel zielig vindt en gewoon niet wil dat de paardjes pijn hebben of zo.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-11 10:17

Hij is inderdaad ook stijf. Vooral in het begin als je er net op zit. Na een tijdje wordt hij
wel iets soepeler. Ik heb ook op advies van de zadelpasser een andere singel aangeschaft
een bananen singel heet dat of zo iets.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-11 19:06

Heel erg bedankt allemaal voor het zo goed mee denken.
Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met een paarden osetopate.
Ze komt Di 2 Augustus. Mischien mochten er volgende week mensen uitvallen
dan wilde ze evt. volgende week al komen. Ik laat dan mijn beide paardjes behandelen.
Ook ben ik al met iemand in contact om zitlessen te nemen. Het zadel dat ik heb daar zit ik niet lekker op.
Maar een nieuw is me momenteel even wat te duur was rond 1750 euro. Dus dat is een volgend jaar plan ofzo.
Of ik moet ergens een goed passende 2de hands kunnen vinden, maar dat valt niet mee heb ik begrepen.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-11 18:47

Allemaal erg bedankt voor het mee denken. Dinsdagmiddag komt er in iedergeval een osteopaat voor mijn beide paardjes. Dus ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Zij heeft zelf ook gangenpaarden, waaronder een ijslander.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Wat te doen met een erg laterale 5-ganger ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-11 17:59

Bedankt. Ik zal wel verslag uit brengen als ze geweest is. Ben namelijk ook zeer benieuwd wat ze gaat doen en zeggen.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-11 20:09

nou De osteopate is geweest. Hij zat behoorlijk vast op de achterhand. Dat heeft ze goed los gemaakt. ze is best lang met hem bezig geweest nog. Mijn andere ijslander zat ook vast, maar dan aan de gehele linker kant. Ze was er rond kwart voor 2 en is rond half 5 weg gegaan. Dus ze had behoorlijk wat werk aan de paardjes. Nu moeten ze een week op rust staan. Dus kunnen ze lekker bekomen op de wei van alles. Daarna mag ik op het gemak weer rustig op starten met rijden. Ben benieuwd hoe het dan gaat.

shelty1
Berichten: 84
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-11 18:50

ja, ik had een schema gehad. Het had na de behandeling nog 6 weken na werk tijd. Zit nu in week 4 dus. Ben benieuwd.
Maar ik merk nu dat ze beide soepeler zijn. Mijn laterale paardje deed eerder alles door elkaar gooien op het laatst was/is het langzaam telgangen. 2 benen aan dezelfde zijde naar voor en achter zeg maar. Ik heb vorige week er een bare back pad opgelegd, de longeer circel in en moet zeggen dat de draf er beter uit kwam dan onder het zadel.
Ook gaan we kijken voor een ander zadel voor beide. Ik ben erg benieuwd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers